wie is er fout?? zij of ik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miriam2105

wie is er fout?? zij of ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 00:28

sorry maar ik moet even mijn verhaal kwijt. Ik word hier zo gek van en kan er echt boos om worden!! :(

Bij ons in het duin (nh duin) zijn duidelijke ruiterpaden die met een blauw bord!!! Dat betekent dus dat alleen ruiters op die paden mogen komen en GEEN mensen of fietsers en al helemaal geen mensen met honden :n .

Nu was ik weer met mijn iets wat frisse merrie alleen naar het duin toe kom ik wéér mensen tegen die op het ruiterpad lopen conclusie paard schrikt maakt een rare sprong ik half uit het zadel en verzoek de mensen vriendelijk niet op het ruiterpad te lopen omdat dit levensgevaarlijk is (ik was gewoon aan het stappen) mensen mopperen wat maar lopen toch weg.

Volgende dag ik weer met frisse moed naar het duin. Ligt er in het begin van het duin een man te zonnen naast het ruiterpad nouja....8)7 man schrok van mij en ik van hem en vertelde hier lekker rustig van het zonnetje te kunnen genieten??? oke dacht ik het zal wel. mijn paard was veel rustiger dan de dag daarvoor en ik besloot een drafje te gaan doen kom de bocht om 2 kinderen!! midden op het pad!!! beide doken de bosjes in omdat dit stuk pad vrij smal is en er is helemaal geen wandelpad in de buurt is. Ik was er weer helemaal klaar mee mijn hart maakte overuren en was behoorlijk pissig op die kids -:(- .

Maar nu mijn vraag zoals jullie allemaal weten is een paard niet 123 te stoppen maar wat nou als je die kids of andere mensen omver loopt/rijdt wie heeft er dan schuld? Deze discussie ging bij mij op stal de enen zegt van de ruiter en ander zegt van die mensen. (er staat duidelijk een bord met RUITERpad) dus wie heeft er volgens jullie schuld?

moest dit even van me af schrijven.

Jazen

Re: wie is er fout?? zij of ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:32

hier hetzelfde ,hebben ze voor de wandelaars speciaal verharde stukken gelegd en al de mensen gaan op het ruiterpad .
op jouw vraag wil ik ook wel een antwoord .

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:33

Een ruiterpad is voor ruiters! Een wandelpad voor voetgangers. Als jij daar met je paard loopt, krijg je terecht de wind van voren. Dan mag het andersom ook zo zijn vind ik!

miriam2105

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 00:34

Jazen schreef:
hier hetzelfde ,hebben ze voor de wandelaars speciaal verharde stukken gelegd en al de mensen gaan op het ruiterpad .
op jouw vraag wil ik ook wel een antwoord .

ja zo erg krijg er nog is een hartaanval val!!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:35

Ik heb opgevangen op de manege, dat wij niet fout zitten.
Die kinderen lopen op "ons" pad, terwijl hun een looppad hebben, dat zij dan ook moeten benutten.
Ze nemen dus zelf het risico.
Helemaal zeker ben ik hier helemaal niet van, ben ook benieuwd naar een officieel antwoord!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:35

Maar als je met je paard schade toebrengt aan een ander of aan eigendommen aan een ander... ik vermoed dat dan toch jouw verzekering moet betalen (dus dat jij schuldig bent).

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:36

Een ruiterpad is voor ruiters en niet voor wandelaars inderdaad, maar dan komt de vraag: wie is er kwetsbaarder? Ik bedoel, als jij als automobilist een voetganger aanrijdt, terwijl de voetganger duidelijk de schuldige was, heb jij alsnog de kosten aan je kont hangen, omdat een voetganger kwetsbaarder is dan een auto. Gaat zoiets ook op voor ruiterpaden?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:36

Ik vermoed dat jij als ruiter altijd de eerste schuld krijgt, maar dat er sprake kan zijn van gedeelde schuld (en dat in dit geval ook zal zijn) aangezien zij idd iets doen wat niet mag.
Beetje vergelijkbaar met als een fietser door rood rijdt en wordt aangereden door een automobilist; in Nederland worden alle zwakkere verkeersdeelnemers beschermt en heeft de automobilist dus in eerste instantie schuld, maar er zal zeker sprake zijn van gedeelde schuld aangezien de fietser door rood rijdt. Iemand te paard telt voor de wet als bestuurder en dus niet als zwakkere verkeersdeelnemer, en zal daarom in ongelukken met zwakkere verkeersdeelnemers (waaronder wandelaars en fietsers) altijd de eerste schuld opgelegd krijgen.
Maar misschien dat iemand met meer wetskennis mij hier nog in kan verbeteren.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:40

Ik ken het probleem, hier in de buurt is maar 1 ruiterpad/menpad te vinden, dit is een richtings-verkeer om problemen te voorkomen. De rest van het bos is open gesteld voor mensen maar niet voor paarden, Die mogen op het ruiterpad waar mensen zonder paard dus niets te zoeken hebben! We gingen een keertje een lekker galopje doen over dit pad (is zo'n 2,5 km lang..) Dus wij in volle galop over het pad komen we na een 500 meter ineens 2 voetgangers tegen, die vervolgens vonden dat wij hier fout zaten omdat voetgangers nooit iets fout doen. Je hoort daar gewoon niet te komen, zeker niet uit tegengestelde richting.. :| Ik weet niet hoe je verder in je recht staat. Maar ruiterpad zegt mij toch genoeg, het is ook voor hún veiligheid dat die paden er speciaal voor zijn..
Laatst bijgewerkt door Sababber op 08-08-12 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

miriam2105

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 00:40

Sofy schreef:
Ik vermoed dat jij als ruiter altijd de eerste schuld krijgt, maar dat er sprake kan zijn van gedeelde schuld (en dat in dit geval ook zal zijn) aangezien zij idd iets doen wat niet mag.
Beetje vergelijkbaar met als een fietser door rood rijdt en wordt aangereden door een automobilist; in Nederland worden alle zwakkere verkeersdeelnemers beschermt en heeft de automobilist dus in eerste instantie schuld, maar er zal zeker sprake zijn van gedeelde schuld aangezien de fietser door rood rijdt. Iemand te paard telt voor de wet als bestuurder en dus niet als zwakkere verkeersdeelnemer, en zal daarom in ongelukken met zwakkere verkeersdeelnemers (waaronder wandelaars en fietsers) altijd de eerste schuld opgelegd krijgen.

daar zal wel een kern van waarheid in kunnen zitten maar wat nou als mijn paard zo schrikt dat ik eraf val door hun en mijn paard ook schade oploopt(kreupel, been breekt) ben ik dan ook niet kwetsbaar?? Als ik val kan ik ook van alles breken en dat is dan wel hun schuld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:40

Sofy schreef:

Dat geldt bij mijn weten op de openbare weg. Maar van wie zijn die duinen he.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:42

hier ook zoiets! rijd ik in de duinen, wil een pad op, hebben ze een mountainbike wedstrijd route gewoon over het ruiterpad!!! sorry hoor :( had eigenlijk gewwoon dat pad op moeten gaan en dan lekker blijven stappen :Y) konden toch niet passeren :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:43

De duinen zijn vaak van Staatsbosbeheer, geldt dat niet als openbare weg? Want dan heb je kans dat die regels weer heel anders liggen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:44

Staatsbosbeheer heeft veel gebieden opengesteld. Maar daarmee zijn ze nog niet de openbare weg, toch?

Ik rijd nooit in Staatsbosbeheergebied. Utrechts Landschap heeft bijvoorbeeld bij de ruiterpaden bordjes staan wie er mogen komen. Heeft SBB dat niet?

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:49

girlyggirl schreef:
hier ook zoiets! rijd ik in de duinen, wil een pad op, hebben ze een mountainbike wedstrijd route gewoon over het ruiterpad!!! sorry hoor :( had eigenlijk gewwoon dat pad op moeten gaan en dan lekker blijven stappen :Y) konden toch niet passeren :)
Haha had je inderdaad moeten doen :Y)
Maar ik ben inderdaad ook wel opzoek naar een officieel antwoord, want ik heb hier ook last van. Gelukkig schrikt mijn mannetje nergens van :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:50

Ik zou zeggen: zoek uit van wie het gebied is en vraag het na bij de desbetreffende instantie.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:53

Ik zie dat er al meerdere topics over dit onderwerp op bokt zijn, zelfs 1 waarbij het wetboek gecontroleerd is! Mensen/voertuigen/ soms zelfs menners, zijn niet toegestaan op een ruiterpad. Ik weet niet of je contact durft op te nemen met de politie? Zij moeten dit namelijk controleren.. er staat zelfs een geldboete op!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:54

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 01:02

Oh echt? Dat wist ik niet, dat daar zelfs een boete op stond! Bij ons in t bos ook redelijk wat wandelaars op t ruiterpad, gaan tot nu toe wel allemaal aan de kant als ze me aan zien komen, en ik ga stappen als ik dat niet al deed, dus dan heb ik er niet veel moeite mee, maar laatst waren er wandelaars met een loslopende hond die op het paard begon te jagen van de vriendin waar ik mee reed... Maar dat is dus zo strafbaar dat je zelfs bij de politie daarvan een melding kan maken?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 01:19

Het is altijd verboden om gevaar in het verkeer te veroorzaken. Dus wanneer een loslopende hond (waar dan ook) agressief op een paard reageert is dit strafbaar. Dan moet de agent het wel zelf zien (foto/film) is niet rechtsgeldig. De agent moet in dat geval een boete geven.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 01:34

Jorinda__ schreef:
Oh echt? Dat wist ik niet, dat daar zelfs een boete op stond! Bij ons in t bos ook redelijk wat wandelaars op t ruiterpad, gaan tot nu toe wel allemaal aan de kant als ze me aan zien komen, en ik ga stappen als ik dat niet al deed, dus dan heb ik er niet veel moeite mee, maar laatst waren er wandelaars met een loslopende hond die op het paard begon te jagen van de vriendin waar ik mee reed... Maar dat is dus zo strafbaar dat je zelfs bij de politie daarvan een melding kan maken?

Ja, alleen wel alleen wanneer het pad alleen bedoeld is voor ruiters..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 02:14

Ik ben zowel ruiter als (lange afstands) wandelaar, en wil toch even aangeven dat het regelmatig voorkomt dat lange-afstandswandelingen over ruiterpaden voeren. Dat het niet praktisch, storend maar ook ronduit gevaarlijk kan zijn begrijp ik heel goed, vanuit zowel het standpunt van de ruiter als van de wandelaar.

Maar lange-afstandswandelaars zijn niet altijd bekend met de omgeving, of globaal bekend (ze weten waar plaatsjes X en Y liggen) en veel routes zijn niet super aangegeven zowel op kaart als ter plekke met markeringen, waardoor het ons ook wel eens is overkomen dat we per ongeluk een stuk over een ruiterpad hebben gelopen. Domweg doordat de markeringen niet duidelijk waren en de omschrijving ook niet, en op lang niet elke wandelkaart zijn de ruiterpaden ingetekend als zijnde ruiterpad. Op heel veel kaarten staan ze echt als wandel/ fietspad aangegeven en dat is ook voor de wandelaar stervensvermoeiend als ter plekke blijkt dat het eigenlijk een ruiterpad is, en er op de kaart geen alternatief wordt gegeven. En dan hebben we het nog niet over die wandelingen waar de route gewoon, gemarkeerd en wel, over het ruiterpad loopt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:09

Ik vind het een kwestie van "leven en laten leven".
Wij rijden ook wel eens op een fiets of wandelpad en dan probeer je zoveel mogelijk rekening te houden met de hoofdgebruikers.
Dat zouden deze wandelaars ook kunnen doen op een ruiterpad. Maar om nu een alleenrecht op te eisen .....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:53

Vraag me sowieso af of het slim is om buiten te gaan rijden als je paard schrikt van voorbijgangers, maar dat terzijde. Tenzij ze natuurlijk ineens in de bosjes staan (of andere gekke dingen doen), dat maak ik ook vaak mee. Lief bedoelt natuurlijk maar niet echt handig. Ik vind dat het wel aan mij als ruiter is om oren en ogen in mijn rug te hebben zodat ik altijd kan anticiperen op wat er om ons heen gebeurt.

Ik ben trouwens 1 keer echt heel erg geschrokken van iemand die in de bosjes lag, ik reed op een holle weg (berm lag een meter hoger als het pad) komt er ineens vanuit het niets een hond omhoog. Bleek er een jager met hond in de dekking te liggen. Stel je voor dat die ons voor een hertje had aangezien :+ . Wat ik normaal vaak tegenkom is mensen die lichtelijk in paniek raken omdat ze een hond mee hebben, gauw in de bosjes langs het pad gaan staan waardoor je paard ineens heel verbaasd is omdat hij iets zag en ineens niet meer, en dan ineens weer wel :D ik zeg altijd netjes bedankt en gedag. Mensen doen toch hun best om met je mee te denken.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:02

Blijft lastig ze mogen er op sommige stukken niet op maar op sommige stukken wel.

MAAR ik heb altijd geleerd dat ja pas kan draven of galopperen als je goed vooruit kan kijken. Als jij in draf een bocht omgaat en dan opeens schrikt van 2 kinderen ben jij al niet slim. Er had namelijk ook een andere ruiter kunnen rijden of een hert kunnen staan.
Nu je weet dat er wel eens vreemd mensen op je pad kunnen lopen/liggen zou ik met rijden dit beter inschatten.

Politie zal toch niet gaan controleren ze hebben wel wat beters te doen is banketstaaf maar is wel zo. Het helemaal te voorkomen is het toch niet mensen dwalen graag door het bos en komen soms op verkeerde paden. Soms duurt het even voordat je een bordje tegen komt en van kinderen moet je al helemaal niets verwachten.