Maandag gaan wij mijn haflingerruin wegbrengen en nemen we ons nieuwe paardje mee terug. Nu zie ik erg op tegen de trailer rit omdat deze ruim 2,5 uur gaat duren (en er zijn wegwerkzaamheden dus kans op file is enorm groot) en mijn haflinger is een draak in de trailer. Hij klimt zonder problemen over de stang heen, heeft het raampje al meerdere malen gebroken e.d.. Enigste oplossing, hem zo strak neerzetten dat hij gewoon niet meer omhoog kan komen. Nadeel van deze oplossing, hij kan hierdoor niet bij het hooinet o.i.d.. Nu had ik al bedacht om tijdens de rit een tussenstop in te lassen zodat we de pony even kunnen laten drinken en hooi eten en eventueel de benen te laten strekken. Al vind ik dit ook weer een eng idee, want stel dat ze niet meer terug de trailer in willen of ergens van schrikken en het op het lopen zetten langs de snelweg? Van het nieuwe paardje weet ik niet eens hoe die op de trailer is, maar mn haflinger vind ik best wel eng om mee te moeten rijden. Nu weet ik van mezelf dat ik echt geen held ben met het trailer rijden, dus ik vreet mezelf enorm op (begint nu al, en maandag is de rit pas..)
Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? Wel of geen tussenstop inlassen? 1 of meerdere? Wel of niet uitladen bij deze pauze momenten? De wegwerkzaamheden gaan we proberen te vermijden via een andere route, maar dan nog kan ik natuurlijk in een file terecht komen..
Gewoon doorrijden, zonder hooi overleeft hij het wel!
Amanda__
Geplaatst: 25-07-12 17:19
doorrijden..want stoppen, dat maakt de reis alleen maar langer en wat je zelf ook aangeeft als hij er niet in wilt of ontsnapt, brrr...
Laatst bijgewerkt door Amanda__ op 25-07-12 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt
linnnh
Geplaatst: 25-07-12 17:19
sowieso NIET eruit laden!! Je kan 1x eventjes stoppen om hem evt te laten drinken en iets te laten eten, maar echt niet lang. Gewoon vlot doorrijden
cheyentic
Geplaatst: 25-07-12 17:20
Ik zou geen tussenstop inlassen hij kan heus wel 2,5uur zonder water en hooi, dat is prettiger voor hem dan iedere keer stoppen. Kun je op een tijd gaan rijden dat de kans op files het kleinst is? Mocht je in de file komen en het is erg warm kun je trouwens de politie bellen, zij kunnen je dan begeleiden over de vluchtstrook. waarschijnlijk niet heel de route maar wel tot je uit de zon kunt.
succes iig
Dav
Geplaatst: 25-07-12 17:21
Doorrijden,niet uitladen oid. Evt tranqgell spuit halen,die zijn ook geschikt voor trailerritten.
zipster
Geplaatst: 25-07-12 17:21
Ik zou in een ruk doorrijden. Zeker niet uit gaan laden. Als het nou om een rit van 5 uur ging, zou ik zeggen, stop om te laten eten enz. maar 2.5 vind ik zeker nog te overzien.
kyrkelover
Geplaatst: 25-07-12 17:23
Ik vindt 2,5 uur best een kort ritje ben heel wat langere transporten gewend. Dit kun je makkelijk aan 1 stuk door rijden. Stoppen kan altijd maar zal eerder voor jezelf een plaspauze zijn dan dat het noodzakelijk is voor het paard. En haal een paard NOOIT uit de trailer op een tussenstop. Niet vanwege het er niet meer op willen oid maar stel hij breekt los rent je paard op de snelweg.
Sharani
Geplaatst: 25-07-12 17:27
Ben het eens met mijn voorgangers, gewoon doorrijden. Zou wel proberen op een rustige tijd te gaan. Wij rijden regelmatig grote stukken met onze mini's en stoppen alleen als het voor onszelf moet. Dan controleren we de paardjes wel maar laden ze niet uit. Dit weekend nog een rit van 5 uur gedaan, ging ook prima.
Anoniem
Geplaatst: 25-07-12 17:29
Kunnen ze ook zolang zonder water als het net zo warm als de laatste paar dagen wordt? Mn fries stond laatst na een ritje van 20 minuten al kletsnat in de trailer, en toen waren de temperaturen nog niet zo hoog als nu.. Dat van de politie bellen wist ik niet, dankje voor die tip! Van mn haflinger weet ik zeker dat hij de trailer afbreekt als hij in een zo goed als stilstaande trailer staat weg te bakken in de zon..
Sharani
Geplaatst: 25-07-12 17:32
Daarom zou ik 's ochtends heel vroeg gaan rijden, zodat het nog niet zo warm is en het niet zo druk is. Zweten in de trailer doen ze vaker door de stress dan door de warmte. Mijn paardjes zweten met dit weer niet op de trailer, maar zijn het reizen gewend.
Als je netjes een luikje oid openzet staan ze niet zo snel volop te zweten. Is de trailer helemaal dicht, is het net een bakoven. En als je zelf gaat plassen kun je altijd wat water geven , maar mijn ervaring is dat veel paarden niet eens willen drinken na zo'n kort stukje.
Ik heb sowieso het rolluik open, en de 2 raampjes gaan ook scheef open (voorkant dicht, achterkant los) zodat het wel beetje kan doortochten, maar ze niet de wind recht in hun ogen krijgen. Of kan ik beter de voorraampjes dicht laten zodat dit ook minder herrie geeft (raam in de auto open geeft ook meer herrie dan dicht..)?
Sharani
Geplaatst: 25-07-12 17:44
Met deze temperaturen heb ik de raampjes en zeiltje open. Ik zie nooit dat mijn paardjes daar onrustig van worden (heb een camera in de trailer).
Laatst bijgewerkt door Sharani op 25-07-12 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Chaos
Geplaatst: 25-07-12 17:45
Hij kan toch wel 2.5 uur zonder hooi? En zet hem voor de zekerheid aan een dubbel touw, dat hij zichzelf niet los weet te werken.
Hoe meer jij het als probleem ziet hoe meer het ook echt een probleem word. Maar 2.5 uur is niks joh.
kyrkelover
Geplaatst: 25-07-12 17:45
Herrie heb je toch wel. Als je alleen de achterkant boven de klep open hebt is het net een sauna. Wij hebben op het dak ook nog een luikje en die zetten we ook altijd open met dit weer.
Doorrijden, niet stoppen en al helemaal niet eruit halen! Straks rukt ie zich los en dan ben je hem kwijt. Hooi zou ik hem niet geven, lijkt me nergens voor nodig. Sochtends of savonds laat gaan rijden, niet midden op de dag als het kan om de hitte te mijden.
Silence
Geplaatst: 25-07-12 17:53
Inderdaad, niet zo'n drama van maken. Alles open wat open kan, gunstige tijd uitzoeken en rijden maar. Tussenstop is niet nodig. Eventueel kun je even checken tijdens het tanken, maar als de paarden rustig staan doe ik dat meestal ook niet. Of we moeten echt lang onderweg zijn en even lunchpauze of iets houden. Dan ga ik in het deurtje zitten, maar beide zijn zo gewend aan trailer rijden dat ze dan op rust gaan staan.
Ceasar2015
Geplaatst: 25-07-12 18:01
Ik zou als mijn paard zich zo gedroeg niet eens bedenken om zo'n eind te gaan rijden. Dan zou ik toch eerst thuis kritisch gaan kijken of het laden zonder spanning gaat, dan gaan uitbouwen met staan op de trailer zonder vertrekken en dan klein stukje rijden en dat steeds een beetje uitbreiden. Zorgen dat de rust en ontspanning altijd bewaard blijft.
Los daarvan, ik maak maandelijks een lange trailerrit waarbij ze incl bootreis bijna 4uur op de trailer moet staan en dat rij ik in 1x door(uitgezonderd van de boot, want dan staan we uiteraard stil). Ik laad haar niet uit, bied haar aan boord wel eens water aan als het echt warm is maar drinken doet ze nooit. Hooi eten wel, maar ze verder rustig op de trailer dus staat ze altijd vrij los vast. Ik heb overigens wel het achterzijltje dicht omdat die van mij volledig in paniek raakt van achterop komend verkeer(en dan zelfde soort gedrag vertoont als die van jou). Toevallig afgelopen weekend weer weggeweest en maandags teruggekomen in die hitte en wilde aan boord zijltje ook even extra openzetten(dakraampje is altijd open), maar toen raakte ze dusdanig in paniek van alle onrust om haar heen en toen de bagagekar op gegen ogenblik achter ons kwam staan maakte ze serieus aanstalten om door zijdeur heen te komen. Dus even heel duidelijk gezien waarom ik altijd dat zijltje dichtheb en hoeveel stress dat voor haar scheelt. Zijltje uiteraard weer dicht gedaan en toen was de rust vrij snel wedergekeerd en stond ze weeer lekker hooi te knabbelen.
Anoniem
Geplaatst: 25-07-12 18:03
Dubbel touw hebben we altijd al, anders klimt hij over de stang heen.. Hooinet eruit halen, is zielig die te laten hangen als het paard er toch niet bij kan haha. 2,5 uur zonder water is dus geen probleem?
Ik ga inderdaad proberen te rijden na de ochtendspits, en weer thuis te zijn voor de avondspits. Zo rond 10 uur wou ik de haf inladen en op pad gaan..
De haflinger is zonder problemen te laden, en stapt ook zo de trailer weer op nadat hij over de stang is geweest, dus dat is het probleem niet. Het is alleen een draak die zich verschikkelijk snel verveelt, en erg steigergraag is..
Chaos
Geplaatst: 25-07-12 18:05
Zeiltje dicht is echt geen goede aanrader met dit weer hoor. Tenzij je er een van windbreekgaas hebt maar dan nog is het veels te warm nu!!!!!
Dan kun je beter een aantal dagen wachten tot het is afgekoeld, als je het zeiltje zonodig dicht wilt hebben.
Overigens leren ze juist van een lange rit vaak heel braaf te staan hoor. En een beetje onrust rij je makkelijk doorheen.
Ik heb een merrie die op een gegeven moment ongedurig word en dan gaat hupsen, dan tikken we de rem een keer aan en staat ze weer op 4 benen.
Chaos
Geplaatst: 25-07-12 18:06
Shanna, ik bedoel dubbel dubbel touw. Dus op dezelfde plek 2 touwen maken dat mocht er een knappen er altijd nog een aanhangt. En het touw onder de voorstang door vast maken, dan hou je ze beter aan de bodem.
ikke
Geplaatst: 25-07-12 19:50
2,5 uur rijden vanuit Zwolle? Naar welk buitenland ga jij je paard wegbrengen??
Ik ben jarenlang vanuit Brabant naar Drenthe gereden, ongeveer 3 uur rijden en dat was gewoon rechterpoot onderin en daar pas weg bij aankomt. Hoe meer gemuts onderweg, hoe groter de risico's op ellende.
Zeil open of dicht hangt ook af van het paard. Bij mijn ene paard gaat het zeil dicht, daar is geen discussie over mogelijk; ik wil mijn spullen en dieren heel thuis krijgen. Eten en drinken op dergelijke ritjes is voor zielepoten. Zorg dat ie heeft kunnen drinken voor vertrek en zorg dat er drinken is bij aankomst. In de tussentijd: gas erop!!
Ariebren
Geplaatst: 25-07-12 20:00
Wanneer een paard over de voorstang kan klimmen dan heeft de eigenaar geen flauw benul van de reden dat een paard vastgezet wordt in de trailer.
Zet raampjes en achterkant gewoon open.
Lekker ventileren in de trailer.
De meeste problemen met het paarden transport zit je zelf te verzinnen hoor.