Verhuizen naar nieuwe plek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saartje88

Verhuizen naar nieuwe plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 09:34

Er zijn vast al zat topics over maar iets concreets kon ik niet echt vinden.

Mijn merrie gaat dit weekend verhuizen naar een nieuw plekje , maar...hoe kan ik dit het soepelste laten verlopen?

Situatie : Nieuwe plek is ong. 50km rijden , op de nieuwe plek staan 5 paarden in een heel groot weiland waaronder 1 erg dominante merrie.

Ik had bedacht :

Bij aankomst gelijk naar de stal , daar eten/drinken en even bijkomen , ondertussen een klein stukje wei afzetten , na 2hr haar in die wei zetten ....maar...wanneer haal ik het scheidingslijntje weg? of heeft iemand andere tips?

Jenny_S

Re: Verhuizen naar nieuwe plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:38

savonds weer lekker op stal, volgende dag weer op afgescheiden plek en als t die dag goed gaat dan proberen bij elkaar. anders nog een dag herhalen
ze gaan vast bij elkaar staan om elkaar te bestuderen ;) dan merk je al snel genoeg of het samen gaat

succes

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:40

Ik denk dat het het meest gemakkelijk is om van te voren al een scheidingslijntje uit te zetten.
Als je dan aankomt, loop je gewoon naar de wei, wandelt even met haar langs de draad zodat ze daar niet in een wilde bui perongeluk doorheen kan stormen, en je laat haar zien waar ze kan drinken.

Wanneer je haar erbij laat, tja, als je ziet dat er niet meer gegild word, niet meer uitgedaagd, en de paarden zich vriendelijk/gemoedelijk gedragen naar elkaar toe. Mijn merrie heeft wel eens na 3 dagen oid al bij de groep gestaan (er was daar toch gigantisch veel ruimte voor haar om zich uit de voeten te maken) maar op een plek waar ze minder makkelijk afstand kon nemen bij ruzie heb ik er wel eens 2 weken lang een draadje tussen gelaten. Ik denk dat je zelf wel ziet wanneer het goed is.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:42

Toen mijn paard naar dr nieuwe stal ging, is ze die dag niet op de wei gegaan.
De volgende dag is ze gewoon met de kudde tegelijk op de wei gezet, is gewoon goed gegaan eigenlijk :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:45

Sammy_xxs schreef:
Toen mijn paard naar dr nieuwe stal ging, is ze die dag niet op de wei gegaan.
De volgende dag is ze gewoon met de kudde tegelijk op de wei gezet, is gewoon goed gegaan eigenlijk :)

Zo doe ik het meestal ook :j
Of gewoon op tijd brengen, direct in de groep en er een tijdje bij blijven :) heeft tot nu toe altijd goed gewerkt.

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 09:46

Ohh wat ik vergeten ben te vermelden is dat mijn paard in haar hele leven hooguit 3 dagen op stal heeft gestaan , op de nieuwe plek heeft ze wel een stal die erg groot is maar toch....of dat goed gaat..?

Oh en de paarden staan 24/7 buiten..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:47

Is het een mogelijkheid om haar bijvoorbeeld om 9 uur 's morgens al te brengen en dan direct in de groep te zetten?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:48

gewoon paard uit de trailer en in de wei bij de kudde doen.
Het moet toch een keer gebeuren dus waarom al die poespas.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:49

Dan zou ik haar zeker niet op stal zetten nee, dat is ook helemaal nergens voor nodig. Die van mij staat ook nooit in een stal.
Gewoon lekker op een appart stukje houden, tot jij na een paar dagen of weken zegt oké ik vertrouw het.

Evelli: Heb het een keer in mijn hoofd gehaald om paard gewoon doodleuk bij de groep te zetten en ik vind het niet verstandig. Op een gigantische wei gaat dat mischien, maar als er plekken zijn waar je paard in het nauw gedreven kan worden, pff dat wil je echt niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:54

Jeetje, zijn er echt mensen die serieus voorstellen om een nieuw paard maar gewoon bij de groep te gooien? Je paard komt bij een verhuizing in een nieuwe omgeving (andere geuren en geluiden) en nieuwe paarden en dan zomaar erbij? Laat 'm even wennen aan de nieuwe omgeving, draadje ertussen en kijken hoe ze op elkaar reageren. Ik zou ook niet zomaar een paard op een stuk land zetten waar hij de weg nog niet kent. Tegen de tijd dat ze bij elkaar gaan eerst het nieuwe paard de wei laten verkennen. En het handigst is om ze één voor één te laten wennen. Dus een paard van de bestaande kudde bij de nieuwe zetten, als dat goed gaat weer één erbij enz. tot ze allemaal bij elkaar staan.

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 09:57

Koper schreef:
Jeetje, zijn er echt mensen die serieus voorstellen om een nieuw paard maar gewoon bij de groep te gooien? Je paard komt bij een verhuizing in een nieuwe omgeving (andere geuren en geluiden) en nieuwe paarden en dan zomaar erbij? Laat 'm even wennen aan de nieuwe omgeving, draadje ertussen en kijken hoe ze op elkaar reageren. Ik zou ook niet zomaar een paard op een stuk land zetten waar hij de weg nog niet kent. Tegen de tijd dat ze bij elkaar gaan eerst het nieuwe paard de wei laten verkennen. En het handigst is om ze één voor één te laten wennen. Dus een paard van de bestaande kudde bij de nieuwe zetten, als dat goed gaat weer één erbij enz. tot ze allemaal bij elkaar staan.

Dat lijkt me geen succes nee en dat gaat ook niet gebeuren.
Ik denk dat het beste is om gewoon een stuk af te zetten en kijken hoe het gaat die dag , gaat het goed dan eind vd middag bij de rest , zo niet , dan nog ff apart en/of desnoods op stal.

@ allemaal , bedankt voor het meedenken

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:04

Heb het ook geprobeerd hoor, paard in een afgezetstukje zodat er een draadje tussenzat. Was geen succes, draadwonden, blessures en een hoop langdurige ellende.
Paarden die gewoon door het draad gingen omdat ze bij de kudde wilden staan en niet apart, merries die gingen slaan met hun voorbenen en zo in het draad vast kwamen te zitten, bokkende paarden die met hun achterbenen in het draad kwamen te zitten.

Met direct erbij zetten heb ik nog nooit problemen gehad :n geen blessures, geen draadwonden en geen ongelukken :n Er wordt wat gerend, gesnuffeld, gerend en geklooid, maar ze komen in ieder geval niet vast te zitten in de draad.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:06

ja waarom niet.
Ik heb het beide keren bij mijn paard gedaan en is gewoon goed gegaan.
Waarom draadje er tussen, wat dan als het paard het draadje niet ziet.
De gevolgen zijn dan vaak niet te overzien.

En over 1 voor 1 wennen , je paard iedere keer op nieuw de strijd aan laten gaan lijkt me ook niet makkelijk voor je dier.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:09

Koper schreef:

Nou dan ben je wel heel lang bezig, ik heb mijn paard ook niet in de kudde gezet toen ze er allemaal al stonden, dat zal dan waarschijnlijk wel een rotzooitje worden.
Maar tegelijk met alle paarden naar buiten, dan valt het in eerste instantie niet zo op dat er een nieuw paard bij is gekomen.
Daar komen ze dan later achter en niet allemaal tegelijk.
Is nooit fout gegaan hoor, heb het 2x gedaan en nooit iets gebeurd hoor.
Je paard moet er toch ooit tussen gaan staan, dus waarom zoveel moeite?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:13

Ik heb mijn paard in juli verhuisd en zij is ook meteen bij de rest van de kudde in gegaan.. :) Heb haar eerst even los gezet in de bak maar ze was eigenlijk heel rustig dus toen maar in de wei bij de rest. Ben er gewoon bij gebleven om te kijken hoe het ging en meer dan een beetje rennen gebeurde er niet.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:23

als er bij ons een nieuw paard bij komt adviseer ik altijd om gewoon s'morgens te komen,dan kan het paard de hele dag even wennen,en inderdaad eerst even apart zetten maar wel naast de groep waar het paard op een gegeven moment bij in gaat. en als de eigenaar zegt dat het paard er bij in kan dan pas het draad ertussen weg halen,en dan gaat het meestal wel goed.maar ook niet te lang mee wachten hoor.
als het stuk weiland maar groot genoeg is zie ik geen problemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:45

Nee je moet inderdaad de ruimte hebben.

Verder heel fijn dat mensen die hun paard gewoon bij de rest gooien een paard zonder fysieke wonden hadden... maar een paard heeft ook een geest. Als paard meteen huppa bij een groep die je niet kent is mentaal zwaar voor een paard.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:47

Ik denk dat je ook naar het paard moet kijken.. Het ene paard reageert heel anders op een nieuwe situatie dan de ander. Als de mijne gespannen zou zijn had ik haar zeker niet bij de kudde in gezet en lekker de tijd gegeven om te wennen. Maar zij was zo nuchter, vond niks spannend dat ik het wel vertrouwde. Heb ook totaal niet het idee gehad dat ze moest wennen terwijl dat op de vorige stalling wel het geval was.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:52

koper waar basseer je dat op.
Dus alle paarden die dit is overkomen zijn mentaal mishandeld om het zo te zeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:55

Mijn merrie is enige tijd terug ook verhuisd. Heeft eerst twee uurtjes in de bak gelopen en de twee andere paarden (ruinen) liepen in het land er om heen zodat ze aan elkaar konden snuffelen. Na twee uur is ze bij de ruinen gezet en er is nooit een onvertogen woord gevallen. Twee weken later kwam er nog een merrie bij. Deze werd gelijk bij ruinen en mijn merrie gezet. Geen enkel probleem. Later kwam er nog een merrie bij. Ook dit ging de eerste uren goed. Ineens sloeg de stemming om en werd de laatste merrie door een van de ruinen in een hoek gedreven en bijna compleet in elkaar geslagen, ondanks dat ze ruimte genoeg hebben om ekaar te ontlopen. Als we er niet op tijd bij waren geweest had de merrie er nu waarschijnlijk niet meer geweest. Ze heeft al die tijd apart gelopen in een andere wei en is inmiddels weer van terug naar haar vorige stal. Het hangt dus ook heel erg er van af hoe het karakter is van je paard. Deze merrie was heel onderdanig en de ruin is heel dominant. Waarschijnlijk voelde hij aan dat de twee andere merries niet met zich lieten sollen of zo, maar daar heeft hij nooit iets bij geprobeert.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:06

scooby dan is de ruin niet sociaal.
Juist een GOED dominant paard gaat het gevecht met een hele onderdanige uit de weg.
En andersom ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:38

Daks, zou kunnen, zo goed ken ik het paard niet. Weet alleen dat hij al eerder een pony in elkaar getrapt heeft. Was dan ook heel blij dat het met mijn merrie wel klikte. Hoorde dat natuurlijk ook pas achteraf anders had ik haar waarschijnlijk niet met zo'n gerust hart achter gelaten. Zag wel hoe hij tegen dat andere paard deed en daar ben ik heel erg van geschrokken want op stal is het echt een schat van een beest.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:29

Toen mijn merrie verhuisde, hebben we haar bij aankomst even de benen laten strekken en rustig op stal gezet toen de overige paarden ook naar binnen gingen. De ochtend erna buiten gezet in de groep, dat verliep perfect, ze was al vrij snel helemaal opgenomen in de groep :j

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:19

ik persoonlijk zou er 1 paardje bij zetten op de wei. en kijken hoe dat gaat ...

Suc6

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:48

Daks schreef:
koper waar basseer je dat op.
Dus alle paarden die dit is overkomen zijn mentaal mishandeld om het zo te zeggen?

Je begrijpt mijn post denk ik niet. Ik bedoel dat schade niet altijd zichtbaar is aan de buitenkant.