Moet de verkoper mijn paard met kissing spines terugnemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sophia69

Moet de verkoper mijn paard met kissing spines terugnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 19:19

4 maanden geleden een schat van een ruin gekocht. Gekocht als leersportpaard voor mijn 2 dochters die alleen manege ervaring hebben. Paard laten keuren en deze werd goedgekeurd met een aantekening op zijn linkerstraalbeen. Na 3 dagen bleek het paard enorm te weven in stal. We hebben dit gemaild naar de oude eigenaar en deze beweerde dat ze dat niet wist maar dat hij het bij haar ook in bepaalde situaties deed, heel tegenstrijdig dus. Vervolgens wilde het paard niet lopen, stond stil in de bak. Na 6 weken proberen en tobben er een proffesionele ruiter/instruktrice bijgehaald. Het ging toen iets beter maar deze mevrouw kreeg twijfels of het paard niet wilde of dat hij pijn had. Eergister zijn rug laten rontgenen en vreselijk genoeg heeft hij aan elkaar gegroeide wervels (6 stuks onder het zadel).

Een enorme teleurstelling en verdriet want dit paard zal alleen nog gereden kunnen worden door heel kundige ruiters die rekening houden met zijn beperking.

Op basis van al deze feiten willen we het paard aan de verkoper teruggeven, hoeveel verdriet het ons ook doet dit brave paard terug te sturen en niet te weten hoe hij verder terecht zal komen.
Hier hebben we echter geen oplossing voor behalve hem nu af te maken maar als hij op wei/stal staat heeft hij geen pijn, alleen met rijden.

Wat is echter de beste manier. Het gooien op weven, het gooien op dat hij niet kan rijden, het feit dat er een verborgen gebrek is geconstateerd of gewoon de combi van alle zaken. Hoewel de verkoper misschien niet wist van de kissing spines heeft ze volgens de dierenarts zeker beperkingen moeten merken en had ze het paard niet als makkelijk leersport paard mogen verkopen. Nog los van het feit dat ze het weven heeft verzwegen.

Wie heeft hier ervaring mee?

Theeglas

Re: Moet de verkoper mijn paard met kissing spines terugnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:22

Ik denk zelf dat je geen poot hebt om op te staan. De Kissing Spines is geen verborgen gebrek als de verkoper het niet wist. Het weven wist je al na 3 dagen daar ben je (naast e-mailcontact) niet verder op ingegaan. Dan kun je toch niet 4 maanden later opeens zeggen dat het ineens wel een probleem is, daar had je dan eerder mee aan moeten komen. Daarnaast is het paard "goedgekeurd" bij verkoop en is de koop dus rond.

Hoe vervelend het ook is, verwacht ik dat jij het paard gewoon moet houden.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:24

Er zijn hier heel veel topics over.

Als aankopende partij heb jij 6 maanden de tijd om een paard terug te sturen naar de voormalig eigenaar indien er 'verborgen' verbreken aan het licht komen. In jou geval zou ik het op de combinatie van de punten gooien, dat maakt tenslotte dat jij deze beslissing misschien wel noodgedwongen moet nemen.

Edit; Theeglas: Een vriend van mij heeft in de prijsklasse 10.000-15.000 4 maand terug een 7 jarige merrie gekocht voor de sport. Paard blijkt echter na enkele maanden een 'hormonale' afwijking te hebben waardoor zij niet geschikt is voor de hogere sport en dus niet voldoet aan het 'doel' dat die vriend voor ogen had. DAP heeft deze afwijking vast gesteld en bevestigd. Paard is bij aankoop voledig gekeurd. Er loopt momenteel een zaak incl. advocaten waarin op dit moment duidelijk naar voren komt dat de vorige eigenaar dit paard dient terug te nemen. Hoewel het per zaak verschillend is, denk ik dat TS wel een duidelijk punt heeft.
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 09-08-12 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:29

1e vraag, is de verkoper een particulier of handelaar.
Bij handelaar ligt de bewijskracht bij de handelaar, indien particulier moeten jullie bewijzen dat het paard dit al had voor de koop.

Bij weven is het lastig of ie dit al deed of niet, dan zou je bijna verklaringen moeten hebben van stalgenoten van de verkoopster. Volgens mij heb ik ook wel eens gelezen dat het lastig is de overeenkomst te ontbinden op weven.

Indien de DA met zekerheid kan zeggen dat dit euvel al voor de koop aanwezig moet zijn dan zou je zsm een aangetekende brief moeten verzenden naar de verkoopster. Ook al zou zij er niets van weten verschoont dit haar niet van het feit dat dit ontstaan is voor de overeenkomst.
Mocht zij weer komen met een deskundige die beweert dat dit niet zeker is en dus ook in de afgelopen 4 mnd kan zijn ontstaan dan zou je kunnen afspreken dat bv Universiteit Utrecht doorslaggevend is.

Dan heb je nog het feit dat het paard niet geschikt is voor het doel waar het voor gekocht is cq dat de kwaliteiten van het paard niet goed zijn weergegeven door de verkoopster. Dit lijkt me een nog moeilijkere gang want dan zou je dus moeten bewijzen dat er heel duidelijk is overeengekomen dat het paard bedoelt was als leerpaard en ook als zodanig verkocht is. Als je bv kunt bewijzen dat het paard ook al voor de ovk niet wilde lopen dan kan dit de zaak ook bevorderen. Maar dan is een schriftelijke ovk waar dit gebruiksdoel omschreven staat haast wel noodzakelijk. En zo'n schriftelijke ovk is jammer genoeg nog steeds niet gebruikelijk in de paardenwereld.
Laatst bijgewerkt door EllyC op 09-08-12 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

sophia69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 19:31

Het weven hebben we geprobeerd op te lossen door hem veel in de wei te zetten en afleiding te geven in stal. Het was meer dat we wilden proberen of het misschien over zou gaan. Later begrepen we dat Weven nooit over gaat. Kortom we zijn geen mensen die bij de minste of geringste tegenslag een dier weer wegdoen maar hebben er echt alles aan geprobeerd.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:35

Theeglas schreef:
Ik denk zelf dat je geen poot hebt om op te staan. De Kissing Spines is geen verborgen gebrek als de verkoper het niet wist. Het weven wist je al na 3 dagen daar ben je (naast e-mailcontact) niet verder op ingegaan. Dan kun je toch niet 4 maanden later opeens zeggen dat het ineens wel een probleem is, daar had je dan eerder mee aan moeten komen. Daarnaast is het paard "goedgekeurd" bij verkoop en is de koop dus rond.

Heb je toevallig afgelopen zondag "Da's je goed recht" gekeken? (is al eens eerder uitgezonden) Volgens die jurist in dat programma kan de koop ongedaan gemaakt worden als het paard een verborgen gebrek heeft en toch is goedgekeurd.
Hoe dit precies zit, geen idee. Zover ik weer heb je als koper onderzoeksplicht maar tot hoever dat moet gaan weet ik niet.

TS, komt het paard bij een handelaar vandaan of particulier?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:35

jury schreef:
Ook al zou zij er niets van weten verschoont dit haar niet van het feit dat dit ontstaan is voor de overeenkomst.

Als de particuliere verkoper niet heeft geweten van het niet aan de buitenkant zichtbare gebrek, heeft deze daarover ook geen meldingsplicht gehad. En bovendien is deze particuliere verkoper ook niet verplicht het paard op grond daarvan terug te nemen.
Pas als de koper kan aantonen dat de verkoper weldegelijk wél op de hoogte was van het niet aan de buitenkant zichtbare gebrek en dit moedwillens heeft verzwegen, pas dan is er een zaak om de koop ongedaan te maken.
Als het gebrek voor de koop is ontstaan, maakt het niet uit of je dat nu nog kunt aantonen of niet. Je hebt alleen een zaak als je kunt aantonen dat de verkoper niet te goede trouw heeft gehandeld.

Bij een handelaar kun je binnen 6 maanden het paard makkelijk retour doen, zeker bij het constateren van dit soort gebreken. Dan valt het namelijk onder de Consumentenwet.

Sophia, het is een reuze sneu verhaal. Maar ik vrees wel voor je dat de oplossing niet bij de verkopende partij te halen is.
Dat weven binnen 3 dagen had de koop ongedaan kunnen maken, maar daar kun je na 4 maanden echt niet meer op terugvallen.

sophia69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 19:36

@jury, de verkoopster was een particulier, ze heeft ons gegarandeerd dat het een braaf en makkelijk te rijden paard was, een leerpaard dus. Echter met zo'n zware afwijking en veel pijn had ze toch moeten weten dat het geen makkelijk te rijden leerpaard was?.

De dierenarts vertelde dat deze afwijking niet in 4 maanden kan ontstaan.

Het weven heeft ze min of meer toegegeven door in een email te vertellen dat hij het bij haar ook af en toe deed in bepaalde situaties. Nu weet ik dat weven een chronische gebrek is wat niet zomaar ontstaat. Hij staat bij ons de hele dag op de wei en alleen savonds op stal en dan gaat hij direkt als een gek staan weven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:37

Hoe makkelijk iemand een paard te rijden vindt, is volledig subjectief en dus geen grond om een zaak uit op te bouwen.
Het is echt mogelijk dat de verkoopster het paard zelf altijd als makkelijk te rijden heeft ervaren.

Gewetensvraagje: had je dit paard ook teruggedaan als het alleen maar had geweefd en verder geen gezondheidsprobleem had gehad?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:41

Dees schreef:
jury schreef:
Ook al zou zij er niets van weten verschoont dit haar niet van het feit dat dit ontstaan is voor de overeenkomst.

Als de particuliere verkoper niet heeft geweten van het niet aan de buitenkant zichtbare gebrek, heeft deze daarover ook geen meldingsplicht gehad. En bovendien is deze particuliere verkoper ook niet verplicht het paard op grond daarvan terug te nemen.
Pas als de koper kan aantonen dat de verkoper weldegelijk wél op de hoogte was van het niet aan de buitenkant zichtbare gebrek en dit moedwillens heeft verzwegen, pas dan is er een zaak om de koop ongedaan te maken.
Als het gebrek voor de koop is ontstaan, maakt het niet uit of je dat nu nog kunt aantonen of niet. Je hebt alleen een zaak als je kunt aantonen dat de verkoper niet te goede trouw heeft gehandeld.

Bij een handelaar kun je binnen 6 maanden het paard makkelijk retour doen, zeker bij het constateren van dit soort gebreken. Dan valt het namelijk onder de Consumentenwet.

Sophia, het is een reuze sneu verhaal. Maar ik vrees wel voor je dat de oplossing niet bij de verkopende partij te halen is.
Dat weven binnen 3 dagen had de koop ongedaan kunnen maken, maar daar kun je na 4 maanden echt niet meer op terugvallen.

Naar mijn mening en met mijn kennis klopt dit niet.
Bijvoorbeeld, een leverancier van een tv weet ook niet vooraf dat deze het na x maanden gaat begeven. Mocht ie dat alsnog doen dan zou hij deze toch echt terug moeten nemen omdat er een ondeugdelijk produkt is geleverd.
Nogmaals ook al wist de verkoper het niet, dat ontslaat haar niet van de 6 mnd termijn.

TS heb je een schriftelijke overeenkomst? Heb je rechtbijstand?
Kijk ook eens op deze site, staan echt hele goede DESKUNDIGE adviezen op. http://horses.nl/categorie/ondernemen/juridisch/

sophia69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 19:47

@Dees, ik zit helemaal niet te wachten op gewetensvraagjes, laat mijn geweten maar aan mij over. Ik vraag hier gewoon advies. Maar ter info: het is de combinatie van het niet kunnen berijden en het weven. Je koopt immers geen leerpaard waar vervolgens alleen ervaren ruiters op kunnen rijden. Jij vind dit subjectief, maar dit is duidelijk gezegd door de dierenarts en die zal de kennis hier wel voor hebben denk ik.

@Jury, bedankt voor je advies. Ik ga er eerst proberen met de verkoper uit te komen, bij voorkeur een oplossing waarbij het paard ook nog goed terecht komt, desnoods maar een deel van het geld terug en goed tehuis om dit paard niet in de handel terecht te laten komen. Mochten we er niet uitkomen dan zal ik zeker een jurist in de arm nemen. Nogmaals bednkt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:48

Jury, jij bent in de war.
Bij een koopovereenkomst tussen twee particulieren is er slechts 'garantie tot de stoep'.
Bij een dergelijke overeenkomst is er alleen een zaak te winnen als er overtuigend kan worden bewezen dat een van beide partijen te kwader wil is geweest en bewust informatie heeft achtergehouden die van invloed hadden kunnen zijn op het ontstaan van de overeenkomst.

De situatie is niet te vergelijken met de leverancier van een tv, want dat valt onder het consumentenrecht en de transacties tussen particulieren niet. Net zo min als die 6-maands termijn, ook dat is een bepaling uit het consumentenrecht en raakt alleen de paardenverkoop als de verkopende partij een 'winkel' is en geen particulier.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:51

Sophia, DIE gewetensvraag is exact waar het hier om draait.

JIj hebt 4 maanden geleden die weverij niet een groot genoeg probleem gevonden om op dat moment de verkoop terug te draaien.
Nu mankeert het paard wat en probeer je ook de weverij weer als argument aan te dragen. Maar op grond van je eerder handelen (namelijk niet terugbrengen en gebrek toen min of meer geaccepteerd) is dat argument nu ongeldig geworden.

Als je wat wilt, dan kun je het alleen proberen op grond van de kissing spines.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:55

Dees, ik heb dat altijd anders begrepen hoor. Met die wijzing in de wetgeving ben je dus als verkoper 6 mnd wel degelijk verantwoordelijk voor een deugdelijk produkt.
Het lastige bij paarden is altijd het bewijs dat het gebrek al aanwezig was voor de levering. En het ontbreken van een schriftelijke overeenkomst.

Eerste alinea van deze uitspraak zegt volgens mij genoeg
http://horses.nl/artikelen/paard-met-ge ... erugnemen/

sophia69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 20:06

Dees, de verkoopster heeft ook geen gewetensvraagjes gehad toen ze ons haar paard verkocht. Nogmaals, we hebben eerst geprobeerd of het weven zou verminderen door afleiding, weefrek etc. Toen daarbij het probleem van het niet willen lopen (achteraf verklaarbaar) en nu ernstige medische problemen waarvan de artrose in de nek heel goed door langdurig weven kan komen. Kortom je kunt deze zaken haast niet los van elkaar zien, het is en en en. En voor jou gemoedsrust mag je best weten dat we er veel verdriet van hebben maar we voelen ons ook in de maling genomen.

sophia69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 20:11

@jury. Bedankt voor dit voorbeeld. Het is in ons geval ook vreemd dat de keurende dierenarts bij het klinische onderzoek niet heeft geconstateerd dat er rugproblemen waren. Afgelopen woensdag zagen ze in bodegraven al na 2 stappen dat hij moeilijk liep en asymetrisch was, schijnt het kenmerk te zijn van rugproblemen. Bovendien zagen ze een hanentred. Misschien ook nog iets om bij een jurist neer te leggen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:48

Mijn mening: dat artikel is quatsch :D Eigenwijs he :D
Een dierenarts heeft een inspanningsplicht en geen prestatieplicht. Bovendien is zijn advies slechts een advies en niets anders dan dat. Het is aan de koper om daar verder wat mee te doen maar een DA is nooit aansprakelijk te stellen voor wat de koper met het advies doet. Succes met het aanklagen van een DA, maar ook hiervoor geldt: weinig kans tenzij je kunt aantonen dat de DA willens en wetens je heeft misleidt.

Een nonconformiteitsbeginsel is prima, maar ook hiervoor: het geldt niet wanneer het gaat om een koopovereenkomst tussen twee particulieren. De claim van TS maakt alleen kans als zij weet aan te tonen dat het gebrek absoluut aanwezig was op het moment van aankoop en dat de verkoopster op de hoogte was van het gebrek maar dat willens en wetens heeft verzwegen voor de koper.
Anders dan dat... kun je een hoop juridisch kosten gaan maken, maar je bent (imo!) echt 99% kansloos. Maar laat je vooral bijstaan door een advocaat voor 200 euro in het uur. Vraag hem maar eens of hij de zaak ook op wil pakken op basis van no-cure-no-pay, dan weet je meteen hoe hoog hij je kansen inschat ;)

sophia69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 22:36

Heb inmiddels wat mensen gesproken, wo een handelaar die regelmatig aan de andere kant staat en 2 mensen met een paardenbedrijf. Volgens hen is dit op 2 punten zeker en op 1 punt onzeker te winnen. 1e punt is het weven, een verzwegen stalgebrek. Dat ik hier juist alles geprobeerd heb voor de handdoek te gooien pleit alleen maar in het voordeel. punt 2 is het feit dat hij niet te rijden is door onervaren ruiters en dus niet aan het doel beantwoord waar hij voor is gekocht. Punt 3 is de schade in de rug, hiervan is niet te bewijzen dat de verkoopster dit wist, ws wist ze het ook niet. Echter de combinatie van enerzijds verzwegen feiten en de mate van ernstigheid van de rugkwaal zullen overtuigend zijn dat de oude eigenaar die het paard 10 jaar heeft gehad, wel degelijk op de hoogte was van 1 of meerdere problemen. Ik hou jullie op de hoogte. Maakt het allemaal niet minder makkelijk om hem terug te geven maar wie een andere oplossing weet, ik hoor het graag.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:54

Leuk dat je een handelaar hebt gesproken en daar veel waarde aan hecht omdat hij 'aan de andere kant van de streep' heeft gestaan, maar dat is niet waar. Hij heeft altijd te maken gehad met de situatie 'professional vs leek' waarbij hij de professional was. Jij daarentegen hebt met een heel andere situatie te maken, namelijk 'leek vs leek'. Of beter 'particulier vs particulier'. En dan gelden hele andere wetten en die zijn echt niet te vergelijken met de situatie van de handelaar. Waar zijn klanten terug konden vallen op de Consumentenwet, kan jij dat niet.

Daarnaast: Gelijk hebben (en het is eerlijk gezegd nog maar de vraag of je dat ook hebt) en gelijk krijgen is heel vaak niet hetzelfde.
Die verkoopster wil hem kennelijk niet terugnemen en ik vind dat je nogal wat verondersteld als je aanneemt dat zij hier allemaal van af zou hebben geweten. Je voelt je bedrogen, maar is dat wel terecht? Of beter: kun je objectief bewijzen dat het ook zo is geweest?

Ik denk dat je verlies nemen nu wellicht een verstandigere weg is. Dat scheelt je een heleboel energie, geld en frustratie..... Niet leuk, maar de weg die je nu in dreigt te slaan is nog veel minder leuk.
Maar goed, zelf weten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:27

Verder is punt 2 ook moeilijk. Dat gaat een discussie worden, want zij heeft waarschijnlijk genoeg mensen die kunnen bewijzen dat hij bij haar wel goed te rijden was, dus gaat ze het gooien op jouw rijkunsten :) ... Is ook niet een abctje dus ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:48

Theeglas schreef:

Dat is niet helemaal waar Theeglas. Een verborgen gebrek is een gebrek dat op het moment van aankoop niet bekend was. Dat het bij de verkoper niet bekend was maakt hierin geen verschil; al betwijfel ik het zeer dat de verkoper het niet wist.
Vervolgens is het van belang of je je paard hebt gekocht van een handelaar of van een particulier. Als je hebt gekocht bij een handelaar heb je zes maanden de tijd om de koop te laten ontbinden, mits je kunt aantonen dat het om een verborgen gebrek gaat. Dat heet consumentenkoop. De wet gaat ervan uit dat verkoper op de hoogte moet zijn van de waar die hij/zij verkoopt en een meldingsplicht heeft. Om aan te tonen dat het gebrek al voor de koop aanwezig was, moet de DA het gebrek dateren. Voor bepaalde gebreken staan termijnen waarbinnen dat gebrek is ontstaan, maar voor de meeste geldt niet langer dan 3 maanden. Is er twijfel over wanneer een gebrek is ontstaan, dan moet de verkoper bewijzen dat het gebrek niet al bij hem ontstaan is. Dat is vaak niet mogelijk en dan moet hij het paard terugnemen.
Heb je bij een particulier gekocht dan is er geen sprake van consumentenkoop en zul jij als koper (ook bij twijfel) moeten aantonen dat het gebrek er al zat bij aankoop. In dat geval lukt het niet altijd het paard te laten terugnemen.
Het weven is ook een koopvernietigend gebrek maar dat laat ik even buiten beschouwing. Weven moet nl. binnen een week worden vastgesteld door een DA wil je de koop kunnen vernietigen.

Belangrijk is of:
- Je bij een particulier of een handelaar hebt gekocht
- Wanneer er een DA bij is geweest.
- Of het gebrek te dateren valt.

Wat ik wel vreemd vind aan het verhaal is, dat het paard bij jullie geen stap meer zette. Heb je hem wel gereden toen je naar hem ging kijken?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:07

sophia69 schreef:
@jury, de verkoopster was een particulier, ze heeft ons gegarandeerd dat het een braaf en makkelijk te rijden paard was, een leerpaard dus. Echter met zo'n zware afwijking en veel pijn had ze toch moeten weten dat het geen makkelijk te rijden leerpaard was?.

De dierenarts vertelde dat deze afwijking niet in 4 maanden kan ontstaan.

Het weven heeft ze min of meer toegegeven door in een email te vertellen dat hij het bij haar ook af en toe deed in bepaalde situaties. Nu weet ik dat weven een chronische gebrek is wat niet zomaar ontstaat. Hij staat bij ons de hele dag op de wei en alleen savonds op stal en dan gaat hij direkt als een gek staan weven.

Dan moet je nu een schriftelijke verklaring vragen aan je DA waarin hij het gebrek dateert (wanneer hij is geweest, het gebrek is geconstateerd en wanneer het is ontstaan).
Vraag aan je DA of hierover twijfel kan ontstaan en of het nodig is om de foto's ook in Utrecht te laten beoordelen. Belangrijk om te weten voor je een rechtszaak begint.
Laat hij er ook maar gelijk bijzetten dat het weven door hem is geconstateerd. Of laat het hem dat constateren als dat nog niet gebeurd is.
Dat is weliswaar te laat, maar je hebt wel de email wisseling waarin ze dat weven min of meer toegeeft. (Dom van haar).
Vervolgens een (aangetekende) brief schrijven waarin je je beroept op non-conformiteit (het paard beantwoordt niet aan het doel waarvoor je hem hebt gekocht), waarbij je de gebreken vermeldt en ook het feit dat het paard als leerpaard dient voor je dochters en dat ie daar niet geschikt voor is. Verzoeken de koop te ontbinden. Verbind er een reactietermijn aan (bijv. 1 of 2 weken), dan blijft de zaak niet doorsukkelen. En vraag alvast advies bij een advocaat (bijvoorbeeld www.paardenadvocaat.nl, Stefan Wensing. Hier heb ik goede ervaring mee).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:15

Dees schreef:
Daarnaast: Gelijk hebben (en het is eerlijk gezegd nog maar de vraag of je dat ook hebt) en gelijk krijgen is heel vaak niet hetzelfde.
Die verkoopster wil hem kennelijk niet terugnemen en ik vind dat je nogal wat verondersteld als je aanneemt dat zij hier allemaal van af zou hebben geweten. Je voelt je bedrogen, maar is dat wel terecht? Of beter: kun je objectief bewijzen dat het ook zo is geweest?

TS geeft aan dat haar DA stelt dat dit gebrek er al moet hebben gezeten. Dat moet hij dan ook schriftelijk willen verklaren. Artroseachtige gebreken (wat KS in feite is) zijn goed te dateren, maar om zeker te zijn vind ik 4 maanden wel lang. Als er twijfel over de ontstaansperiode is, is het vragen van een 2nd opinion bijvoorbeeld in Utrecht wel aan te bevelen. Oordelen die anders, zou ik idd niet aan een zaak beginnen.

Waar ik wel benieuwd naar ben is wie de keuring heeft uitgevoerd. Zo een ernstige schade aan de rug, had er toch ook bij een klinisch keuring uit moeten komen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:23

Maar als de verkoopster niet op de hoogte was van het euvel en de koopster dus niet kan aantonen dat ze het wel heeft geweten... dan nog heb je weinig kans dat je een rechtzaak zult winnen.
Een DA zou wel een inschatting kunnen maken, en al zal die zelfs uitspreken dat het wel eerder dan 4 maanden geleden moet zijn ontstaan, dan nog gaat de verkoopster vrij uit als zij het echt niet heeft geweten en ook geen aanleiding heeft gehad om het te vermoeden. En toon die aanleiding maar eens aan... er zijn genoeg paarden met artrose die er geen pas anders om lopen.

Over de ernstige aandoening nu die ook bij een klinische keuring 4 maanden geleden zichtbaar moet zijn geweest... dat hoeft helemaal niet. Het paard kan bij de klinische keuring keurig hebben gelopen.
Het kan zijn dat de aandoening op het moment van keuren mogelijk licht aanwezig was, maar onder de hoede van de koopster sterk is verergerd door ofwel ruiters met een slechte zit of een slecht passend zadel of een slechte bodem waarin gereden werd.... en dan kun je uren discussieren over de gradatie van de kwaal op enig moment.
Het kan ook zijn dat de aandoening 4 maanden geleden helemaal nog niet aanwezig was. Het is niet uit te sluiten dat dat iemand met slecht management de rug van een paard binnen een tijdsbestek van 4 maanden van volledig gezond naar volledig naar de maan kan rijden. Ik zeg niet dat er nu sprake van is, begrijp me niet verkeerd, maar het verweer zal dat absoluut aanvoeren.

Bezint eert ge begint.

Edit: Sophia, wat je zaak ook niet zal helpen is dat jij een pensionstalhouder bent (dat maak ik op uit je eerdere reacties op bokt). In feite zou gesteld kunnen worden dat jij de professional bent in de overeenkomst en de verkoopster de leek. Hierdoor zal de verkoopster mogelijk nog meer bescherming genieten.

sophia69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 10:52

@babootje, mijn dochters hebben het paard gereden in bijzijn van de verkoopster en iemand die we hadden meegenomen voor advies. Toen liep hij inderdaad goed. Mijn dochters hebben echter niet veel ervaring en dat zal het paard best doorhebben. Bij hun stond hij dus stil. Heb dit ook gemaild naar de verkoopster en deze gaf aan dat hij dat bij haar en haar bijrijdster ook wel eens deed als hij geen zin had. we hebben toen proffesionele hulp erbij gehaald omdat we ervan uitgingen dat het aan ons lag. Deze rijdster kreeg hem wel aan het lopen maar hij bokte en steigerde heel veel. Bij haar ontstond toen de twijfel of hij pijn had en zo is het balletje gaan rollen. Waarom de DA dit bij de keuring neit heeft gezien zal altijd wel een vraagteken blijven, in Bodegraven zagen ze direkt dat hij A symetrische is, een hanentred heeft en een stijve rug. Hier zal ik niet zoveel mee kunnen denk ik.

@ Dees, Kissing Spines in deze mate onstaat niet in 4 maanden, dit is een proces van jaren. Hij zit nu in de fase waarin hij veel pijn heeft met rijden en ook dit is een kwestie van minimaal een jaar of wel langer. Het zadel is bekeken door de DA en dit is goed. Mijn dochters hebben amper op hem gereden dus zij kunnen hem niet kapot gereden hebben.