Wanneer scheren jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dniekje

Wanneer scheren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 18:53

Ben benieuwd naar de antwoorden :).

Onze pony heeft echt al een behoorlijke vacht, en er ook duidelijk last van.
Ze loopt volop in de wedstrijden, en wordt wel (bijna) iedere dag gereden.
We willen dus niet meer te lang wachten met scheren, gezien ze er dus last van heeft.

Wanneer scheren jullie?

Marije_jiplover

Re: Wanneer scheren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 06:27

Ik scheer op het moment dat mijn pony last van het haar begint te krijgen. Vorig jaar was dat ook al half september voor de eerste keer, in november een tweede keer, beide keren in een jachtpatroon. En in februarie heb ik hem een laatste keer geschoren voor die winter, maar toen helemaal kaal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 06:31

Meestal zodra de r weer in de maand zit, dus eind september, uiterlijk begin oktober :)
En dan nog een keer in december of januari. Januari was voor mij wel het uiterste omdat je later de ontwikkeling van de zomervacht verstoord.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 06:37

Dat valt reuze mee hoor, Cayenne, ik heb mijn haf in februari geschoren en geen verschil gemerkt in de aanmaak van zijn zomervacht.

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 08:30

Vorig jaar hebben we oudjaarsdag de pony's geschoren...niks gemerkt van verstoorde zomervacht aanmaak.
We gaan dit jaar wel eerder ivb de concoursen, ik denk eind September uiterlijk begin oktober.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:13

kaylah schreef:
Vorig jaar hebben we oudjaarsdag de pony's geschoren...niks gemerkt van verstoorde zomervacht aanmaak.
We gaan dit jaar wel eerder ivb de concoursen, ik denk eind September uiterlijk begin oktober.

Oudejaarsdag is toch ook geen januari of februari? :+

Marije, die van mij had er altijd flink last van wanneer ik later dan half januari wilde scheren :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:17

Ik wil mijn pony's deze maand gaan scheren. :j
Maar moet eerst nog even dekens hebben, heb alleen nog warme winterdekens en dat ga ik nu zeker niet op doen.
Dus even regendekens hebben en wss alleen savonds om, afhankelijk van het weer.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:47

Het scheerseizoen begint voor mij midden september. De paarden die eind sept/begin oktober geschoren worden, worden meestal in januari/februari nog een keer geschoren. Paarden die later geschoren worden, kunnen meestal met een keer uitkomen (maar is ook afhankelijk van het paard zelf). Sommige worden vaak nog voor de kampioenschappen (eind feb/begin maart) geschoren, heb nog nooit iets gehoord van een rare zomervacht.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:49

Vanavond gaat die van mij voor de 1ste x kaal. Ze heeft altijd heel snel een dikke vacht en er vervolgens veel last van.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 15:16

onze planning is ook vanavond! mits de messen van het apparaat scherp zijn!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:57

ik vraag mij dit dus ook al een tijdje af maar ben het van plan te doen in oktober.
al krijgt de merrie nu echt een flinke vacht,maar vind het nu nog te warm voor een winterdeken om te doen.
zit hier in noord limburg en vandaag hebben we nog lekker 27 graden buiten.

patrick87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:08

Als ik scheer is het richting Oktober.
In november/december vind ik het te koud voor haar om dan pas te scheren. In oktober heeft ze ng even tijd te wennen.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:56

Als je pony er last van heeft zou ik gewoon scheren. Ik heb vandaag ook een paard geschoren met dikke vacht en geloof mij, hij was er blij mee :-)

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 20:58

ik heb haar vanavond geschoren, kwam zoals gewoonlijk weer een heel pak vanaf! pony was er ook erg blij mee! straks nog even controleren of ze warm genoeg blijft. en andere deken op doen :) ze heeft er nu nog 1 op om op te drogen, had dr nog even lekker gewassen om de losse haren eraf te halen.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:36

Mijn mini heeft enorm snel last van de warmte en is gemakkelijk benauwd. Hij maakt toch veel vacht aan en met de temperaturen van afgelopen weekend is dat veeeel te warm voor hem.
Ik heb hem 2/3 geleden al voor het eerst geschoren. Hij is er helemaal happy mee <3 .

Marengo scheer ik vaak rond oktober en mijn moeders pony vaak eind oktober/ begin november. Ligt er een beetje aan hoe het weer is :) .

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:39

Onze zwarte hengst word op zeer korte termijn alweer geschoren :)
Met longeren is meneer al drijfnat, en moet nog een aantal Z SGW's lopen.
Is wel zo fair tegenover de pony.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:40

Hebben jullie paarden dan op deze moment al zoveel winterhaar? Dat is toch wel heel snel?
Mijn ene paard verhaart ook al een beetje, die reageert op het korten van de dagen, maar nu staat die toch nog in zomervacht. Meestal scheer ik eind oktober.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:45

Mijn haflinger is afgelopen zaterdag geschoren.
Had al een aardig pak haar en met rijden was het gewoon niet meer te doen. Ze wordt eigenlijk elke dag getraint dus scheerapparaat er overheen. Heb van t weekend lekker zonder deken buiten gestaan en snachts een dekentje op. Staat nu wel met een 200 grams op de weide(savonds binnen) en voelt goed aan er onder.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:47

Izzy19 schreef:
Hebben jullie paarden dan op deze moment al zoveel winterhaar? Dat is toch wel heel snel?
Mijn ene paard verhaart ook al een beetje, die reageert op het korten van de dagen, maar nu staat die toch nog in zomervacht. Meestal scheer ik eind oktober.

Mijn mini begint altijd erg vroeg met vacht aanmaken :j . Er kwam alweer flink veel af.

Marengo valt wel mee, die heeft een dichte vacht maar nog wel lekker kort :) .

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:50

Die van mij heeft op dit moment gelukkig nog niet zoveel haar dat ze er al last van heeft.
Al verwacht ik niet dat dit nog lang zal duren. Afgelopen jaren heb ik het altijd kunnen rekken tot half oktober, dan kan ze er heel het winterseizoen tegen en hoef ik d'r dus ook maar 1x te scheren!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:56

mijne begint vacht te verliezen, maar staat nog wel in zomertenue. oktober zoiets heeft ze op 2 weken tijd een teddyvacht, ik probeer dan altijd nog enkele weken te wachten met scheren (november) en kom dan met 1 scheerbeurt toe.

En wat betreft de "slechte" zomervacht als je na januari nog scheert, daar vreesde ik vroeger ook voor tot er bij ons paarden op stal stonden die winter en zomer geschoren werden. Hun vacht zag er goed uit wanneer die in de zomer weer begon te groeien...
Vorig jaar ook nog eentje geschoren half mei, die had in juli ook een gewone vacht.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:10

Ohhhh, jaloers!

Ik moet die van mij zeker 1x per 4-6 weken scheren om ze netjes te houden :( .

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:33

Het verschilt echt per paard. De 1 is al lekker wollig en de ander heeft nog een super glad vachtje.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:10

Vorig jaar is mijn paard één keer geschoren, hoop dat ik het dit jaar daar ook mee red. Naast dat scheren natuurlijk best prijzig is, is hij in de week nadat hij geschoren is echt een BOM. Stapte vorig jaar op nadat hij geschoren was, lag er met 2 minuten weer naast :Y)
Het valt me nu mee hoe dik hij in het haar zit, ik hoop dus dat ik het uit kan stellen tot eind oktober/november, net als vorig jaar :)

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:17

2 dagen geleden riep ik nog dat de mijne nog geen last van een vacht heeft. Kom ik gister op stal.. is het ondertussen al een klein beertje geworden.. :Y)
Hoop dat ik het scheren nog een maandje kan uitstellen.