Pessoa Voor buitenritten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_MF_

Pessoa Voor buitenritten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 02:42

Hallo,

ik heb zelf een fries die het erg leuk vind om een sprintje te trekken.
1x is dat verkeerd gegaan en is ze tegen een auto aan gerend..
met een engeltje op onze schouder er vanaf gekomen, maar daarna ook echt niet meer de weg op geweest.

ik heb een tijdje geleden dan weer voor het eerst alleen (vader op de fiets mee) buiten gereden,
ging best wel goed, maar toch weer proberen te rennen, en als ik haar dan tegen hield, trok ze steeds haar hoofd naar beneden of wou ze omdraaien en trug naar huis.
ik moet haar zelf altijd met de hengsten ketting meenemen aan de hand, omdat ik anders echt niks over haar te zeggen heb.. ik doe veel grondwerk, en ze loopt soms ook echt los achter me aan, maar dan bedenkt ze zich en gaat ze lekker wat anders doen..

ik heb mijn paard een jaar.(vorig jaar juli gekocht)
het 1e half jaar geen problemen gehad en altijd met plezier overal geweest, van drukke wegen, tot het strand.
heb toen de gehele winter niet meer buiten gereden.
en daarna is het berg afwaarts gegaan.
heb haar sinds dien ook met borst tuig gereden, maar dat had niet veel effect, en de band die over haar nek loopt, heeft alle manen daaronder weg zitten schuren..

omdat veel mensen ons een pessoa hebben aangeraden (o.a. mijn instructrice),
hebben wij die gekocht, om te kijken hoe dat gaat.
maar waar kun je het beste je teugels vast maken?
ik las dat je een dubbele teugel kunt doen, een teugel aan de normale ring (normale werking van een enkel gebroken bitje)
en een 2e teugel aan de 1e/2e ring.
maar is het niet onhandig om met 2 teugels te gaan buiten rijden??
ik wil ook niet bij elke keer sturen de gehele hefboom werking in mijn paard haar mond gebruiken,
dus dan zou de dubbele teugel juist een goede oplossing zijn?

wie heeft er tips??

alvast bedankt!

mvg.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 02:46

Niet mee de weg op gaan... En al helemaal niet als je geen controle aan de hand hebt, dat is toch wel echt de basis.
Ga maar wat lessen grondwerk volgen, je moet eerst een paar stappen terug doen om er een voorruit te doen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Pessoa Voor buitenritten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 02:52

De onderste teugel met een knoop erin gewoon laten hangen. Dan kan je hem er zo bijpakken als je hem nodig hebt. En als het even kan na een lange periode van niet buitenrijden de eerste keer weer met een bomproofpaard op stap. Vaak moeten paarden dan toch even weer zeker weten dat er geen kabouterinvasie is geweest in het bos tijdens hun afwezigheid.

_MF_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 03:20

ik heb wel vaker met andere mensen buiten gereden,
alleen is mijn paard dan nog vervelender dan alleen..
wat ook zeer ergerlijk is voor de mensen waar ik dan mee rijd.
trekken, harder willen, voorop lopen, juist niet voorop willen lopen, plakken, bijten en dominant gaan lopen doen tegen het andere paard, het is geen pretje..

vind het ook zelf fijner om met me paardje met zijn 2tjes lekker de bossen in te duiken.
dan voel je je vrij, en heb je even lekker de tijd om na te denken.

wat anne bedoelt is precies wat mij wel een goede oplossing leek.

de laatste keer heb ik met mijn paard in een tunnel gestaan,
want mevrouw was als de dood voor een rooster...
mijn vader en 100 x over heen dansen springen en alles, waar ze half om zat te lachen..
maar erover heen, mocht je op je buik schrijven..
meelopen werkte ookniet..

komt er een ligfiets.....
ik denk foute boel, gewoon ontspannen en dan op hoop van zege,
ziet ze die hele ligfiets nieteens..? terwijl dat echt het enigste ding is wat ze nou echt eng heeft gevonden..

rondje polder ook altijd een appart verhaal.. als je de polderweg op gaat,
heb je links en rechts een rij met ong. 7 bomen.
altijd, draaide ze bij de 3e boom om, en nam ze de benen naar huis..

maar als je een ander rondje had gereden, liep ze zonder problemen de polder door..

ik wou de pessoa gaan gebruiken, zodat ik, als het echt nodig is, een extra hulp heb.
omdat hulp teugels niet veel hielpen.

morgen ga ik met mijn vader een rondje rijden,
dus dan gaan we de pessoa proberen,, heb er heel erg veel zin in!

en voor de zekerheid neemt mijn vader ook een touw mee zodat die haar evt. vast kan houden als er wat zou zijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 03:44

Mocht je nou weer een rooster tegenkomen onderweg; laat dan je vader helpen door het paard achterwaarts te duwen. Als ie niet vooruit over het rooster wil; dan maar achteruit.

_MF_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 04:18

dat zal ik voor de volgende keer, zeker onthouden!
toen we voor dat rooster stonden was mijn vader een beetje gehaast en liep hij alleen maar aan me paard dr bit te trekken,,
toen kwam er een mevrouw en die had zelf ook een koppige fries,
ze praat even tegen mijn paard, geeft haar een aai, ik geef mijn paard been, en ze loopt zonder problemen over het rooster!
heel appart..

het eerste half jaar, heeft ze nooit naar het rooster op of om gekeken.

alleen na de winter zijn de problemen begonnen..
hopelijk kan ik binnenkort weer veilig met haar buitenrijden,
en is ze dan ook wat rustiger op onbekent terein..

bij mijn 1e wedstrijd(in een binnenbak) zag ze zichzelf in de spiegel, en sprong ze 2 meter van de kant af..
bij mijn 2e wedstrijd, ging ze voor elke sprong stilstaan en nam dan de sprong :P daar was ik zo door afgeleid dat ik een extra rondje ging rijden... 1 balk gooide ze eraf van de 9 sprongen. alleen omdat die net 1 gaatje hoger was...

bij de stal waar we staan, heb ik met haar 85 cm gesprongen,
ergens anders is 60 cm al te moeilijk.

maargoed, ik kan er om lachen.
als we maar plezier hebben,
die wedstrijd droom komt nog wel,
heb nog ruim de tijd! :P

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:40

en een slofteugel dan ipv een pessoa bit mits je deze juist gebruikt?? deze teugel hoef je niet te gebruiken, als je aan voelt komen dat ze een sprintje wil trekken als jij dat niet wil kun je m erbij pakken. nu krijg ik waarschijnlijk allemaal commentaar...

Peerdenhuys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:43

nikkie722 schreef:
en een slofteugel dan ipv een pessoa bit mits je deze juist gebruikt?? deze teugel hoef je niet te gebruiken, als je aan voelt komen dat ze een sprintje wil trekken als jij dat niet wil kun je m erbij pakken. nu krijg ik waarschijnlijk allemaal commentaar...

Ik zou dit idd proberen, ( weet dat meeste er niet van houden) Maar zoals nikkie al zegt je hoeft hem niet te gebruiken:)

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:50

haha tenminste 1 iemand die het met mij eens is! ik ben weer geen fan van een pessoa

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:55

ik had ook een slof er bij gepakt :j

_MF_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 23:41

ik ben zelf juist weer niet dol op de slof, omdat je je paard daar juist mee naar beneden trekt..?

de pessoa wil ik met dubbele teugel gaan gebruiken, en alleen de hefboom werking gebruiken als het echt nodig is en verder die teugel gewoon langer laten.

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:33

ik vind een pessoa bit te scherp. ik zou hem vij mijn paard nooit gebruiken

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 15:39

Ga alsjeblieft niet buitenrijden met zo'n ongeleid projectiel. Levensgevaarlijk. Voor je het weet moet een auto met een moeder en twee kinderen erin uitwijken voor jouw toeren...

Als je instructrice je aanraad om dan maar met een pessoa-bit buiten te gaan rijden, is het hoog tijd voor een nieuwe instructrice, belachelijk.

_MF_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 18:13

ik ben vandaag buiten wezen rijden met pessoa in,
het ging hartstike goed, en heb mijn paard bijna de gehele rit met een lang teugeltje kunnen rijden.
ik had het naar mijn zin, en mijn paard ook.
ben toch blij dat ik de pessoa heb in gedaan,
want een keer de teugels een beetje aan nemen en ze ging zelf al langzamer lopen.
hoefde dus bijna niks te doen.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:03

als het voor jou en je paard zo prettig is moet je dat zo doen, ongeacht wat anderen hiervan denken of zeggen... neem aan dat als mensen een eigen paard hebben dat ze toch kunnen rijden en niet steeds aan de teugels hangen

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:28

Hm ..
is het niet mogelijk beter te leren met een paard om te gaan?
Beter te leren rijden?
Het klinkt wel heel "ik heb weinig ervaring", en "dan moet het paard mijn gebrek aan ervaring maar compenseren" - door hulpteugels te gebruiken. |(
Ik denk dat je paard niet het probleem is, maar je eigen gebrek aan ervaring, of kunde.
Overigens is daar op zich niets mis mee! :(:)
Doe een stapje terug, zou ik zeggen. Tot je geen hulpmiddelen meer nodig hebt. Of denkt te hebben.
Een pessoa? Een slof? Ik moet er niet aan denken. :(

Wat bijzonder is, is dat 'we' het kennelijk heel normaal vinden dat een paard zich moet aanpassen aan ons. ;(
Terwijl een paard niet denkt zoals wij denken.
Het zou véél normaler zijn dat wij onszelf aanpassen aan een paard. :)*
Maar kennelijk zijn we daar te lui voor. We vinden het 'normaal' om hulpteugels te gebruiken, die iets afdwingen.
Dat we ONSZELF iets zouden afdwingen, dat komt niet in ons op. Terwijl we dat juist zouden moeten doen. WIJZELF zouden ons in allerlei krampachtige - beperkende - pijnlijke situaties moeten brengen om paard te kunnen rijden.
Maar dat willen we niet, he. Wij zelf willen onszelf vooral geen beperkingen opleggen. ;(
Maar de paarden des te meer. |(

Géén hulpteugels, dus!
Gewoon zelf beter leren rijden! :):)
Met PLEZIER! Voor jou, én (vooral) voor je paard! *\o/*

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:34

bertie schreef:
Hm ..
is het niet mogelijk beter te leren met een paard om te gaan?
Beter te leren rijden?
Het klinkt wel heel "ik heb weinig ervaring", en "dan moet het paard mijn gebrek aan ervaring maar compenseren" - door hulpteugels te gebruiken. |(
Ik denk dat je paard niet het probleem is, maar je eigen gebrek aan ervaring, of kunde.
Overigens is daar op zich niets mis mee! :(:)
Doe een stapje terug, zou ik zeggen. Tot je geen hulpmiddelen meer nodig hebt. Of denkt te hebben.
Een pessoa? Een slof? Ik moet er niet aan denken. :(

Wat bijzonder is, is dat 'we' het kennelijk heel normaal vinden dat een paard zich moet aanpassen aan ons. ;(
Terwijl een paard niet denkt zoals wij denken.
Het zou véél normaler zijn dat wij onszelf aanpassen aan een paard. :)*
Maar kennelijk zijn we daar te lui voor. We vinden het 'normaal' om hulpteugels te gebruiken, die iets afdwingen.
Dat we ONSZELF iets zouden afdwingen, dat komt niet in ons op. Terwijl we dat juist zouden moeten doen. WIJZELF zouden ons in allerlei krampachtige - beperkende - pijnlijke situaties moeten brengen om paard te kunnen rijden.
Maar dat willen we niet, he. Wij zelf willen onszelf vooral geen beperkingen opleggen. ;(
Maar de paarden des te meer. |(

Géén hulpteugels, dus!
Gewoon zelf beter leren rijden! :):)
Met PLEZIER! Voor jou, én (vooral) voor je paard! *\o/*

sorry hoor maar als mijn paard de weg over rent denk ik dat mijn paard zich echt zeker wel aan mij moet gaan aanpassen hoor >;)

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:35

oohja en een hulpteugel kan ook een paard helpen :j

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:36

_MF_ schreef:
ik ben vandaag buiten wezen rijden met pessoa in,
het ging hartstike goed, en heb mijn paard bijna de gehele rit met een lang teugeltje kunnen rijden.
ik had het naar mijn zin, en mijn paard ook.
ben toch blij dat ik de pessoa heb in gedaan,
want een keer de teugels een beetje aan nemen en ze ging zelf al langzamer lopen.
hoefde dus bijna niks te doen.

zou ik ook doen.. zo'n bit is hartstikke scherp..

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:37

hihi ja maar er zijn altijd mensen hier op bokt die denken dat ze een ander alles moeten gaan vertellen, ik rij mijn paarden zonder slof en dubbel gebroken bitje maar als ik een druk paard zou hebben is dat misschien wel een oplossing! voor je eigen en je paard zijn veiligheid, ze verkopen die dingen niet voor niets

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:40

nee dat klopt maar ze verkopen ook bijv. een tielemanteugel maar dat is helemaal niet goed want je zet je paard er mee vast. wat je bij een pessoa bit hebt is dat de overschakeling naar een normaal bit heel moeilijk word en je "kan'' je paard er onnodig hard van maken..

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:43

dat ben ik met je eens viool, waar blijft dan het einde met je bitten, als je paard niets meer van een pessoa voelt? maar het is mijn paard niet dus ik heb geen recht van spreken

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:45

ja op deze manier moet je steeds een scherperbit in de mond van je paard proppen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:03

nikkie722 schreef:
ze verkopen die dingen niet voor niets

'Ze' verkopen om er geld mee te verdienen. Het primaire doel van een bedrijf is GELD.
'Ze' verkopen niet om paardvriendelijk te zijn of wat dan ook. Het gaat om geld. Nergens anders over.
'Ze' verkopen vooral omdat er veel mensen zijn die denken dat er met hulpmiddelen resultaat te behalen valt.
Hoe meer hulpmiddelen er verkocht worden, des te meer winst maakt het bedrijf.
Of dat dierenmishandeling tot gevolg heeft is voor een bedrijf géén overweging.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:05

jeetje, jij neemt het wel heel serieus bertie (ligt misschien gevoelig ofzo ???)
bij de juiste omgang van een hulpteugel is er niets aan de hand