ik heb een pertinente vraag.
volgende week halen wij een jaarling hengst op. Dat is een rit van 600 km. Gewoonlijk vragen we voor zo'n lang transport aan de eigenaar dat hij/zij het jonge paard voldoende went aan het aangebonden staan (langer dan een half uur) en ook gewenning aan de trailer. Zo is er een eigenaar die de weken voor het transport de hooizak in de trailer liet hangen en er regelmatig ook het veulen voederde. De dag van de reis was het een piece of cake: het veulen stapte vanzelf en goedgemutst de trailer in. Na wat kabaal en gestamp bij de eerste kilometers, bleef het weer rustig. Een transport van 600 km: vlekkeloos en zonder stress.
Nu stelt de verkoper van de jaarling hengst dat hij het paard niet lang aangebonden leert staan, daar hij ook het nut niet van inziet want dat we moeten komen met een open trailer zonder tussenschot en stangen. En dat het paard er vrij en onaangebonden in moet staan... Onafgezien nog van het feit dat onze pas aangeschafte trailer een vaste tussenboom heeft voor het tussenschot en we dus nog eens apart een trailer zouden moeten gaan huren, vind ik dit een tmeijk onverantwoorde manier van transporteren voor een bij na-volwassen paard. Voor een veulentje, ok. Dat hebben we ook al gedaan. Maar een jaarling hengst.?
Bovendien vinden we het nogal vreemd: zogauw de verkoop gesloten is, is het paard van ons en als er dan iets gebeurd is het onze verantwoordelijkheid. Als er dus dan een ongeluk gebeurt, is dat geheel op ons conto. Dus vind ik het heel vreemd dat de verkoper ons verplicht tot een bepaalde manier van transporteren NA verkoop, terwijl op dat ogenblik zij/hij géén betrokken partij meer is.
Ik weet niet goed hoe we dit moeten oplossen. Dus mijn vraag: zijn er forumleden die al een "krachtige" jaarling hengst van 1M45 vrijstaand getransporteerd hebben voor een afstand van meer dan 500 km?
En ook andere tips zijn welkom.
Met dank voor de hulp,