Warm weer en vliegendekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shetlandfan

Warm weer en vliegendekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 19:33

Ik was benieuwd hoe iedereen dat doet met warm weer en paarden die normaal een vliegendeken op hebben.
Dan heb ik over temperaturen van ong. 25 graden en warmer. Voor de komende dagen wordt erg warm weer voorspeld, halen jullie dan de vliegendekens af of laten jullie ze om?

Ik heb mijn pony nu sinds kort met een vliegendeken staan 24/7 is de bedoeling, een Amigo bug rug, licht van kleur, en die is dus ook wel UV-reflecterend maar zit er heel erg overna na te denken die morgen maar af te halen. Ik zou niet willen dat mijn pony door die vliegendeken een zonnesteek kan krijgen of oververhit raakt.

Heb verder geen ervaring met warm weer en een vliegendeken maar zie wel overal de waarschuwingen staan dat je bij warm weer moet controleren of ponylief niet oververhit raakt.

Hoe doen jullie dat dus?

ShannonJuul

Re: Warm weer en vliegendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:36

Ik lees ff mee. Heb een zwarte pony die steeds onder de dazen zit dus die heeft een vliegendeken op van premiere. Wil natuurlijk niet dat ze het te warm krijgt, maar zonder deken is bijna geen doen voor haar. (Ze zit ook onder het antivliegenspul)

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:37

bij ons staan ze overdag buiten, met vliegenkap / halster met sliertjes om, en snachts gewoon binnen
geen heeft deken op

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:39

Hier staan de paarden altijd onder vliegendeken, 1 onder exceem deken van divoza de ander onder een amigo en weidegenootje onder een? (merk van de hyporama).
Allen ook met vliegenkap, anders worden ze levend opgegeten.

Maar de paarden kunnen hier wel in de schaduw gaan staan.
Uiteraard met warm weer altijd zorgen voor meer dan genoeg water.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:40

Bij ons kan je nauwelijks de stal uit gaan zonder onmiddellijk lek geprikt te worden, dus mijn pony heeft een vliegendeken aan en een halster met slierten. Hij vind het niet fijn, maar hij heeft toch liever dit dan lek geprikt worden.

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:40

Hier kunnen ze ook in de schaduw en draagt ze ook een halster met vliegennetje

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:41

Onder die deken had mijn paard het juist koeler ipv warmer.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:43

Mijn paard voelt koeler onder de deken met warme temperaturen dan als ze zonder haar vliegendeken staat! :) Dus hij blijft lekker op de komende dagen! :)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:44

Die dekens zijn er voor gemaakt om met deze temperaturen te dragen. Er zijn met warm weer de meeste vliegen en dazen. Mijn friezen zijn veel koeler onder een witte deken dan zonder deken.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 20:54

De meesten houden ze dus gewoon op.
Op wei is wel schaduw aanwezig maar pony staat over het algemeen dan alsnog gewoon in de volle zon en zoekt de schaduw niet op.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:58

Als je pony het echt te warm krijgt zoekt ze de schaduw wel op hoor, ze weten heel goed waar ze moeten zijn dan. Ik zou me er niet teveel zorgen overmaken, als je zorgt dat er voldoende water is redt ze het gemakkelijk. Die van mij houden de dekens gewoon op, en zijn er ook juist koeler onder, en natuurlijk veel rustiger omdat ze niet lekgeprikt worden :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:58

Ik heb hem bijna nooit op, alleen op de wei (maar dan zetten stalgenoten hem erop dus heb ik nog niet de kans om het deken op te doen) maar mijn ervaring is dat ze met rond de 30 graden eronder gaan zweten (onder een witte deken) en dan de dazen er alsnog op af komen..

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:43

Wij hebben voor onze pony een vliegencooler, dus speciaal ook tegen de zon. Het is UV-werend. Hij heeft het veel koeler met deze deken om. Het scheelt toch of de zon op zwart of op wit schijnt, veel meer dan ik eerst dacht! Hij heeft heel erg snel last van warmte, dus voor hem echt een uitkomst, en fijn dat het dan ook nog eens tegen de vliegen helpt :D Hij staat nogsteeds veel in de schaduw, maar veel minder dan zonder deken.
Mijn andere paard heeft het daarintegen nooit echt warm, maar wel heel erg last van vliegen. Dus ook hij heeft een deken om.
Juist alleen met deze temperaturen. Als het kouder is zijn er toch veel minder vliegen..

Ik vraag me wel altijd af wat iedereen 's nachts doet met de deken en masker? Kan je dat gewoon om laten? Ik ben er niet tig keer per dag om dat te wisselen. Kan een paard nog wel zien in het donker door een vliegenmasker heen?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:04

De Bug Rug kan je rustig oplaten met deze temperaturen hoor, daar is ie voor gemaakt :-)

Onze paarden staan met deze temperaturen 's nachts op de wei en overdag op stal, omdat we geen schaduw in de weide hebben. Extra voordeel is dat er 's nachts geen dazen en vliegen zijn, dus ze kunnen lekker zonder dekens en vliegenkappen naar buiten.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:44

Ik laat alles gewoon dag en nacht om, ook met een flinke bui, kan prima :) Ik blijf aan het op en af doen anders, dat schiet niet op..

cosmoxxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:08

Ik heb een wit paard die ik ook 24/7 een vliegendeken op wil doen.. een pagony flycooler en ik heb gehoord dat ze daar redelijk koel onder blijven? (komt morgen waarschijnlijk binnen, de deken)

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 23:37

Vandaag is de vliegendeken met het warme weer dus gewoon op gebleven.
Pony zweette er wel iets onder, maar dan eigenlijk voor bij de borst en iets op de schouders waar de vliegendeken ook met nylon gevoerd is.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:05

Mijn paard heeft ook zijn vliegendekentje op.
Hij is ook nog zwart, inmiddels bruin.
Het is veel koeler onder de deken, dan zonder deken.
Hij wordt ook helemaal lek geprikt.. spray werkt niet.
Ik heb de bucas buzz off, erg fijne deken!
Hij staat 24/7 op het land met vliegendeken.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:08

Mijn paard staat momenteel 24/ 7 op met vliegendeken van Rambo. UV werend dus juist onder de deken is het koeler. Om 15.00 worden de paarden binnen gehaald en gaat de vliegenkap af...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:14

Ik kies ook absoluut voor vliegendeken op! Dazen zijn echt verschrikkelijk, en zonder deken gaan ze daar enorm van rennen en bewegen en dan worden ze ook extra heet!
Hier de Amigo Bug Rug, bevalt prima en is niet echt warm.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:16

Ik stond op een stal waar ze het zielig vonden paarden met deken op buiten te zetten. Mijn zwarte had hem wel op en ik werd wel wat scheef aangekeken....
Maar mijn paard stond rustig te grazen en was niet als een idioot aan het rollen en rennen vanwege de beestjes. Ze is ook koeler onder de deken....

Als ik met dit weer jureer doe ik ook een witte blouse aan met lange mouwen. Is beter vol te houden dan met blote armen hoor....

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:22

Die van mij is ook veel koeler nu hij met deken staat. Zonder deken stond hij helemaal zeiknat van het zweet in de wei en nu staat hij lekker relaxt te grazen.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:23

Ze staat overdag met vliegendeken op stal en 's nachts met vliegendeken op het land.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:26

Mijn pony heeft hem altijd op.. zodra het warm word krijgt hij zijn vliegen deken op.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:36

Onze paardjes hebben dit jaar voor het eerst een vliegendeken met hals. En ik moet zeggen...ideaal. Voorheen werden ze met dit warme weer gek van de horzels en helemaal lek geprikt. Nu zwiepen ze niet eens met d'r staartjes en zitten ook nog eens schitterend in de vacht en prachtig van kleur. Door de zon werd mijn paard normaal altijd helemaal licht van de zon.

Wij zetten ze met dit weer wel overdag binnen (vrij nieuwe stal die goed geïsoleerd is en ook nog eens onder een grote boom) en 's nachts lekker buiten.