Daar sta je dan.. Met je goede gedrag..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Drentel

Daar sta je dan.. Met je goede gedrag..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 14:05

Dit is mijn allereerste berichtje hier op bokt, ik zal jullie vertellen, voordat ik op zoek ging naar mijn eigen paardje had ik geen weet van het bestaan. (En toch zit ik al heel wat jaren tussen de paarden)

Ik ben bokt ontdekt toen ik op zoek ging naar een paardje, en kwam erachter dat er eigenlijk best leuke en leerzame dingen te vinden waren.
Laat ik nou zelf ook met een probleempje zitten met mijn nieuwe paard, dus leek het me fijn om dit hier te kunnen delen.

3 maanden geleden heb ik mijn paard gekocht. Het was een lange zoektocht en elk paard dat ik had gezien was het net niet. Totdat we bij de vrouw aankwamen die mijn 7 jarige ruin aanbood. De vrouw (particulier) was supervriendelijk en open over de ruin en ook over al haar andere paarden. Het was een plaatje om te zien, net 7, vorig jaar oktober geruind dus mooi stevig gebouwd. Ik heb hem zelf geborsteld, opgezadeld en we zijn naar de bak gelopen (deze was aan de andere kant van een drukke weg, maar paard keek nergens van op). Zij heeft hem voorgereden, daarna ben ik erop gegaan. Ik heb een tijd in de bak gereden en het was een heerlijk, fijn, rustig en braaf paard. Om de bak heen stonden andere paarden, daar keek hij niet naar op of om.
Na een tijdje over het paard gepraat te hebben en wat extra informatie ingewonnen te hebben dacht ik een redelijk beeld te hebben van het paard. Hij was dus in oktober vorig jaar geruind (de reden hiervan is me totaal ontschoten, heel vreemd, maar klonk toen aannemelijk). Ze vertelde mij dat hij in de bak met andere paarden wel een shower kon zijn, maar dat hij wel netjes zijn best bleef doen en dat hij netjes bij je bleef. Ook had hij als hengst zijnde in een wei gestaan naast een wei met merries, met daartussen alleen een draad waar geen stroom opstond.
Een voorbeeldige hengst zou je denken, nog een voorbeeldigere ruin.. Toch?
Hij staat nou 2 maanden bij mij (op een pensionstal). Eerst met 4 ruinen op de wei, was hij wat drammerig en merkte ik duidelijk dat de rangorde bepaald moest worden, logisch toch...
Daarna mochten de merries naar buiten. Toen hij dit doorkreeg is zijn karakter totaal veranderd. Toen iemand een keer haar merrie in onze wei zette was er nog niet zoveel aan de hand, hij rook, rende er wat achteraan, maar zag mij de wei inkomen en kwam naar me toe gehuppeld. Maar op dit moment herkent niemand hem meer terug. Hij is agressief naar alles en iedereen, naar de andere ruinen, naar de mensen die de wei inkomen, naar alles behalve naar mij. Deze week heeft hij geprobeerd de staleigenaar, die tussen hem en een ander paard liep, vol te raken met zijn achterbenen. Hij kon dus niet meer naar buiten, hij maakte alles en iedereen gek, sloopte de boel en de paarden van anderen. Nu staat hij gelukkig wel een aantal uur op een dag buiten, dit houdt wel in dat de merries dan binnenblijven. Dan nog rent hij alleen maar voor het hek langs en staat hij alleen maar te roepen en te gillen. Haal je hem uit de wei wilt hij maar één ding: naar de merries.
Hij heeft de merrie die erbij stond dus ook proberen te dekken en dat is ook gelukt. Je merkt gewoon dat hij nu compleet in de ban is, het zit gewoon in zijn hoofd nu, die drang is er en is niet te stoppen.
De staleigenaar heeft mij de eerste dagen gevraagd hem alsjeblieft niet mee naar buiten te nemen omdat hij niet wist wat er zou gebeuren, ik ben niet bang van mijn paard, maar kan er nou niet echt van genieten.

Heb contact gehad met oude eigenaresse en die stond met een mond vol tanden want kon zich dit gedrag totaal niet voorstellen, had hij bij haar nooit gedaan. Zij vond dan ook dat ik hem alleen in de wei moest zetten (gaat niet, zodra hij iets of iemand ziet krijgt hij die waas voor zijn ogen en gaat hij gewoon op zijn doel af). Zij sprak er schande van dat hij op stal moest blijven (wat ik ook totaal niet leuk vind maar wil niet dat er iemand gewond van de wei komt). Daarna zei ze dat ik hem kalmeringsmiddelen moest geven en eens een goede ruiter hem aan moest laten pakken. Ik heb hem zelf aangepakt, hij weet dat hij bij mij dit niet moet doen, dus dit is ook geen oplossing. Daarna zei ze mij dat hij dan maar gewoon voor straf binnen moest blijven totdat hij rustig zou worden. Samen zouden wij het niet op kunnen lossen want zij had van het geld een nieuwe auto gekocht en ze had geen plaats meer om hem terug te nemen.

Een heel verhaal, kortom, een lief paard dat veranderd is in een agressief paard dat niets of niemand (behalve mij af en toe) zal ontzien om zijn doel te bereiken en bij de merries te komen.

Weet niet zo goed wat ik hiermee aanmoet, mijn eerste paardje, ik ben bereid om eraan te werken, maar mocht het gewoon niet meer te doen zijn zal ik toch moeten besluiten om een andere plaats voor hem te zoeken...

Samantha_01

Re: Daar sta je dan.. Met je goede gedrag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:49

Dat is heel vervelend voor jou, heb je net een, dacht je, leuk paardje uitgekozen, is hij niet te hanteren in de groep of door andere mensen.
Als hij afgelopen oktober geruind is, dan zou hij zijn restant hormonen wel kwijt moeten zijn ondertussen. Is het misschien een klophengst of is hij toch korter geleden geruind dan ze zegt? Je zou aan de vorige eigenaresse de naam van de dierenarts kunnen vragen die hem geruind heeft, dan kan je daar info krijgen over de operatie misschien?
Ik kan me niet voorstellen dat zijn gedrag zo heel anders is dan bij haar, krijg bijna de indruk dat ze hem poeders gegeven heeft om kalm te blijven toen jij kwam, maar ja, dat komt omdat ik vaker ervaring heb met handelaren die paarden koste wat kost willen verkopen en dan een mooi verhaal ophangen of poeders geven zodat hij maar verkocht wordt. (en wat erna gebeurt is jammer voor de nieuwe eigenaar).
Zelf ben ik ook zoekende naar een nieuw paard en hoop maar dat ik niet bedonderd ga worden.
Succes met het vinden van een oplossing

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:52

Ik zou beginnen met bloed laten trekken en dit te laten controleren op hormonen...Eerste wat in mij opkomt is namelijk klophengst...

Drentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 14:54

Ja, daar heb ik ook aan zitten denken, ze zegt wel dat beide ballen verwijderd zijn, maar heb ook wel eens gehoord dat als de zaadleiders te lang zijn gelaten, dat de hormonen nog steeds aangemaakt worden. Morgen komt dus ook de veearts. Ergens hoop ik dat het inderdaad zijn hormonen zijn, dan weet ik tenminste waar het vandaan komt.. Als dit puur gedrag is.. pfff..

Drentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 14:56

Oh ja, samantha_01, zelf heb ik er alleen één mindere ervaring mee, maar mocht je naar een particulier gaan, zet in ieder geval iets op papier!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:59

Stond hij bij de vorige eigenaresse ook met merries? Toen je ging proefrijden?

Je zegt dat er andere paarden om de bak heen stonden. Als dat allemaal ruinen waren is dat wel wat anders dan als daar ook merries tussen zaten.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:00

Ik denk ook dat bloed trekken verstandig is..
Klinkt echt als een hormonenprobleem. Heb je bij zijn vorige eigenaresse hem in de wei zien staan met merrie's? Het is natuurlijk wel vreemd als hij daar kalmpjes ertussen stond.

Sterkte en nog welkom op bokt :)

Drentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 15:04

Ik heb niet tussen de benen gekeken. Stom.. ;)
Ze zei alleen dat ze in de bak reed samen met de merries, die stonden daar ook gestald.. Dus dat gedeelte heb ik van haar aangenomen.. Dat hij nu ook ruinen aanvalt is (denk ik) puur gestimuleerd door de merries...

Drentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 15:04

Bedankt Barroco.. :) Dat gaan we inderdaad dus ook doen..
Heb hem er niet tussen de merries op de wei zien staan.. Maar gezien zijn karakter (zo rustig, bijna een sulletje) leek het me een logisch verhaal. Zeker als je hem naast twee hengsten zag staan die de hele dag aan het roepen waren..

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:07

Ja is op zich niet zo gek dat jij daar niet op gelet hebt natuurlijk :-P...Maar vroeg me inderdaad af of de eigenaresse hier iets over gezegd heeft.

Het klinkt wel als een klophengst. Maar aan de andere kant had hij dit gedrag dan daar ook moeten laten zien, lijkt mij.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:09

Ook volledige ruinen kunnen dit gedrag helaas vertonen, zeker als ze lang hengst zijn geweest. Ik heb er een gehad en op een pensionstal waar we gestaan hebben stond ook een ruin met dit gedrag. Ging goed zolang er alleen ruinen in de wei stonden en geen merries direct ernaast. Met een merrie in de buurt zware oorlog en een erg gevaarlijk dier voor alles behalve de merries.

Met mijn wedstrijd pony hebben we uiteindelijk gekozen eerst voor een kudde met alleen hij als ruin. Dat ging perfect. Later hebben we een wei zelf gehuurd waar hij samen met de merrie van mijn zus stond. Op de ponyclub en met wedstrijden moest ik wel allert zijn met rijden op ruinen te dicht in de buurt. Die probeerde hij tijdens het rijden toch wel te slopen als hij de kans kreeg. We hebben hem eigenlijk altijd maar als hengst behandelt en op 2 incidenten na zijn er nooit ongelukken gebeurt. Een bij introductie in de gemenge kudde. De 2 heren waren bezig elkaar af te maken. En een keer toen iemadn anders op hem reed en ze dacht he in de groep te kunnen rijden. Resultaat een pony en een meisje met een verkreukelde knie. Hij was tot zijn 8 e dekhengst geweest en daarna gekastreerd ivm doorgeven beenstand afwijkingen. Een jaar later is hij bij ons terecht gekomen. Toen hij eenmaal over de 15 was is zijn gedrag pas verandert in echt ruinen gedrag.

De ruin op de pensionstal is uiteindelijk ook met een groep merries neergezet en de concurerende ruin is bij onze merrie terecht gekomen. Ook daar geen problemen meer gehad.

Is het gedrag de eerste tijd wel goed geweest? Omdat ik niet kan voorstellen dat de merries pas een of twee maanden later in de wei zijn gezet.
Ik snap alleen je pensionhouder niet, als ze weet dat hij link is hoe kan hij dan door haar heen een ander paard willen raken? Had ze beiden vast of zo? Ik denk dat je hem moet gaan behandelen als hengst, eventueel een tijdje van de krachtvoer af om wat energie te verminderen en desnoods verhuizen naar een andere stal.
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-08-12 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:10

Mijn manneke is vorig jaar april geruind en kan nog steeds niet met elke ruin op de wei, merries zijn nog steeds interessant (hoewel de scherpste randen eraf zijn), en niet elk mens kan met hem door 1 deur (of hek, wat dat aangaat). Helaas, ruinen die lang hengst zijn geweest hebben soms moeite om dit gedrag uit hun systeem te werken. Hormonaal is het meeste er na een half jaar wel uit, alleen is er ook nog zoiets als aangeleerd gedrag, en dat is veel hardnekkiger. Gelukkig kan hij bij mijn andere paard staan, en staan ze samen, een flink eind bij de rest vandaan, op een apart weitje. Is dat eventueel geen oplossing? En anders, sja, als je hem niet de faciliteit kunt bieden die hij (blijkbaar) nodig heeft... Zijn vorige eigenaresse kan hier m.i. ook niks aan doen, als hij daar alleen bij merries stond had hij gewoon zijn eigen harem, niks mooiers voor een man natuurlijk!

Drentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 15:18

Ik begrijp dat volledige ruinen dit gedrag nog steeds kunnen vertonen, daar ben ik mij van bewust. Maar de verandering van gedrag vind ik zo vreemd. De merries zijn later op de wei gekomen omdat ze allebei stalrust hadden (1 kreupel, ander beginnend hoefbevangen). We waren de paarden aan het binnenzetten, ik nam de mijne mee naar het hek, stond even stil om het open te doen, staleigenaar loopt naar andere paard toe dat daar een eindje vandaan staat en wil het meenemen..
Hij wordt op dit moment niet bijgevoerd, stond elke dag van 9 tot 6 buiten en had onbeperkt ruwvoer.
Natuurlijk geef ik de vorige eigenaresse niet de schuld, maar heb haar natuurlijk wel om opheldering gevraagd.. Heb twee uur met haar aan de telefoon gezeten, toen begon ik toch een vreemd gevoel te krijgen.. Gaten in haar verhaal zoals eerst zeggen dat ze hem zelf heeft ingereden, daarna verteld ze dat ze toen zij hem kocht ook gewoon in een bak reden tussen de andere paarden...

@ fanci_mike: Bij hem worden de randjes eigenlijk steeds scherper, hij reageert steeds heftiger...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:23

Een lastige situatie dus. Staat hij op stal wel naast merries en vertoond hij dan ook afwijkend gedrag? En als ze had geweten dat hij link doet had ze even moeten wachten met langslopen. Zekerheid voor alles. En hoe lang heeft de vorige eigenaar hem gehad? Voor het zelfde geld weet ze niet precies meer hoe en wat. Was hij misschien net zadelmak en heeft ze hem verder ingereden. Dat kan natuurlijk ook.

Ik zou zowiezo de dierenarts laten komen voor controle of hij echt ruin is, en als het problemen blijft geven zul je op zoek moeten naar een ander stal of moeten accepteren dat hij alleen in een wei staat en blijft roepen. Zolang hij er niet uitkomt hoeft dat geen probleem te zijn, je wordt er hooguit doof van.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:28

Maar hoe ga jij met hem om? Als je mijn supermakke tinker (niet de ex-hengst) niet consequent genoeg aanpakt gaat hij ook steeds lelijker doen naar alles en iedereen. Ik zeg niet dat dat bij jullie zo is, maar bekijk het zo:
Zijn leefomgeving is drastisch veranderd, hij heeft tijd nodig om daar aan te wennen. Langzamerhand komt hij erachter dat hij veel meer kan/mag maken op deze nieuwe plek, en toch niet gecorrigeerd wordt (hetzij door mens, hetzij door paard). Waardoor zijn gedrag lijkt te verergeren, terwijl hij alleen maar gebruik maakt van de kansen die hij krijgt. Nogmaal, ik zeg niet dat dit zo is, maar ik zie het mar al te vaak gebeuren. En nu kun je het op zijn ex-hengst zijn gooien, maar in hoeverre is dit gewoon zijn karakter?
Bloed trekken is natuurlijk altijd een optie om dingen uit te sluiten.
Als ik met mijn midje bezig ben lijkt het ook een sulletje. Totdat je het verkeerde paard tegenkomt, dan haalt hij gewoon uit.

Drentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 15:31

Ik was er al gauw achter dat zijn vorige eigenaresse erg makkelijk was. Als hij stond te schrapen of tegen de deur schopte kreeg hij een aai of een wortel. Dat schrapen en schoppen was er binnen een week uit. Ik heb het genegeerd en corrigeer hem altijd (wel op een eerlijke manier). Bij mij probeert hij het dus ook niet. Wel merk ik aan hem dat hij het alsnog in zijn bol heeft, druk maken, grote neusgaten.. Tijdens het rijden is hij na 2 rondjes stappen al nat omdat hij zich zo druk maakt..

Oh ja, over zijn karakter, dat vind ik dus juist zo vreemd, hij was wel verwend en gewend zijn zin te krijgen, maar verder een sulletje eersteklas. Deed alles wat van hem gevraagd werd, geen probleem, iedereen liep met hem weg..

Drentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 15:55

Oh Sorry karuna, had jou reactie niet gezien. Zij heeft hem 1,5 jaar gehad dus ze zou hem toch wel moeten kennen. Ben het met je eens dat ze niet te dicht in de buurt had moeten komen, maar niemand had verwacht dat hij zó uit zou halen. Alleen in de wei gaat ook niet, hij vind wel een manier om bij de rest te komen...
Ik wil het allemaal niet op haar steken en ook niet op het paard, maar ben gewoon op zoek naar een oorzaak en daarbij natuurlijk een oplossing..

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:26

Als ik het zo lees denk ik dat hij misschien wat issues heeft met jouw leiderschap. Jij bent dan ws veel méér leider dan vorige eig, en daar heeft hij wat moeite mee denk ik (omdat hij zich gaat lopen opnaaien). Misschien het proberen waard: behandel hem als hengst, pik helemaal niks van hem en ga hiermee door totdat hij dat accepteerd. Hij is dan danig in de war, want hij begrijpt zijn eigen positie tov de mens dan niet meer. (maar zonder het letterlijk gezien te hebben blijft dit natuurlijk een gokje he, afgaande op jouw info ;-) )
Waarom ik dit zeg: mijn tink, kan ik een klein kind op naar buiten sturen, niks aan de hand. Zodra ik erop naar buiten ga wordt hij link. Waarom? Omdat ik dingen aan hem vraag, die hij niet wil doen op dat moment. Hij accepteerd dan mijn leiderschap niet, en gaat zich lopen opnaaien. Hij durft dat dan ook best op een ander af te reageren. Mid, die echt hengstengedrag vertoont maar wel mijn leiderschap accepteerd, doet wel lelijk tegen andere paarden, maar zal zich na een correctie daarop niet gaan opnaaien.

Drentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 16:30

Ja, daar heb ik ook aan gedacht, maar ik vraag me dan wel af waarom hij mij wel tolereert om zich heen, ook in de wei en een ander niet?

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:36

Ja dat vind ik ook een moeilijke. Daarom zeg ik, moeilijk om te beoordelen zonder dat ik het zie. Omdat je dan net wat nuances mist. Hoewel de meeste paarden wel naar de meest strenge doch eerlijke leider trekken. (wat jij dan nu zeker tov de rest wel bent omdat je het meest met hem omgaat). Ondanks dat misschien niet alle issues opgelost zijn. Moeilijk.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:36

Verandering van gedrag is iets wat bij de verhuizing kan horen. Je ziet vooral hengsten vaak van watje in macho veranderen als ze van stal veranderen. In de oude omgeving was alles bekend en vertrouwd en in de nieuwe omgeving moeten ze ineens hun mannetje staan en dat kan de hormonen ook behoorlijk stimuleren. Ik weet natuurlijk niet precies hoe dit bij een ruin werkt, maar de verandering van gedrag doet me wel meteen hier aan denken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:39

Moeilijk probleem, maar toch komt dit vaker voor met paarden die later geruint zijn maar hoeft niet.
Maakt ook niet uit het probleem is er.
Maar is hij wel goed gecastreerd, is het geen klophengst?
Dat is het eerste wat bij mij opkomt als ik dit lees.
Je kunt door een da even bloed laten nemen volgens mij kunnen ze dat daar in terug vinden.

Als dit probleem blijft zou ik op zoek gaan naar een stal waar je de mogelijkheid hebt hem alleen buiten te zetten in een hengstenpaddock of wei.
Ik zou je anders niet kunnen helpen.

Drentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 16:46

De vorige eigenaresse vroeg me ook al of ik een filmpje kon maken, maar dat lijkt me niet verstandig, wil geen gevaarlijke situaties veroozaken.. Het is inderdaad lastig om op deze manier te oordelen.. En geloof mij, ik heb het meegemaakt en vind het nog steeds lastig te oordelen.. Hink echt tussen verschillende gedachtes.. Morgen toch maar bezoek dan de da afwachten en gewoon de situatie aankijken.. Als het aan de verandering van omgeving ligt moet hij zich op den duur wel rustiger gaan gedragen..

jesito:
Een klophengst lijkt me onwaarschijnlijk, de vorige eigenaresse heeft me verzekerd dat beide ballen verwijderd zijn.. Maar zou het mogelijk zijn dat er iets anders is achtergebleven (zaadleiders oid??)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:47

Owww, komt die morgen op een zaterdag??
Zag idd dat ik niet de enigste was die meende een klophengst.
Ben benieuwd of je wijzer word

Drentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 16:53

Ja, onze veearts verdient nogal goed aan ons, dus maakt graag aan gaatje vrij op zaterdag.. ;)
Ik ben ook echt benieuwd!