stapmolen, hoe regelen met betaling voor gebruik pensionstal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

stapmolen, hoe regelen met betaling voor gebruik pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 12:31

Hoi,

Op onze pensionstal wordt nagedacht om een stapmolen te plaatsen. Nu wil enerzijds niet iedereen daar gebruik van maken en anderzijds moeten de kosten er op een gegeven moment wel uit! Dus het idee is dat als je van de stapmolen gebruik wilt maken, je moet betalen.

Nu mijn vraag of mensen ervaring hebben hoe we dit kunnen bewerkstelligen. We zaten aan de volgende opties te denken;
- Je geeft per maand aan of je gebruik wilt maken van de stapmolen en betaald daar een x bedrag voor (per maand).
- Per keer dat je de stapmolen gebruikt betaal je een x bedrag. We lopen alleen in dit scenario vast op hoe je dit kan regelen. Want als je bv een euro in de automaat gooit en de stapmolen gaat draaien, hoeven anderen niet meer te betalen als ze hun paard er bij in zetten… :?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoe dit op andere pensionstallingen is opgelost.

Ook ben ik benieuwd naar wat jullie betalen voor de stapmolen.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Anne Marie

Marieke_K

Re: stapmolen, hoe regelen met betaling voor gebruik pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:35

Oplossing voor optie 2: alleen de staleigenaar zet paarden er in, en je betaald zo per keer.

Bij ons is de stapmolen 'gratis' zit gewoon in je stalgeld.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:39

bij ons zit het gewoon bij in het stalgeld. Wel is de afspraak dat je 3 of meerdere paarden er moet inzetten (bij ons gaan er 8 in)
En uiteindelijk, niet iedereen gebruikt bij ons de binnen en/of buitenbak, niet iedereen gebruikt de longeerbak, niet iedereen gebruikt dagelijks warm water op de poetsplaats...

indien je met munten/jetons werkt, zou je wel bv maar per 5 minuten kunnen werken en dan is het interessanter om met 3-4 de stapmolen te gebruiken en zo 15-20 minuten samen gebruik te maken.
of een meerprijs met een sleutel werken om in de stapmolen te geraken en de stroom op te zetten.
Laatst bijgewerkt door petitparis op 10-08-12 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:41

Op mijn oude pensionstal (ik heb geen paard meer vandaar) hebben ze een stapmolen geplaatst en het zou eerst zo worden dat alleen de mensen die er gebruik van zouden gaan betalen ervoor, maar uiteindelijk zit het nu bij het pensiongeld inbegrepen. Kortom iedereen betaald of je erin gaat of niet...
Dit is in mijn ogen voor de pensioneigenaar ook het overzichtelijkst.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 12:41

We hebben er ook over na zitten denken om het pensiongeld te verhogen. De eigenaar ziet dit niet zo zitten en de stalmensen kennende gaat het denk ik ook niet werken. Vandaar dat we naar een oplossing zoeken waar je alleen extra betaald als je gebruik maakt van de stapmolen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:42

Is dat niet super veel geregel? Ik sta op een redelijk grote pensionstal, maar ben regelmatig alleen op stal. Ik zou dan nooit mijn paard er in kunnen zetten. En ik laat mijn paard meestal uitstappen in de stapmolen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 12:43

Misschien gaat het bij ons ook wel zo verlopen Ineke2, maar ik ben bang dat het heel gevoelig ligt om voor iedereen het stalgeld te verhogen. Heeft iemand van jullie een idee hoeveel in de maand je betaald voor de stapmolen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:44

Weidebloem schreef:
We hebben er ook over na zitten denken om het pensiongeld te verhogen. De eigenaar ziet dit niet zo zitten en de stalmensen kennende gaat het denk ik ook niet werken. Vandaar dat we naar een oplossing zoeken waar je alleen extra betaald als je gebruik maakt van de stapmolen.

Je bent niet de eigenaar van de stal? Snap hem dan niet, dan beslis je daar toch niet over?

Ineke2

Weidebloem schreef:
Misschien gaat het bij ons ook wel zo verlopen Ineke2, maar ik ben bang dat het heel gevoelig ligt om voor iedereen het stalgeld te verhogen. Heeft iemand van jullie een idee hoeveel in de maand je betaald voor de stapmolen?

Ongeveer 10 euro per maand geloof ik.

Angeline1990

Op mijn oude stal stonden 2 stapmolen. De ene was op steen en daar kon je alleen stappen en daar mocht je zelf altijd je paard inzetten. De andere molen was op een zachte bodem en die functioneerde ook als trainingsmolen. Wij hadden een bord waar een week lijst hing elke dag werd er een trainingsrondje gedraaid. Als je wilde dat je paard mee liep moest je de naam van je paard op dat lijstje zetten. De eigenaresse deed de paarden erin en hield bij wanneer elk paard in de molen was geweest op een kaart. Je kon kaarten kopen van 10, 25, 50 rondjes. Als de kaart vol was werd dat aangegeven en kon je weer een nieuwe kaart kopen. Een trainingsrondje kosten € 2.50 en het rondje duurde ongeveer 45 min. Het trainingsrondje bestaat uit stappen en draven.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:45

Je kunt ook mensen een keuze laten maken, wel of helemaal niet gebruiken. Diegene die de molen dan wel wil gebruiken, laat je meer stalling betalen. Denk dat het lastig gaat worden om voor iedereen maar bij te houden wanneer je de molen wel of niet gebruikt hebt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:46

Bij ons betaal je 25 euro voor een losse maand stapmolen.
Als je standaard de molen neemt betaal je 20 euro per maand.
Dan mag je er onbeperkt gebruik van maken.
Ook al staat je paard er alleen in.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 12:49

supertinkie schreef:
Je kunt ook mensen een keuze laten maken, wel of helemaal niet gebruiken. Diegene die de molen dan wel wil gebruiken, laat je meer stalling betalen. Denk dat het lastig gaat worden om voor iedereen maar bij te houden wanneer je de molen wel of niet gebruikt hebt.

Ja dat denk ik ook, en als je er graag van gebruik wilt maken is 10 of 20 euro in de maand niet veel. Natuurlijk wel een beetje afhankelijk hoe vaak je het gebruikt, maar voordeel is dat je het uit kan proberen en als het je na een maand niet bevalt stop je er mee!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:50

@ Marieke: dat is een tijdje een probleem geweest en toen heeft de uitbater zelfs een slot op de molen gezet. Dit was wel naar aanleiding van iemand die 's nachts haar paard in de molen was komen zetten, alle lichten had aangelaten (omdat ze bang is in het donker) en pas 3 uur later terug opdook om haar paard weer binnen te zetten.
Maar heden staan er bijna altijd wel paarden in de molen en ik spreek om te rijden altijd af met een vriendin en dan het paard van een andere vriendin als de uitbater eraan komt. Tenslotte blijven onze paarden er soms wel een uur in.
En indien je paard koliek heeft ofzo dan is het uiteraard geen probleem om 1 paard alleen erin te zetten.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 12:52

Ineke2 schreef:
Weidebloem schreef:

Je bent niet de eigenaar van de stal? Snap hem dan niet, dan beslis je daar toch niet over?

Nee ik beslis er zeker niet over! Zou wel leuk zijn :D Nee, ik ben benieuwd hoe dit geregeld is op andere pensionstallingen en zou het zelf wel fijn vinden als er een stapmolen komt. Als ik beter weet hoe de stapmolen kan functioneren op stal kan ik meehelpen om een goed systeem op te zetten voor de eigenaar. Voor het zelfde geld ziet hij er wel helemaal van af.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:56

Ik weet niet hoe groot de stal is, maar ik denk dat je beter 1 lijn kan trekken om misbruik te voorkomen. Dus of je gaat betalen voor de stapmolen of niet. En als je er voor kiest kan je niet meer terug. Anders is het niet meer bij te houden wie wel of niet heeft betaald en zijn paard er in mag zetten.

Of je kiest er voor dat de eigenaar als enige paarden er in mag zetten en dat je daar een x-bedrag per keer voor betaald.

Ik heb zelf geen idee wat ik voor de stapmolen betaal, die was er al toen ik daar kwam staan. Denk niet meer dan 10 euro per maand.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 13:00

Er staan ongeveer 45 paarden. Eenduidigheid is zeker prettig, er wordt al veel met lijstjes gewerkt voor het in de wei zetten, de hoefsmit en het gebruik van stro, hooi, biks e.d. Op zich een heel mooi open systeem wat uitgaat van vertrouwen, maar als je alles in de gaten moet houden, pffff

wollies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:13

Hoeveel paarden kunnen er tegelijk in de molen.
Molen op zich is niet zo duur, bodem, omheining en overkapping is wat vaker duurder is dan de molen zelf.
Dus afhankelijk van hoe snel de investering "winstgevend" moet worden.
Bij ons zat het bij de stalling in, voor service moest je betalen (paard in de molen voor 45 min.)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 14:12

geloof dat dat ook eingelijk de makkelijkste oplossing is, je kiest er voor om gebruik te maken van de stapmolen en betaald 10-20 euro per maand, of niet en je betaald niets extra's. Anders snap ik niet hoe je het moet regelen met paarden er in en er uit en alles bij houden...

Hoe snel alles terug verdient moet worden, geen idee. Het is al heel fijn om een idee te hebben wat normaliter per maand gevraagt wordt voor het gebruik. Verbruikt een stapmolen veel stroom?

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:30

Is het een stap molen of een trainings molen. Wat ik nog weet bij mijn oude stal is dat de het stappen in de molen bij de stal prijs in zat. Paaren werden ook s'morgens in de molen gezet en zodoene kon men de stal meteen goed uitmesten. Dit was in de periode dat de paarden niet op de weide gingen. Die molen was tevens een trainings molen, wilde je dat je paard meeliep dan schreef je je in op een lijst en je betaalde dan achteraf. Traings ronde duurde geloof ik drie kwartier en je betaalde dacht ik 2,50 per keer. Paard werd er dan ook ingezet en uitgehaald. ideaal voor de dagen dat je niet kon of wilde komen. Doordat je je inschreef was dat goed bij te houden.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:35

Onze stapmolen is gratis in gebruik, behalve wanneer de stalhouder je paard erin en eruit moet doen. We worden wel verplicht om te harken.
Veel mensen gebruiken hem helemaal niet. Wanneer je slechts 1 paard erin zet, en dan ook nog moet harken, vind ik het handiger om gewoon even te longeren. Als je met zijn 2 3 of 4-en de molen gebruikt, deel je het harken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:31

ED --> TAO

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 08:52

Bij ons is het gratis als je zelf je paard er in zet en uithaalt. Als je het door het stalpersoneel laat doen (bv. op dagen dat je niet kan komen) is de prijs 10 euro per maand voor 5x gebruik (dus 1x per week en 1x vrij te 'besteden' wanneer de dagen zo vallen dat er maar vier keer 'jouw' dag in de maand zit
Wanneer jujllie al het gebruik van de stapmolen willen laten betalen, zou je dus met een abonnement kunnen werken (maar dan moet aantal keren gebruik worden bijgehouden) of met een vast bedrag per maand en dan onbeperkt. Wie niet betaalt, mag ook de molen niet gebruiken.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:44

Het lijkt mij handiger om het stallingsgeld per maand om hoog te doen als je zelf gebruik mag maken van de molen. En dat ook voor iedereen te laten gelden. Het is bijna niet bij te houden wie wel of geen gebruik maakt van de molen.
Of dat alleen de pensionhouder de paarden in de molen zet. En je die betaald voor de keren dat je daar gebruik van maakt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:01

op de stal waar ik heb gestaan zat het ook gewoon bij het stalgeld in, wel zo gemakkelijk vind ik. ik zou geen extra geld betalen voor een stapmolen, maar omdat het bij je stalgeld in zat heb ik er toch regelmatig gebruik van gemaakt.