Elastieken voor de ruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Escada

Elastieken voor de ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 20:32

Ik ben zondag op Horse Event geweest en zag daar in de NH cirkels een meisje met rode elastieken om haar lichaam en benen.
Helaas alleen vergeten in welke rubriek dit was. Via Google of de Bokt zoekfunctie kom ik alleen maar uit
op de hulpteugel Elastiek. Het waren rode elastieken. Het is bedoeld om je houding te verbeteren.

Weet iemand of je dit ergens kan kopen of zelf kan maken?
Alvast bedankt! :j

PocoGaucha

Re: Elastieken voor de ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:32

ik volg, lijkt me heel intressant. haha.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:33

Ik volg!

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 20:34

Het zag er heel handig uit. Ik steek mijn benen vaak naar voren en de elastieken zaten ook aan je beugels/voeten.
En de tips over een bezemsteel voor je houding ect vind ik wat onveilig :')

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:36

bezems lijken me ook niet erg verstandig.. heb vroeger wel les gehad met een soepel zweepje..
ik ben benieuwd wat jij gezien heb :o

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 20:37

Het ging om 2 grote elastieken. Het ging kruislings over de schouder en dan naar haar beugels dacht ik?
Heel apart :+

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:39

De demo werd gegeven door Fiona (van Remedio) en de ruiter die er mee reed was Leandra (van ruiter naar trainer). Fiona geeft ook workshops in "houding en zit" met behulp van een simulator. Ik heb de workshop vorige maand gehad en deze was erg goed voor de bewustwording van je houding en beweging in alle gangen, een aanrader dus :)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:40

Mijn instructrice neemt deze stieken ook wel eens voor ons mee. Het zijn vaak 'gewone' fitness elastieken, die je kunt kopen bij de betere sportwinkel. Je doet er eentje van je linkerhak over je hoofd rustend op je rechterschouder, en andersom eentje van je rechterhak, over je hoofd naar je linkerschouder.
Wij kregen overigens wel de waarschuwing dat je er niet langer dan 10/15 minuutjes mee moet rijden, anders verga je de volgende dag van de spierpijn en de bedoeling is met name dat je er bewust mee wordt van je houding, niet zozeer dat je jezelf dwingt in een houding ;). Voor mijn lesgenootje werkt het erg fijn!
Ik vermoed overigens dat je mijn instructrice er mee hebt zien rijden, smal gebouwd meisje van rond de 25 met lang donkerbruin haar? Kan haar sowieso als instructrice ook echt aanbevelen :j
Edit: ik krijg dus les van Leandra inderdaad

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:43

IS hier een foto van van of zo? Dit klinkt nog onwijs vaag :D

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 20:44

Dankjewel Sofy! Dat word dus naar de sportzaak :D

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:44

idd. Het klinkt handig maar erg vaag.. :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:45

Ben ook heel benieuwd naar hoe dat eruit ziet, en hoe dat voelt. Heb wel eens in de tape rondgereden om me meer bewust te worden van schouders die ik naar voren laat hangen. Ook heel effectief!

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:48

dit klinkt vaag maar ben wel erg nieuwsgierig. Zeker naar een foto!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:50

Heb even gezocht maar kan het nog niet vinden.
Maar het is niet zo vaag als het klinkt hoor _O-
Heb je wel eens een sjerp omgehad? Die gaat dan van je rechterschouder naar je linkerheup toch?
Die elastieken (verkocht als fitness elastieken) zijn ongeveer even groot als een sjerp, maar dan rekbaar. Je doet ze om als 2 sjerpen, eentje rechts, eentje links, maar ipv dat je ze op je heup laat rusten doe je dat uiteinde vervolgens onder je hakken.
En dan rijden :).
Op die manier krijg je meer tegendruk als je niet netjes omhoog en omlaag veert, maar bijv je benen naar voren duwt. Je wordt dan uit het evenwicht gedrukt door de elastieken. Erg leerzaam!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:58

En die "leg" je /maak je vast aan je schouder? En dan via de achterkant van je heup naar je beugel/voet? >;)

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:10

Heey! die elastieken heb ik ook.. maar dan van de fysio gehad voor me revalidatie.. die dingen rekken een heel end!
dan ben ik nog benieuwd hoe dat er uit moet zien als je ze als ruiter gebruikt..
als iemand daar een foto van heeft.... :+

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:14

Vitaquilla schreef:
Heey! die elastieken heb ik ook.. maar dan van de fysio gehad voor me revalidatie.. die dingen rekken een heel end!
dan ben ik nog benieuwd hoe dat er uit moet zien als je ze als ruiter gebruikt..
als iemand daar een foto van heeft.... :+

Gebruik deze toch al diverse jaren :D
heb ze destijds bij Pe.rry S.port gekocht en de rek zat hem toen in de kleuren. Dus hoeveelheid druk was een bepaalde kleur :D

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 21:21

Ik weet dus niet of er voor de ruitersport speciaal elastieken voor zijn. Als je nu dus elastieken in diverse 'druk' hebt, wil ik toch wel de juiste hebben. Niet dat er dus zo onbewust schade word aangericht of je toch niet in de juiste houding erdoor komt te zitten?

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:26

dat druk verschil heb ik nooit geweten.. heb altijd een gele :+
is dan denk idd wel belangerijk dat je het goede 'kleurtje' heb

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:11

Bij mijn weten is het verschil niet bijster groot, Leandra heeft er iig niet speciaal op gewezen toen ze mijn lesgenootje aanraadde er zelf een paar te halen. Maar zij heeft iig de rode, voor degenen die bang zijn dat het heel veel uitmaakt ;).
Wat je doet is je koopt er 2. Van ieder van de elastieken knoop je de uiteindes aan elkaar vast, zodat je dus 2 ringen krijgt ipv een los stuk band. En dan leg je dus idd het ene eind over je schouder, en het andere eind onder de tegenovergestelde hak.
Ik ben in paint even een plaatje aan het maken ;)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:18

Bij deze:
Afbeelding

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:20

Krimp je dan juist niet in elkaar?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:26

Lijkt mij ook dat dit zorgt voor een zeer gespannen zit.... (hoor graag de theorie hierachter zeg maar)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:29

Nee, wat er gebeurt is dat je inderdaad wat druk voelt, en dat je automatisch tegen die druk in gaat leunen en jezelf dus lang maakt. Net als wanneer iemand je met een constante druk probeert om te duwen, je ook (onbewust) tegen die druk in gaat hangen.
Misschien dat als je ze heel lang om houdt, dat je dan wel krom gaat zitten omdat het te zwaar wordt om er tegen in te gaan, maar dat is dus niet de bedoeling.
En die banden zijn dus niet super sterk, zoals een haarelastiekje of zo, maar juist heel flexibel, geeft echt maar een klein beetje tegendruk.

Snap wel de bedenkingen, maar zoals ik het uitleg gebeurt ook echt.
Ik zag bij mijn lesgenootje dat het voor haar iig heel goed werkte en het is niet moeilijk of duur om het eens te doen ;).