medische geschiedenis aanvragen DA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ManonGrr

medische geschiedenis aanvragen DA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 09:59

Beste bokkers,

ten eerste: excuses als dit topic fout staat. Ik twijfelde tussen dit forum en 'medisch', maar omdat het geen 'echt' medisch probleem betreft, heb ik hiervoor gekozen.

ten tweede: ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar hier kwam niet uit wat ik wilde weten.

Dan nu waar het topic écht over gaat. Ik heb een leuke haflingerruin die ik cadeau gekregen heb. Hij heeft een botsplinter, dat weet ik van de vorige eigenaresse. Echter heeft een dierenarts ooit tegen mij gezegd dat hij spat heeft. Dit heb ik nagevraagd bij de vorige eigenaar, en die wist van niets. Nu vertrouw ik die dierenarts ook niet 100% maar hoe dat komt is niet relevant in dit verhaal.
Ik wéét dat de vorige eigenaar foto's heeft laten maken van het betreffende been. Nu zou ik gráág de foto's + uitslag opvragen bij de dierenarts, maar mag en kan een praktijk dit wel doen?

Ik hoop op antwoord!

Mvg,
Manon

Tuedelue

Re: medische geschiedenis aanvragen DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:05

Foto's horen bij het paard. Als ze betaald zijn, zitten ze gewoon opgeslagen in het archiev, en als je een beetje redelijk praktijk hebt, willen ze die best naar buiten geven.
Het is nu jouw paard, dus niet een vreemd paard dus die informatie staat jouw toe uiteraard.
Normaal gaan toch foto's van het paard met het paard mee als deze verkocht wordt of van eigenaar wisseld, dus dan zou je ze eigenlijk al gehad moeten hebben.
Tenminste zo ging dat bij ons op stal.

Ik zou gewoon even bellen met de praktijk, je situatie uitleggen en dan krijg je vanzelf wel te horen of het kan of niet. Iedere praktijk is daar anders in natuurlijk.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:59

Ik denk dus niet dat je ze zomaar krijgt. Ik denk dat de oude eigenaar ze moet opvragen. Of in ieder geval toestemming moet geven voor het afgeven van de foto´s. Het paard was immers niet van TS toen de foto´s werden gemaakt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:25

als die foto's ouder zijn dan een maand of 3 heeft het geen meerwaarde dat je ze te zien krijgt.
Als het paard niet kreupel loopt....
wil je het zeker weten, dan zelf foto's laten maken.

riannesampa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:50

Vraag je eigen dierenarts om de gegevens (patientenkaart en foto's en evt andere uitslagen) op te vragen bij de vorige dierenarts.
Ik ben zelf dierenartsassistente en patientengegevens worden op deze manier heel vaak uitgewisseld.
Veel succes ermee /3

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 17:43

riannesampa, ik heb dezelfde dierenarts aangehouden.

Alane, het heeft wél nut. Als er op de eerste foto's al spat is aangetoond, heb ik dus verkeerde informatie gekregen. Overigens worden er wel nieuwe foto's gemaakt.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:03

watje123 schreef:
Foto's horen bij het paard. Als ze betaald zijn, zitten ze gewoon opgeslagen in het archiev, en als je een beetje redelijk praktijk hebt, willen ze die best naar buiten geven.
Het is nu jouw paard, dus niet een vreemd paard dus die informatie staat jouw toe uiteraard.
Normaal gaan toch foto's van het paard met het paard mee als deze verkocht wordt of van eigenaar wisseld, dus dan zou je ze eigenlijk al gehad moeten hebben.
Tenminste zo ging dat bij ons op stal.

Ik zou gewoon even bellen met de praktijk, je situatie uitleggen en dan krijg je vanzelf wel te horen of het kan of niet. Iedere praktijk is daar anders in natuurlijk.

foto's horen bij de betaler, hij/zij heeft er immers voor betaald. Ik denk dus dat de dierenarts dit niet zomaar zal vrijgeven.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:18

Foto's zijn betaald, paard is bekend bij dierenarts, eigenaresse ook aangezien ze dezelfde da aanhoud. De foto's zitten in het archiev waarom zou het niet mogelijk zijn voor een da daarop nog een blik te werpen en de nieuwe eigenaresse de uitslag van die fotos mee te delen. Ze wil ze niet hebben maar alleen weten wat het resultaat is en of er nieuwe fotos gemaakt moeten worden.
Door de fotos op te zoeken zou het voor de da heel wat tijd besparen dan eerst weer nieuwe maken als het niet eens nodig zou zijn bijwijze van.
Denk dat ze het heus wel doen hoor als je netjes vraagt, spaart tijd en die heeft een da niet veel, dus alles is welkom.
Maar we kunnen allemaal wel blijven gissen, gewoon je da opbellen en even navragen dan heb je het zwart op wit

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:21

ManonGrr schreef:
riannesampa, ik heb dezelfde dierenarts aangehouden.

Alane, het heeft wél nut. Als er op de eerste foto's al spat is aangetoond, heb ik dus verkeerde informatie gekregen. Overigens worden er wel nieuwe foto's gemaakt.

Je hebt spat in verschillende fases.
Na 3 maand is de foto gedateerd.

Maar als ik je goed begrijp heb jij je paard van iemand gekregen en de eigenaar daarvoor heeft die foto's laten maken?

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 19:29

Ik begrijp dat de foto's gedateerd zijn, ik wil alleen weten wat er tóén op te zien was.
Degene waarvan ik mijn paard heb gehad is de enige vorige eigenaresse, zij heeft dus ook de foto's laten maken.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:12

Zonder toestemming van de oude eigenaar ga je ze niet krijgen denk ik. Of het moet een wel erg makkelijke DA zijn. Heb zelf ook wel eens geprobeerd medische info los te krijgen bij een DA maar dat ging toen niet lukken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:37

Ik zou het ook niet prettig vinden dat een derde zo aan info kan komen.
Los of die nu de eigenaar is van het paard of niet.
Ik heb betaald voor die dienst.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:46

Ik heb wel eens een koper zelf doorgestuurd naar de DA om de medische geschiedenis op te vragen. Geen enkel probleem mee. En tuurlijk dat moet je even vragen, maar daar ging deze oude eigenaresse zeker niet mee akkoord zeg maar :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:50

oh ik verwijs ook wel eens kopers door en bel dan de DA dat er mogelijk info opgevraagd kan worden over een bepaald paard. Maar dat een ieder zomaar info zou kunnen opvragen waarvoor ik betaald heb.. vind ik niet kunnen.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:52

Ik zeg ook niet dat ik het vind kunnen, wel dat ik het geprobeerd heb :+ Maar alleen omdat er naar mij toe ook geen eerlijk verhaal was verteld.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 10:28

Ik heb contact gehad met de desbetreffende dierenarts. De oude eigenaresse kan de foto's opvragen, ik niet. Ik weet verder niet of dit dierenarts gerelateerde is, of wettelijk geregeld.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:40

Ik denk dat het vrij normaal is. Zoals ik al zei, je zult de oude eigenaresse moeten vragen om de foto's vrij te geven. Zij heeft ze betaald, dus ze zijn van haar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:46

De dierenarts heeft een beroepsgeheim. De foto's zijn betaald door de oude eigenaresse en het is logisch dat zij dan de foto's moet opvragen. Als zij dat niet wil, dan weet je feitelijk al hoe "laat" het is, denk ik. Het staat jou natuurlijk vrij om zelf foto's te laten maken van het been. Mocht blijken dat hij toch spat heeft, kan aan de hand van de mate waarin hij het heeft worden bepaald hoe lang hij heeft (maar daar zitten wel grenzen aan).
Het ligt er een beetje aan wat je met het beestje wilt. Heb je hem cadeau gekregen van de vorige eigenaars, of heeft iemand hem voor je gekocht? Wil je het paardje houden als hij spat blijkt te hebben, of wil je dat zijn vorige eigenaars hem dan terugnemen? Is het beestje eigenlijk te berijden nu of is het kreupel?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:56

als het geen meerwaarde heeft om de foto's aan de nieuwe eigenaar te geven, waarom doen dan?
voorbeeld: stel ik heb 3 jaar geleden een paard op de foto laten zetten met spat 1 tot 2 en ik heb het paard 2 jaar geleden weggedaan. Wat wil je dan nog met die foto?
Spat is met 3 maand gedateerd, en dan nog is de vraag of het paard er op het moment van foto's maken last van heeft gehad.
Een paard kan met spat 4 probleemloos 30 jaar worden zonder ooit een stap kreupel te hebben gelopen, en andere lopen zwaar kreupel met klasse 2.
die foto's geven niets meer of minder aan dan een verwachting, die nooit waar hoeft te worden.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 14:42

Babootje,
ik heb m'n paardje alweer bijna twee jaar en weet dit ook al langere tijd. Ik heb hem voordat ik hem kreeg nl vier jaar verzorgd. Ik heb hem dus ook gekregen van z'n oude eigenaresse en hij blijft sowieso bij mij, hoe dan ook. Normaal gesproken is hij prima te berijden, maar is nu door (waarschijnlijk) overbelasting kreupel. Dit is de 3e keer sinds ik hem heb en voor mij de druppel die de emmer doet overlopen mbt het laten maken van foto's.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:28

Je bedoelt qua kosten? Ik kan het me voorstellen, maar ja het is toch beter om te weten wat eraan de hand is. Als het spat is en het Is een "schone" spat dan kan het dichtgroeien en kan het paardje pijnvrij worden. Is het "vuile" spat dan is het in het algemeen "einde verhaal". Wil de vorige eigenaar niet meewerken v.w.b. het verstrekken van de foto's? Dat zou ik raar vinden. Wat hebben ze te verliezen?

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:30

Ze kunnen er wel moeilijk over doen.
Wij hebben een rechtszaak gehad en vroegen ook het Medisch dossier op.
Toen zei de kliniek "dat ie het paard niet kon" iedereen wist drommens zo goed wel dat het paard daar bijna leefde zo vaak had ie wat gehad :j.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 09:47

babootje, hoe bedoel je je eerste zin?
Ik heb vrijdag een afspraak staan om foto's te laten maken. De oude eigenaresse doet totaal niet moeilijk hoor, ga ook nog heel goed met d'r om! Dus die oude foto's zijn ook aangevraagd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:15

Nu snap ik het doel niet van dit topic.
Je kunt goed met de vorige eigenaar van het paard, dan had je die toch gelijk kunnen vragen om toestemming om de oude foto's op te vragen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:17

ManonGrr schreef:
Babootje,
Dit is de 3e keer sinds ik hem heb en voor mij de druppel die de emmer doet overlopen mbt het laten maken van foto's.

Ik kan me voorstellen dat als je de afgelopen tijd al veel DA kosten hebt gehad, je niet zit te wachten op het maken van foto's. Als je dan de foto's van de eigenaresse kunt bekijken heb je misschien al het antwoord op je vraag en kun je jezelf kosten besparen. Dat is wat ik bedoelde.
Ik begrijp nu dat de ex eigenaresse daar niet moeilijk over doet. Ga je naar dezelfde DA als waar de eigenaresse ging? Als het een andere is zou je je eigen DA nog kunnen vragen met de andere DA te overleggen. Misschien is het opnieuw maken van foto's helemaal niet nodig.