spray probleempje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_black_rose_

spray probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 12:14

Haaj, Mijn paard heeft een spray-probleem.
Het gaat om een 15 jarige ruin. Kruising fjord/trekpaard van ca 1.60m met een mooie 750 kilo.
Hij is als de dood voor elke soort spuitbus/spray die je maar kunt verzinnen.
Natuurlijk is het opspuiten van anti-klit in de manen geen levensbelangrijk iets maar ik zou toch graag willen dat ik hem
wat blauwsel/antibacteriële spray op kan spuiten als dit nodig is.

we hebben het nu alsvolgt aangepakt:
-de fles voor zijn neus houden en belonen als hij blijft staan.
-vervolgens met de fles langslopen zonder te spuiten en belonen als hij blijft staan.
-hem met de fles aaien en belonen als hij blijft staan.
dit heeft ons al heel wat werk gekost! Jim heeft de neigingen naar een zijkant te wijken en dan vooruit te lopen, dwars door degene heen
die hem vast heeft. Dit doet hij absoluut niet wanneer er geen enge fles in de buurt is, dan loopt hij netjes achter of naast en stopt met zijn schouder achter die van ons.
Het heeft geen zin te proberen hem tegen te houden, hij heeft 15 jaar lang geleerd dat mensen echt niet sterker zijn dan hij (hij is dan ook pas een maand onder onze hoede)
Hoe nu verder? Elke keer als ik spuit, voor hem/naast hem/achter hem. een halve/hele/5 meter van hem weg, wijkt hij naar een zijkant en loopt dwars door je heen.

Papegara

Re: spray probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:16

Misschien met een doekje eroverheen met het spul erop? lijkt misschien wat meer op borstelen dan.

Mariindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:19

Zelf keihard mee "PSSSSSHHTTT-en!!" Werkt echt!

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:23

Die van mij was er ook bang voor. Ik spuit gewoon net zolang door tot ik klaar ben. Paard hou ik zelf met 1 hand vast en loopt hierdoor rondjes om me heen. Inmiddels kan ik aan 1 kant al rustig spuiten, de andere kant vergt nog wat oefening haha.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 12:26

@Ferretery-GF: Ik vind dit voor nu wel een goede optie om het spul daar te krijgen waar ik het wil hebben maar het neemt de angst van Jim voor de fles niet weg. We zijn dit nu al een aantal dagen aan het oefenen, en elke keer weer moeten we van voor af aan beginnen. het gaat wel steeds sneller dat hij rustig blijft staan wanneer iemand langsloopt met de fles maar ik zou eigenlijk graag willen dat Jim normaal blijft staan als ik mijn andere paard die naast hem vastgebonden staat kan insprayen zonder dat Jim door het lint gaat.
@Mariindaa: We zijn nog niet helemaal bij de fase waarin ik daadwerkelijk kan spuiten. De fles alleen al zorgt ervoor dat Jim weg wil.
@prisjee91: Jim is met 1 hand niet te houden! we moeten met oefenen het halstertouw over zijn neus leggen, met 2 handen vasthouden en met volle gewicht tegen de schouder gaan staan om hem überhaupt gehouden te krijgen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:35

Je hoeft hem ook niet tegen te houden maar gewoon rondjes om je heen laten lopen..

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 12:38

ook dat is met Jim momenteel erg lastig, als ik met 2 handen eraan ga hangen krijg ik hem misschien in een rondje getrokken, wanneer ik het met een hand probeer, sleurt hij me waarschijnlijk mee de kant op die hij wil.

Mariindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:39

Als jullie er een grote ophef van gaan maken, gaat hy het automatisch eng vinden natuurlyk.. Als ik met halstertouw om mn neus en in de houtgreep word gezet, vind ik het ook eng, en dan heb ik nog geen fles gezien..

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:41

Deed mijn 4jarige vanaf haar jaarling ook maar de aanhouder wint, op haar gemak stellen, lekker stoicijns doorspuiten en belonen. Bovendien beginnen met niet enge spuitbussen (anti-klit bijv) in plaats van hoge druk zoals veerust of Acederm. Nu een zomer met antivliegenspray verder wordt de spuitbus niet meer als enemy number one beschouwt.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:41

Je kunt proberen wat gedragsbiologen 'blending' noemen - Is hij wel oké met afspuiten (water) dan zou je eerst wennen op zicht, zoals je al deed, dan op geluid; maar tegelijkertijd een tuinslang laten lopen, en dan de laatste stap eerst een stukje van zijn vacht nat maken en daarop spuiten.
(Tip, Andrew McLean op youtube en google zoeken)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 12:50

@Mariindaa: grote ophef erover maken is nooit ons idee geweest. We hebben het onze jonge dikke ook heel makkelijk en rustig aan een lang touw aan kunnen leren.
We wilden het met Jim op dezelfde manier doen, lekker relax aan een lang touw maar das dus nogal moeilijk. we hebben ook niet bij voorbaat al druk op zijn neus hoor, wanneer hij staat wordt hij beloond, kletsen we rustig tegen hem, staat er nergens druk op, pas wanneer hij zich echt erdoorheen probeert te trekken gaan we er tegenin hangen. Wat moet ik dan doen, me mee laten sleuren?

@swartbeessie: dat is wel echt een heel goed idee, hij heeft totaal geen problemen met de tuinslang dus dat gaan we gewoon proberen! super bedankt!

Milanzuidema

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 13:06

Haaj, mijn paarden waren eerst ook bang, maar ze staan altijd vast als we sprayen, en dan gaan ze een beetje heen en weer, dat doen we nu altijd, de een vind het echt leuk en trekt een klein beetje maar dat doet geen kwaad, de andere maak het niet meer uit, misschien een beetje bewegen met de oren, maar dat is heel soms... Ik heb mijn paarden nu een jaar en reageren niet echt, ook al zijn het volbloeden KWPN paarden met al kompleet papieren en met rijden heel (heet), maar ze zijn heel erg lief! we proberen elke zomer vakantie, kennis oefeningen doen, dat is elke dag iets nieuws leren, de ene dag zwaaien met de paraplu, dan over een grote doek lopen, en de andere keer foot ballen met een fluor blauwe bal spelen, dat herhalen we elke dag, maar natuurlijk wel in kleine stapjes, dus als ze nog nooit een paraplu heeft gezien dan niet meteen voor de ogen open en dicht doen... dan legen we hem open op de grond (het moet dan niet hard waaien!!) en lopen er om heen en dan in rondjes, daarna laten we haar los lopen in de longeer bak met de paraplu open vast gemaakt aan een paal en daar laten we haar daar een klein uurtje in, (natuurlijk wel in de gaten houden en in de buurt blijven, want voor je het weet kunnen ze zich pijn doen!! (ik blijf altijd op 1-2 meter staan... naja veel succes, doe ook vooral veel boswandelingen (als er bos is natuurlijk) want dat verfrist het geheugen op van je paard, en het maakt ze blijer... wel eerst met korte teugels want ze kunnen voor zelfs een wegwaaiend plastic papiertje steigeren, daarna natuurlijk wat lekker uitgebreid lopen....

ok veel succes, misschien geeft het je wat ideen of inspiratie>>

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 15:35

Graag gedaan :-) McLean heeft hele mooie artikelen geschreven over hoe je de leerprincipes (manieren van leren, wetenschappelijk gecheckt) kunt inzetten om paardjes te helpen. Heeft erg veel ervaring met getraumatiseerde paarden, heel gaaf allemaal. Het idee van blending is dat het geluid letterlijk 'mengt' met het geluid van klaterend water. Hij kwam er dus achter dat sprayen op al natte vacht anders voelt.

Een andere techniek is 'overshadowing', dan geef je t paard iets anders om op te letten. Je kan bijv. op lichte hulp hoofd omhoog en omlaag vragen, of stapje vooruit en achteruit. Succes, gaat vast lukken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 18:39

1e tip, vul je flesje met water, dat is wel zo goedkoop om mee te oefenen. :)

Verder, zorg dat het paard wel 'weg' kan of in elk geval kan bewegen. Al is het achteruit lopen of rondjes draaien, een vluchtdier wil kunnen vluchten.

Blijf sprayen totdat het paard stilstaat en stop dan meteen. Dat is de beloning. Even stoppen, relaxen, het enge ding weg en dan weer opnieuw beginnen. Zorg zelf voor een stalen gezicht en een niets-aan-de-hand-houding.

Wat ook helpt is inderdaad is zelf veel geluid maken, zodat het sissen niet zo overheersend meer is. Ga een liedje zingen ofzo.

Succes.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 18:43

mijne had dit ook halster gepakt met ketting eraan en dr rondjes om me heen laten lopen en spuiten. Zonder ketting houd ik haar ook niet maar nu doet ze zelfs los in de wei niet moeilijk meer :)

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:05

En als je hem op stal / in een kleine paddock zet en dan wat op afstand gaat sprayen in de lucht (dus niet perse richting hem, en dan gewoon water gebruiken) terwijl hij een lekker hapje voor zijn neus heeft? Zodat hij het geluid hoort maar niet heel dichtbij. Je moet gewoon zo dichtbij staan dat hij het wel hoort maar niet in paniek in de hanenbalken vliegt.
Misschien dat hij het geluid dan associeert met een lekker hapje, en dan kan je steeds een beetje dichterbij komen.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 09:47

Bedankt voor de tips iedereen!
Jim is behoorlijk voedsel-georiënteerd dus ik vermoed dat een hapje eten voor zijn neus in best wel eens zou kunnen helpen.

Toch vind ik dat over ons heen lopen nog steeds een moeilijk punt. Het is werkelijk niet zo dat hij geen respect heeft voor ons.
(Het paard is van mijn vriend, ik heb echter iets meer ervaring met paarden.) Het was een kwestie van een week totdat hij doorhad dat hij achter mijn schouder moet blijven stilstaan, dat Ho, ook echt Ho, betekend, Dat wanneer ik in lichaamshouding ruimte vraag, hij die ook moet geven. Allemaal geweldloos aan kunnen leren.
Dus dat hij nu zo enorm door ons heen loopt, ook wanneer we vlak voor zijn borst sproeien, vind ik zorgwekkend. hij wijkt een paar stappen opzij, als je die meeloopt en dus vlak voor zijn neus uitkomt duwt hij je gewoon omver.
Die kleine van mij, is samen met Jim of zelfs net boven Jim kuddeleider, ook een dominant mannetje dus, maar wanneer hij voor iets wil vluchten maakt hij een paar stappen achteruit en wil omdraaien.

Die spray is voor mij bijna bijzaak als je bekijkt dat hij zo weinig respect voor ruimte heeft (als hij ergens weg van wil)

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:08

Ik snap dat je dat over-je-heen-lopen erger vindt dan het niet houden van spray. Ik heb ook een tijdje te maken gehad met een paardje dat best wilde luisteren, behalve als er een touw of schrikdraadlint aan het wapperen was. Dan werd het echt blinde paniek en ging hij aan de ren. En dan lette hij totaal niet meer op zijn omgeving, dus of ik er toevallig stond of niet, hij liep gewoon rechtdoor.
Als hij dan weer gekalmeerd was, dan stond hij zich te verontschuldigen, maar leuk was het niet. Het lukte mij dan niet om hem op tijd uit de blinde modus te halen vooral omdat hij zo snel was en al op stoom voordat ik hem attent kon maken op mijn positie.
Het leek me niet echt dat hij geen respect voor me had, maar meer dat hij op dat moment zich zo afsloot voor alles en alleen maar Wegwezen dacht.
Misschien kan iemand je helpen om iets te bedenken dat zorgt dat je je paardje attent kan maken op jouw ruimte als hij in de weg-van-de-spray-modus schiet?

Tatummx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:30

je kan je antiklit op een spons spuiten endaarna door zijn manen gaan. of koop een antiklit-gel dit werk super goed en maakt de manen meteen doorkambaar! ideaal !

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:46

Kwestie van oefenen en rustig en kalm blijven.

Steeds klein beetje spuiten en bij ieder klein spuitje gelijk belonen..

Bram94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 23:10

Inderdaad veel oefenen en eventueel met beloningen.

charfloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:44

een pony op onze manege heeft het ook, wij doen het altijd in de bak op. onze instructeur blijft net zo lang doorspruiten totdat de pony blijft staan en dan belonen. ze doet die pony ook altijd als laatst trouwens

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:47

Inspuiten in de stal. Het ergste wat hij kan doen is rondjes op je heen lopen. Mijn paard doet dit ook en ik maak er helemaal geen probleem van.

veravogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:54

Ik zou het op een doekje doen

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:14

Inspuiten in de stal absoluut niet doen, als hij echt zo bang is breekt hij de boel af.
Ik ben ook bezig om mijn paard rustig te krijgen voor de spray. De eerste keer dat ik aankwam ging hij recht overeind en rende weg. Inderdaad ook met doekje geprobeerd maar als hij zag dat ik spul op het doekje spoot en dan bij hem kwam werd ie ook panisch. Of hij loopt inderdaad gewoon dwars door me heen. Ik krijg hulp hierbij van iemand die echt goeroe is in paardengedrag.

Wat we hebben gedaan: De roundpen in, bij de schouder van het paard gaan staan en zorgen dat het paard iets naar binnen kijkt, dan ga je spuiten en gaat je paard vluchten (je mag een paard nooit de kans om te vluchten te ontnemen) maar zorg dat ie om je heen blijft draaien zodat ie wel bij je blijft. Op deze manier kan hij vluchten zonder dat hij bij je weg gaat. Als je blijft spuiten zul je merken dat je paard steeds wat rustiger wordt. Geef hem wel zo nu en dan pauze.
Doe dit met beide kanten van het paard, aan de 2e kant zul je weer heftige reactie krijgen omdat het aan deze kant totaal weer nieuw is voor het paard.
Als je hem pauze geeft en hij is weer redelijk rustig, spuit dan een paar keer gewoon in de lucht.
Ga niet te lang door, en verwacht niet dat het met 1 zo'n sessie over is. Herhaal dit gewoon meerdere malen per week en je zult zien dat je paard steeds wat rustiger wordt.
Het mooiste zou zijn als je het niet alleen doet zodat je iemand hebt om je bij te staan zo nodig. In mijn geval zorgde ik ervoor dat ie rondjes om mij heen liep en was de andere aan het spuiten.