Eisen paspoort voor slachten paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Eisen paspoort voor slachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:15

Ik vraag dit even voor iemand anders.. Wat zijn de eisen aan het paspoort om het paard te kunnen laten slachten? Hij had iemand gesproken en die zei dat er een pagina in het paspoort miste (door een fout van de KNHS?) waardoor het paard nooit geslacht kan en mag worden.. Ik heb hier echt nog nooit van gehoord, dus iemand die hier weet waar het paspoort aan moet voldoen om een paard naar de slacht te mogen brengen?

Blazee

Re: Eisen paspoort voor slachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:18

Er moet een medisch inlegvel inzitten of je moet een nieuwer paspoort hebben waar ik dacht pagina 26 inzit en die moet leeg zijn. Die pagina heeft dan ook met medisch gedoe te maken.
Voor de zekerheid kan ik het straks effe aan m'n vriend vragen. Die heeft een slachthuis ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:21

Ja het was idd iets over het medisch inlegvel, die zat er niet in.. Als je het na wilt vragen graag! Vond het zo'n vaag verhaal..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:25

Dat is toch niet zo'n probleem? als je paard afgemaakt moet worden kan het gewoon door het schieten en verbloeden in het slachthuis en daarna in de Rendac of in laten slapen door een Dierenarts en af laten voeren door de Rendac of crematie, wat je maar wilt.

Of wil jij persé dat ie als vlees verkocht wordt dat jij je daarom druk maakt om het ontbreken van het medisch inlegvel.

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:30

De paspoorten die voor 2004 uitgegeven zijn missen het hoofdstuk medische behandelingen. Tot 2009 kon je een medisch inlegvel aanvragen daarvoor. Is het paard daarna geboren beschikt hij over dat hoofdtuk en moet de wachttijd van de laatste behandeling verstreken zijn.
Verder moet het paard over een chip beschikken die overeenkomt met het paspoort.

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:31

Je kunt hem idd ook laten schieten in het slachthuis en op laten halen, maar dan krijg je wel een rekening toegestuurd. Het is natuurlijk geen ramp, maar als het toch dood moet dan is het mooi mee genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:34

Ragdollcat schreef:
Dat is toch niet zo'n probleem? als je paard afgemaakt moet worden kan het gewoon door het schieten en verbloeden in het slachthuis en daarna in de Rendac of in laten slapen door een Dierenarts en af laten voeren door de Rendac of crematie, wat je maar wilt.

Of wil jij persé dat ie als vlees verkocht wordt dat jij je daarom druk maakt om het ontbreken van het medisch inlegvel.

Er was vandaag een handelaar voor dit paard, die zou hem kopen voor de slacht, maar die wou hem dus niet meenemen ivm het missen van het vel.. Ik weet niet of een dierenarts dit paard wel in wil laten slapen, het paard is gezond, maar oud (lang verhaal, hier niet zo van belang)

Blazee, volgens mij is het paspoort idd ouder dan 2004 en het inlegvel mist dus. Wat betekent dit nu concreet?

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:43

Dat je het paard niet voor consumptie kan laten slachten. Je kan het dood laten schieten en af laten voeren door de rendac. Je krijgt dan wel een rekening toe.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:43

Oh leuk zeg, laat m maar door een handelaar meenemen voor de slacht. Misschien gaat dat arme dier wel op transport naar buitenland?

Want een handelaar wil natuurlijk zoveel mogelijk verdienen, het is zijn brood. Die kans is erg groot.

Neem verdorie zelf verantwoording en laat t schieten dan ben je er ook evengoed vanaf en je bespaart het dier ellende.

Wat is nou een paar stomme euro's? Als je om je dier geeft en van paarden houdt!

Bah van dit soort eigenaren walg ik.

Je kan m ook zelf wegbrengen naar een slachthuis, zat slachthuizen dat paarden slachten, die wil wel ff schieten voor je, gewoon ff vragen en afspreken van te voren zodat je weet waar je aan toe bent en wat het je ongeveer gaat kosten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:27

Een paspoort eerder uitgegeven dan 2004 moet inderdaad een los (of ingelijmd) medisch inlegvel hebben. Daarnaast zijn er nog een reeks andere regels, maar uit je verhaal maak ik inderdaad op, dat dat het issue is bij dit paard.
En dan vind ik het inderdaad logisch dat de handelaar hem niet meeneemt, want hij komt dan zelf niet meer van het paard af.
Technisch gezien is het betreffende paard niet correct geïdentificeerd,meer zit nl geen geldig identificatiedocument bij het dier.
Voor inslapen zal een dierenarts er geen probleem van maken dat het paspoort niet correct is, gok ik.
Zou het paard niet 'voor de dood' weg moeten, maar nog een tijdje in leven moeten blijven en evt. nog de sport in moeten, zou ik aanraden een vervangend paspoort aan te vragen. Dat heeft nu geen zin, want de paspoortuitgevende instanties zijn in dergelijke gevallen verplicht om bij afgifte van het nieuwe, wél geldige paspoort de pagina's over geschikt voor humane consumptie af te tekenen en daarmee het dier uit te sluiten voor de slacht voor humane consumptie.

Jammer, Ragdollcat, dat je de het zo persoonlijk trekt in je post. Dat geeft totaal geen antwoord op de vraag van De TS en gaat dus eigenlijk volledig offtopic. Bovendien is TS zelf geen eigenaar en kan dus ook vrij weinig met jouw mening.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:32

Moderatoropmerking:
Hierbij het dringende verzoek om on topic te blijven en geen discussie te starten over de voor- en nadelen van slachten. Bedankt alvast.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:51

Ja, ik vind het zo erg de manier waarop, dat het men niets kan schelen, dat ze mogelijk op transport gaat naar buitenland voor de slacht. Op zo'n manier is de kans erg groot.

Ik heb wel antwoord gegeven en dat is dat als het om het doden gaat niet veel uitmaakt, want het gaat dan met de Rendac mee.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:54

Yep, inderdaad... inlegvel verplicht! Mijn dierenarts heeft mij daar netjes op gewezen omdat het vel niet in paspoorten van voor het jaar 2004 zit en je deze dus apart moet aanvragen.

Mijn paard gaat niet naar de slacht, maar toch werd ik er op gewezen dat ik dit vel MOET hebben. Ik heb de gok genomen dat ik geen boete krijgen wegens het ontbreken ervan, omdat ik 100% zeker weet dat mijn paard thuis wordt ingeslapen.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:56

Bel zelf met een slachterij dan heb je meteen het juiste antwoord en kun je je laten informeren over wat je mag/kunt verwachten. succes.

Ragdollcat je hebt gelijk met wat je zegt maar de manier waarop is wat minder, je had dit beter al tip aan TS kunnen geven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:51

Ja je hebt wel gelijk Amarie@. Ik moet wat subtieler zijn, maar ik hou van duidelijk en eerlijkheid, ik zeg gewoon wat ik ervan vind.

Ik vraag dan ook aan iedereen als iemand het vervelend vind van dat ik zulke dingen zeg. Dan zal ik proberen het wat subtieler te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 09:10

Thanks allemaal! Ragdollcat, ik snap je reactie wel hoor, maar ik kan er weinig mee ;) Is een heel gedoe met dit paard, maar dat verhaal doet er hier niet zo toe. De eigenaar wil hem desnoods zelfs wel weggeven als gezelschapspony, maar momenteel gaat je dat nooit lukken met een oud paard.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:53

als het inlegvel mist kun je hem wel laten slachten maar kan het vlees niet gebruikt worden voor consumptie.

als je het inlegvel niet hebt kun je hem wel bij wildeboer in hoogeveen laten doodschieten.
ik heb dat twee keer gedaan met een pony en daar zaten verder geen kosten aan maar je krijgt ook niks voor de pony.
ik vond dat niet erg want ik wou gewoon zeker weten dat ze niet de handel of naar het buitenland gingen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:30

Relaxed schreef:
Thanks allemaal! Ragdollcat, ik snap je reactie wel hoor, maar ik kan er weinig mee ;) Is een heel gedoe met dit paard, maar dat verhaal doet er hier niet zo toe. De eigenaar wil hem desnoods zelfs wel weggeven als gezelschapspony, maar momenteel gaat je dat nooit lukken met een oud paard.

Waarom kan ze niet gewoon het dier zelf wegbrengen ipv het te laten ophalen en met als kans dat ie op transport gezet wordt richting buitenland voor de slacht, dat is echt dieronwaardig.

Gewoon zelf het dier wegbrengen en klaar is kees. Weet je zeker dat het dier aan het eind is gekomen op een snelle manier en gewoon in NL.

Vervoer is toch wel te regelen?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:37

dit paard en mensen ken ik absoluut niet maar het gebeurd vaak genoeg dat men een paar centen belangrijker vind dan het welzijn van het paard!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:39

In dat geval ben ik blij dat het papiertje in zijn paspoort ontbreekt, hij heeft geluk. scheelt mogelijk de ellende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:45

God wat een oordelen weer hier.. :n Jullie kennen het hele verhaal niet, ik stel alleen een vraag en heb inmiddels antwoord. De eigenaar is heus niet iemand die er geld aan wil verdienen, het staat hem ook tegen om het dier zomaar af te laten maken, terwijl hij nog 'goed' is. Hij wil hem ook best weggeven aan iemand als gezelschapsdier, maar niemand wil zo'n dier hebben omdat men zelf al moeite genoeg heeft de touwtjes aan elkaar te knopen met deze crisis.. Hij zit er dus een beetje mee in zijn maag, maar hij hoeft er echt niet perse aan te verdienen :n
Hij heeft er ook niet om gevraagd dit dier te krijgen, maar er zijn mensen die paarden kopen terwijl ze het niet kunnen betalen :(

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:43

Ik snap dat er veel oordelen zijn.

Men wil ervanaf, en dan laten ophalen met als dikke kans op transport gezet te worden voor de slacht in het buitenland, terwijl je het ook zelf kan wegbrengen om het te laten afmaken.

Nu vind ik het weer erg tegenstrijdig van dat hij er absoluut niet eraan hoeft te verdienen????

Wat is het probleem dan???? vervoer is zo te regelen en het dier komt op een nette manier aan het einde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:20

Ik ga er verder niet meer op in, ik ken het hele verhaal, jij niet.

Alle anderen bedankt voor de reacties! :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:20

@ ragdollcat: we kennen de situatie van de eigenaar niet, dus kunnen er ook niet over oordelen. Er zit echter een verschil in ergens niet aan hoeven verdienen of ergens kosten aan moeten maken/overhouden.
Overigens zijn er ook nette handelaten die een dier tijdens de reis keurig verzorgen en netjes bij een slachthuis afleveren. Ja, die heb ik met eigen ogen gezien.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 10-09-12 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:27

Marije_jiplover schreef:
@ ragdollcat: we kennen de situatie van de eigenaar niet, dus kunnen er ook niet over oordelen. Er zit echter een verschil in ergens niet aan hoeven verdienen of ergens kosten aan moeten maken/overhouden.
Overigens zijn er ook nette handelaten die een dier tijdens de reis keurig verzorgen en netjes bij een slachthuis afleveren. Ja, die heb ik met eigen igen gezien.

Exact, jij hebt hem door :j