Ervaringen met paard naar de slacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piloetje

Ervaringen met paard naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 20:12

Wie kan mij wat meer informatie geven over wat ik in gang moet zetten? Moet je je paard zelf wegbrengen, of zijn er ook slachters die je paard op komen halen?
Bij wie moet ik zijn? Heeft iemand een referentie bijvoorbeeld en zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten wat betreft paspoort en dergelijken?

Wat leverd een paard op qua slachten, en wat zijn kosten waar ik rekening mee moet houden?

Ashley5760

Re: Ervaringen met paard naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:16

Paspoort moet een medicatievel in zitten (die niet gebruikt is).
Paard moet gechipt zijn.
Als bij ons een geslacht word wil ik hem perse dood zien, heb al enorm veel rotzooi (en ook nu nog) ermee gezien en gehoord. Ja er zijn slachters die komen halen.

Kosten (opbrengst) geen idee verschilt per aanbod etc denk 300? Tenzij je vlees zelf wil houden dan betaal je slachtkosten+kortmaken dus zou je na moeten vragen.

Je hebt geen garanties is mijn ervaring tenzij je hem zelf dood ziet.. Maarja er zijn ook mensen waarbij het netjes gebeurd alleen heb ik ze nog niet meegemaakt ;)

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:19

mijn verzorpaard was destijds ook opgehaald. geen aanradee. heb me weken lang af gevraagd of hij wel echt geslachts was. paspoort moet je op sturen naar kwpn dacht ik. of nrps oid. wij kregen geen geld omdat ze m kwamen halen. slacht leverd nog maar weinig op.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:20

Paspoort moet je niet opsturen heeft slachter nodig anders mag hij niet vervoeren ;)
Stamboeken hebben het wel graag/overlijden verklaring, wij hebben het nog nooit gedaan.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:25

Ik heb vrijdag mn vriendje weggebracht.
Paspoort mee, en heb m zelf gebracht.
Maar in principe vertelt de slachter je t allemaal.
Paspoort wordt ongeldig verklaard met.stempels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:27

Bokt is fan van Jan van Veen in Nijkerk, als je even met de zoekoptie zoekt dan zul je daar veel topics over kunnen vinden. Hij slacht ook aan huis geloof ik. Sterkte!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:29

Op bokt wiki staat ook wel een en ander.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:55

Het totaal vlees wat overblijft levert 90cnt de kilo op... Daar gaan nog kosten vanaf.
Je houdt maar weinig over.

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:20

1 advies zorg dat je hem altijd zelf weg brengt wij hebben al twee minder prettige ervaringen gehad en beide paarden leven nog.
(1tje die wordt liefdevol verzorgt maar verder kunnen ze er niks mee dit paard heeft naar vertellen een hele lijdens doorgemaakt voordat hij bij deze mensen kwam en je wilt daar de foto's ook niet van zien hoe hij gevonden is in een achteraf gelegen wei).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:24

CarinaR schreef:
Het totaal vlees wat overblijft levert 90cnt de kilo op... Daar gaan nog kosten vanaf.
Je houdt maar weinig over.

Slachtkosten zijn ongeveer 165 euro. Dit gaat inderdaad van de opbrengst van het vlees af.
Kan dus ook zijn dat je moet bijbetalen bij kleinere pony's.
Maar buiten dat om, vind ik het nog altijd de prettigste manier als het mogelijk is met vervoer e.d.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:50

Slachtkosten (slacht- keurloon- afvoer LRM- trichinenonderzoek) zijn idd 165,- heb t hier voor me liggen.

meerju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:53

Twee weken geleden mijn paard weggebracht naar Van der Meulen in Wolvega. Vriendelijke mensen aan de telefoon alleen uiteindelijk viel het me toch vies tegen. Ik had gevraagd of ik als eerste aan de beurt kon zijn en dat kon. Alleen toen we daar aankwamen bleek er 's morgens toch al geslacht te zijn.. oftewel, mijn paard ging tóch een bloederige ruimte in wat ik hem graag had willen besparen.

Ieder z'n eigen keus natuurlijk, maar ik zou hem koste wat kost zelf willen brengen. Er stond daar een paard in de wachtruimte (direct naast de slachtruimte) samen met een uitgemergelde koe en een varkentje. Hij liep maar wat te ijsberen met paniek in zijn ogen en de eigenaar was hem gesmeerd.. Mijn hart brak toen ik dat zag.
Ik ben blij dat ik tot vlak voor het einde bij mijn beste vriend ben gebleven om hem nog enigszins gerust te kunnen stellen. Ik heb er slecht van geslapen en zijn laatste momenten krijg ik nooit meer van mijn netvlies, maar het is het laatste wat je voor je paard kan doen. En ik slaap nu weer prima, dus het slijt.

Over de praktische kant: ik heb het paspoort afgegeven en ik neem aan dat zij die opsturen naar de uitgevende instantie, maar daar hebben we het verder niet over gehad. Ik kreeg een week later een afrekening thuis. Ik had een groot paard die zeker 700 kilo heeft gewogen. Op de afrekening stond volgens mij 375 kilo vlees. Er ging nog € 85,- aan slachtkosten af, bleef over € 373,-. Dus dat lijkt mij zo'n € 1,20 per kilo, netto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:57

Vraag Jolliegirl even op bokt :)

Woon je in Groet Noord-Holland of bij de Veluwe?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:27

Meerju, t gaat om t vlees, hoofd benen enz rekenen ze niet mee.

meerju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:44

CarinaR schreef:
Meerju, t gaat om t vlees, hoofd benen enz rekenen ze niet mee.

Dat begrijp ik, daarom zei ik 375 kg vlees à € 1,22 = € 458,-. Minus € 85,- slachtkosten, bleef er € 373,- voor mij over. Dat mijn paard 700 kilo woog was maar even bedoeld ter vergelijking voor TS.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:46

Ik zou idd jolliegirl hier even pben. Zij weet vrijwel alles over slachten en komt vaak in nijkerk.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:50

ik hoor hier op bokt idd alleen maar goede ervaringen met nijkerk...
zelf (gelukkig) geen ervaring met het slachthuis

sterkte met alles !

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:50

Ook ik kan je aanraden hem zelf weg te brengen, heb een tijdje op een stal gewerkt waar mensen hun paard naar toe konden brengen en dan werd het transport geregeld en dit gebeurt op een verschrikkelijke manier kan ik je vertellen.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:57

Waarom je paard niet thuis laten schieten en op laten halen door de slager.
Dan weet je zeker dat hij dood is en er geen rare dingen meer mee gebeuren.
Ik zou het vreselijk vinden om mijn paard het aan te doen om zelf het slachthuis in te laten lopen.....

Maar goed ieder zijn eigen keus

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:00

Hoe zie je dat voor je dingetje? In nl komt thuis slachten volgens mij nauwelijks meer voor.... Leegbloeden enzo...

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:04

Vriendin van mij, kan haar paarden niet in laten slapen, omdat ze ze niet voor de deur kan laten liggen voor de rendac. Dus die heeft geen andere keus. Zij liet altijd haar pony afschieten in de wei en dan werden ze gelijk meegenomen door de slager.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:28

Wil je per sé laten slachten of wil je dit alleen omdat je het idee hebt (mede door Bokt) dat slachten paardvriendelijker zou zijn dan euthaniseren? Ingeval van dat eerste zijn er al voldoende tips en trucs vermeld. Ingeval van het tweede kan ik je uit ervaring vertellen dat euthaniseren zeer paardvriendelijk kan zijn.

Bijna een maand geleden heb ik mijn paard laten euthaniseren. Een eenkennig paard, dat zich zeer vijandig opstelde tegenover vreemden en in het bijzonder dierenartsen. Ze mankeerde vaak wat en dus heb ik al veel eerder nagedacht over 'wat als'. Ik heb haar in haar stal laten verdoven met domesedan. We hebben haar mee naar buiten in haar wei genomen. Omdat ze suffig was van de domo, liet ze het spuiten met de dodelijke vloeistof (T61) gemakkelijk toe. Ze stond relaxt te wachten, wilde nog een daas wegjagen en klapte van de benen. Dat is wel even heftig om te zien maar eigenlijk hetzelfde als bij het schieten gebeurt. Mijn paard heeft er werkelijk helemaal niks van gemerkt. Geen gevecht, geen vervoer, geen rare geur. Simpel weg snel en pijnloos in haar eigen omgeving. Misschien is deze manier van afscheid nemen ook voor jou het overwegen waard. Veel sterkte met je keuze.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:36

@ Marion, dit zou ook mijn voorkeur hebben lekker in hun eigen omgeving en in de wei.....ze krijgen er ook niks van mee, vind het ook erg vriendelijk om het paard in te laten slapen.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:59

Als je je paard wilt laten slachten, adviseer ik ook om het zelf weg te brengen.
Alleen weet je dan dat het paard nooit meer pijn heeft of pijn kan worden gedaan.
Dat brengt mij rust en vrede met de moeilijke beslissing die ik heb genomen.
Wij waren vroeg, en mijn paard heeft echt geen druppel bloed gezien, het ging
allemaal zo snel!

Vroeger kon een paard nog worden afgeschoten thuis en daarna daar de slacht.
Lijkt me echter sterk dat dat nu nog kan! Bij koeien gebeurd dit namelijk ook niet meer,
alleen in het geval van een ongeluk! Bijvoorbeeld als een koe een poot heeft gebroken, dan
kan er een veearts komen die het dier dan levend kan keuren (voor consumptie) en deze verlost
het dier dan uit zijn of haar lijden. Vervolgens kan het dier dan nog voor slacht. (waar natuurlijk
ook nog allerlei keuringen plaatsvinden)

Wat ik bedoel te zeggen, voordat alle dieren geslacht worden, vindt altijd een keuring plaats
als het dier nog levend is, om te beoordelen of deze geschikt is voor consumptie.

Je moet denk ik zelf goed beoordelen of je je paard het aan wilt doen.
Mijn paard was een eerste klas vechter, ik weet zeker dat hij heel erg zou gaan vechten tegen het
inslapen, daarom was deze keuze naar mijn idee beter. Niet elk paard is natuurlijk zo!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:28

Je kan slachterij v.d Veen bellen.
Zij kunnen je alles vrijblijvend uitleggen.
Hij haalt ook op. Je kan dan vrijdags komen kijken(slachtdag) en dan wachten ze tot jij aanwezig bent (voor 12.00 uur)
Slachtprijs ligt ruim onder de euro... Ik denk zo'n 0.85 cent.

Je houd er gewoon geen reet aan over. Maar gelukkig is dat niet belangrijk.

Veel sterkte met je besluit.
Je mag me altijd contacten via pb :)