Shet leren longeren...help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilse011

Shet leren longeren...help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 18:58

Hallo allemaal,

Sinds ongeveer 2 maanden verzorg ik een shet genaamt kiara,ik doe eer vd mee.
Allleen moet ie nog leren longeren :+
Ik probeer het steeds om achter bij zijn achterhand te staan maar dan lukt het niet, hij loopt alleen maar rontjes om me heen ;( ,

Hebben jullie mis tips om hem goed te leren longeren?

Gr ilse ;)

stellanoella

Re: Shet leren longeren...help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:18

Het klinkt mechien hard!
Maar shets zijn de ondeugendste dieren whaha
Loopt die rondjes om je heen niet straffen maar ook niet belonen!
Zweep achter de kont en je weet niet hoe snel die gaat en dan ceen goede stem comando van jaa zullen we en dan moet het shetje gewoon lopen :-)
Hou je aan duidelijke commando's

elieneke_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:21

goed je zweep gebruiken

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:22

Misschien dat de eigenaar kan laten zien hoe je het beste aan kan pakken en anders les nemen, elk paard is te longeren je moet alleen wel weten hoe je het moet doen.

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 19:25

mnkortleve schreef:
Misschien dat de eigenaar kan laten zien hoe je het beste aan kan pakken en anders les nemen, elk paard is te longeren je moet alleen wel weten hoe je het moet doen.

De eigenaa van de shet s er bijna nooit,
Soms niet eens 1x in de maand

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:05

Dus je gaat er naar toe en doet waar je zin in heb nooit overleg oid, lekkere eigenaar :=
Ik zou zeggen neem dan eens les.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:30

Als je paard nog geen longeren kent is het handigst om een stuk af te zetten zodat je gemakkelijker het idee van een rondje krijgt. Beetje afhankelijk van het paard kijk je dan hoe het gaat en kun je beginnen met kleine rondjes en deze wat groter laten worden en belonen met stem als ze het goed doet. Je zou bv kunnen beginnen met een dressuurzweep en naarmate je cirkel groter wordt een longeerzweep om hem wat te kunnen bij sturen. Verder zou je de stemcommando's aan de hand kunnen aanleren zoals stappen en draven zodra ze het commando naast je door hebben is dit makkelijk om te zetten naar het longeren.

Beetje onzin om te zeggen dat je niet moet belonen als ze hun rondje goed lopen als een paard dit niet kent moet je juist belonen voor het wat jij wil zien in dit geval dus rondjes lopen.

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 20:58

mnkortleve schreef:
Dus je gaat er naar toe en doet waar je zin in heb nooit overleg oid, lekkere eigenaar :=
Ik zou zeggen neem dan eens les.

Nee ik overeg het allemaal met de iegenaar mr zie haar noiit

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:00

Ik zou gewoon les nemen, heeft bij mij ook super geholpen.
Mijn fjordje kon eerst ook niks, en nu gaat longeren ook gewoon super, en puur op lichaamstaal.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:00

Oke je overleg dus, maar wat zegt de eigenaar dan wbt het longeren?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:03

goed met je lichaamsstaal werken
maakt je boos zwaai met je armen
kijk vooral niet naar het hoofd maar naar de staart

naar het hoofd kijken betekend langzamer
naar het midden kijken betekend het zelfde tempo
naar de acheterhand ( staart ) kijken betekend sneller

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:07

romyloverrr schreef:

Helaas met alleen kijken bereik je niets. ;)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:12

mnkortleve schreef:
romyloverrr schreef:

Helaas met alleen kijken bereik je niets. ;)

ja dat is wel maar als je met je armen wild bent aan het het zwaaien en naar het hoofd van mijn pony kijkt verzet ze geen stap
dus het speelt wel degelijk mee !
( laat kinderen die moeite hebben met longeren altijd even mijn pony longeren omdat ze op je lichaamstraal op het keinste foutje al
reageerd , doe het om die reden wel zonder longeerlijn , als je een stap verkeerd naar voren zet is ze opeens de andere kan op het gaan :') )

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:32

romyloverrr Maar het heeft absoluut niets met het kijken te maken. :n
Het 2e wat je noem dus wel...je lichaamstaal...
Als ik zomaar in de gekte rond sta te springen verroerd mijn paard ook geen vin := uitzonderingen daar gelaten, bijv een wild paard dat van elke beweging in paniek raakt
Ga ik er echter op letten in welke positie tov mijn paard ik dat doe dan heeft het wel effect, maar waarom zou ik mezelf moe maken als ik met een simpele beweging mijn paard kan doen laten stappen :=
Paarden kunnen heel goed lichaamstaal lezen, bij de 1 zit de rem wat meer naar voren als bij de ander en gedurende de tijd kan deze ''lijn'' ook veranderen.
Als je paard dus van richting veranderd ipv te stoppen ben je een stap te ver gegaan. ;)

Verder zou ik zeggen zoek eens naar filmpjes van Emiel Voest op you-Tube die laat duidelijk zijn waar je de rem en het gaspendaal kan vinden en vandaaruit verder kan werken.

rianne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:50

Als je zorgt dat je de bak halverwege afzet met draad kan hij ook niet uitbreken. Zo moet hij wel een rondje lopen.

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 12:45

rianne_87 schreef:
Als je zorgt dat je de bak halverwege afzet met draad kan hij ook niet uitbreken. Zo moet hij wel een rondje lopen.

jij blijft met lonngeren achter me aan lopen.. en de zwaap doet hem niks

Dominiquee15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:02

rianne_87 schreef:

Onze bak is ook gewoon afgezet! Wij hebben een longeerring! Dus gewoon een ronde bak

LoveDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:10

in een ronde bak kun je het eerst ook zonder longeerlijn proberen en hem rond latenn lopen en daarna de longeerlijn eraan! ik heb zelf ook een shet die eerst heel eigenwijs was die kan het nu ook! en als je paard zelf stopt moet je hem doordrijven want ik was eerst ook te lief voor een 1 jarig welshje en die heeft me omver gelopen toen ik haar een keer wou aanpakken maar nu gaat het heel goed omdat ik het niet pik van haar dat ze zelf bepaald wanneeer ze stopt

Dominiquee15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:12

LoveDJ schreef:
in een ronde bak kun je het eerst ook zonder longeerlijn proberen en hem rond latenn lopen en daarna de longeerlijn eraan! ik heb zelf ook een shet die eerst heel eigenwijs was die kan het nu ook! en als je paard zelf stopt moet je hem doordrijven want ik was eerst ook te lief voor een 1 jarig welshje en die heeft me omver gelopen toen ik haar een keer wou aanpakken maar nu gaat het heel goed omdat ik het niet pik van haar dat ze zelf bepaald wanneeer ze stopt

Los gooien loopt ze door t hek heen

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:14

Heel erg veel blijven oefenen, het zal vanzelf beter gaan naarmate hij het meer begrijpt. Oftewel beetje overdreven belonen als hij iets goed doet.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:14

Eerst eens uitzoeken of het aan de shet ligt of dat het aan je zelf ligt. Hoeveel ervaring heb je zelf met longeren? En hoe is je houding? Misschien kan je het een keer filmen? Dan kunnen we gericht tips geven.

Dominiquee15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:43

Ilse kan gewoon longeren.. T ligt aan de shet die het niet snapt en ook niet wil snappen,

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:45

Simpel, neem een longeerles.
Ik geloof best dat jij kan longeren, maar hier loop je vast en voor je het weet maak je het erger.
Het is veel handiger om een deskundige erbij te halen, die kijkt er toch weer anders naar en weet vast wel een manier om het hem te leren.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:51

@ Dominiquee dat was mijn vraag niet. Het is over het algemeen altijd heel makkelijk om de schuld bij de pony te leggen voordat je naar je eigen fouten kijkt. Ik geloof niet dat de shet het niet snapt en ook niet wil snappen een verklaring hiervoor is dat de uitleg niet goed is.

Dominiquee15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:07

Happie schreef:
@ Dominiquee dat was mijn vraag niet. Het is over het algemeen altijd heel makkelijk om de schuld bij de pony te leggen voordat je naar je eigen fouten kijkt. Ik geloof niet dat de shet het niet snapt en ook niet wil snappen een verklaring hiervoor is dat de uitleg niet goed is.

Ik heb dat paardje vanaf der geborte verzorgt zelfs toen der moeder overleden was heb ik der met der fles opgevoed.. Tot een jaar geleden heb ik haar elke dag verzorgt.. En ik weet echt wel hoe deze pony inelkaar zit... En ze houd niet van werken enz en daarom wil ze het ook niet 'snappen' en ga mij nou niet vertellen dat ik de schuld altijd bij het paard leg want dat is niet zo.. Ik leg bijna nooit de schuld bij een paard want ik heb genoeg ervaring om te zeggen dat de schuld in de meeste gevallen bij de ruiter ligt.. Maar in sommige gevallen is dit niet zo! Ik zie vaak hoe ilse haar probeerd te longeren en dat doet ze gewoon goed... Maar kiara is een heel eigenwijs paardje die der gewoon geen zin in heeft en daarom het gewoon niet doet.. En nogmaals ik heb dit paard groot gebracht en weet hoe ze inelkaar zit dus zeg maar niks over dat ze het niet snapt en niet wil snappen want ik ken haar.. En nogmaals. Het contact van ilse naar kiara is prima en heel duidelijk!!