Wij hebben sinds donderdagmiddag een paardje een week op proef om te kijken of dit ons paard kan worden
Super leuk natuurlijk, maar ik merk dat ik het wel heel moeilijk vind om uit te puzzelen hoe ik hier mee om moet gaan. Het wordt ons eerste eigen paard, voor mij en mijn dochter van 15. Zij rijdt nu ruim vijf jaar op een manege en is een rustige ruiter, die niet snel bang is, maar ook geen durfal. Ik heb als kind gereden en later als volwassene een paar jaar en ben sinds ik weer ben begonnen met rijden snel nerveus. Op de grond gaat het prima, ik voel me zeker en kan prima leiding geven aan het paard op een rustige en duidelijk manier. In het zadel ben ik eerder onzeker en schrik snel als het paard schrikt. Ik heb de topics over angstige ruiters al gevonden en heb zeker veel aan de tips die daar gegeven worden
Nu hebben we dus een leuke 10 jarige ruin staan, springgefokt, maar nooit veel mee gedaan. Hij heeft een tijdje bijna stil gestaan, maar is toch heel braaf. Alleen - en dat vind ik ook heel logisch - is hij nu wel gespannen door alle nieuwe indrukken op stal en de daaromheen. De eerste dag dat hij aankwam zijn we 's avonds een stukje over het terrein gaan wandelen en was hij behoorlijk gespannen. De volgende dag lekker de wei in (nog even alleen, maar met buren) en 's middags eruit gehaald om uitgebreid te poetsen en wandelen. Dat ging heel erg goed
Hij was veel meer ontspannen en liet zich goed leiden, ook bij mijn dochter ging het prima. In de wei loopt hij zo op ons af en laat zich pakken. Super braaf dus Gisteravond wilde ik er dan maar eens opstappen om heel rustig wat te stappen in de binnenbak. Eerst aan het halster de bak gaan bekijken en toen gezadeld (hem onbekend zadel en hoofdstel). Hij was super gespannen in de bak en ik heb met behulp van mijn man, die er naast bleef lopen een aantal rondjes gestapt, terwijl hij hem vasthield. Ik durfde gewoon niet los
en was heel gespannen. Ik heb echt enorm hard geprobeerd rustig te zitten, adem te halen en te zingen
, wat gelukkig wel hielp. Na een paar rondjes werd hij ook minder gespannen en "springerig" en ik ook gelukkig. Toen hebben we het afgerond en zijn lekker gaan afspuiten, wat hij heerlijk vond
Nu is mijn vraag (na een lang verhaal
) hoe kan ik een beeld van hem krijgen en of hij geschikt is voor mij als ruiter en mens? Ik wil hem niet overhaasten, maar we hebben een week en dat is toch kort. Hebben jullie ideeën hoe we het het beste aan kunnen pakken met hem en hem en onszelf een goede kans kunnen geven? En denken jullie dat als hij in de omgang zo lekker gaat en zo braaf is het rijden dan automatisch ook wel goed komt, of moet ik dit toch als twee aparte dingen zien?Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover!
. Deze man (handelaar en pensionstal) stelde het zelf voor en het leek mij een goede manier om iets meer inzicht te krijgen in hoe het paard is. Een week is inderdaad heel erg kort, daar kom ik nu ook achter!
Dat leert gelukkig snel
Ik wil de eigenaar van de stal gaan vragen of ik maandag of dinsdag een lesje kan nemen bij haar en als dat prettig is, inderdaad aan de longe!
.