Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sprintje schreef:Op de site van de RDW kan je meer informatie over vinden over de nieuwe regels in 2013 ( http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... js-be.html ). Toevallig zat ik daar van de week even naar te kijken. Helaas voor trailer trekkend nederland blijft er wel een rijbewijs nodig in de meeste situaties. Zoals ik het heb gelezen / begrepen komt er een soort tussenrijbewijs "B+" hiermee mag je wat zwaardere combinaties maken dan met alleen B-rijbewijs, maar hier moet wel ook examen voor gedaan worden....
Enige wat er écht veranderd is dat je trekkend voertuig niet meer persé zwaarder moet zijn dan de maximale massa van de trailer. Het totaal moet voor een B-rijbewijs echter nog steeds onder de 3500 kilo blijven. Dus als je een trailer hebt die maximaal 1500 kilo mag wegen, dan mag je die in theorie nu trekken met een auto die zelf 1400 kilo weegt (maar dus wel 1500 kg mag trekken).
In mijn ogen niet echt een veilige verandering.
Hinke schreef:Ik hoorde van iemand dat je vanaf 2013 niet meer een E rijbewijs nodig hebt om een paardentrailer te mogen trekken.
Sprintje schreef:Op de site van de RDW kan je meer informatie over vinden over de nieuwe regels in 2013 ( http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... js-be.html ). Toevallig zat ik daar van de week even naar te kijken. Helaas voor trailer trekkend nederland blijft er wel een rijbewijs nodig in de meeste situaties. Zoals ik het heb gelezen / begrepen komt er een soort tussenrijbewijs "B+" hiermee mag je wat zwaardere combinaties maken dan met alleen B-rijbewijs, maar hier moet wel ook examen voor gedaan worden....
Enige wat er écht veranderd is dat je trekkend voertuig niet meer persé zwaarder moet zijn dan de maximale massa van de trailer. Het totaal moet voor een B-rijbewijs echter nog steeds onder de 3500 kilo blijven. Dus als je een trailer hebt die maximaal 1500 kilo mag wegen, dan mag je die in theorie nu trekken met een auto die zelf 1400 kilo weegt (maar dus wel 1500 kg mag trekken).
In mijn ogen niet echt een veilige verandering.
Polly schreef:Dat B+ waar jij het over hebt, daar moet je een regulier BE examen voor afleggen en dan mag je bij de gemeente kiezen of je BE of B96 wil, m.i. ben je wel heel dom als je dan niet kiest voor BE. Gevolgje van de Europese regelgeving
Sprintje schreef:Polly schreef:Dat B+ waar jij het over hebt, daar moet je een regulier BE examen voor afleggen en dan mag je bij de gemeente kiezen of je BE of B96 wil, m.i. ben je wel heel dom als je dan niet kiest voor BE. Gevolgje van de Europese regelgeving
Ja ik moet zeggen dat ik dat ook niet helemaal snap waarom je een B+/96 rijbewijs zou willen hebben in plaats van een B+E.
Overigens is het denk ik wel handig om, als je toch al van plan bent een E rijbewijs te halen, dat voor de veranderingen te doen. Je zal er misschien niet snel tegenaan lopen, maar, als ik het goed begrijp, worden je rechten wel beperkt als je met écht zware aanhanger gaat rijden (meer dan 3500 kilo).
Ibbel schreef:Nou zou ik zo snel niet weten welke auto minder dan 3,5 ton MTM heeft (want meer mag je uberhaupt niet met B rijden), die meer dan 3,5 ton mag trekken, waarbij de combi dan dus onder de huidige BE condities in totaal 7 ton mag wegen.
Dat maximum blijft bij het nieuwe BE-rijbewijs, alleen mag je bij het nieuwe BE dus alleen aan 7 ton totaal komen als je auto 3,5 ton MTM heeft en je trailer ook.
En dus niet echt een argument om voor de veranderingen je E achter B rijbewijs te halen. Ibbel schreef:Nou zou ik zo snel niet weten welke auto minder dan 3,5 ton MTM heeft (want meer mag je uberhaupt niet met B rijden), die meer dan 3,5 ton mag trekken, waarbij de combi dan dus onder de huidige BE condities in totaal 7 ton mag wegen.
Dat maximum blijft bij het nieuwe BE-rijbewijs, alleen mag je bij het nieuwe BE dus alleen aan 7 ton totaal komen als je auto 3,5 ton MTM heeft en je trailer ook.
Polly schreef:Sprintje schreef:
Ja ik moet zeggen dat ik dat ook niet helemaal snap waarom je een B+/96 rijbewijs zou willen hebben in plaats van een B+E.
Overigens is het denk ik wel handig om, als je toch al van plan bent een E rijbewijs te halen, dat voor de veranderingen te doen. Je zal er misschien niet snel tegenaan lopen, maar, als ik het goed begrijp, worden je rechten wel beperkt als je met écht zware aanhanger gaat rijden (meer dan 3500 kilo).
Omdat we een Europees land zijn en ze europese richtlijnen hebben gemaakt voor de verschillende categorieën die op je rijbewijs moeten komen staan en hoe een land dat dan gaat uitvoeren is aan het land zelf.
FlyAway schreef:Ja, dat gelijktrekken van de regelgeving binnen Europa de aanleiding is om dit zo in te stellen, dat is duidelijk. Maar wat Sprintje volgens mij bedoelt te zeggen is, wat is de meerwaarde van B+/96 ten opzichte van BE. En in welke situatie je dus zou willen kiezen voor B+/96 in plaats van BE.
Ibbel schreef:Nou zou ik zo snel niet weten welke auto minder dan 3,5 ton MTM heeft (want meer mag je uberhaupt niet met B rijden), die meer dan 3,5 ton mag trekken, waarbij de combi dan dus onder de huidige BE condities in totaal 7 ton mag wegen.
FlyAway schreef:Ah ikke, mooi dat jij ook even reageert. Had ik toch goed dat het wel mogelijk is. Maareh, ik kan bijvoorbeeld op de site van autoweek of autoscout bij de specificaties geen Land Rovers vinden die meer dan 3500kg mogen trekken. Hoe moet ik dat interpreteren dan?
ikke schreef:FlyAway schreef:Ah ikke, mooi dat jij ook even reageert. Had ik toch goed dat het wel mogelijk is. Maareh, ik kan bijvoorbeeld op de site van autoweek of autoscout bij de specificaties geen Land Rovers vinden die meer dan 3500kg mogen trekken. Hoe moet ik dat interpreteren dan?
Boven 3500kg aanhangergewicht heb je in NL een goedgekeurde combi (auto + aanhanger) nodig en mag je alleen in de goedgekeurde samenstelling rijden. Bovendien zijn deze aanhangers APK-plichtig.
Al met al zijn dat combi's die je doorgaans niet met een Land Rover rijdt en bovendien maar zelden tegen komt; hoewel er enige tijd geleden op Marktplaats zo'n combi (Ik dacht een Landcruiser) werd aangeboden.
FlyAway schreef:ikke schreef:Boven 3500kg aanhangergewicht heb je in NL een goedgekeurde combi (auto + aanhanger) nodig en mag je alleen in de goedgekeurde samenstelling rijden. Bovendien zijn deze aanhangers APK-plichtig.
Al met al zijn dat combi's die je doorgaans niet met een Land Rover rijdt en bovendien maar zelden tegen komt; hoewel er enige tijd geleden op Marktplaats zo'n combi (Ik dacht een Landcruiser) werd aangeboden.
Wat ik probeer uit te vissen, is of je, bij zoeken op autosites, uberhaupt wel auto`s kunt vinden waarbij meer dan 3500kg MTM aangegeven wordt. Dat zal dan niet zo zijn, als ik jouw post goed interpreteer, want het gaat dan om de combi en niet het trekkend voertuig an sich?
ikke schreef:Ibbel schreef:Nou zou ik zo snel niet weten welke auto minder dan 3,5 ton MTM heeft (want meer mag je uberhaupt niet met B rijden), die meer dan 3,5 ton mag trekken, waarbij de combi dan dus onder de huidige BE condities in totaal 7 ton mag wegen.
Jawel hoor, het gros van de B-E trekker-opleggercombi's gaan ruim over de 7 ton combigewicht heen!
Enne, een Simpele classic Range Rover, die mogen formeel 4050kg trekken. Ik heb zelfs een Defender met papieren (en installatie) om 6 ton te mogen trekken!
Voor de regels is het simpel, hier staat alles uitgelegd:
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... 042012.pdf
Heb je daar niet genoeg aan, hier komt ie vandaan:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... rie-b.html
Lees ze.........

, de auto laten terugkeuren kostte 60 euro ofzo, altijd nog goedkoper dan het BE damden schreef:Hoi Ikke,
Dat jij die factsheets van rdw simpel vind... Als ik het lees, snap ik er met elke regel die ik lees er steeds minder van. Uitzondering dit, uitzondering dat....
Maar begrijp dat je voor een 2 paard trailer gewoon BE moet gaan halen, ook na 19 jan 2013...
Heb nu een 2 paards trailer, teruggekeurd zodat deze MTM 2 kilo onder ledig gewicht van mijn auto zit. Dus kan ik er nu 1 paard in vervoeren.
Als ik nu een dikke bak aanschaf, die meer mag trekken (zodat ik 2 paarden kan gaan laden), moet ik nog steeds BE halen?! Alleen als de combi onder 3500 blijft, heb ik geen BE nodig toch?
Trailer: 700 kg + 1 paard 600 + 1 paard 700 = 2000 kg. (max voor trailer is 2200 kg).
Dan niet ik op zoek naar een auto van 1500 kg (rijklaar gewicht), die 2000 kg zou mogen trekken.
Never nooit niet dat je zo een vind?!?! Of heb ik het mis???
Maar volgens mij mogen een aantal versies Nissan X-trail en Mitshubitshi Outlander het ook trekken. Wel opletten dat je de goede versie hebt.