Wij hebben onlangs een sport pony naar het buitenland verkocht. Ongezien (behalve dan filmpjes en foto's). Ze is hier klinisch goedgekeurd en vertrokken. Hier is ze in maart dit jaar officieel gemeten op 1.475m, D pony dus. Nu is ze daar en zijn ze super tevreden over het rijden, maar ...ze zeggen dat ze te groot is, dat ze daar geen E pony's hebben en dat ze geld terug willen, ook van het transport daar naar toe. Kan dat? Ik ben er vanuit gegaan dat het een D pony was, dat was ze in maart nog wel.
Hun kiezen ervoor om hier in NL een pony te kopen, dat hun dan transportkosten moeten maken, is toch eigenlijk niet mijn verantwoordelijkheid?
Heb je een bewijs van het officeel meten dit staat toch ook in zijn of haar paspoort? Hoe oud was ze bij het meten een paarden kenner weet toch ook dat als ze nog jong zijn dat ze nog groeien....
Dan was ik heel simpel het paard is gekeurt jullie hebben als koper het paard ongezien gekocht ik ga er geen kosten meer aan maken
maar hoe het nederlandse recht in elkaar steekt op dat gebied weet ik niet
ik wil je heel veel succes wensen en houd je topic even in de gaten ik ben wel benieuwd
Wat staat er op papier? En naar welk land toe verkocht?
Sjolvir
Geplaatst: 29-08-12 16:24
Hoe oud was de pony bij de verkoop? Zag dat ze maart is gemeten.
En geen idee of ze toen blootvoets was of beslagen en hoe er gemeten is, dat weet jij beter. (er wordt uiteraard nog wel eens ingemeten, wil niet zeggen dat dat is gebeurt, maar het gebeurt nog steeds. )
ze was 5, had toen geen ijzers, nu wel. De meting is door een KNHS meter gedaan en staat in haar paspoort. Mensen hebben nooit naar de maat gevraagd, ik heb wel in het begin gemeld dat ze maart jl op 1.475 gemeten was.
Gentlegiant
Geplaatst: 29-08-12 16:29
Sjolvir het gebeurt zeker vaker Maar als ik een man van het KPWN laat komen en mijn paard laat meten en hij word 2 weken later verkocht geef ik die schofhoogte op +dat het officeel is
Dan had de verkoper maar moeten komen kijken en zelf meten officeel is de pony een D pony gemeten
Paardje was 5 zonder ijzers dan komen er nog ijzers bij en zeg dat hij 2 cm gegroeit is het zou zomaar kunnen hoor
En geen E pony's hebben volgens mij huppelen die overal rond een uit de kluiten gewasse D of een teklein gebleven paard het kan allemaal
Maar het heeft denk ik meer te maken met het feit dat ze lastiger te verkopen zijn Als hij het toch zo fantastishe doet wat boeit die 1 of 2 cm dan
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 29-08-12 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Sjolvir
Geplaatst: 29-08-12 16:31
Tja, met 5 kunnen ze best nog 0.5 cm groeien en afwijkinkje bij het meten is zo gemaakt. Ook geen idee hoeveel ze in het buitenland rekenen voor ijzers en of ze toen kort op haar voeten stond en nu lang.
Echter 5 jarige kopen van 1.475 cm groot is risico nemen lijkt me, ze moeten niet voor niets tot hun 8e gemeten worden, dus die mensen hebben zelf het risico genomen.
Geen idee hoe het met regels verder in elkaar zit, maar lijkt me geval te jong al te groot...
edit tikfout.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 29-08-12 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Dobel
Geplaatst: 29-08-12 16:31
officieel gemeten dus denk dat jij sterker staat en inderdaad elke kenner weet dat een paard vaak nog groeit en dat deze maat dus krap was. Ik denk dat jij hier geen kosten aan hoeft te maken hoor, je bent toch eerlijk geweest!
Evelijn
Geplaatst: 29-08-12 16:33
Nou mooi is dat... ik hoop dat je rechtsbijstand hebt... jonge pony die net op het randje is gemeten en dan achteraf komen klagen dat hij nu net te groot is. Heb je er nog een contract afgesloten over de koop?
hannico09
Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-12 16:34
Ja, maar ze wisten dus dat de pony op die leeftijd al zo groot was. Er is geen contract afgesloten. Maar mijn vraag is vooral kunnen ze de transportkosten terug eisen?
Lijkt me sterk.... Heb ik in elk geval nog nooit gehoort
maar over welke wet praten we hier er is niets getekent niets jij bent de verkoper dus ik ga ervan uit nederlandse wet
ik zou even belletje plegen naar rbs
itske
Geplaatst: 29-08-12 16:37
Is er over de transportkosten iets afgesproken dan? Als je een paard koopt dan haal je hem zelf op of je maakt er afspraken over.
shilady
Geplaatst: 29-08-12 16:37
Als jij hem terug neemt ja dan moet je transportkosten terug zelf betalen.
Maar jij kan ook gewoon zoiezo weigeren en zeggen tja verkocht is verkocht... maar vind niet dat jij hun vervoerskosten moet betalen en dan nog is een keer terug naar jou toe
KozieZ
Geplaatst: 29-08-12 16:38
off-topic, maar toch even: Dat ze daar geen e-pony's hebben dat klopt, die hebben alleen wij. In alle andere landen (België weet ik even niet zeker) zijn ze vanaf 1,485 gewoon paard. Nederlanders hebben de e-pony in het leven geroepen, om zo nog een pony maat te hebben, zodat onze lange kinderen niet al heel snel verplicht zijn om van de ponyclub naar de rijvereniging over te gaan.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of te groot op die leeftijd wel een reden is, om een pony terug te kunnen laten nemen door de vorige eigenaar. Iedereen die met paarden/pony's omgaat weet dat pony's niet uitgegroeid zijn met 5. Als je er dan 1 koopt die zo op het randje een d-pony is, is het vrij voorspelbaar dat het geen d-pony zal blijven (kan natuurlijk wel, maar de kans is vrij groot, dat ze die cm nog groeien)
Net zoals een eigenaar eerlijk moet zijn over de pony, zodat er geen verborgen gebreken of zo aan het licht komen, is een koper verplicht om zelf onderzoek te doen. Dat hebben ze niet gedaan en blijkbaar ook te weinig verstand van pony's om te weten dat ze tot hun 8e kunnen groeien...
Zou zeker de vervoerskosten niet betalen. Je kan het navragen bij het juridisch loket hoe dat juridisch gezien zit, maar het lijkt mij dat die kosten zeker voor hun zijn.
xNK
Geplaatst: 29-08-12 16:38
hannico09 schreef:
Ja, maar ze wisten dus dat de pony op die leeftijd al zo groot was. Er is geen contract afgesloten. Maar mijn vraag is vooral kunnen ze de transportkosten terug eisen?
Zonder contract kunnen ze ook niks eisen?
Petpa
Geplaatst: 29-08-12 16:39
Zonder contract iets terugvorderen??? Is kansloos.
ReneeMonty
Geplaatst: 29-08-12 16:40
Lijkt mij een typisch geval van gewoon proberen of ze het voor elkaar kunnen krijgen. Ik zou er niet teveel woorden aan vuil maken en ze netjes te woord staan maar duidelijk zijn dat die kosten toch echt niet door jou betaald gaan worden. Is heel vervelend voor jou want die mensen wisten wat ze kochten en komen nu met klachten over een schofthoogte die ze al wisten en met eisen die er niet toe doen. Want waarom zou jij iets moeten vergoeden als de pony precies zo is als beweerd bij verkoop.
hannico09
Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-12 16:40
Het ging idd over hun vervoerskosten. Maar ze willen d'r ook wel houden, maar dan willen ze wel wat geld terug. Maar dan haal ik haar liever terug. Dat ik daarvoor kosten moet maken, snap ik wel.
Dobel
Geplaatst: 29-08-12 16:41
misschien lees ik er overheen maar hoe lang geleden is die verkocht? Tot 3 maanden mag je de koop toch terug draaien? Maar inderdaad de kosten voor transport hoef jij niet te betalen hoor!
GamblersCup
Geplaatst: 29-08-12 16:42
Naar welk land is de pony gegaan? En is het niet een banketstaaf manier van hun om goedkoop een pony te hebben? Als de pony écht niet geschikt is, willen ze m ook niet houden.
Evelijn
Geplaatst: 29-08-12 16:43
Ze bedenken het wel... ze willen haar nu achteraf minder voor betalen... omdat ze zelf niet goed hebben nagedacht dat een pony van 5 jaar misschien nog wel eens een halve centimeter kan groeien... tja... leuk geprobeerd... maar gewoon vriendelijk te woord staan en als ze vervelend blijven doen even rechtsbijstand inschakelen.
Gentlegiant
Geplaatst: 29-08-12 16:47
koop terug draaien tot 3 maanden klopt niet helemaal alleen als het ''product'' niet klopt aan wat er ''omschreven'' staat Paarden vallen in NL onder de consumenten wetgeving
Terwijl er officeel gemeten is dus ook een bewijs dat de pony zo groot word dat zij dan schijnbaar geen E's hebben dat zal ons een zorg zijn dan hadden ze of een oudere pony moeten kopen of een kleinere je weet (als je verstand van paarden hebt) dat ze op die leeftijd nog groeien
Nee, niet betalen. Is hun probleem, ze hebben van jou doorgekregen hoe groot ze was, met meetbewijs erbij. Dat nu blijkt dat ze iets groter is is niet raar, een dier op die leeftijd groeit nog. Daar hadden ze rekening mee moeten houden. Ook het eisen van een deel van het geld terug vind ik niet kunnen, jij hebt toch niets achtergehouden/fout gedaan? Dan moeten ze zelf op de blaren zitten.
Snap wel dat het je dwars zit hoor maar inderdaad als die 3 maanden ook niet geldig is zou ik hier niet op in gaan.. je bent eerlijk geweest en dat hun niet wilden komen kijken en alles nameten oid is hun fout.