Raar gejureerde proef, weet niet of het de beste benaming is

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny_CT

Raar gejureerde proef, weet niet of het de beste benaming is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 11:14

Ik weet dat dressuur een jury sport is en dat je altijd afhankelijk bent van. Echter ik heb zondag op de regiokampioenschappen gereden, 1e proef kon ik me goed in vinden, 2e proef totaal niet...

Ik heb hier het filmpje, zouden jullie als jury leden eens willen kijken wat je er van vind en op wat voor punten je ongeveer uit zou komen? Het gaat om een B proef, nr 3 als ik het goed heb.

Misschien dat ik me met commentaar en opbouwende kritiek van jullie er beter in kan vinden.

http://www.youtube.com/watch?v=EpAdhMZSDyM&feature=youtu.be

alvast reuze bedankt.

Groetjes Bonny

xAnnouk

Re: Raar gejureerde proef, weet niet of het de beste benaming is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:18

Ik heb geen idee wat de punten waren, ben ook geen jury.
Maar wat ik zo zie, probeer niet elke pas te drijven.
En ik heb het gevoel dat je heel erg naar binnen valt en de figuren niet mooi afwerkt.
Verder heb je echt een hele mooie knol onder je bips :)

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:20

Ik vind het aardig netjes alleen
je moet meer rechter op gaan zitten en schouders naar achter en hakken naar beneden.
Je moet ook je ellebogen in je zei zetten en je handen iets lager en bij elkaar.
Ook voor je uit kijken :)
In de galop misschien wat meer sprong en als je stuurt ook je benen erbij anders gaat je paard oppeens zo bots de bocht om.
Ik vind het heel erg netjes voor een B proef.
En veel succes bij de regiokampioenschappen :)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 11:23

Dit was al op de regio kampioenschappen.. :) Bedankt voor jullie commentaar, voor me kijken weet ik :)

Ben benieuwd wat de jury's er van vinden voor een B proef

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:26

Hij loopt te diep, hij mag actiever, halstrekken mag meer, middendraf mag meer. In stap is hij onrustig in de aanleuning, in de galop probeer je hem met je lichaam vooruit te duwen.

In het geheel mag het dus actiever en wat pittiger. Het is nu vooral heel braaf gereden en op safe. Je hebt een mooi paard onder de kont waar je nog veel verder mee gaat komen.

Wat waren je punten? Rond de 178 is mijn gok.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:26

Heb niet mee zitten punten maar op zich netjes (al kan ik somige oefeningen niet goed beoordelen vanuit dit punt).
Maar wat me het ergst stoort is impuls! Veel te weinig in draf en galop. Galop heeft veel te weinig sprong en draf heeft veel knie actie maar vind hem achter in dit tempo niet mooi doortreden.
Ik denk dat je voor de 2e middendraf (eerste kan ik niet zien wat hij doet) wel een behoorlijke onvoldoende hebt gezien hij nagenoeg niet verruimd. Zo zijn er wel meer oefeningen waar je meer verschil mag laten zien.
Hele proef is wat mij betreft met te weinig impuls en zou daardoor lager uitkomen het dier lijkt wel wat te kunnen en het is netjes gereden maar impuls vind ik erg storend (al ben ik ook wel een beetje een miep als het om impuls en tact gaat hoor ;)).

Hoeveel punten had je?

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:29

Ik vind het geheel nog wat groen aandoen, paard heeft een mooie houding, maar is erg onrustig in de aanleuning, continu aan het "zoeken". Halsstrekken bv zakt hij wel, maar strekt hij niet echt uit. Hij lijkt ook nog wat moeite met zijn balans te hebben waardoor het er wat wiebelig uitziet. Stap is wat gespannen, niet lekker los door het lichaam en af en toe een tactfout. Draf op zich goed. Galop vind ik veel te verzameld ogen, hij springt ook niet mooi voorwaarts aan maar te veel op de plek en blijft ook teveel op de plaats galopperen, niet lekker voorwaarts.
Ik denk dat je hierop nog wat punten laat liggen, al zitten er geen echte fouten in de proef (muv de stap waarin hij aandraaft). Je houding ziet er opzich netjes uit maar je lijkt wel meer op je kruis te zitten dan op je kont. :o
Leuk paard, maar moet nog wel wat aan kracht en stabiliteit winnen en meer in aanleuning komen.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 11:30

Punten vertel ik nog niet, ben benieuwd naar nog meer reacties..

Vertel er wel bij dat dit een B proef is.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:34

Ik gok je punten op 179/178?

ik vindt het wel super netjes voor een B proef!!
Ben het er over eens dat het paardje iets activer mag.
Maar dat komt allemaal wel goed denk ik.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:35

Punten mag ook via PB? Ben wel benieuwd

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:37

Het zal om een wp liggen. Je kan ervoor zeggen het is b en netjes/correct genoeg...
Aan de andere kant denk ik dat je voor de middendraf (en denk ook middenstap maar die is zo lastig te beoordelen) behoorlijk diepe punten hebt. En doordat de hele proef te weinig impuls heeft komt de rest ook uit op 6jes met paar 7ens (overgangen zijn over algemeen netjes) dat het de lagere niet compenseerd en dus geen wp rijdt. Maar onder de 175 zal het niet zijn. Tact is oke aanleuning rustig dus onderaan zul je muv impuls voldoende score.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:38

Bonny_CT schreef:
Punten vertel ik nog niet, ben benieuwd naar nog meer reacties..

Vertel er wel bij dat dit een B proef is.

Idd, het is nog maar B en je zit nu al iedere pas te drijven.. Wat ik zie is een paard wat teveel terug gereden wordt. Ik zie liever meer lengte in de hals, neus meer voor de loodlijn (nu vaak erachter) en meer voorwaarts dan dit. Verder zie ik vaak wat geslinger, wat voor een jong (?) paard niet gek is, maar wat wel aangeeft dat je paard nog erg zoekende is naar zijn balans.

Ik zou niet verbaasd zijn als dit geen winstpunt is geweest :n

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:39

Het is niet goed te boordelen qua pnt vanwege de plaats vd camera.
De middendraf en middenstap zijn bv niet goed te bepalen.

Het algehele beeld vind ik wat onrustig.
Vaak wat te diep en wat rommelig in aanleuning.
Middendraf die te beoordelen is is echt niet getoond,halsstrekken ook veel te weinig.
Galop mag met meer sprong en impuls.

Daarbij had je nog wat foutjes zoals het dribbelen in de stap en de 1ste x aangalopperen was wat voor de hulp.
Maar je 2de overgang naar de galop was heel mooi en je overgangen naar de stap ook.
Het is een veelbelovend beeld en zeker b waardig,maar het paard zou nog wat meer in verbinding naar de hand toe mogen lopen.
Daar waar je een storing in de aanleuning hebt of waar je paard te diep gaat trek ik er een pnt af.
Je zou bij mij ook zo rond de winstpnt schommelen en helaas veel 6jes krijgen.
Wanneer de neus er wat meer uit is zou je bijna tegen de dubbele winst aan zitten.

Succes iig!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:42

ik ben ook geen jurylid, maar een instructrice. net wat als xAnouk zegt, je drijft bij elke pas aan en dit oog druk / chaotisch. probeer in de training wat meer je benen stil te houden en pas te drijven wanneer het echt nodig is. ik hou zelf altijd de regel aan 3 x drijven geen reactie een tikje (bedoel ik geen afronseling, maar een corrigerende tikje) met de zweep. na een paar x weet het paard wel wat de bedoeling is.
een stiller been oogt een stuk rustiger en een pluspunt erbij is, wanneer je aandrijft zodra het nodig is krijg je sneller reactie.
tevens zag ik dat je in de wendingen niet goed begrensd met je buitenbeen en zag dus de kont van je paard een paar x uitzwaaien. en dat je daarnaast niet voldoende actie krijgt vanuit je binnenkant. je kunt in de training proberen op de volte overgangen te rijden, dan heb je stelling en buiging. je moet dan begrenzen aan de buitenzijde en actie vragen met de binnenzijde. of te wel je traint alles in 1 x.

loveluckyboy zegt al voldoende over je houding, daar ga ik volledig in mee.

succes ermee

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:44

Ik ga mee met al het bovenstaand commentaar.
Ben geen jury maar loop wel al 20 jaar mee in de wedstrijden en ik kom op 183 punten.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 11:46

Oke, even wat info

Het is een 5 jarige merrie, inderdaad nog erg slap en nog geen jaar onder het zadel. 2e proef was ze ook wat leeg.

Middendraf inderdaad 2 keer een 5, middenstap een 7. Laatste overgang terug naar stap een 5, en halthouden een 5. Die kan ik dus niet plaatsen...

Paar 7ens erbij en verder veel 6jes... Kwam uit op 186 punten..

Kunnen jullie het commentaar mist schoudervrijheid plaatsen???? Schoudervrijheid geven...

Ik heb eigenlijk bijna geen druk in mn hand, wel verbinding, maar niet heel erg sterk ofzo.. Mn onderbeen stilhouden is echt een probleem soms, paard loopt evengoed wel door ook als ik niet drijf.

Meer lengte heb ik zelf ook graag liever, echter daar wordt ik steeds op afgestraft, vandaar dat ik haar wat korter heb de laatste tijd.

3 keer drijven geen reactie vind ik nog teveel... 1 x drijven geen reactie dan duidelijk.. Echter dit zie je mij helaas niet doen op het filmpje...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:48

Wat vind je vreemd aan die punten dan? Had je hoger of lager verwacht? Ik vind dit niet vreemd gejureerd eigenlijk...

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 11:48

ambre schreef:
Het is niet goed te boordelen qua pnt vanwege de plaats vd camera.
De middendraf en middenstap zijn bv niet goed te bepalen.

Het algehele beeld vind ik wat onrustig.
Vaak wat te diep en wat rommelig in aanleuning.
Middendraf die te beoordelen is is echt niet getoond,halsstrekken ook veel te weinig.
Galop mag met meer sprong en impuls.

Daarbij had je nog wat foutjes zoals het dribbelen in de stap en de 1ste x aangalopperen was wat voor de hulp.
Maar je 2de overgang naar de galop was heel mooi en je overgangen naar de stap ook.
Het is een veelbelovend beeld en zeker b waardig,maar het paard zou nog wat meer in verbinding naar de hand toe mogen lopen.
Daar waar je een storing in de aanleuning hebt of waar je paard te diep gaat trek ik er een pnt af.
Je zou bij mij ook zo rond de winstpnt schommelen en helaas veel 6jes krijgen.
Wanneer de neus er wat meer uit is zou je bijna tegen de dubbele winst aan zitten.

Succes iig!

Kan me in jou commentaar erg goed vinden, op de kring hadden we 190 en 198 punten en kring kampioen,

hier bij de regio helaas niet, 1e proef 182 en 5e en 2e proef waar het filmpje van was 186 punten

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 11:49

secricible schreef:
Wat vind je vreemd aan die punten dan? Had je hoger of lager verwacht? Ik vind dit niet vreemd gejureerd eigenlijk...

Ik vind die punten niet vreemd, kan het commentaar niet goed plaatsten, staat ook niet voor niets bij, weet niet of het de juiste benaming is.

Daarom vroeg ik me af waar jullie mee komen

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:51

Ik kom ook uit op een 183 punten. Vooral middendraf mag meer, paard mag iets meer ontspannen en op eigen benen lopen.
Geheel ziet er wel netjes uit.

Waar kun je je niet in vinden bij de jurering? De punten zelf? te hoog/te laag? Of het commentaar dat de jury erbij heeft gezet?

EllyC

In je eerste onderdeel beging je al met -2 omdat je buitenlangs het bordje gaat. Jammer.
Verder kan ik me vinden in het commentaar van ambre.
Aanleuning constanter, idem tempo, slingert met enige regelmaat en/of zwaait uit met achterhand. Kortom nog een beetje zoekerig. Galop meer sprong. Middendraf versnelt.
Jammer want vind het een leuk paard. Maar dit voorkomt wel dat je als jury niet makkelijk die 7 of 8 kan opzoeken.
Qua totaal punten zal het erom hangen of het wel of geen winst is.

edit, dan heeft de jury bij de regio zijn/haar werk toch goed gedaan. Waarom is de proef dan raar gejureerd?
Laatst bijgewerkt door EllyC op 24-07-12 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Helemaal geen gekke punten.. :n Schoudervrijheid klopt wel, voorbeen komt er amper uit.. Hij beweegt welover zijn benen, maar dat komt amper tot uiting in voorwaarts gaan. Zoals bijvoorbeeld in de middendraf, hij verruimt geen milimeter :)

ambre

Dat van die schoudervrijheid snap ik goed.
Daarmee bedoelen ze waarschijnlijk dat het paard wat krabbelig loopt en wat meer verbinding over de rug zou mogen maken.
Halthouden heb ik niet afgewacht,misschien was het slingerend.
Laatste overgang stap kwam het paard flink tegen de hand 2 stappen later.
Prima passende punten in mijn ogen,middendraf had ook een 4 kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:52

jury schreef:
In je eerste onderdeel beging je al met -2 omdat je buitenlangs het bordje gaat. Jammer.
Verder kan ik me vinden in het commentaar van ambre.
Aanleuning constanter, idem tempo, slingert met enige regelmaat en/of zwaait uit met achterhand. Kortom nog een beetje zoekerig. Galop meer sprong. Middendraf versnelt.
Jammer want vind het een leuk paard. Maar dit voorkomt wel dat je als jury niet makkelijk die 7 of 8 kan opzoeken.
Qua totaal punten zal het erom hangen of het wel of geen winst is.

Zou voor mij geen -2 zijn hoor, in de B bij een jong paard zie ik dat echt niet :+ Hij leek er ook meer half over te gaan dan er echt omheen..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:53

Middendraf vind ik uit deze hoek echt niet goed. De 2e had je eigenlijk veel lager moeten hebben is mijn mening (ja het is "maar" b maar hij laat echt niks zien).
Mbt schoudervrijheid kan ik indenken paard komt voor niet weg (daardoor ook die middendraf) veel knie actie maar weinig paslengte... Echter zou ik impuls dan er neer zetten want dit komt omdat het tempo te laag is en voor teveel "gewerkt" wordt denk ik.
En inderdaad wat ambre zegt de potentie is er wel maar hierdoor verlies je gewoon enorm veel.