paard wil been niet optillen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annenas

paard wil been niet optillen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 18:01

ik heb nu sinds ongeveer 3 weken een eigen paard, dit is ook mijn eerste paard dus heb er nog niet zo veel ervaring mee.
alles gaat eigenlijk goed, alleen als ik zijn hoeven wil krabben wil hij zijn ene voorbeen niet optillen.
ik kan er aan trekken wat ik wil maar hij blijft er op leunen.
soms lukt het om hem omhoog te krijgen en dan staat hij ook een beetje te bibberen.
weten jullie misschien waarom hij dit doet en wat ik eraan kan doen?

eline10

Re: paard wil been niet optillen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:03

Heb je het ook al geprobeerd dat je hem gaat aaien vanaf zijn hoofd, langs zijn nek, en dan rustig naar z'n benen? Of zitten er wondjes op dat been?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:04

Misschien is er iets met z'n andere voorbeen..? Als hij de ene op moet tillen komt er meer druk/gewicht op het andere been te staan, misschien dat dat pijnlijk is..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:09

Eerst zorgen dat hij goed vierkant staat.
Dan pas het been tillen, eventueel tegen de schouder leunen om hem te activeren.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 18:11

eline10 schreef:
Heb je het ook al geprobeerd dat je hem gaat aaien vanaf zijn hoofd, langs zijn nek, en dan rustig naar z'n benen? Of zitten er wondjes op dat been?

ja, ook al geprobeerd en dan snapt hij het ook niet.
en er zitten ook geen wondjes dat been.

pearlie schreef:
Misschien is er iets met z'n andere voorbeen..? Als hij de ene op moet tillen komt er meer druk/gewicht op het andere been te staan, misschien dat dat pijnlijk is..

bij de oude eigenaar deed hij wel gewoon zijn been optillen zonder moeite, alleen sinds hij bij ons is vertikt hij het gewoon.
onder het rijden heeft hij ook geen last van dat been dus ik denk niet dat er iets mis mee is.

als ik zijn voorbeen dan eindelijk omhoog heb (na een half uur proberen) gaat hij ook altijd met zijn andere benen op zijn plaats lopen en staat hij dus soms op maar 2 benen, dus ik vind het best gevaarlijk want stel nou dat die uitglijdt ofzo.
daarom zoek ik wel een oplossing eigenlijk..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:13

Ik ga mee met het idee van pearlie: meestal is er dan iets met het andere voorbeen.

Heb je het paard laten keuren voor de aankoop?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 18:14

Ariebren schreef:
Dan pas het been tillen, eventueel tegen de schouder leunen om hem te activeren.

dat heeft al iemand tegen mij gezegd en heb ik ook geprobeerd.
maar als ik tegen zijn schouder leun, ook al leun ik met mijn hele gewicht merkt hij het niet eens.

ik denk dat het ook aan mij ligt, want bij mijn vader luistert hij wel met zijn been optillen.
bij mijn moeder en zusjes tilt hij dat been ook niet op.
zijn oude eigenaar is ook een man dus misschien ligt het daaraan.
maar ik heb geen idee hoe ik het moet oplossen.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 18:15

tiwi1969 schreef:
Ik ga mee met het idee van pearlie: meestal is er dan iets met het andere voorbeen.

Heb je het paard laten keuren voor de aankoop?

ja en hij was goedgekeurd.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:15

Je kunt natuurlijk nooit 100% zeker uitsluiten dat het om iets medisch gaat, maar we hebben ooit een Tinkermerrie gehad met precies hetzelfde probleem,
10 keer een dierenarts en hoefsmid eraan gehad, die kregen hem ook niet omhoog maar konden evenmin wat vinden, röntgenfoto's en hoefzweer onderzoek, niks te vinden.
Uiteindelijk bleek het gewoon een spelletje. het is een manier van het paard om te laten zien dat hij stiekem kan bepalen hoe jij met hem om moet gaan.
Na een uur proberen zonder op te geven, dus keer op keer opnieuw vragen, duwen en sokken trekken heeft ze het been gegeven. Vanaf toen was het opeens geen probleem meer.
Wanneer je keer op keer opgeeft na een aantal keren vragen is het logisch dat je paard door krijgt hoe het spelletje werkt.
Vraag eens aan de vorige eigenaar hoe hij het paard precies vroeg hoef te geven, misschien snapt hij het gewoon niet omdat jij het net wat anders vraagt.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:25

Ik ben eens bij een paard wezen kijken die dit ook had. Hij had waarschijnlijk een kleine beschadiging in een zenuw. Hij had ook veel moeite met het optillen van één voorbeen en stond daar vervolgens als hij hem opgetild had heel sterk mee te trillen. Bij hem hielp het als je zachtjes in zijn pees kneep. Dan tilde hij zijn been op en strekte het naar voren, daarna kon je het met wat kracht vast houden.
Ik hoop dat je achter een trucje komt dat werkt! Kijk eens goed wat je vader anders doet dan jij, misschien moet je gewoon precies hetzelfde doen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:27

Als je zeker weet dat het andere been in orde is dan zou ik gewoon eens wat strenger reageren.
Wat ook wel eens helpt is met je hand in het onderbeen op de pees knijpen en tegelijkertijd omhoog trekken.Daarbij kun je dan ook met je lichaam tegen de zijkant schouder van je paard duwen.

Tilt je paard het andere been wel gewoon op,of doet hij daar hetzelfde?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:30

annnepannne schreef:
Ariebren schreef:

maar als ik tegen zijn schouder leun, ook al leun ik met mijn hele gewicht merkt hij het niet eens.

ik denk dat het ook aan mij ligt, want bij mijn vader luistert hij wel met zijn been optillen.

Flink spek met eieren gaan eten.
Groot groeien en een keertje je zin doordrijven bij zo'n paard.

Gewoon laten zien wie de baas is.
Mond houden, dus niet lopen kwelen van braaf en braaf en klik en nog wat.
Gewoon doen,

Jij bent de baas. :7

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:56

annnepannne schreef:
Ariebren schreef:

ehh... nou ja als je vader het wel zonder problemen kan... dan issie lekker aan het ouwehoeren dus! Even kwaad worden! :Y)

Mijn paard 'fopt' de hoefsmid altijd, als die aan z'n rechterachterbeen toe is, tilt mijn paard standaard z'n linkerachterbeen op, net al snaptie het niet. Nou hij snapt het dondersgoed. Als de hoefsmid er genoeg van heeft en even z'n stem verheft en een por in z'n kont geeft dan kan ook best dat rechterachterbeen van de grond hoor.

AkechetaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:07

Als ik het zo lees, dan neemt het paard een loopje met je.
Begin met het paard goed vierkant te zetten, gewicht netjes verdeeld over vier benen.
Vervolgens níet je gewicht tegen het paard plaatsen om het gewicht op zijn andere voorbeen te krijgen. Er zijn paarden die gaan tegenhangen, en dan bereik je het averechtse resultaat.
Met je hand langs het paardenbeen naar beneden gaan.
Leg je hand op het onderbeen aan de achterkant. Zeg "voet"(of wat voor commando dan ook) en geef tegelijkertijd een kneepje aan de achterkant van het onderbeen. Dus onder de voorknie en boven de kogel. Vaak geeft dit bij paarden een reflex om het been op te tillen.
Reageert je paard goed: eerst hoef krabben, terug op de grond plaatsen en dáárna pas zeggen dat ie braaf is. Hij moet snappen dat ie ook bij jou gewoon mee moet werken.

Gaat het zo niet lukken, of kom je niet verder met de andere tips die hier gegeven zijn: hulp vragen aan je vader/instucteur oid.

Niet te lief zijn voor je paard, niet te boos, hou een neutrale houding en stel jezelf het doel: ik ga nu jouw hoef uitkrabben. Vaak pikken paarden dat signaal wel op.

Succes!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 13:12

funnyhorses schreef:
Als je zeker weet dat het andere been in orde is dan zou ik gewoon eens wat strenger reageren.
Wat ook wel eens helpt is met je hand in het onderbeen op de pees knijpen en tegelijkertijd omhoog trekken.Daarbij kun je dan ook met je lichaam tegen de zijkant schouder van je paard duwen.

Tilt je paard het andere been wel gewoon op,of doet hij daar hetzelfde?

andere benen tilt hij gewoon zonder probleem op.

ik ga zo maar eens proberen op zijn pees te knijpen!
bedankt voor de tips.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:16

Mijn paard heeft dat in het verleden ook gedaan, met geen mogelijkheid beweging in te krijgen. Mijn destijds 55 kilo was niet opgewassen tegen 700 kilo speelgoed dus omduwen lachte hij me vierkant mee uit. Tot ik het een keer echt heel beu was, en uit frustratie de krabber even in zijn buik heb geprikt, niet heel hard maar voldoende om hem zijn been op te laten tillen. SIndsdien denkt hij wel 2 keer na en krijg ik ze keurig voetje voor voetje zonder dat ik er om hoef te vragen. Tilt ze op en zet ze weer neer voor me.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 13:19

Ceriadwen schreef:
Mijn paard heeft dat in het verleden ook gedaan, met geen mogelijkheid beweging in te krijgen. Mijn destijds 55 kilo was niet opgewassen tegen 700 kilo speelgoed dus omduwen lachte hij me vierkant mee uit. Tot ik het een keer echt heel beu was, en uit frustratie de krabber even in zijn buik heb geprikt, niet heel hard maar voldoende om hem zijn been op te laten tillen. SIndsdien denkt hij wel 2 keer na en krijg ik ze keurig voetje voor voetje zonder dat ik er om hoef te vragen. Tilt ze op en zet ze weer neer voor me.

dat is bij mij dus precies hetzelfde, hij merkt er niks van en gaat alleen maar terugduwen als ik tegen hem aan ga hangen.
ik vind het alleen nogal zielig om in zn buik te gaan prikken met een hoevenkrabber dus ik los het liever anders op.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:58

Ik prik er geen gaten in, maar de ronde kant van de krabber( dus niet de punt.. doh) prikt m echt niet maar is wel voldoende geweest om hem even te doen denken van shiiiit das nie handig nie van mij. Dat duwtje met die krabber kwam net iets lekkerder door dan een vinger of een duwtje en het gedonder is nu afgelopen. Ga echt geen hernia oplopen omdat meneer me vierkant staat uit te lachen en zijn eigen plan trekt. ben niet van het slaan en schoppen maar ben wel van de duidelijkheid. Waarschuw 1 keer, daarna volgen er sancties. Anders is echt het hek van de dam en wil graag met heel veel lol mijn dieren verzorgen zonder dat ik kompleet afgedraaid thuis komt omdat ik een voetje niet kon krabben en hij voor de rest van de avond met broer en pleegzus mij heeft getraind in de longeerbak of rijbak.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:09

Ik heb een 10 tal jaren geleden eens een trap gehad van een paard.
Nu voel ik die plek nog wel eens.

Zou een hoeven krabbertjes punt nu echt pijnlijk zijn voor een paard ??

Dat is dus het grootste probleem als een paard iets niet wil.

Lekker softy bezig zijn, geef dat paard een knal en je krijgt effect.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:20

Mijn merrie had ook een leuk spelletje met hoeven uitkrabben!
Ik kreeg haar hoefje wel omhoog, maar als het langer dan 5 seconden duurde deed ze netalsof ze ging omvallen.
Eerst dacht ik dat het gewoon haar onbalans was, want ik had haar ook nog maar net!

2 weken daarna had ik haar geleerd voetje te geven op commando.
Ik zag daar mijn merrie voor me staan die heel lang 1 voetje heel hoog omhoog kon houden :+

Toen weer geprobeerd hoeven uit te krabben, maar ze deed weer net alsof ze viel.
Ik wist nu wel dat het echt een spelletje van haar was, en hielt haar been gewoon zo lang mogelijk omhoog.
1 x is ze echt op de knieën beland, daarna deed ze het nooit weer

Nu kan ik altijd mooi haar hoefjes in alle rust uitkrabben +:)+

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:22

Ook mijn shetlander heeft dit een tijdje geweigerd.
Ik masseerde haar nek, gleed af naar haar bovenbeen en masseer daarna haar onderbeen.
Het lukt nu prima!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:05

De meeste paardjes zijn heel veel slimmer dan de eigenaren.

:7

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:06

Ariebren schreef:
De meeste paardjes zijn heel veel slimmer dan de eigenaren.

:7

Haha ja ze bedenken heel wat

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 19:07

xxJodyC schreef:
Ook mijn shetlander heeft dit een tijdje geweigerd.
Ik masseerde haar nek, gleed af naar haar bovenbeen en masseer daarna haar onderbeen.
Het lukt nu prima!

een been van een shet kan je toch iets makkelijker omhoog krijgen dan het been van een kwpn'er van 1.70 hoog en 650 kilo zwaar.
maar er zit verbetering in, gisteren 3 kwartier bezig geweest en vandaag maar 10 minuten..

vieenrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:34

blijven consequent zijn en het gaat je vast wel lukken ! Jij bent de baas over je paard en van een prik in zijn buik gaat ie heus niet dood en dat is ook echt niet 'zielig'