Rode strik in staart...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tazia93

Rode strik in staart...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 23:38

Wie gebruikt dit nog?

Had er persooonlijk nog nooit van gehoord tot een paar dagen geleden en ben heel benieuwd of er nog velen zijn die dit gebruiken in de piste of op wedstrijd?

Maar hoe doe je dit in godsnaam in? Ik heb hier op bokt wat gezocht maar vond ook niet meteen een uitleg of foto :?

Bedankt

Irma_Maandag

Re: Rode strik in staart...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:41

Ik zie het rode lintje nog wel eens voorbij komen. Vind het altijd fijn dat mensen dit aangeven, zodat eenieder er rekening mee kan houden. Ik denk dat men een klein plukje bovenin de staart maakt met een elastiekje, en er vervolgens een strikje omheen bindt. Zonder elastiekje zakt het strikje denk ik uit.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:48

Of het strikje in een klein vlechtje verwerken.

Koper

Ja ik ken het wel. Het werkt ook goed - zolang je niet met je meppende paard naar een kerstgebeuren gaat waar iedereen kerstig is versierd en het rode strikje dus niet meer opvalt tussen de andere rode versierselen. Dat was zeg maar een beetje banketstaaf voor degene die in de losrijbak door het paard van een ander van d'r eigen paard gemept werd.

franka75

Word wel vaak gebruikt volgens mij, ook wel fijn voordat je een stel hoefjes tegen je kont hebt staan, ook wel gezien bij internationale wedstrijden met cross country

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:51

is dat niet langer meer verplicht dan?

Doen ze die er niet in door eerst een gedeelte te vlechten met staartharen? 2 of 3 slagen zeg maar en dan zo met elastiekje vastmaken dat het lintje er wel bovenop ligt zeg maar....dus niet door de vlechtslagen tussen de haren verdwijnt. Of naald en draad.

Althans dat lijkt mij de beste methode om het goed vast te zetten.

Maar misschien iemand hier op bokt die een paard heeft die slaat? en wedstrijden rijd? Die kunnen toch het beste ophelderen hoe het lintje het beste vast te maken

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:03

het moet in elk geval goed duidelijk zijn

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:09

Staat het niet ergens in de regelementen van de KNHS?

Ik zie het ook wel eens voorbij komen. Echter sprak ik laatst iemand die op wedstrijd commentaar had gekregen van de jury op haar protocol. Er stond 'paard geen versiersels aanbrengen in de staart'. Volgens mij had die persoon wat gemist op de cursus.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:13

Die persoon heeft juist goed opgelet op de cursus. ;)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:15

Indomitable schreef:
Staat het niet ergens in de regelementen van de KNHS?

Ik zie het ook wel eens voorbij komen. Echter sprak ik laatst iemand die op wedstrijd commentaar had gekregen van de jury op haar protocol. Er stond 'paard geen versiersels aanbrengen in de staart'. Volgens mij had die persoon wat gemist op de cursus.

Dat méén je? Die mag dan wel even flink terug de schoolbanken in, want bij mijn weten staat het gewoon in de reglementen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:28

Je vlecht de staart een stukje in, je kunt het lint meevlechten of op het einde als een strik vastmaken.
Als je minder zin hebt neem je beide kanten van de staart een pluk en maakt dat op het midden vast met een elastiekje, daar kun je dan het lintje omheen strikken.

En ja, ik zie het nog wel. Vind het fijn dat het aangegeven wordt, als je ziet hoe dicht er achter elkaar langs gereden en gelopen wordt op concoursen, zou niet fijn zijn als er ineens een begint te slaan zonder enig waarschuwing.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:40

asjemenou schreef:
Die persoon heeft juist goed opgelet op de cursus. ;)

Juist niet lijkt me, aangezien dit juist wel mag..?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:43

Oke, in mijn reglement kan ik alleen wat anders vinden, sorry. ;)

Waar staat dat dan? Dan kan ik het ook even opzoeken. Enige wat ik kan vinden over 'versierselen' in de staart is artikel nr 118.10

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:44

Staat niet in de reglementen dat schoppers een rood lintje moeten toch? Wel dat je de boel niet mag versieren.
Denk dat dat jurylid gewoon geen seconde heeft nagedacht dat dit niet voor de sier was.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:04

Loetie84, volgens mij moet iemand anders die schoolbanken in.
Conform de reglementen mag het niet zoals Alsjemenou al aangeeft.
Echter zou ik het wel vermelden dat het in de ring niet mag maar in het kader van de veiligheid tijdens het losrijden wel wenselijk is.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:29

ik doe het altijd in!
ik doe eerst een elastiekje rond een plukje haar en maak dan het limtje vast tussen het elastiekje door zegmaar.
het is nog nooit losgegaan, maar wat me opvalt is dat veel mensen niet weten waar het voor dient...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:30

ik zie het vaak hoor, heb zelfs gezien dat iemand een keer even uit de losrijbak werd gehaald, omdat die geen strikje had en wel mepte.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:33

Hannepan, het valt mij inderdaad ook op dat veel mensen het niet weten.

Ik rijdt al jaren geen wedstrijden meer maar kom nog wel regelmatig op cc. Zie het ook nog wel regelmatig en vind het stuk bewustzijn en veiligheid super!

Eigenlijk zou dit gewoon standaard ergens moeten staan. Ook voor nieuwe wedstrijdruiters.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:34

Ik vroeg me van de wek af wat je kan doen aan het feit om mensen duidelijk te maken dat je paard mept als je in een groep rijd... langs veel paarden moet etc.
Nou dit dus :=

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:37

bij mijn laatste dressuurwedstrijd had ik voor de zekerheid een ingedaan..
Bij de vorige wedstrijd reed iemand zo dicht langs mijn paard dat ze een bok gaf; gelukkig bleef ik zitten! Maar
ik was wel uit mijn concentratie 5 minuten voor mijn proef.
Iemand heeft de rode strik als zijnde lint in de staart gevlochten en toen een strik ervan gemaakt: zat prima!
En iedereen bleef wel uit haar buurt tijdens de wedstrijd (rode lint is alleen tijdens de wedstrijd nodig; voor de rest
gedraagt mijn merrie zich prima)

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:42

En moesten ze toch schoppen met lintje aan, ben je dan niet in fout en anders wel als het andere paard er wat aan overhoud eigenlijk?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:45

Tuurlijk is het goed dat bij heftige paarden een rode strik in wordt gedaan. Alleen denk ik persoonlijk dat het ook heel erg helpt als iedereen tijdens inrijden wat meer rekening met elkaar houdt. Rijd elkaar niet voor de voeten. Er zijn niet voor niks rijbaanregels. Als iedereen elkaar gewoon wat ruimte gunt, voorkom je dat er straks ook misbruik van gemaakt gaat worden en het straks helemaal niks meer uitmaakt of je de strik wel of niet hebt. Dit is mijn mening.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:50

Ik gebruikte het ook bij mijn jonge paard :j Die kon nog wel eens vuil uitslaan (niet zozeer naar andere paarden maar gewoon uit het niets). Jammere is alleen dat sommige mensen geen idee hebben wat het betekent.

Houdt er wel rekening mee dat je je het niet mee mag vlechten in het vlechtwerk en je geen strik in de ring mag dragen.... Wordt door sommige jury's wel gedoogd, maar volgens de reglementen is het niet toegestaan.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:53

Ik stel het altijd enorm op prijs al de amazone van het desbetreffende paarde gebruikt maakt van een rode strik.

Laatste concours had ik een woordwisseling met iemand die zei dat ik uit haar buurt moest blijven omdat haar paard sloeg. En nee ze droeg geen strik. Nou, dan kan je een grote bek van mij terug verwachten. Ik ga nml niet bewust wijken voor iemand die het met de mond kenbaar maakt dat ik moet oppotten omdat t dier slaat. Je hebt dan echt de verkeerde aan mij :=

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:53

bij dressuur doe ik het ook altijd even eruit voor mijn proef!