Laarzen of jodhpurs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arc_En_Ciel

Laarzen of jodhpurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 14:52

Hoi bokkers !
Ik heb een vraagje.
Ik heb nu leren jodhpurs met chaps en daar ben ik super tevreden mee, het zit lekker en het ziet er goed uit.
Maar nu twijfel ik toch nog wel tussen leren laarzen of jodhpurs met chaps.
Ik vroeg me af wat jullie ervaring is hiermee.
Alvast bedankt!

FNews

Re: Laarzen of jodhpurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:03

Met laarzen liggen mijn benen wat meer stil dan met mijn jodhpurs en chaps. Het ligt er echt aan wat jij het fijnst vind zitten.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:26

Ik heb schoenen van Ariat en chaps van petri. Heb zo de stevigheid van lederen laarzen en het comfort van schoenen. Waren wel dure schoenen, maar ze zitten en lopen heerlijk. Ik vind het ideaal.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 15:27

Ok, weet je nog hoe duur ongeveer? Zal wel duurder zijn geweest dan de mijne (die waren 100 à 120 euro).

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:28

Mij ariats waren in de 200€. Maar ik heb de blauwe zool, ik denk dat de groene of de rode zool iets van 100€ kosten.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 15:30

Okee, bedankt. En wat is het verschil tussen een groene, blauwe of rode zool?

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:31

Heeft te maken met comfort denk ik.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 15:31

Oh ok. Bedankt!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:32

mijn dochter heeft ariat schoenen en ariat chaps en leren laarzen en vindt het fijner met chaps dan met laarzen.

eerder had ze hoppiboots wat dan meer het laarzen effect heeft.

Bokkertje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:35

ik heb toen ik begon met paardrijden een x laarzen gehad. Toen die te klein werden jodhpurs met chaps gekocht en sindsdien nooit meer laarzen aangeraakt. jodhpurs met chaps vind ik echt veel fijner :j

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 15:39

Okay, toch maar mijn jodhpurs houden denk ik dan. Bedankt iedereen voor het advies !

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:12

Ik vind laarzen fijner zitten dan jodhpurs met chaps met laarzen heb ik het gevoel dat mijn beenligging veel beter is ook heb ik er meer stevigheid aan. Ik zou dus voor laarzen gaan zelf heb ik petries.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 19:14

Ok. Hmm...

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:29

Ik heb eerst altijd met jodhpurs en chaps gereden maar ben toch wat blij dat ik nu rijlaarzen heb.
Je hebt er veel meer steun aan waardoor je een betere beenligging krijgt en het ziet er mooier uit.
In het begin vond ik het wel moeilijker om been te geven aangezien ik het niet zo goed voelde als met chaps maar daar wen je zo aan.
Zou nu denk ik ook niet meer snel chaps aanschaffen ook al zijn die nieuwe van HV Polo wel erg mooi.
Laatst bijgewerkt door Splendesco op 04-08-12 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 19:30

Ok, bedankt !

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:33

een handige vraag is dan welk merk en type chaps mensen gebruiken.
mijn dochter heeft een keer van die goedkope syntetische dingen gehad maar daar kon ze niet mee rijden.
Daarbij is pasvorm ook heel belangrijk.
hieronder een (oudere) foto van mijn dochter met cavallo hoppiboots icm ariat schoentjes
Afbeelding

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 19:37

Bedankt! Ik gebruik zelf ook geen synthetische chaps, heb nu gewoon leer, ik denk ook dat dat fijner zit. Synthetisch vind ik meestal ook minder mooi staan.
Maar die hoppiboots zien er wel top uit! Wat is de prijs ongeveer?
Laatst bijgewerkt door Arc_En_Ciel op 04-08-12 19:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:37

Ik had Ariat jodphurs en chaps, van dat geld had ik ook mooie laarzen kunnen kopen. De jodphurs gebruik ik nog steeds als stalschoenen, lopen heerlijk.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 19:38

Over Ariat hoor ik inderdaad veel goede verhalen ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:44

daarnaast sluiten chaps mooi aan om je enkel waar de meeste laarzen juist breed zijn, inknikken en je gevoel met het paard verminderen. Of je moet al veel duurdere laarzen nemen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 19:45

Ja klopt. Ik ben zowiezo erg tevreden met mijn jodhpurs. Maar hoeveel kosten die hoppiboots ongeveer?

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:03

Alane schreef:
daarnaast sluiten chaps mooi aan om je enkel waar de meeste laarzen juist breed zijn, inknikken en je gevoel met het paard verminderen. Of je moet al veel duurdere laarzen nemen.
Ligt er helemaal aan wat voor model en merk je neemt, mijn Lipica laarzen zijn op maat gemaakt en de pasvorm is super.
En ze waren even duur als mijn standaard Petrie's, alleen dan met rits aan de voorkant, sierneusje en in het grijs.
Mijn Petrie's vond ik geen fijne laarzen ze waren te hard en inderdaad ook te ruim rond mijn enkels.

Nienkepepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:10

Leren laarzen zien er netter uit bij wedstrijden enzo.
Het zit ook steviger, maar het is wel prijzig...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:15

Splendesco schreef:
Alane schreef:
Ligt er helemaal aan wat voor model en merk je neemt, mijn Lipica laarzen zijn op maat gemaakt en de pasvorm is super.
En ze waren even duur als mijn standaard Petrie's, alleen dan met rits aan de voorkant, sierneusje en in het grijs.
Mijn Petrie's vond ik geen fijne laarzen ze waren te hard en inderdaad ook te ruim rond mijn enkels.

Ik schreef ook, de meeste :)
Petrie is wat dat aangaat ook bezig smallere enkels te leveren, en toch vind ik dan de bewegingsvrijheid van de voet beperkt.
Btw mijn dochter heeft ook laarzen, een stel springlaarzen die wat smaller en soepelder zijn en een paar dressuur.

Hoppiboots afhankelijk van het type, van 110 tot 150 euro.
Ik zou wel kiezen voor die met elastiek aan beide zijdes van de rits, en rits sluitend van onder naar boven. ( mochten ze dan een keer strakker zitten, kun je de rits iets los laten bij het opstijgen)
En dat laatste idem met laarzen...

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:37

Hier ook jodhpurs met chaps.
Jodhpurs HH smart, met vetertjes, ritsje en airsysteem. Wat duurder model van HH geloof ik, goedkoper weer dan Ariat, maar ben er heel tevreden over. Ik mishandel ze flink (modder, bos, stenen) maar met normaal onderhoud trekken ze dat bijzonder goed! Mijn chaps zijn vrij goedkope dunne dingen, maar vind dat juist ideaal voor de zomer!

Laarzen vind ik tot nu toe een crime. Heb de hele ruitersportzaak aangehad, zat allemaal voor geen meter. Of ze zaten in m'n knieholte te porren, of ze waren bovenaan véél te wijd, of ik wist zeker dat ik nooit m'n paard zou voelen door zo'n stug ding heen...