Gedrag totaal veranderd, nerveus, gespannen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Izie

Gedrag totaal veranderd, nerveus, gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 09:58

Een heel lang verhaal, maar ik kan het niet korter omschrijven :o

Eind oktober vorig jaar heb ik een 6 jarige ruin gekocht. Paard kende al wel het e.e.a, L1 dressuur en L springen.
Fijn rustig paard dat graag voor je aan het werk wou.

Afgelopen jaar fijn mee kunnen rijden en weinig problemen mee gehad op en paar uitspattingen van hem na.
Hij kan door bepaalde situaties/ prikkels?! Even helemaal van het padje raken en beginnen te huppelen, trillen, dansen zonder dat je daar enige controle over hebt. Na enige rust is het over en kun je gaan waar je gebleven was. Dit gebeurde een enkele keer.

Maar sinds begin augustus is hij veranderd.. hij is extreem kijkerig/schrikkerig/nerveus en dat herken ik niet in die mate van hem. In de buitenbak bij de r.v is hij in z'n eentje niet meer fijn te rijden omdat alles eng is dus ontspannen wil hij niet. In de springles gaat het beter, dan is hij meer afgeleid door het springen en de paarden als door z'n omgeving.
Binnen gaat het beter, daar heeft ie niet zo veel te loeren.
Maar ook aan de longeerlijn merkte ik het, daar deed ie nooit wat, en ook daar wil die nu wel wegspringen voor de meest kleine dingen. Voor mijn gevoel is het op een bepaalde dag begonnen; namelijk onze eerste viertal training. Ik was al in de buitenbak bij de r.v. toen er 6 andere paarden aangedraafd kwamen op het asvalt.
Toen ging die door t lint, en dat heeft ie 1,5 uur vol gehouden. ( bokken, stijgeren, 4 benen van de grond, 30 meter zijwaarts enz enz). Na de training stappend naar huis ook 1 brok spanning en zenuwen.

Dit heb ik 3 trainingen vol gehouden met het zelfde gedrag en toen zijn we daar dus mee gestopt, maar sinds dien is hij een beetje zo gebleven.

Hij raakt ontzettend snel in paniek/stress als hij iets neit snapt wat je van hem wil, is voor veel meer dingen ' bang' en ik kan hier nu gewon niet meer mee omgaan. Hij snapt mij niet, raakt in de stress, gaat rare dingen doen, ik wordt boos, hij doet nog raarder ik nog bozer en ga zo maar door..

Wat heb ik al gedaan;

-tandarts was al geweest,
- Zadel is nagekeken
- Fysio heeft hem twee keer behandeld

Ik heb zelf niet het idee dat hij het doet uit pijn het is namelijk in de binnenbak en thuis niet zo in ie mate dus het is niet continu aanwezig. En ook aan de hand is hij nerveuzer/gespannen. Voor mijn gevoel is het die buitenbak waar het het meest aanwezig is, maar hij is sinds die tijd ook niet meer meegeweest naar vreemd terrein. Dit doe ik a.s donderdag dus dan kan ik zien hoe hij dan reageert. Normaal is er dan namelijk niets aan de hand.
Als ik een buitenrit maak is er niets aan de hand, tot hij iets engs ziet, gaat staan, ik been geef en meneer ook boos wodt, omhoog komt of achterwaarts gaat.

Of er vroeger iets gebeurd is geen ide, via via nu wel gehoord dat de mensen waar de vorige eigenaar hem weg hebben gehaald er enigsinds bang voor waren, maar waarom weet ik dan weer niet.

Het is een ontzettend fijn beest eigenlijk die altijd ook wil werken dus ik vind het ontzettend moeilijk wat ik hier mee moet.

Iemand tips trucs hoe ik met dit extreme gedrag om moet gaan? Ik heb goede les, maar in de springles heb ik eigenlijk nooit echt problemen met hem gehad. Vnaf a.s donderdag krijg ik prive les van een goede dressuurinstructrice om me te helpen.

Ik ben magnesium gaan voeren ( nu 10 dagen) maar dat heeft nog 0-effect.

Ergens in me achterhoofd neig ik naar iemand die met beesten kan communiceren om te achterhalen waar deze stress vandaan komt.Heeft iemand hier ook ervaringen me?

Alvast bedankt!!! :j

Keet

Re: Gedrag totaal veranderd, nerveus, gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:05

Tjee, dat zullen intensieve 4taltrainingen geweest zijn voor jullie beide :(:)

Vorig jaar heb ik een dergelijk probleem met mijn merrie gehad, alleen dan voor de wagen.
Heb er in deze volgorde bij gehad:
Osteo - Fysio - Osteo - holistisch therapeute - osteo - tandarts - veearts (bloed) - cranio sacraal therapie 2 x - veearts (bloed)
Toen was haar heftige/schrikkerige gedrag voorbij. Maar bij mij was het heftiger. Dus toen ben ik grondwerklessen gaan nemen om mijn vertrouwen in haar weer terug te krijgen.

Als supplement krijgt ze sinds de cranio-sacraal therapeute is geweest: Magnesium en Feeling Control (chinese kruiden, paardendrogist) en VitE tabletten.

Heb je zijn bloed al eens laten bekijken door een veearts?
Misschien kan hij/zij daar nog iets uit halen wat misschien voor ongemak zorgt.

Verder raad ik je echt een cranio-sacraal therapeute aan :j zag de rust en ontspanning gewoon terugvloeien bij mijn merrie. Heerlijk gezicht. Bij mij is EllenB @ bokt geweest, echt super! Zij legt ook connecties met paarden op een dieper level (je laatste alinea)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:07

Zoals ik het lees is hij in stress geraakt, waarop jij ook boos werd? Zo ja is de link makkelijk te leggen. Paard was in paniek, ipv hem steun te geven werd hij boos. Hij voelde zich onbegrepen, en met die stress erbij is hij door het lint gegaan. Wat jou uiteraard niet aanstaat. Je hebt zijn angstgedrag onbewust bevestigd.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 10:11

@De Molenhoek

Nee tijdens die eerste training kon ik er eigenlijk alleen maar om lachen. Wist ik veel dat ik het er niet meer af kreeg?! Ben toen niet boos op m gaan worden, heb m zelfs nog wat hindernissen laten springen om m even te laten focussen en z'n ei kwijt te kunnen. Ben die dag totaal niet kwaad op hem geweest.
Die frustratie begint nu pas echt, nu het al een maand aanhoudt.. ik weet ook wel dat ik kwaad niet moet worden maar het is pure frustratie en dat gaat me soms mis.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 10:13

@Evelli

Thnx voor de tips! ik ga haar naam even opzoeken en lezen hoe en wat. Wil er alles wel voor doen om m'n paard een beetje zichzelf terug te laten krijgen.
Bloedafname speelde inderdaad ook al in me achterhoofd, misschien ook als nog maar even laten doen.

Fijn om te horen dat jou merrie er in ieder geval van opgeknapt is!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:14

Ik neig ernaar te denken dat je het paard minder vertrouwen geeft dan zijn vorige eigenaar. Dat het probleem is ontstaan door de manier waarop jij in bepaalde situaties reageert.
Een paard kan dermate gevoelig zijn dat als je in een situatie net verkeerd reageert (bijvoorbeeld onterecht boos wordt, of zelf bang bent) hij zijn vertrouwen verliest. Gebeurt dat keer op keer, krijgt hij steeds minder vertrouwen en wordt alles dus steeds enger voor hem. Omdat hij het dus bij het longeren is gaan doen, verwacht ik dat je hem al in de omgang niet goed benadert. (Niet de baas bent, etc).
Heb je alleen begeleiding op de rijvereniging of ook van een prive-instructeur? Ik denk dat je prive instructie nodig hebt die ook naar het totaalplaatje kijkt (niet alleen het rijden) en dus ook omgangsaspecten meeneemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:15

Hmmm, dan zou ik het eerlijk gezegd ook niet weten. Is hij anders ook zo hypergevoelig?
Zou het niet helpen om eerst met een maatje te rijden en dit langzaam af te bouwen?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:16

Er zijn wel meerdere paarden die snel in de stress schieten als ze niet direct snappen wat je bedoelt, ze zijn wat onzeker. Als hij in de stress schiet en jij word boos, reageer je eigenlijk verkeerd. Probeer die emotie echt onder controle te houden. Negeer die stress, ga rustig stappen tot hij kalmeert of laat hem simpele oefeningen doen waarbij hij toch moet nadenken. Zelf rustig blijven, boos worden werkt niet en maakt het erger. Als alles in de piste eng is (herkenbaar hier hoor) zelfde tip: negeren! Rij gewoon door of er niets aan de hand is, vergeet niet te ademen en ga wat dieper zitten in het zadel. Pak kalm maar assertief de leiding weer over en doe of er niets aan de hand is. Niet extreem vaak de enge plaatsen opzoeken maar ze zeker ook niet negeren.

boka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:18

ik zou Jan Jonas een keer laten komen!
Waarschijnlijk heeft hij een soort spierspanningen, heeft mijn paard ook last van gehad, hij was niet meer te rijden overal in blinde paniek ervandoor gaan.
1 pot gehad van Jan jonas en het is een wereld van verschil, je krijgt je oude paard weer terug!

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:23

Die van mij heeft het ook bij vlagen (lang niet zo erg). Zij is nu ook 6 en met springen heb ik er bijvoorbeeld dan geen last van. Bij die van mij weet ik gewoon dat het dominantie is. Ze negeert mij gewoon een soort van en raakt gespannen van dingen waar ze normaal nooit moeilijk over doen. Plus 6 jarigen zijn ook nog een beetje aan het puberen. Dus zoals jij al zei je hebt pijn eigenlijk uitgesloten zou ik hem toch wat meer aanpakken. En niet (door te gaan springen, is heel verleidelijk) een soort te gaan belonen.
Wat voor mij ook helpt is op dat soort momenten veel met grondwerk/schriktraining bezig te zijn. Geeft beide wat meer vertrouwen.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 10:24

Babootje schreef:
Ik neig ernaar te denken dat je het paard minder vertrouwen geeft dan zijn vorige eigenaar. Dat het probleem is ontstaan door de manier waarop jij in bepaalde situaties reageert.
Een paard kan dermate gevoelig zijn dat als je in een situatie net verkeerd reageert (bijvoorbeeld onterecht boos wordt, of zelf bang bent) hij zijn vertrouwen verliest. Gebeurt dat keer op keer, krijgt hij steeds minder vertrouwen en wordt alles dus steeds enger voor hem. Omdat hij het dus bij het longeren is gaan doen, verwacht ik dat je hem al in de omgang niet goed benadert. (Niet de baas bent, etc).
Heb je alleen begeleiding op de rijvereniging of ook van een prive-instructeur? Ik denk dat je prive instructie nodig hebt die ook naar het totaalplaatje kijkt (niet alleen het rijden) en dus ook omgangsaspecten meeneemt.

Dat eerste wat je zegt zou kunnen inderdaad, misschien dat zij stukken kalmer is geweest als ik. Maar het afgelopen jaar hebben we totaal geen problemen gehad, hij liep heerlijk, concoursen deed ie super fijn. Maar het is na die dag zo extreem geworden terwijl ik in mijn ogen toen niet echt wat verkeerd heb gedaan.

Op stal hebben we geen problemen, hij heeft wel respect en luisterd prima en walst niet over me heen. Met longeren ben ik ook nooit boos op hem, als ie er vandoor gaat reageer ik niet en gaan we gewoon verder waar we gebleven zijn. Het probleem bij het longeren is niet dat hij in paniek raakt hoor, maar dat ik merk dat hij van n vogel schrikt, of een auto, wat hem eerder niet wat deed.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 10:26

DeMolenhoek schreef:
Hmmm, dan zou ik het eerlijk gezegd ook niet weten. Is hij anders ook zo hypergevoelig?
Zou het niet helpen om eerst met een maatje te rijden en dit langzaam af te bouwen?

Hij is wel heel gevoelig inderdaad. Hij kan van bepaalde situaties eventjes enorm gaan trillen/dansen/huppelen maar ook dan laat ik hem heel even en dan is het klaar (b.v na ere ronde op concours). Dat kende ik van hem en kon ik prima mee omgaan zonder ruzie te krijgen :(:)

maar we snappen elkaar nu niet meer en dat is enorm lastig

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 10:30

bedankt voor alle tips al zo gauw! Laat alles rustig inwerken en google alles na aan namen en andere dingen die geopperd worden.

Ik denk ook wel dat een groot deel in mijn reactie zit, maar op zon moment denk ik daar niet meer heel nuchter over na helaas en bedenk ik me achteraf dat ik het beter ander had aan kunnen pakken.
Vandaar ook m'n overstap naar een nieuwe instructrice voor priveles vanaf a.s donderdag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:32

Kan raar klinken. Maar helemaal opnieuw beginnen? Dus iemand anders neemt hem aan de longe en je gaat er weer stukje bij beetje op. En je kan gerust een maand aan de longe gaan, geen druk achter steken. Tot het weer goed gaat.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 10:39

Ik had hem vorige week voor het eerst weer mee naar de (spring)les en toen had ik mezelf ook voorgenomen om maar gewoon eens niet zo veel van hem te vragen, vooral niet boos te worden en dan eens zien wat hij deed gewoon simpel draf stap galop en proberen ontspanning te krijgen. En dat ging eigenlijk best goed en hij liet uiteindelijk ook wel los. Dat voelde voor mij op dat moment ook inderdaad als helemaal op nieuw beginnen.. Dat moet ik misschien ook meer tijd geven.
Het is niet zo dat hij zich niet meer laat rijden, maar zodra ik wat meer vraag wordt ie paniekerig. Ben ook niet bang voor hem gelukkig, hij probeert niet om je er af te krijgen.
Als ik niets ( of niet veel) van hem vraag escaleert het ook niet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:41

Kan je hem 2 weekjes vakantie geven waarin hij veel naar buiten kan en even rust kan krijgen?
Om hem dan heel basic weer op te pakken, niets te verwachten en dat zo weer uit te gaan bouwen?

Soms moet je gewoon de tijd nemen....

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:43

Ik herken het helaas uit eigen ervaring als zijnde baasje en paard zitten niet(meer) op 1 lijn......ik zou even helemaal niet meer rijden en opnieuw beginnen met leiden en stoppen in de bak en buiten en door bouwen met andere vertrouwensoefeningen......leer hem weer leuk te vinden als paard/ maatje.....ik denk, dat je onbewust toch een bepaalde spanning in je lichaam hebt als je hem benadert.....een zeer gevoelig paard als dat van jou pikt dat gewoon op......dus geniet van hem ernaast en wacht even een paar weken met rijden....
succes....

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 10:48

Ja lekker buiten staat hij zowiezo, nu zelfs 24 uur per dag sinds 1 juli. Hij heeft pas 2,5 week vrij gehad maar dat was net voor dit allemaal begon.

Ik ga vanavond gewoon lekker met hem springen in de les, dat deed hem vorige week ook erg goed. En ik probeer donderdag eerst de les van me nieuwe instructrice ( want wil ook graag weten wat hij op vreemd terrein doet namelijk, want hij is het ergste in die buitenbak waar het begonnen is).
En als dat geen nut heeft laat ik hem gewoon even staan inderdaad. Of er iig voor kiezen om niet zonder begeleiding tegaan rijden om escalatie te voorkomen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:19

Wat voor krachtvoer krijgt hij?

Ik krijg een beetje het idee dat het paard overvraagd is en niet weet wat daarmee te doen. Dit kan heel goed mentaal zijn, zeker na de spanning van een viertal. Hoe oud is hij?

Wat ik zou doen is terug naar (of eugenlijk hoort dit altijd het uitgangspunt te zijn) ontspanning. Los los los ontspan en dan pas weer wat vragen. Begin met voordat je op stapt zijn hoofd heel laag te vragen. Daarbij moet hij zijn rug lang maken en de spanning weg laten vloeien. Paar keer herhalen, opstappen en dan ook iemand jou laten helpen weer die neus heel laag boven de grond te vragen. In het rijden ook hieraan werken, ontspant het lijf, dan volgt hij mentaal ook wel. Pas daarna kan je weer wat vragen, want pas dan staat hij weer open voor jouw hulpen.

Mijn paard kan ook heel veel spanning opbouwen in het rijden en dan kan ik net mn been aanleggen en ze ontploft. Dan snapt ze ook verl dingen niet, concentratie curve is te kort en dat slaat heel snel om in paniek. Als ik haar dan eerst stil zet en vraag te ontspannen (kan soms wel 10minuten duren) heb ik weer een ontspannen, nagevelijk gehoorzaam paard dat fijn aan het werk kan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:35

Babootje schreef:

Izie schreef:
Dat eerste wat je zegt zou kunnen inderdaad, misschien dat zij stukken kalmer is geweest als ik. Maar het afgelopen jaar hebben we totaal geen problemen gehad, hij liep heerlijk, concoursen deed ie super fijn. Maar het is na die dag zo extreem geworden terwijl ik in mijn ogen toen niet echt wat verkeerd heb gedaan.
Op stal hebben we geen problemen, hij heeft wel respect en luisterd prima en walst niet over me heen. Met longeren ben ik ook nooit boos op hem, als ie er vandoor gaat reageer ik niet en gaan we gewoon verder waar we gebleven zijn. Het probleem bij het longeren is niet dat hij in paniek raakt hoor, maar dat ik merk dat hij van n vogel schrikt, of een auto, wat hem eerder niet wat deed.

Ik zeg het omdat ik het gedrag herken. Ik heb mijn E pony vanaf zijn 4e. Altijd heel braaf langs de (best heel drukke) weg. Ik had destijds een bijrijdster die op een gegeven moment (ik was even een paar weken weg geweest met vakantie) tegen mij zei: hij doet zo raar langs de weg. Ze dorst eigenlijk niet meer naar buiten. (Even ter aanvulling: omdat het (vracht)verkeer best heel dicht langsrijdt en het paard nog jong was, nam ik hem altijd aan de hand mee tot de rustigere zijweg en stapte daar dan op). Aan de hand was hij altijd heel braaf en niet schrikkerig, dus ik vond het een vreemd verhaal en nam hem de volgende dag mee. Bij het naderen (niet eens het passeren) van een vrachtwagen ging de kop en staart erop, werden ogen en neusgaten groot en wilde hij keihard omdraaien dan wel achteruit toen dat niet lukte. Vermoedelijk is hij bij mijn bijrijdster toen ergens van geschrokken, is zij mss ook geschrokken hetgeen zijn angst versterkt heeft, terwijl hij er voorheen altijd gewoon langsliep. Op een gegeven moment wilde hij al achteruit als hij een vrachtwagen uit de verte zag aankomen (een drama, want alleen langs deze weg kunnen we naar buiten). Ik ben toen langs de weg gaan trainen (met zweepje erbij en een lijn die ik "los" liet hangen. Mijn stem op een toon dat hij het niet in zijn hoofd moest halen om zich om te draaien of anders..... :D. En uitgebreid belonen wanneer het goed ging. Het is helemaal overgegaan en eigenlijk vrij snel ook.

Het van-kwaad-tot-erger gedrag ken ik dus, maar weet ook dat het op te lossen is. Je paard moet leren dat ie op jou kan vertrouwen, dat jij zijn steun en toeverlaat bent. Maar soms is het ook een kwestie van uitproberen (schrikken is heel leuk) en een kwestie van overwicht. Voor wat betreft het longeren: laat je hem alleen maar aan een lijn lopen of werk je ook echt met hem. Grondwerk is heel leuk en kan ook veel doen voor het overwicht dat je op hem moet hebben. Als je niet de baas bent op de grond ben je het ook niet op zijn rug.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 14:52

RianneH schreef:
Wat voor krachtvoer krijgt hij?

Ik krijg een beetje het idee dat het paard overvraagd is en niet weet wat daarmee te doen. Dit kan heel goed mentaal zijn, zeker na de spanning van een viertal. Hoe oud is hij?

Hij is net 7 geworden nu, en 1,75 groot ook nog.. aan krachtvoer krijgt hij bijna niets op het moment. Hele maand juli en eerste twee weken van aug geen brok gehad omdat hij 24 uur per dag t land op is gegaan.
Nu krijgt ie een halve kilo Pavo Condition ( havervrije brok) en een halve schep muesli, Subli Zonder ( zonder haver,suiker, melasse) en krijgt hij Subli Kalm mix erbij ( magnesium).

Voorheen krijg hij gewoon basisbrok, ook niet meer dan een of anderhalve kilo per dag, maar wou er nu geen haver extra bij in hebben voor het geval hij daar nog heter van wordt.

Wat jij daar onderaan omschrijft als jou merrie is ook hoe ik hem herken van voor de tijd. Als er spanning onstond, even rust, en klaar was het. Nu blijft hij er een beetje in hangen.

We trainen trouwens niet mega intensief hoor, ik doe mn best om leuk mee te komen in de B 8-) Dus het is niet zo dat er allerlei moeilijke dingen van hem gevraagd worden.

Babootje schreef:
Het van-kwaad-tot-erger gedrag ken ik dus, maar weet ook dat het op te lossen is. Je paard moet leren dat ie op jou kan vertrouwen, dat jij zijn steun en toeverlaat bent. Maar soms is het ook een kwestie van uitproberen (schrikken is heel leuk) en een kwestie van overwicht. Voor wat betreft het longeren: laat je hem alleen maar aan een lijn lopen of werk je ook echt met hem. Grondwerk is heel leuk en kan ook veel doen voor het overwicht dat je op hem moet hebben. Als je niet de baas bent op de grond ben je het ook niet op zijn rug.

Longeren is inderdaad puur aan de longeerlijn, met longeerhulp aan het werk. Moet eerlijk bekennen dat we aan grondwerk weinig doen :o

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:50

Als je niet de baas bent op de grond ben je het ook niet op zijn rug.

precies zo bij mij......als t eropaan kwam, had ik weinig te vertellen....

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 15:54

Maar wie zegt dat ik niet de baas over hem ben dan? Want daar ervaar ik totaal geen problemen mee?!

Zoals ik hier boven ergens al schreef heeft ie genoeg respect voor me, walst niet over me heen, wil aan de hand alles wel voor je doen. Dus in mijn ogen ligt daar de oorsprong niet. Paard loopt regelmatig met mee zonder touw o.i.d , volgt me in de bak en weiland overal , stapt netjes achterwaarts/zijwaarts mbv kleine aanwijzingen?

het is niet zo dat ik weinig te vertellen heb, maar we kunnen beide niet omgaan met spanning die tot een hoogte punt komt

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:11

toch denk ik dat je met grondwerk t meeste bereikt...... je kunt je grondoefeningen qua moeilijkheidsgraad verhogen.....tot hij spanning gaat opbouwen en dan zie je meteen waar je staat.....

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:14

Is hij je niet gewoon aan het uitproberen? Je hebt hem nu 1 jaar, en veel paarden gaan uit eindelijk toch eens uitproberen hoe ver ze kunnen gaan. Als hij fysiek gezond is is het vooral een kwestie van geduld en consequent zijn en als je onzeker word van zijn gedrag er misschien een maandje iemand anders op laten rijden.
Ik heb dit echt al heel vaak bij prive paarden gezien en van de 10 keer was er maar 1 paard met lichamelijke klachten de rest moest er gewoon even door heen en daarna ging het weer super. Let er ook op dat je nu op de grond ook heel duidelijk je grenzen aan geeft, laat niet over je heen lopen maar blijf wel eerlijk tegen je paard.