Mishandeld, rotverwend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Belleke30

Mishandeld, rotverwend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 10:49

Ik weet even niet wat ik moet denken van mijn merrie. Ze is 2 jaar en 3 maanden. En haar gedrag doet mij denken aan mishandeld paard en de stalbaas zegt dat ze rotverwend is..

Halster aandoen vind ze eng, het is al veel beter als eerst maar soms vind ze het nog altijd eng als dat ding aan haar oren komt. Benen aanraken en voetje vragen is not done. We beginnen heel voorzichtig aan de schouder gaan zo naar beneden en voor we aan de kogel zijn verzet ze haar been, draait ze om.. Zelfs als iemand haar vast houd kan je nog geen voetje pakken. Nu moet binnenkort de hoefsmid komen, dus ik ga hem wel even waarschuwen. Oh ja ze durft ook slaan..

Op haar voorbenen heeft ze (links en rechts) precies littekens, zo'n 4 of 5 onder elkaar en echt rechte strepen. Zweepslagen? Maar ze heeft geen bang van een zweep? :?

Je kan haar ook niet vangen op de wei en ze gaat ook absoluut niet mee tenzij je haar vriendin meeneemt. Waar die pony gaat, gaat zij ook, letterlijk.

Wat denken jullie? Mishandeld of rotverwend?

Pluttersput

Re: Mishandeld, rotverwend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:53

Lastig. Maar echt angst is het denk ik niet. Maar goed, van achter de pc is het moeilijk te beoordelen. Wel een tip: slaan is not done. Niet uit angst niet, niet uit dominantie niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:53

Niks gewend ;)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:56

Beetje kort door de bocht om te zeggen dat ze niks gewend is..

Heb je een foto van die littekentjes?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:56

Daar is toch zo niks zinnigs over te zeggen.
Hoelang is ze bij jou? Schijnt dat paarden niet graag voetjes geven als ze zich niet veilig voelen...mischien is dat het.

En er zijn vele maten tussen mishandeld en rotverwerwend...

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:00

Idd die is gewoon niks gewend. Mijnes kwam ook van het land, benen aanraken of vragen dan speelde je met je leven haha. Halster liet ik om. Zodat ze dat niet eng hoefde te vinden. Het halster was verder geen probleem de benen/ buik wel. Uiteindelijk heb ik met een halstertouw om haar been der voet gevraagd en na enkele keren ging dat super !!
Ooh ja en het litteken komt dat niet van door het schrikdraad rennen misschien? Vaak als ze jong zijn gebeurd dat wel eens

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:02

Onvoldoende consequent mee omgegaan, geen leiding gekregen. Mishandeld, welnee. Zo snel wordt een paard niet stelselmatig mishandeld en zó snel is een dier daar niet van getraumatiseerd.
Gewoon geen leiding gekregen, en zo te lezen krijgt ze dat nu nog niet voldoende. Niet te mutserig doen, stilstaan is stilstaan, voetje geven is een kwestie van goed, consequent aanleren en op de juiste manier en op het goede moment belonen.
Halster omdoen hoeft helemaal niet over de oren, er zit een gesp aan die dingen die open kan. Daar is-ie ook voor bedoeld. Vroeger had je niet eens halsters die over de oren konden...
Halsriem om de nek, neus er in (desnoods met behulp van de voerbak met voer), gesp dicht en om zit-ie. Ook een kwestie van op de juiste manier aanpakken. Begin maar eerst eens met afdoen over de oren, en omdoen met de gesp. En let op waar je je handen houdt als je een halster over de oren trekt. Vaak zijn je handen zo vlak bij de ogen de reden dat een paard het eng vindt en heeft het niets met de oren te maken.

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 11:05

Pluttersput: bij mij heeft ze dit nog niet gedaan :)

Miracle: nee heb er geen foto's van, maar kan er straks wel een paar maken :)

Blablabla: Een 1 maand ofzo :) Ja ze durft ook niet rollen.

quintolover: waarom kent ze dan wel longeren en het zadel? :) Dat voetjes geven en halster enz is toch basis?
Dat litteken dat zou kunnen, ik weet het niet, ben op zoek naar iemand die ze kent toen ze jonger was maar tot hier toe niemand gevonden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:06

Rot verwend is ze niet.Je zal dit stapje voor stapje moeten leren aan je paardje.
Voetjes geven leer je niet in een week tijd.Het lijkt erop dat de pony in het verleden pijn heeft gehad aan de benen/voetjes.Ik heb ook een pony gehad die geen voetje gaf en begon te slaan als je alleen al wees naar het been.Met heel veel geduld,liefde en belonen heb ik haar geleerd voetjes te geven,ze wist toen dat het geen pijn deed.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:06

Miracle_ schreef:
Beetje kort door de bocht om te zeggen dat ze niks gewend is..

Heb je een foto van die littekentjes?

Was een aanvulling op de opties.

Waarom is tegenwoordig elk onopgevoed paard of verwend paard of niks gewend paard altijd maar meteen mishandeld?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:08

Belleke30 schreef:
quintolover: waarom kent ze dan wel longeren en het zadel? :) Dat voetjes geven en halster enz is toch basis?

Basis is overgeslagen, klinkt als overdonderd met zadel en longeren (is met 2 jaar ook nog veel te vroeg) en nu aan het protesteren omdat het allemaal veel te snel gaat. Geef het dier eens ongelijk...

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 11:09

Ibbel: dus dan is eigenlijk gewoon aan het profiteren? :)
Van dat halster is wel een goede tip ;)

Indianlady: Misschien omdat ze ook zo'n bange blik in haar ogen heeft?

Ibbel: ja jammer genoeg heb ik daar zelf niets mee te maken gehad.. Ze staat nu ook gewoon op de weide met vriendjes en word niets mee gedaan, buiten elke dag binnen en buiten gezet en wat borstelen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:09

Jonge paarden die eigenlijk nooit in handen zijn geweest maar altijd alleen maar met soortgenoten in de wei en 's winters in een grote groep hebben gelopen kunnnen in het begin overal angstig voor zijn.
Die littekens op de benen kunnen ook komen door verwonding door het springen over een hek, het vast raken in draad of iets dergelijks.

Rust, rust, rust, veel geduld en belonen en lees eens een boek over het vertrouwen winnen van een paard, grondwerk etc.
Het wennen aan aanraking aan benen, buik, achterwerk e.d kun je goed oefenen door met een dressuurzweep met daaraan een stukje stof geknoopt haar voorzichtig aan te raken, zo kun je haar zelf vasthouden en ondertussen proberen aan te raken, zodra ze het toelaat flink belonen met je stem en een aai, voordat ze de wei weer in gaat wat lekkers geven zo ook als je haar ophaald, ze moet tot de ontdekking komen dat het bij jou erg leuk is en er vast wel wat lekkers te halen is.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:11

Wel al longeren en een zadel op bij een tweejarige?
Begin dan eerst eens weer bij de basis.
Consequent zijn met voetjes geven, halster om doen.
Ga eerst werken aan vertrouwen. Rustig blijven, en met regelmaat aan de basis werken.
Het ene jonge paard heeft er nou eenmaal meer tijd voor nodig dan een andere.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:11

Ja mischien wel basis, maar dat zegt niks he. We hebben een pony op stal die meende dat hij door het lint mag gaan als iemand aan zijn voeten komt...waarom? Omdat hij ermee weg komt en degene die hem rijd niet met hem oefende omdat ze dat eng vond.

Dus, zou kunnen dat ze zich nog niet veilig voelt, kan ook zijn dat het niet genoeg goefend is of dat ze je gewoon uitprobeerd. Heb je de oude eigenaren net gevraagd hoe ze daar was?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:12

Belleke30 schreef:
Indianlady: Misschien omdat ze ook zo'n bange blik in haar ogen heeft?

Ik zou ook bang zijn als ik iets niet begreep, betekent niet dat ik geslagen ben.
ga verder mee met Ulfeino en Ibbel.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:14

Niet verwend maar waarschijnlijk als veulen niet veel opvoeding mee gehad. Jonge veulens kan je heel veel meegeven voor de rest van hun leven: halster om en voeten geven wordt zo een vanzelfsprekend iets, verleren ze nooit meer.

Deze inprenting zul je moeten inhalen en dat kost veel geduld en energie. Met doortastend gedrag en consequent zijn ga je er zeker wel komen. Stel je eerst reële doelen: als je van te voren al weet dat voetgeven het niet gaat worden, vraag dat dan ook nog niet. Wat jij vraag moet ook gebeuren, als het aanraken van de kogel het maximale is moet je nog niet verder willen. Pas als dat gewoon is kan je een stapje verder gaan, kootholte kriebelen, voet optillen (iets van de grond is al voldoende voor een flinke beloning, braaaaaf! en wat lekkers).

Overleg bij het maken van de afspraak al even met je hoefsmid die kan je dan aanwijzingen geven of er extra hulp moet zijn. Meestal weet de hoefsmid wel weg met dit soort paarden en krijgt hij wel voorelkaar wat jou niet lukt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:15

Als ze wel al gelongeerd is, dan kunnen die littekens trouwens heel goed van slecht passende (of een keer vergeten!) beenbeschermers komen. En dan is het ook niet raar dat ze niet wil dat je aan haar benen komt, want zoiets doet uiteraard zeer.

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 11:16

Ulfeino: Ja ze mist precies wel een hele hoop vertrouwen.

Fokkertje: zoals ik al zei heb ik daar niks mee te maken. Ze kende dit al voor ze naar mij kwam.

Blablabla: Ze komt van een sportstal en daar heeft ze maar 2 weken gestaan, daarvoor weet ik niet waar ze gestaan heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:17

Belleke30 schreef:
Ibbel: dus dan is eigenlijk gewoon aan het profiteren? :)

Nee, niet profiteren, protesteren! Ze snapt het niet, dingen zijn te snel met haar gedaan.
Profiteren is dat ze dondersgoed weet wat er van haar verwacht wordt, maar ze wil er om wat voor reden dan ook onderuit. Daar ga ik hier niet van uit, want dat zijn trucjes voor geroutineerde manegepaarden ed., die weten hoe ze (onplezierige) dingen moeten vermijden.

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 11:20

Tiwi: Ja ik probeer nu altijd haar benen te aaien, ze zal er wel aan wenen. Mijn hoefsmid is daar wel goed voor, maar als ik ga bellen ga ik dat wel zeggen en vragen hoe ik dat het beste kan doen. :)

Ibbel: die littekens zijn ter hoogte van haar schouder :).

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:22

Je moet duidelijk de leiding nemen en je paard opvoeden. Dat is duidelijk nog niet gedaan bij jouw paard, dus aan koudere mooie taak. Wees daarbij eerlijk, consequent en niet te kleinzielig. Rust en regelmaat brengen vertrouwen. Vanuit vertrouwen bouw je verder.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:25

Denk dat de hoefsmid eerst wil dat ze voeten kan geven.. De hoefsmid is er NIET om het paard dat te LEREN! Als hij getrapt wordt, of als hij door z'n rug gaat doordat hij niets gewend is, wordt je hoefsmid daar niet blij van! Eerst je paard voeten leren geven, daarna de hoefsmid bellen. Overigens heb je gewoon veel geduld nodig. Veel oefenen, liefst met z'n tweeen. Dan komt het vast wel goed.

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 11:27

Mijn hoefsmid ligt daar niet wakker van hoor ;) Daarbij ik kan niet blijven wachten met de hoefsmid..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:28

Ter hoogte van de schouder kan betekenen dat ze een keer door de draad is gegaan, maar plaats een foto, misschien kan iemand er dan wat over zeggen. Nog beter een filmpje van haar gedrag.