kan een oude haflinger alleen staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mikeroy

kan een oude haflinger alleen staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 08:24

Ik heb 16 jaar lang 2 haflingers aan huis met weide gang en stallen met vrij in en uitloop gehad, het waren 2 merries van 31 en 17 jaar.
ik woon in een grote boerderij en hebben een helft van het huis verkocht, maar ik heb de wei nog,maar kan er niet meer in via de oprit.
maar omdat ik nog 4 honden heb ( bobtails ) heb ik de wei gehouden voor de honden, ik heb de paarden naar een boer in de beurt gebracht,
waar nog 10 haflingers stonden, ik ben iedere dag gaan kijken en had in de gaten dat het met die oude niet goed ging, ze werd versoten door de groep,en als etenstijd was werd zij altijd weggeduwd en deed haar maatje haar beschermen en deed zij ook niet eten,, ze heeft er drie weken gestaan en was helemaal uitgemergeld en had overal wondjes, nu heb ik haar weer terug gehaald en
nu staat ze alleen, ik vind het heel erg zielig maar ik denk " hier staat ze wel veilig en word ze weer gezond" maar wel alleen. ze kan vanaf december de wei
niet meer uit, ze heeft ook al jaren octrose, je kan ook niks meer het haar doen, alleen maar knuffelen, dus ze hoeft de wei ook niet meer uit!
die andere staat nog in de kudde, mist haar maatje wel, maar red zich wel, en ze is nog jong, ik kan haar niet hier halen, als die oude dood gaat, staat zij
alleen en daar is ze te jong voor.
wat zou u doen in mijn situatie??????

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:28

Ik zou voor beide paarden een ander onderkomen zoeken denk ik.
Zodat ze toch samen kunnen zijn zonder al te veel of te agressieve concurentie.
Maar misschien is dat makkelijk gezegd, ik ken de situatie niet natuurlijk.
Misschien kan er anders een shet bij???

deze post staat hier trouwens verkeerd :)

lisetteexx

Re: kan een oude haflinger alleen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:33

Ja een shet is Een goed idee, als het mogelijk is.
Een paard alleen is niet goed.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:35

ON -> OPG

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:36

Ik zal ook kijken of k een andere stalling kan vinden en evt een shetje er bij zetten..een paard heeft toch wel een maatje nodig

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:48

Ik zou de jongere Haflinger toch naar huis brengen en in de wei bij de oudere pony zetten. Dit omdat een nieuwe pony bij de oude pony in zetten ook stress kan veroorzaken en beide Haflingers elkaar al kennen. Wanneer de oudere pony komt te overlijden kun je kijken naar een andere stal of een pony erbij nemen en aan huis laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:51

Ik zou er idd een shetje bijzetten of de andere terug halen ... Sowieso is het tegenwoordig verboden een kuddedier alleen te houden.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:53

Je kan je jongere er toch bij zetten? Mocht de oudere komen te overlijden, dan kan zij weer in een groep gezet worden.

mikeroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 09:21

mijn probleem is , vanaf december kan ik de wei niet meer in en uit!
alleen via een paadje naar mijn tuin en huis, ik heb geen achterom en die oprit welke ik nu heb,
is met de helft van het huis verkocht, dus ik kan in inprincipe alleen nog door het huis om naar de straat te kunnen, en omdat zij al heel oud is kan ze hier haar laatste dagen rustig doorbrengen want in die kudde was helemaal geen optie. en die andere terug halen kan wel, maar die is nog jong en die kan na december niet meer uit de wei, ikk weet ook niet hoe lang die oude nog leeft en die andere heeft het wel al naar haar zin in de kudde!
mischien toch een ouder schet erbij, maar als de haflinger dood is staat die schet weer alleen.
vorig jaar winter heb ik haar al bijna moeten laten inslapen omdat het heftig koud was en ze moet flinf bij gevoerd worden en met goede zorg is ze de winter doorgekomen, dus ik weet niet of ze deze winter doorkomt. Ik heb er ook al een paardenarts bijgehaald, die zei dat ze op was maar net "te goed" voor te laten inslapen ze doet ook niet van vacht verwisselen dat is ook al een slecht teken

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:24

Een ander plekje zoeken waar ze ook op stal kan en waar minimaal nog 1 paard is, is dan de enige goeie optie denk ik.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:39

Hoe is je wei dan verder gelegen er moet toch een mogelijkheid zijn om een nieuwe in-uit rit te maken anders heb je aan die wei ook 3x niets. Als er een sloot omheen ligt kun je toch iets van een brug maken.
Daarnaast hoe wil je dat dan doen als de oudere haflinger dood is? Krijg je dan toch ook de wei niet af? Moet toch gewoon de mogelijkheid zijn om een andere uitritje te maken?
Daarnaast heb je volgens mij altijd recht van overpad al is de grond niet voor jouw maar is het de enige mogelijkheid om eraf te komen met de dieren.

mikeroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 09:45

nee.... er is geen andere uitgang, aan mijn weide liggen allemaal tuinen van andere huizen
de wei ligt helemaal ingesloten
ik heb me ook al bedacht als ze dood is kunnen ze haar ophalen via iemand achter ons over het heg, daar gooi ik dan ook het hooi en stro over. dat heb ik al met die mensen afgesproken, maar ze hadden het liever niet natuurlijk, maar voor 1 of 2 x per jaar mocht het wel. we moeten dan door hun tuin!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:48

ik zou die gok met het oudje zelf niet nemen als ik eerlijk moet zijn.
Stel het dier word ernstig ziek deze winter, dan kan je er dus geen kant mee op.
Je kan haar ook niet zomaar aan haar lot overlaten dan.
Ik zou echt op zoek gaan naar een plek waar ze de wiinter binnen door kan brengen.
Wie weet trekt ze het anders niet en kom jij hoog in de kosten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:53

Dan zou ik toch opzoek gaan naar een andere weide of toch het inslapen overwegen. Het absoluut niet praktisch als je geen kant op kan. Dus ik zou je oude haf daar ook niet laten. En zeker met het oog dat ze er dood gaat en je dan heel moeilijk krijgt om ze daar weg te halen. Het is niet makkelijk om een dood paard te verplaatsen laat staan als je je in allerlei bochten moet wringen om ze er weg te krijgen.
Is geen mogelijkheid om ze bij de zelfde boer te zetten maar dan apart met je andere merrie mocht je oude dan overlijden kan de jonge gewoon bij de rest komen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:56

Vinden die buren het ook prima als een overleden pony door hun tuin wordt vervoerd? Je hebt hier waarschijnlijk een vrachtwagen voor nodig, kan die wel bij je weiland komen of kan de pony aan de weg gelegd worden om opgehaald te worden?
Zelf zou ik dan toch op zoek gaan naar een andere stal voor je oudere pony tenzij je oudere pony apart kan staan met je jongere pony in stal en misschien paddock/weiland.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:57

Even een rare vraag.
Maar als je paard komt te overlijden en je hebt geen mogelijkheid om je wei uit te komen anders dan door je huis, hoe ga je dan het kadaver weghalen?

Denk dat je eigen weiland dan geen optie gaat zijn. Of je paard nu wel of niet alleen kan staan.

Ga op zoek naar een stal/ weiland waar je je dieren beide kan zetten. Eventueel met een derde paard erbij.
(hiervoor kun je dus altijd een shet nemen, dan staat je jongere dier ook niet alleen)

mikeroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 10:33

ze kan binnen staan ze heeft 2 stallen waar ze in kan en uit en in de wei en ik kan haar vanuit mijn huis zien. (er zijn 4 paardenstallen) 2 zijn dicht , daar ligt het hooi en stro
er kan een vrachtwagen komen tot aan de wei maar er staat een heg (haag) van de buren.
dus het kadaver kan wel weggehaald worden
ze staat aan mijn huis, ze kan ons ook zien en de honden lopen er ook 2x per dag

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:45

Ik heb gelezen dat de ophaaldienst niet aan de wei komt wanneer de wei niet aan de weg grenst, ik zou dit nog wel even goed uitzoeken voordat je je pony aan huis zet en hij niet opgehaald kan worden door de vrachtwagen wanneer hij overleden is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:46

Peanutbutter schreef:
Ik zou er idd een shetje bijzetten of de andere terug halen ... Sowieso is het tegenwoordig verboden een kuddedier alleen te houden.

heb ik nog nooit van gehoord dat dit wettelijk verboden is
maar goed nee dat is het niet jong oud of wat dan ook ,...

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:56

Heel erg om te zeggen maar ik denk dat het enige is wat je kunt doen een ander plekje voor haar vinden of haar in laten slapen. Vooral omdat ze altijd gewend is samen te staan, ik denk dat als je der alleen gaat zetten het zo over met der zal zijn. Kadaverdienst komt inderdaad zover ik weet niet op de dam. ( of je zou ze moeten bellen dat ze dan een uitzondering kunnen maken.) Ik kan me indenken dat je overburen ook geen kadaver voor der huis willen hebben liggen.
Ik heb zelf ook een oudje waar mee het ieder jaar weer de vraag is of hij de winter door zal komen en de alleen van de kadaverdienst kan ik al nachtmerries krijgen maar jammer genoeg kunnen ze niet voor eeuwig bij ons blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:58

StalNollie schreef:
Peanutbutter schreef:

heb ik nog nooit van gehoord dat dit wettelijk verboden is
maar goed nee dat is het niet jong oud of wat dan ook ,...

Ik heb het opgezocht en het is idd van de baan gegooid. http://www.agrifirm.com/Portals/1/feed/ ... 0paard.pdf Punt 4.1

Echter is het niet dierwaardig om een paard alleen te houden.

Amazone001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:44

Een maatje moet je er zeker bij doen, of een dier voor de gezelschap als is het een geit of schaap.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:55

@Amazone: onzin een geit, schaap voldoet niet aan een soortgenoot. kun je je paard net zo goed alleen zetten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:05

even praktisch, hoe wil jij je wei gaan onderhouden (maaien, sloten uitbaggeren etc) als je er niet kunt komen? er bestaat ook nog zoiets als recht van overpad, je kunt toch niet zomaar de helft van het huis verkopen zonder recht van overpad? Heb je het uberhaupt al besproken met de nieuwe eigenaren?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:56

Ik heb toevallig sinds een paar maanden een schaap bij mn haf staan. En dat gaat echt prima als gezelschap. Volgens mijn da kan het ook prima, zijn beide kuddedieren. Ze gaan prima samen en staan ook altijd bij elkaar. Ik ben al een jaar bezig iemand met een pony te vinden, zonder resultaat. En een 2e pony kan ik me niet verooloven. Dus een schaap kan echt prima.