Hengst introduceren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__YSB__

Hengst introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 22:53

Ik vraag me af of er iemand is die een hengst heeft ingeschaard in een koppel van 2 ruinen.
De hengst heeft altijd gedekt en is een flinke blaaskaak.
De ruinen zijn heel erg fijn en braaf, beiden niet dominant.
Ik kon niet vinden op google en niet op bokt....

kyrkelover

Re: Hengst introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:57

Heb je het eerst geprobeerd met een draadje er tussen wat er dan gebeurd.
Dus dat ze wel met elkaar kunnen neuzen en doen maar nog niet bij elkaar in de wei/paddock?
Want geloof mij een hengst die achter een ruin aan gaat is niet zo makkelijk weer te pakken.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 22:58

Nee, precies. ze gaan eerst in 2 weides naast elkaar met een goede klap stroom erop.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:01

Wel een paar dagen een ex-dekhengst op vakantie/bijeenkomst, de ruinen kenden elkaar al (beide van mij) en deze kwam er een dag later bij. Baalde dat ik geen videocamera had toen. Er is geen klap gevallen, maar de interactie was zo mooi om te zien.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:03

Dat lijkt me heeeel verstandig.
En denk nu niet na een half uurtje oh het gaat goed.
Mijn hengst heeft bijvoorbeeld 1,5 dag bij een ruin gestaan wat super ging.
Op een gegeven moment beginnen de paarden wat te showen dat accepteerde hij niet van die ruin en vliegt er achter aan. Dat alles gebeurde in fractie van een seconde.

Ook mee gemaakt dat het allemaal super ging en niets aan de hand.
Maar je weet van te voren niet welke kant het op gaat.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 14:34

Nee precies. En de hengst heeft jaren internationaal gelopen en erg veel gedekt. En hij is echt een blaaskaak. (hij is al wel 20 jaar oud en altijd proffesioneel gehouden, dus alleen in de wei en geen soort genootjes)
We willen ook samen gaan rijden ed misschien dat dat de band wat beter maakt...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:36

Mijn hengst kan prima naast de ruinen staan met een enkel draadje ertussen (vooral als er geen merries in de buurt zijn) en over de draad spelen en kroelen. Maar haal de draad er tussenuit en hij gaat op een bepaald moment voor de kill.... Ik zou het dus nooit durven..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:40

Mijn ruin heeft twee jaar met een hengst samen gestaan, deze hengst stond vroeger ook al met ruinen dus die kende dat wel. We hebben ze eerst laten kennismaken met draad ertussen en dan samen op een grote wei gezet, zodat ze elkaar evt uit de weg konden gaan. Er vielen af en toe wel een paar klappen en mijn paard had weleens een wond(je), maar ze kwamen goed overeen en speelden heel wat af. Dit was wel absoluut geen aggressieve hengst, we konden er ook zo mee naast een merrie wandelen en meer dan eens flehmen en wat drukker doen deed 'ie niet.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 14:53

Deze loopt direct met zijn 'zwaard' op de knieen als hij een merrie ziet en schreeuwt als een idioot. Echt hengst dus.
Ik denk dat ze dan idd niet bij elkaar in kunnen, ik wil niet dat hij de ruinen opvreet....

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:01

Ik heb mijn ex hengst, toen net gecastreerd, geprobeerd in te scharen. Ging met de onderdanige jongens redelijk. Toen kwam er een middelmatig dominante bij en dat ging echt hard tegen hard...(stel je voor, een paint van 1,45 m tegen een Belg van dik 1,75 m....) Hebben flink wat zeilen bij moeten zetten om het spul uit elkaar te krijgen, beide flinke gaten...Doe ik dus niet meer. Hij staat nu, een jaar verder, met mijn andere ruin, dat gaat gelukkig goed, maar zet er nou niet nog een bij want dat gaat weer fout. Waarom hij mijn andere ruin accepteert, echt, ik heb geen idee. Ik denk dat het iets te maken heeft met de allereerste tik die uitgedeeld werd (en dat deed de paint dus niet....)
Als het niet persé hoeft, zou ik het dus niet gokken.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:20

Leonoor schreef:
Mijn hengst kan prima naast de ruinen staan met een enkel draadje ertussen (vooral als er geen merries in de buurt zijn) en over de draad spelen en kroelen. Maar haal de draad er tussenuit en hij gaat op een bepaald moment voor de kill.... Ik zou het dus nooit durven..

Ik dacht dus dat ik de enige hengst had die dit gedrag vertoonde.
Maar die van mij heeft exact hetzelfde.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:26

Mijn hengst (2 jaar en klein) heeft nog niet gedekt maar heeft altijd bij de ruinen gestaan, die zijn beide super dominant en hij is echt de underdog maar hij speelt constant met een van de twee, ben daarom juist blij dat hij een kameraadje heeft ipv alleen staan. Maar de jouwe heeft dus veel alleen gestaan dus dan zou ik echt inderdaad even draadje spannen en ze elkaar laten zien voor je hem erbij zet? Meeste mensen die ik ken hebben ze ook gewoon bij ruinen lopen, gaat prima maar je ziet aan zijn gedrag dan al wel of het een optie gaat zijn. Twee uit elkaar halen als ze schoppen gaat moeilijk worden.
Misschien overigens tweetje opsplitsen zodat hij iemand ziet en er alleen niet bij kan staan?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:32

In de winter wil ik mijn dekhengsten best wel samen met ruinen in de buiten bak zetten.
Maar wel één hengst met ruinen.
En na een paar uurtjes mag de andere hengst spelen en knokken met de ruinen.

Maar zo gauw het mooi en warm weer wordt in het voorjaar dan is het over.
Dan wordt de hengst weer het baasje en trapt alles wat hem niet zint zijn wei of de bak uit.
Alleen de merries zal hij dan accepteren.

Afbeelding

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 00:26

Ik was er een keer bij toen iemand een hengst bij 2 ruinen zetten. Gewoon eerst in een wat kleinere ruimte zetten (Let op ze moeten wel weg kunnen rennen) zodat je ze nog kan pakken. En dan gewoon puur natuur gewoon laten uitvechten wie de leider is. Zo gaat het ook in de natuur

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 00:32

Als hij altijd alleen heeft gestaan en al op leeftijd is vraag ik me af of het nog gaat lukken.
Naast elkaar op het land met één draadje zou ik nooit doen, als ze kunnen neuzen vliegen de benen ook overal heen en is dat draadje zo stuk met alle gevolgen van dien.
Ik zou ze dan naast elkaar zetten buiten neusafstand, dus een dubbele draad op 2m.

Daarnaast zou je ze naast elkaar in de box kunnen zetten als je boxen hebt die niet te open zijn. Over het algemeen kunnen ze daar weinig schade aanrichten en mocht het echt te heftig worden kun je iig veilig de ruin eruit halen.

Is hij wel gewend om op stal te staan naast een ruin of hengst?
En hoe heeft hij gedekt? Ook natuurlijk? Gaf hij makkelijk toe als de merrie niet goed hengstig was of afsloeg?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 00:36

__YSB__ schreef:
Deze loopt direct met zijn 'zwaard' op de knieen als hij een merrie ziet en schreeuwt als een idioot. Echt hengst dus.
Ik denk dat ze dan idd niet bij elkaar in kunnen, ik wil niet dat hij de ruinen opvreet....

Maar dat is allemaal bluf, zegt weinig over zijn gedrag in de kudde.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 00:44

MarMarieke schreef:
Ik was er een keer bij toen iemand een hengst bij 2 ruinen zetten. Gewoon eerst in een wat kleinere ruimte zetten (Let op ze moeten wel weg kunnen rennen) zodat je ze nog kan pakken. En dan gewoon puur natuur gewoon laten uitvechten wie de leider is. Zo gaat het ook in de natuur

Hoeveel ruinen ben jij al in de natuur tegen gekomen? ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 01:21

Ik heb volwassen hengsten en ruinen samen. Dat gaat goed, maar er blijven altijd dominantie spelletjes. Die zijn op zich onschuldig, alleen mist er wel eens een lapje stof. ;) Een ruin en een hengst is rustiger. Ik gooi ze direct bij elkaar, omdat je anders juist stoer gedrag krijgt met een draadje er tussen en uit maken welken positie ze in de groep hebben doen ze toch wel, al heb je ze eerst apart staan. Houdt de tuinslang gereed, als het echt knokken wordt dan zet je die erop.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 01:35

Als het echt knokken wordt heb je aan een tuinslang ook niet veel, en hoe hard kun jij daarmee lopen?

Ik zou eerder bang zijn dat de hengst de ruin opjaagt en probeert klem te zetten om te kunnen dekken.
Dus een grote ruimte is wel belangrijk, ook wanneer het echt om de baas zijn gaat heeft de ruin wel ruimte nodig om weg te kunnen.
Daarom is naast elkaar in de box handig, daarmee kunnen ze al veel strijd uitvechten en tegelijk vriendjes worden, loopt het uit de hand dan kun je makkelijk ingrijpen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 02:13

Om te dekken ?

Mijn hengst joeg echt mijn Ruin na om te pakken, niet om te dekken. Je kon dat ook duidelijk zien in de gedrags / gezicht uitdrukkingen. Mijn ruin had ook echt bijtwonden in de flank. Ze gingen de hele wei door en heeft mij echt moeite gekost om ze uit elkaar te halen :=!!

Terwijl als ze naast elkaar stonden met draadje, super vriendjes waren :j.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 09:20

Ik zal idd vragen of er een mogelijkheid is om ze naast elkaar in de stal te zetten. Het is gewoon een gesloten stal maar wel me een doorkijk stuk waar tralies voor zitten.
Ik begin dus wel steeds meer twijfels te krijgen, aangezien de hengst nog nooit in kudde verband heeft gestaan en ik bang ben dat de ruinen niet opgewassen zullen zijn tegen zijn macho gedrag.
Maar vanaf maandag zullen we het zien. Dan verhuis ik naar de nieuwe stal en kijken wat er dan op het programma staat.
De hengst is een sportpaard dat met pensioen gaat en dus vrij af heeft van het harde werk.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:32

Ik zeg heel eerlijk ik heb beide dingen meegemaakt.
Een hengstengroep die als veulens al bij elkaar stonden en zijn allemaal hengst gebleven en tot ongeveer hun 4e of 5e bij elkaar gestaan geen probleem. 2 er van zijn ondertussen geruind puur voor de rompslomp en verkocht en eentje is nog hengst en staat wel nog op dezelfde locatie.
Deze heeft altijd in een groep gestaan dus weet wat het is en dat gaat super en heeft nu dus een ander maatje gekregen.
Die van mij is ik meen als jaarling alleen gezet ( bij een vorige eigenaar) en daarna dus nooit meer in een groep geintroduceerd. Hij is dan ook heel anders. Hij is inmiddels 8 en ondanks een aantal pogingen die van een 5 min tot meer als een dag goed gingen elke keer weer dat er in een keer een knop wordt omgezet en hij voor de kill gaat.
Wat er dan gebeurd is een hengst die met open mond achter de ruin aan rent die zo snel mogelijk weg probeert te komen. Benen die elkaar raken waardoor je wonden krijgt bijtwonden sla wonden noem maar op.

Mijn hengst wordt volgende week gecastereerd ook omdat hij met een been zit waaraan hij gebleseerd is maar dat maakt even niet uit. Maar omdat hij nu door dat been dus niet meer kan werken zijn de hormonen wel meer op gaan spelen.

Ik weet wel dat alle keren dat hij achter het andere paard aanrende ik al zo ongeveer 2 dode paarden voor me zag. Ik he ze gelukkig elke keer uit elkaar gekregen maar in je eentje is zoiets bijna niet te doen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:44

Mijn hengst is vorig jaar gecastreerd nadat hij in het voorjaar niet meer met ruinen samen kon staan zonder te jagen. Nu ruim een jaar later kan hij weer in een groep zelfs met merries erbij, maar dan moeten de ruinen totaal niet dominant zijn en geen interesse tonen in de merries.

Enkele maanden terug kwam er een pony bij die in januari gecastreerd is en nooit gedekt zou hebben. Nou mooi dat die 2 gingen vechten en er zijn flinke lappen huid gesneuveld.

De kans dat het lukt is heel klein, maar ik vind wel het proberen waard omdat een paard nou eenmaal niet alleen hoort te staan. Zorg dat je goede hulp bij je hebt als je ze uit elkaar moet halen het kan er hard aan toe gaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:48

Mijn ruin (tot z'n 13e hengst geweest, altijd natuurlijk gedekt, heel makkelijk in de groep merries) kan alleen bij andere mannen (hengsten of ruinen maken voor hem geen verschil) als er geen merries in de buurt zijn. Dan gaat het prima, af en toe stoeien, lief kriebelen, met z'n alle slapen.
Maar zet er geen merrie in de buurt. Dan gaat hij heel lang door.

De laatste keer dat hij in een mannen groep gelopen heeft was hij nog hengst. Stond met een jaarling en er kwam een 3 jarige hengst bij. Merries stonden op ong 100 meter en uit het zicht. Met de jaarling ging het prima. Met de 3jarige ging het een dagje goed. De volgende dag stond die in het land er naast, onder het zweet te trillen. Was hij over 3 draden (met goed stroom) en schapengaas heen gemept. Zodra de 3 jarige bewoog vloog hij er weer op af. Toen het nog lief ging:
[ITP] Mannen ontmoeten elkaar weer na 2 jaar

Dit heeft hij ook lang vol gehouden als hij met zijn merries in het land naast andere mannen, steeds langs het hek te klooien, zijn merries weg houden bij de andere mannen.
Afgelopen jaar is hij milder geworden. Hij jaagt niet meer langs het hek.

Hij is dus in de groep verder altijd heel braaf en makkelijk. Super lief voor de veulentjes, dan de enters en twenters soms zachtjes op hun plek zetten als ze te brutaal worden, zorgt voor rust in de groep, kan super met mijn volwassen merries. Toen hij hengst was was dit ook altijd al zo, en was hij met dekken heel voorzichtig en dekte alleen als een merrie echt goed hengstig was.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:55

anneliesdj schreef:
Als het echt knokken wordt heb je aan een tuinslang ook niet veel, en hoe hard kun jij daarmee lopen?

Ik zou eerder bang zijn dat de hengst de ruin opjaagt en probeert klem te zetten om te kunnen dekken.
Dus een grote ruimte is wel belangrijk, ook wanneer het echt om de baas zijn gaat heeft de ruin wel ruimte nodig om weg te kunnen.
Daarom is naast elkaar in de box handig, daarmee kunnen ze al veel strijd uitvechten en tegelijk vriendjes worden, loopt het uit de hand dan kun je makkelijk ingrijpen.

Ik kan daar heel hard mee lopen en ook heel ver mee spuiten. Het is ook een hulpmiddel die veel gebruikt wordt op stoeterijen waarbij hengsten per ongeluk bij elkaar komen..

Bij mij is dat echter niet van toepassing, want mijn hengsten staan al vele jaren samen. Wat wel in mijn voordeel is, is dat mijn paarden nog nooit alleen hebben gestaan. Sociaal opgevoed en altijd sociaal gehouden is natuurlijk wel makkelijker als een paard introduceren die al jaren solitair gehouden wordt...