Ik ben sinds kort trotse eigenaresse van een jonge NRPS merrie. Zelda is nu bijna een 18-maander en ze is werkelijk een schat van een paard, al heeft ze af en toe duidelijk van die veulen-streken
Ik probeer dan ook consequent te zijn in mijn handelen naar haar toe. Zo moet ze buiten haar inloopstal wachten wanneer ik in de stal haar eten geef. Pas wanneer ik signaal geef mag ze binnen. Dit lukt al relatief goed, al moet ik soms eens wat strenger optreden.Maar nu is mijn probleem dat ze me een beetje omver loopt, zowel in de wei als aan het halster. Bij dit laatste doet het probleem zich vooral voor als ik buiten haar 'comfort zone' ben, dus buiten haar kleine wei (want op haar wei is het geen enkel probleem en loopt ze netjes mee alsof ze nooit anders doet). Dan loopt ze nogal te trekken en loopt ze behoorlijk voor me uit. Op zich is dit niet zo mijn probleem, ik hou haar gewoon tegen met druk en indien ze daar niet naar luistert, dan draai ik een rondje met haar om haar weer bij mij te houden. Dit lukt aardig, maar er is nog wat werk aan. Alleen als ik draai loopt ze me in haar onoplettendheid gewoon omver. Ze is dan zodanig gefocussed op iets anders, dat ze gewoon draait zonder kijken, met alle pijnlijke gevolgen van dien (ze stond op mijn voet). Zo durft ze mij ook geregeld omver lopen in haar wei, wanneer ze haar aandacht op iets anders vestigt. Zolang haar aandacht bij mij is, dan houdt ze de nodige afstand, maar als mijn vriend dan eens komt kijken ofzo, dan loopt ze me omver om te gaan kijken wie er daar is.
Niet echt een pretje dus...
Maar nu is mijn vraag:
Hoe kan ik haar leren dat ze ten alle tijde mijn ruimte moet respecteren (en dus niet op mijn voeten moet gaan staan) ??
Ik heb al geprobeerd met drukpunten, haar achteruit te zetten, gewoon haar opzij te duwen, maar niks schijnt effect te hebben als haar focus ergens anders op ligt...
Alvast bedankt voor de hulp !

dus het is niet zomaar even geleerd. En sommige paarden blijven je uitproberen op dit vlak tot ze 20 zijn...