Flexchairtraining, baat bij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Flexchairtraining, baat bij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 09:42

Ik vroeg me af of er bokkers zijn die fysio krijgen of training dmv het gebruiken van de flexchair?
Wat waren jullie 'klachten 'en helpt het?
ben benieuwd!

crazyshar

Re: Flexchairtraining,baad bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:14

ik geef deze even een schopje omhoog ben heel benieuwd!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:16

Ik doe flexchair fysio! in wassenaar. bevalt heel goed, snap nu hoe ik.mijn paard scheef rijd. ze komt binnenkort op stal naar het rijden kijken. Die mevrouw is.ook paardenfysio. echt een aanrader!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:19

Ik heb aanstaande donderdag mijn eerste afspraak in Oisterwijk

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 21:21

@stalleke, wil je ons laten weten hoe het beviel?

@Muppet, waarin merk je verschil?wat is er verbeterd?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:24

YAY meer mensen met ervaring en intresse :D

ik wil ook graag weten hoe het beviel stalleke. als je het wilt delen?

Muppet zijn er bepaalde dingen in het bijzonder waar je verschil in merkt? bepaalde gangen of een houding, trauma van het verleden waardoor je verkeerd zit?

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:27

Ik ga jullie donderdag laten weten hoe het was!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 23:31

Zo, even een uitgebreide reactie. Die telefoon en bokt zijn geen goede combi ;)

Ik ben naar de flexchair fysio gegaan omdat ik 6x vergoed krijg zonder verwijzing van de HA. Ideaal, ik betaal een godsvermogen aan zorgkosten dus daar ga ik dan maar mooi van profiteren ;)
Mijn paard is rete scheef bij tijd en wijle. In de les loopt ze recht, buiten de les om kost me dat erg veel moeite. Omdat ze recht KAN lopen en erg gevoelig reageert op zit, denk ik dat ik haar zelf scheef rijd.
Ik wil graag weten vanuit mijn lichaam hoe dat dan werkt. Mijn instructrice is erg goed en fijn maar ze is geen fysio natuurlijk. Daarom ben ik naar de flexchair fysio gegaan (ook overlegd met mijn instr). Mede omdat ik ook vaak last van mijn rug heb als ik lang sta.
De fysiotherapeute had meteen al in kaart hoe ik scheef was. Ik leunde teveel op mijn linker zitbeenknobbel en ik kneep mijn rechter been aan. Dat maakt mijn paard erg rechtsgebogen. Ik moet op de flexchair oefeningen doen die mij bewust maken van mijn bewegen en ik leer op de flex ook onafhankelijk zitten (bovenlijf onafhankelijk van mijn heupen/bekken). Ik bleek erg sterke rugspieren te hebben en slappe buikspieren :+
De fysio zei verbaasd te zijn dat Z ruiters soms rete scheef zijn zelf.
Ze is zelf ook paardenfysio, perfecte combi dus! Ze komt binnenkort op stal (sta vlakbij Wassenaar) en dan komt ze kijken naar mijn rijden (terwijl ik les heb) ze werkt dus samen met mijn instr. Ze kijkt ook mijn paard na of die mij niet scheef gooit.
Ben er super tevreden over en kreeg ook tips voor het rijden. Op mijn rechter zitbeenknobbel zitten (meer dan ik deed dus) en mijn linkerheup verder opzij zetten. Dan zit ik recht. Ik merk dat mijn paard af en toe op een recht stuk vanzelf iets linkerstelling neemt als ik mijn heupen zo plaats en binnenbeen geef. Terwijl ze dat normaal super moeilijk vindt. Ik ben heel benieuwd naar het lange termijn effect! Ik hou jullie op de hoogte.

Melenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 23:36

Wat fijn Muppett! Leuk om te lezen.

Ik ben zelf ook al een tijdje aan het rondkijken hoe ik mijn zit kan verbeteren, maar deze optie klinkt steeds interessanter, mag ik jou alleen vragen Muppett, waarom krijg jij 6x vergoed? Dit is niet standaard neem ik aan?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 00:06

Jawel, ik zit bij het zilveren kruis. je krijgt allemaal 6x, bij aanvullende verzekering 8x zelfs...
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk verhaal heb opgehangen ;-) thanks

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 00:19

ik denk dat ik me hier ook maar eens in ga verdiepen! zeer interessant. na het ongeluk met mijn paard ben ik scheef geworden. inmiddels is mijn paard net zo scheef als mij! een gewone fysio geeft niet voldoende resultaat.

anneloosveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:52

@ Muppett,
Zeker een duidelijk verhaal, krijg er ook zin in!
Zojuist gebeld met Zilveren Kruis, ik heb basis verzekering en aanvullend 1 ster maar de dame die ik aan de lijn
kreeg vertelde mij dat noch bij basis noch bij aanvullende verzekering de flexchair niet vergoed wordt. Best gek dat jij wel 6x vergoed krijgt, misschien moet ik nog een keer bellen... ;)
*ikwilook!*

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:43

O wat gek. Bij de praktijk waar ik zit, vertelden ze mij dat ik 6x vergoed krijg. Het is gewoon fysiotherapie overigens. Die flex gebruiken ze ook voor niet-ruiters - mensen met lage rugklachten. Ik heb nog geen bericht van mijn zorgverzekering gehad. Mocht ik dat wel krijgen, dan heeft de praktijk een probleem want die vertelden mij dat ik het gewoon vergoed krijg.
Misschien gaat het van je eigen bijdrage af? Die ben ik sowieso al kwijt aan medicijnen, wie weet is dat het verschil?

Als je het niet vergoed krijgt, kost het in Wassenaar 15 euro per behandeling. Dat is nog wel te overzien...

anneloosveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:00

15 euro is inderdaad zeker te voorzien. Bij welke praktijk is dat in Wassenaar?
Ok nu weer on topic!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:31

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:35

Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar, ik krijg ook 9 keer fysio vergoed. Misschien ook maar is navragen of ik het vergoed krijg bij mij verzekering (TakeCareNow van Agis). Is er misschien een site met een overzicht van alle praktijken die doen aan flexchair training?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:41

klinkt veelbelovend :)

ik heb dankzij een kennis een losse sessie op de flexchair kunnen doen (koste wel 50 euro pp) Echt veel heb ik er niet van opgestoken, omdat het een eenmalige activiteit is. Maar je wordt er wel even op attent gemaakt, hoe je van nature zit en hoeveel er eigenlijk komt kijken. van voor naar achteren en van links naar rechts bewegen is helemaal niet zo rechtlijnig als je in eerste instantie zou denken :D

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:19

dank muppet voor je verhaal!

wij willen naar Rijsbergen gaan, we zijn met de flexchair in aanraking gekomen op horse event en daar stonden alle flexchair fysio's op een kaart, maar weet natuurlijk niet of er nog meer zijn die dit ook beoefenen. ik vind het voordeel er heel erg van dat ze ook gewoon verstand hebben van paarden en paardrijden. een gewone fysio heeft dat gewoon niet! dus kun je wel gaan uitleggen dat je niet goed op je paard zit maar daar kunnen ze toch niets mee want ze weten niet hoe je wel goed moet zitten.

is er bij jullie een lange wachtlijst voor je een afspraak kan maken?

Karin_Oomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:21

De vergoeding hangt van het pakket af wat je bij je zorgverzekeraar hebt afgesloten!! Het is raadzaam om dit ieder jaar weer eventjes te checken voor het nieuwe jaar!! Zodat je niet voor verrassingen komt te staan en je voldoende fysio of oefentherapie vergoed krijgt bij eventuele klachten!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:30

Ik ben vandaag geweest.
Erg interressant en leerzaam. Je wordt heel bewust in wat je doet met je lichaam.
Ik denk dat ik er heel veel baad bij ga hebben

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:29

Helaas kan ik niet updaten. de fysio zou as woe komen om paard en mij te bekijken en tips te geven. helaas trapte ze gisteren in een rondslingerende nagel en staat ze nu ingetaped op rust. grom...

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:31

hey muppet wat jammer!

wij gaan aanstaande dinsdag ( samen met TS) ben zeer benieuwd!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:36

Spannend, veel plezier en succes! Zodra ik een nieuwe afspraak heb gehad, breng ik verslag uit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:43

Er zijn toch niet heel veel adressen in nederland waar ze werken met een flexchair ??

timokyana

Re: Flexchairtraining, baat bij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 18:54

Vandaag ter kennismaking geweest en tot nu toe lijkt het me heel leerzaam,met name voor de finetuning.
Over twee weken mag ik weer,kijk er naar uit.Nu eerst thuis verder oefenen en te paard.