Bang voor buitenrijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xDarkness

Bang voor buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 20:31

En hoe dat op te lossen?!

Gegroet medebokkers,

Laat ik eerst even mijn paard voorstellen.
-Pepper
-13 jaar
-Mengelmoes
-Merrie
-Eigenwijs, houd van grapjes, rillerig, maar toch wel aanhankelijk, stiekem.

Me:
-Sharon aka Sjaak
-17 jaar
-Vrouw

Goed, ik ben vorig jaar zomer een paar keer lelijk van Pepper afgestuiterd tijdens het buiten rijden. Dit was eind Juli. Pepper staat op een pensionstal aan een drukke weg met veel vrachtwagen en ander verkeer, heel de dag door herrie. Je moet langs deze weg om in het natuurgebied te komen om daar te kunnen rijden. Dit ging prima, we stapten rustig de weg over en eenmaal op het zandpad was het in één keer raak:
Pepper draaide om, begon laag te steigeren en peerde hem er toen vandoor. Het ging allemaal zo snel, dat voordat ik met mijn ogen knipperde, ik de grond al had gekust en half aan mijn paard hing om haar tegen te houden, want oei, aan de andere kant, waar we net vandaan kwamen, lag die drukke weg, en daar wilden we toch niet terecht komen...
Ik was het spuugzat, ik was in de maand Juli er buiten al twee keer afgevallen, en dat is me eigenlijk verder nooit gebeurd. Pepper stopte gelukkig vlot, want ja, er hangt toch wel wat kiloos aan de teugels en dat merkte ze. Never nooit dat ik haar had losgelaten, dan waren de gevolgen niet te overzien.

Ik over de zeik mn beste vriendin gebeld en tegen haar gezegd dat ze tegen me moest blijven praten om me rustig te houden, zodat ik nog enigszins normaal terug naar huis kon lopen. Ik ben er niet meer opgegaan, fout nummer 1, maar dat durfde ik op dat moment gewoon echt niet meer. Ik naar huis gelopen, pony had niets en de rest van de zomer (Die was daarna ook snel afgelopen :+)niet meer naar buiten geweest.

Nu is het toch meestal wel lekker weer en verlang ik er ook naar om met lekker weer een rondje buiten te stappen, logisch toch? Maar ik ben zó bang geworden dat ik eigenlijk twee stemmetjes in mijn hoofd heb:
De ene zegt:
Ah joh sjaak geef jezelf een schop onder je reet, je bent zeventien, je bent nu nog jong, neem iemand mee, en goaaaaaaaaaaan met die banaan!
De ander zegt:
O sjaak doe dat toch niet, Pepper is al een druk en onwennig beestje, dalijk val je er weer af en dan? Dat is gewoon de onzekerheid van mij natuurlijk.

Nu is mijn vraag, hoe zijn jullie van jullie angsten afgekomen? Hoe kan ik dit het beste opbouwen? (Oefenen op terrein gaat prima, dat is het probleem ook niet.)

Respect als jullie dit gelezen hebben en wees een beetje lief voor ons ajb.

Muppett

Re: Bang voor buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:37

Ik ben ook een schijtebak met buitenrijden. Paard schrok ooit van iets, sprong zo middenop de weg (we liepen op de fietsstrook) Het ging goed, maar ik ben als de dood dat ik ooit op die manier onder een auto kom.
Ik rijd daarom alleen maar met stalgenoten buiten. Stalgenoot met bomproef paard voorop. Dan is de mijne en ik zelf het ook! Ik zou je dat aanraden.
Of ga wandelen met je paard (touwhalster of bit) met longeerlijn.

Caro_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:38

Oei, vervelend.
Misschien heb je het al geprobeerd, maar zou het helpen om eerst een paar keer met iemand of meerderen een buitenrit te maken? Een paardje mee wat voorop kan en een persoon die met jou je zenuwen wat weg kan kletsen? Kunnen jullie samen ontspannen :)

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:06

Muppet en Caro_w

Ik kan helaas niet met andere paarden buitenrijden, ze is nogal dominant, als ze voorop gaat wilt ze alleen maar harder en achteraan wilt ze ook alleen maar harder. Niet te doen dus.

Had zelf inderdaad in gedachten om met iemand met een beetje kracht (Die haar dus kan houden als het fout gaat) eerst te gaan wandelen, al schijt ik daar al mn broek van vol als ik er al aan denk haha...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:07

Kan je niet kijken of er iemand mee op de fiets kan? :)

Het is een kwestie van doen.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:09

Ja inderdaad, ik moet mezelf gewoon een keer bij elkaar pakken en een schop onder mn reet geven, haha.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:12

xDarkness schreef:
Respect als jullie dit gelezen hebben en wees een beetje lief voor ons ajb.

Nope, ik ben niet lief, dus ook niet voor jou.

Laat ik het eens anders stellen:
Vertel eens wat meer over het paard.
Hoe groot/klein? Enig idee van herkomst/afstamming? Wat weet je van de geschiedenis van het paard voordat je haar kreeg (als die er is)? Waar komt ze (eventueel) vandaan en waar woont ze nu ?
Rijdt je wel in de bak? Hoe vaak? heb je les? Hoe gaat dat?
Hoe houdt je je pony? Stalling, weidegang, maatjes?
Wat krijgt ze te eten en hoeveel?

Dit zijn allemaal potentiele bronnen die een aandeel kunnen hebben in het gedrag van je paard. Dit zijn zaken die je kunt beinvloeden en die je dus moet uitsluiten of oplossen.

Tot slot: jezelf een schop onder je kont geven is het laatste wat je moet doen, tenzij je een schriftelijke garantie op nog meer ellende wil. Je oplossing zit voor een deel in goede begeleiding door iemand die je angst serieus neemt. De enige uitweg is er dwars doorheen, maar dat moet je niet alleen willen doen. Zorg dat een wijs en betrouwbaar persoon je aan de hand neemt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:12

En dat zal vaker moeten want na 1x ben je er waarschijnlijk niet vanaf. :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:26

Somebitch schreef:

Zeg ik dat dan?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:27

ikke schreef:
Somebitch schreef:

Zeg ik dat dan?

?? Ik doelde niet op jou bericht. ;)

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:43

@ Ikke.

Gelieve wel gewoon beleefd te reageren. Zo kom je inderdaad niet echt aardig over en dat is niet fijn vertellen.

Om je vragen te beantwoorden:

Pepper
WAARSCHIJNLIJK een New Forest x Arabier X Welsh.
Dertien Jaar
Merrie
1,50 meter.
Rijd 3 tot 4 keer in de week waarvan een of twee keer les. Dit gaat prima, zonder enkele angst of andere rare fratsen. Ze ontspant altijd erg fijn alleen het laatste stukje aan de teugel lopen, daar heeft ze moeite mee. Ze is slecht ingereden met een slof(denken wij, zo is namelijk het beeld wat we van haar hebben), kin op de borst en gaan, dus het vertrouwen in haar eigen lijf gebruiken is lang weggeweest, en dat komt nu eindelijk terug. Dit zie ik doordat ze uit haar eigen meer gaat zakken en haarzelf minder beschermt. (Minder vastzetten e.d.)We rijden tevens in een binnenbak. Buitenbak doen we nog niet aangezien deze voor haar nog te zwaar is inverband met de nieuwigheid van de buitenbak, we hebben wel vaak zat in de buitenbak gereden, ze zag wel eens spoken, maar dat ging verder overigens prima.

Ga verder niet vertellen waar ze vandaan komt en bij wie ze vandaan komt aangezien de oude eigenaar ook op bokt zit en haar verder geen schuld wilt geven en het zo ook niet laten lijken. Ze stond daar ook op een pensionstal met binnenbaan en weidegang.

Pony staat op een pensionstal in een binnenstal met luik zodat ze naar buiten kan kijken, komt paar uur per dag op de wei met dit weer, krijgt per voerbeurt een halve kilo basisbrok, normaal portie hooi en driekwart kilo muesli met knoflook, vitamine E + seleen en lijnzaadolie.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:49

Overigens heb ik voordat ik angst kreeg altijd wél fijn met haar buiten kunnen rijden. Rustig stappen met een lange teugel, lange paden in een handgalopje afgaloperen met de teugel lang in een hand, terwijl ik rustig om me heen kon kijken en ik er zeker van was dat er niets zou gebeuren. Ik ben bruggen met haar over geweest, waar de A16 onderdoor raasde, en nog een brug overgeweest over een rangeerterrein van treinen, een van de grootsten van Europa. Treinen die stopte, remmen die piepten, het interesseerde dr allemaal helemaal niets. Ze kon makkelijk mee naar huis, heb haar vaak naar een oude vriendin meegenomen en daar stond ze gewoon rustig in een speeltuin tussen de geparkeerde auto's, of gewoon in de tuin.
Dus die tijd is er wel geweest en wil ik graag terug.

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:01

Wat bij mij heeft geholpen om beetje bij beetje mijn angst kwijt te raken is eerst rijden in de bak en dan uit stappen met mijn instructrice (zij rijd mijn paard in de weekenden), gewoon een klein rondje, die tevens langs een vrij drukke weg loopt. Na een aantal keren als het goed is gegaan ging ze steeds wat verder van mij af lopen.
Wat je ook kan doen is 2 mensen mee vragen en die vragen op bepaalde punten in je route te gaan staan dat je van de ene naar de andere persoon loopt en die afstand ook steeds langer maakt.

Wat misschien kan helpen (bij mij helaas niet) is op een ander heel braaf paard een buitenrit maken. Zodat je weer voelt dat het lekker is en fijn is. Bij mij was/is alleen het probleem dat zodra ik weer op mijn eigen paard zit dat tikkeltje onzekerheid toch weer terug komt.

Succes ermee.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 22:05

Ja inderdaad, ik ga sowieso eerst wandelen totdat we allebei het vertrouwen weer in het verkeer terug hebben, want ik ben niet alleen bang hoe zij reageert, maar hoe achterlijk het verkeer kan doen ...

Ik heb hetzelfde probleem. Op andere paarden buiten rijden is geen probleem, dan heb ik nergens last van.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:06

xDarkness schreef:
@ Ikke.

Gelieve wel gewoon beleefd te reageren. Zo kom je inderdaad niet echt aardig over en dat is niet fijn vertellen.

Om je vragen te beantwoorden:

Pepper
WAARSCHIJNLIJK een New Forest x Arabier X Welsh.
Dertien Jaar
Merrie
1,50 meter.
Rijd 3 tot 4 keer in de week waarvan een of twee keer les. Dit gaat prima, zonder enkele angst of andere rare fratsen. Ze ontspant altijd erg fijn alleen het laatste stukje aan de teugel lopen, daar heeft ze moeite mee. Ze is slecht ingereden met een slof(denken wij, zo is namelijk het beeld wat we van haar hebben), kin op de borst en gaan, dus het vertrouwen in haar eigen lijf gebruiken is lang weggeweest, en dat komt nu eindelijk terug. Dit zie ik doordat ze uit haar eigen meer gaat zakken en haarzelf minder beschermt. (Minder vastzetten e.d.)We rijden tevens in een binnenbak. Buitenbak doen we nog niet aangezien deze voor haar nog te zwaar is inverband met de nieuwigheid van de buitenbak, we hebben wel vaak zat in de buitenbak gereden, ze zag wel eens spoken, maar dat ging verder overigens prima.

Ga verder niet vertellen waar ze vandaan komt en bij wie ze vandaan komt aangezien de oude eigenaar ook op bokt zit en haar verder geen schuld wilt geven en het zo ook niet laten lijken. Ze stond daar ook op een pensionstal met binnenbaan en weidegang.

Pony staat op een pensionstal in een binnenstal met luik zodat ze naar buiten kan kijken, komt paar uur per dag op de wei met dit weer, krijgt per voerbeurt een halve kilo basisbrok, normaal portie hooi en driekwart kilo muesli met knoflook, vitamine E + seleen en lijnzaadolie.

Ik wil zeker geen indruk wekken dat anderen "schuld" hebben aan jouw problemen. Ik probeer slechts een analytisch beeld te krijgen bij wat er gebeurt. Dat de vorige eigenaar een paar "fouten" gemaakt heeft waar jij nu "last" van hebt, dat is gewoon een gegeven, domweg voortkomend uit het feit dat jij dingen anders doet dan de vorige eigenaar.
Ik probeer die verschillen inzichtelijk te maken, zodat jij kunt begrijpen wat er gebeurt. Ik kan vanaf mijn PC niet anders dan kijken wat er gebeurt en je vragen stellen, waarvan de antwoorden puzzelstukjes vormen die JIJ moet samenvoegen. Bij dat samenvoegen kan ik je helpen, maar de uitvoering die daaruit volgt, moet jij zelf doen.

Met de vraag waar ze vandaan komt, bedoel ik meer de omgeving en de wijze van houden/omgang dan de persoon. De aanvullende vraag kan zijn: wat doe jij anders in de vragen die ik eerder stelde, ten opzichte van de vorige eigenaar.

Op basis van je eerste serie antwoorden enkele overwegingen: Skip 95% van brokken en muesli. Overweeg een bloedonderzoek op vitamines/mineralen (als je dat nog niet hebt gedaan); ik verwacht een magnesiumtekort.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 22:09

Uh...

Dit begrijp ik even niet. Jij denkt dat het gedrag van mijn paard ligt aan een magnesum te kort? Nu word ik even nieuwsgierig. Wat heeft dat te maken met een magnesium te kort, als ik zo dom zijn mag?

Goed, ik snap ook wel dat paarden anders kunnen worden van inderdaad vitamines e.d. te kort, maar dat jij magnesium noemt zonder verdere informatie, zoals je zelf al zegt, vind ik best knap.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:09

Klinkt qua "afstamming" erg zoals mijn oude merrie, een heetgebakerd geval van 1,50 m en ondertussen 25 jaar. Als ik daarmee vergelijk zou ik dus heel zwaar gaan schrappen in het krachtvoer. Mijn merrie krijgt amper een kwart basisbrok per DAG, aangevuld met een compleet suplement (Ultimate Balancer), knoflook en magnesium. Ik zou je dus aanraden om in het krachtvoer te minderen en magnesium toe te voegen. Beide kunnen goed helpen om het paard wat beheersbaarder te krijgen.
Je hebt een redelijke kans met dit type paardjes dat ze teveel krachtvoer niet goed kunnen verwerken en er ook gemakkelijk van verzuren in de spieren.

Als je dit eerst geregeld hebt en het teveel aan voer uit haar systeem is, kun je gaan nadenken over het buitenrijden. Begin eerst in de buitenbak, want als die al lastig is, heb je op straat niets te zoeken. Als het in de buitenbak goed gaat (echt goed!) ga je onder betrouwbare begeleiding (aan een touwtje) naar buiten, eerst een klein stukje dat je kunt overzien. Ga eventueel wandelend naar dat natuurgebied en stap dan pas op terwijl een betrouwbare assistent het paard aan een leadrope houdt.
Niet overhaasten, neem kleine stapjes en begin met het voerbeleid, met een gespannen neuroot valt niet te werken. ;)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:10

Misschien is dit iets voor jou: http://www.werkenmetpaarden.nl/ Corine is geweldig! Zij geeft gratis curssussen aan mensen die bang zijn om buiten te rijden. Je kunt eens informeren?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:12

Is er niet iemand die haar een paar keer mee naar buiten kan nemen zodat ze weer gewend is aan het buitenrijden. Als dat goed gaat ga jij er weer op met iemand erbij op de fiets die jou goed kan helpen. En zo verder uitbouwen.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 22:14

Nadina

Dat ziet er inderdaad goed uit! Heel erg bedankt, zal zeker gaan informeren! :D

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 22:18

@ Waratje

Kijk, dit vind ik een logische uitleg! Bedankt! :) Ik heb eigenlijk niet het idee dat een halve basis te veel is ... Ze heeft het er altijd prima op gedaan en zoals in mijn vorige posts ook al stond, ik heb vaak zat met haar buiten gereden toen ze op hetzelfde voer stond. Goed, paarden veranderen, dus dat geeft natuurlijk geen garantie.

En ja ... het is inderdaad een beetje een neuroot ja ... :')

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:22

Ik raad het je echt aan! :-)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:25

Die loopt zo onwijs over je heen... Neem een aantal keer iemand mee die bekend is met ditsoort problemen, laat diegene jou begeleiden hoe je moet reageren. Les voor de ruiter dus.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 22:29

Pentax

Mijn paard loopt écht niet over me heen hoor. :'] Dat mocht ze willen. Ze weet dondersgoed wat haar plaats is.

Als je het over buiten hebt, inderdaad, dan heb ik niets gezegd, dan loopt ze over me heen. Geef ik ook toe, ik word onzeker, en zij haalt grapjes uit (omdraaien, wegrennen e.d. ) waardoor ik nog banger word.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 22:31

Goed, ik heb eigenlijk wel genoeg meningen gehoord.

Heb er nog steeds een dubbel gevoel over, maar bokt kan het voor mij helaas niet verduidelijken. Ga de tips van Nadina zeker opvolgen en hulp zoeken!

Topic kan voor mijn part gesloten worden.