Alleen buitenrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Alleen buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 20:51

Hallo bokkers,

Vandaag had ik het met mijn vader over alleen buitenrijden. Ik heb een geweldig verzorgpaard met een geweldige eigenaresse. Ik mag gewoon naar buiten, ook alleen. De stal ligt op ongeveer 3 min. stappen van het duin. Tot nu toe ben ik drie keer op hem naar buiten geweest, maar dan fietste mijn zus mee. Nu zou ik graag verder willen rijden, echt het duin in. Als ik dat doe, zou ik alleen moeten gaan, omdat er bijna geen ruiterpaden langs voet- en fietspaden lopen en we maar 1 verzorgpaard hebben.
Mijn vader vindt dat ik het gewoon moet doen. Maar ik weet het zelf niet. Ik weer niet of het veilig is om alleen te gaan. Sowieso neem ik een opgeladen telefoon mee en mijn ID, en heb ik een cap op en een bodyprotector aan. Ik vertrouw het paard, maar toch ik ga weer van die scenario's bedenken... bijv. dat ik eraf val en paardlief wegrent, dat hij schrikt en de weg op springt, etc.

Wat vinden jullie? Alleen naar buiten of niet?

Arabesk

Re: Alleen buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:52

Alleen buitenrijden op straat ok, maar in de duinen vind ik in elk geval wel eng...

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:53

Blijkbaar vertrouw je het paard nog niet helemaal ;) Anders had je het wel gedaan.
Als je gevoel zegt dat je het niet moet doen, wacht dan even, dat is voor jou een je paard wel het beste.

x_eva_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:54

Ik doe het persoonlijk niet meer, vroeger wel gedaan.
Ben vorig jaar op buitenrit gevallen van mn paard, toen was er wel een ander paard mee.
Op dat moment was ik héél blij dat er iemand bij was én een ander paard bij was zodat hij daar bij bleef.
Paard kan imo altijd schrikken o.i.d. hoe braaf ook...
Ik zorg ook altijd dat mijn vriend mee gaat op de fiets of een stalgenootje....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:54

Bij ons in de duinen/bos zou je toch een aardig tijdje dood kunnen liggen voordat iemand je vindt *slik* (zeker gezien het feit dat onze vriend de pyromaan van Schoorl nog niet op heterdaad betrapt is...)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:55

ga der anders eerst eens naast lopen!

x_eva_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:56

Arabesk schreef:
Bij ons in de duinen/bos zou je toch een aardig tijdje dood kunnen liggen voordat iemand je vindt *slik* (zeker gezien het feit dat onze vriend de pyromaan van Schoorl nog niet op heterdaad betrapt is...)

Bah, daar moet je maar niet aan denken.. :n

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:56

Ik mag nooit alleen op pad. Eerst moest er altijd een volwassenen mee en nu mag ik gewoon met een vriendin als haar paard ook braaf is. Ik zou gewoon iemand meevragen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:57

Ze vinden je tegen de tijd dat je een geraamte bent... :+

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 20:59

Ik heb nu wel een stuk alleen in duin gereden (echt maar heel kort), en toen wachtte mijn zus aan het eind van het pad. Toen was hij heel braaf. Er stonden wel plots 3 reeën op het pad. Hij schrok, maar die schrikreactie bestond alleen maar uit hard ademen en 2 seconden stilstaan, toen liep hij alweer verder. Hij schrikt eigenlijk niet snel, en als hij schrikt gaat hij eigenlijk alleen stilstaan...

@Arabesk: waarom wel op straat en niet in de duinen?

Edit: al gelezen :+. Ons duin (Noordwijk) is vrij druk. Als ik alleen ga spreek ik ook een tijd af dat ik terug ben, dan bel ik mijn vader. Als ik niet binnen de afgesproken tijd bel en ook niet opneemt, gaat mijn vader zoeken. Ik zeg ook van te voren welke route ik neem.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 29-08-12 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:00

Ik rijdt bijna altijd alleen buiten, af en toe eens samen is leuk, maar alleen vind ik het fijnst. En ja je kunt er idd een keer naast liggen..
Zolang je vertrouwen hebt in je paard en een opgeladen mobiel bij hebt en je niet bang op je paard zit gewoon doen. Kun je niet met iemand van stal een keer samen gaan? Kun je iig de weg een beetje leren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:01

Op straat zijn er meer mensen die het zien als er wat misgaat en die 112 voor jou kunnen bellen mocht je bewusteloos van je paard storten. In de duinen lig je eerst nog een tijdje voor aap voordat iemand je vindt, als je gevonden wordt.... Nou verschilt het wel per duingebied. Bij Egmond is het wel wat drukker op het ruiterpaard dan in Schoorl

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:02

Ik denk dat arabesk bedoeld omdat er op straat over het algemeen meer mensen lopen dan op rustige stukken in de duinen.

Ik rijd zelf met mijn bijrijdpony wel buiten, ook alleen.
Meld wel als ik terrein af ga hoe lang ik ongeveer weg denk te blijven.
Heb altijd zakmes bij mij voor als er wat gebeurt en een kopie van id bewijs en papiertje met alle ICE gegevens : telnrs/bloedgroep etc etc.
Mobiel is altijd aanwezig (en opgeladen)

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:03

Op straat kan je paard wel van veel meer dingen schikken, dus grotere kans om er naast te liggen. Daarnaast is het toch helemaal niet leuk om op straat te rijden?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:05

Rijdt de eigenarese wel met het paard alleen buiten?
Zoja, is het dier zeker vertrouwd met buitenrijden en waarschijnlijk ook met de omgeving.
Mocht het dus onverwachts wel fout gaan en je zou er af vallen, gaat het paard gewoon naar huis
en zullen ze je gaan zoeken.
Vertel anders voor de zekerheid aan iemand welke route je gaat rijden.
Ik ga er altijd alleen op uit, maar goed, ik zal ook iets ouder zijn dan jij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:07

In dit geval zou ik het zelfs niet met mijn eigen pony doen. Je komt weinig tegen in de duinen en als er wat gebeurt en elke seconde telt is het heel erg naar als je uren moet wachten tot je wordt gevonden.

Wil je het wel gaan doen, meld dan je route en hoe laat je vertrekt. Wijk ook niet van die, bij voorkeur drukste, route af.

Maar liever samen op pad.

Ik rijd altijd alleen buiten, maar ik zit in groot wandel, uitlaat gebied. Altijd mensen aanwezig en ik rijd op de wandelpaden dus ook niet ergens in het bos oid.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 21:09

De eigenaresse rijdt alleen buiten, hij is het wel gewend. Meestal is er niemand op stal als ik er ben, maar ik kan misschien wel een keer met iemand mee rijden voordat ik alleen ga.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:12

Misschien kun je een briefje ophangen op stal, met ' buitenrijdmaatje' gezocht.
Ik vind trouwens die angst die hierboven door meerdere mensen beschreven staat om ' uren gewond te liggen' wel tamelijk overtrokken, ik denk dat je meestal zeker in staat bent om te bellen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:35

Een oproepje plaatsen om met iemand samen te rijden is een goede tip, is ook nog eens gezellig!
Verder ben ik het met NiG eens, voorzichtigheid en voorbereiding niets mis mee, maar je kunt het ook groter maken dan het is.

Ik rijd ook meestal alleen, ga rustig 30 km of verder de Veluwe op, en daar is het ook bepaald geen file-wandelen. Hele stukken waarop ik nog nooit iemand ben tegengekomen.
Voor de veiligheid kun je wél voor vertrek iemand vertellen waar en hoelang je gaat rijden, een label met telefoonnummers aan je zadel hangen voor het geval er iets gebeurt en paard komt ergens alleen aan, dat soort dingen.

Maar... Belangrijk hierin is ook jou eigen gevoel. Als je er zelf geen goed gevoel bij hebt, niet doen. Maar allemaal angst scenario's inbeelden is, naar mijn idee, echt niet nodig.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:16

Ik rijd ook heel vaak alleen buiten en het gebeurt ook vaak genoeg dat ik geen mens tegenkom. Ik rijd ook regelmatig op tijden dat er bijna geen mens meer in het bos of duin is. Ik heb wel altijd mijn telefoon bij. Ja het zou erg rot zijn als ik er vanaf val en niet meer in staat ben om te bellen, dan heb ik denk ik wel een probleem. Maar goed, dat risico is het me wel waard en ik vertrouw mijn paard. Ik denk dat ik dagelijks meer risico loop dat er op weg naar het werk iets gebeurt, dan dat ik in het bos val en niet meer in staat ben om te bellen.
TS, hoe oud ben je eigenlijk?

Mickey_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:48

ik zou zegge liever in de duinen dan langs de weg dan gebeurt er iig niks met je paard als tie schrikt en val je iig niet op de weg :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:09

Ik rijd altijd alleen buiten! :)) Nooit fout gegaan *klopt af*.
Gewoon doen! Eerst een rondje van een kwartiertje en dan steeds langer.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:14

Ik rijd ook alleen buiten soms. Maar ik heb mijn paard wel al een tijd, als je het niet vertrouwd zal ik wel nog even wachten.

Hier in soest waar ik in de duinen rij is het erg druk, zijn altijd wel mensen met honden, hardlopers, enz.
Ik ga alleen daarom ook nooit een heel onbevolkt gebied in, heel diep in het bos of zo.

Ik rij wel liever in het bos of duin dan bij de weg. Wordt er een beetje zenuwachtig van. Als het paard schrikt in het bos en 3 meter opzij springt geeft het niet. Maar op straat mag hij dat gewoon níet doen want dan lig je onder een auto of op een fiets..
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 29-08-12 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:15

Ik rijd ook altijd alleen in het duin. Het is hier nog wel vrij druk. Maar bijvoorbeeld rond meyendell (wassenaar/richting scheveningen)vond ik altijd erg stil, daar reed ik dan ook liever niet alleen..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:20

Vroeger reed ik ook nooit alleen buiten in het bos (in de stad wel, onder het motto, dan ziet iemand je wel vallen).
Echter toen ik endurance ging rijden, had er niemand zin om beetje fanatiek mee te trainen en ben
ik alleen naar het bos gegaan.

Wel altijd zo dat iemand weet dat ik weg ben, diegene sms ik ook als ik terug ben bij de trailer,
die weet ook hoe lang ik van plan was weg te blijven.
Tevens vaste route zodat ze beetje idee hebben waar ik uithang.
telefoon nummers aan paard zadel en hoofdstel en zelf bij me, voor geval dat.
Opgeladen telefoon en genieten maar.

Tegenwoordig zorg ik nog steeds dat iemand weet dat ik weg ben en sms nog als ik terug ben.
Rij echter niet meer vaste routes.

Maar het liefst rij ik toch nog met zijn 2en inderdaad vanwege het feit dat er wat kan gebeuren en het uren
kan duren voor ze je missen, gaan zoeken en hopelijk ook nog een keer vinden.

(Ik beken meteen dat er niets zaliger is dan alleen in het bos met je paard tussen de hertjes, eekhoorntjes
en spechten, dat is zo genieten....)