Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

daar was ik zo door afgeleid dat ik een extra rondje ging rijden... 1 balk gooide ze eraf van de 9 sprongen. alleen omdat die net 1 gaatje hoger was...
nikkie722 schreef:en een slofteugel dan ipv een pessoa bit mits je deze juist gebruikt?? deze teugel hoef je niet te gebruiken, als je aan voelt komen dat ze een sprintje wil trekken als jij dat niet wil kun je m erbij pakken. nu krijg ik waarschijnlijk allemaal commentaar...
bertie schreef:Hm ..
is het niet mogelijk beter te leren met een paard om te gaan?
Beter te leren rijden?
Het klinkt wel heel "ik heb weinig ervaring", en "dan moet het paard mijn gebrek aan ervaring maar compenseren" - door hulpteugels te gebruiken.![]()
Ik denk dat je paard niet het probleem is, maar je eigen gebrek aan ervaring, of kunde.
Overigens is daar op zich niets mis mee!![]()
Doe een stapje terug, zou ik zeggen. Tot je geen hulpmiddelen meer nodig hebt. Of denkt te hebben.
Een pessoa? Een slof? Ik moet er niet aan denken.![]()
Wat bijzonder is, is dat 'we' het kennelijk heel normaal vinden dat een paard zich moet aanpassen aan ons.![]()
Terwijl een paard niet denkt zoals wij denken.
Het zou véél normaler zijn dat wij onszelf aanpassen aan een paard.![]()
Maar kennelijk zijn we daar te lui voor. We vinden het 'normaal' om hulpteugels te gebruiken, die iets afdwingen.
Dat we ONSZELF iets zouden afdwingen, dat komt niet in ons op. Terwijl we dat juist zouden moeten doen. WIJZELF zouden ons in allerlei krampachtige - beperkende - pijnlijke situaties moeten brengen om paard te kunnen rijden.
Maar dat willen we niet, he. Wij zelf willen onszelf vooral geen beperkingen opleggen.![]()
Maar de paarden des te meer.![]()
Géén hulpteugels, dus!
Gewoon zelf beter leren rijden!![]()
Met PLEZIER! Voor jou, én (vooral) voor je paard!
_MF_ schreef:ik ben vandaag buiten wezen rijden met pessoa in,
het ging hartstike goed, en heb mijn paard bijna de gehele rit met een lang teugeltje kunnen rijden.
ik had het naar mijn zin, en mijn paard ook.
ben toch blij dat ik de pessoa heb in gedaan,
want een keer de teugels een beetje aan nemen en ze ging zelf al langzamer lopen.
hoefde dus bijna niks te doen.
nikkie722 schreef:ze verkopen die dingen niet voor niets