Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
chanel1985 schreef:Ik wissel nooit van been (wel grappig om te lezen moest je niets van paardrijden kennen) bij een gebroken lijn, zie het nut er niet van in, je blijft immers op dezelfde hand.

chanel1985 schreef:Theoretisch gezien misschien dan juist 1 seconde, maar je kan nooit op tijd terug op het juiste been geraken in 1 seconde.
eenitraM schreef:chanel1985 schreef:Ik wissel nooit van been (wel grappig om te lezen moest je niets van paardrijden kennen) bij een gebroken lijn, zie het nut er niet van in, je blijft immers op dezelfde hand.
En dat is hem juist. Je eventjes op de verkeerde hand met de verkeerde stelling.
Stel; je rijdt op de linkerhand, dan maak je op X een wending naar rechts, wat dus de rechter hand is. Dus eigenlijk....? Toch?
Relaxed schreef:Ja dat is zo, maar je moet toch echt gewoon stelling kunnen vragen op iedere kant of je nu op het goede been lichtrijd of niet.. Dat heet controle en daar is een oefening als de gebroken lijn voor bedoeld. Zie het maar als contragalop, dan galopeert ie ook 'verkeerd'
Regel is simpel, niet van been verwisselen
eenitraM schreef:Relaxed schreef:Ja dat is zo, maar je moet toch echt gewoon stelling kunnen vragen op iedere kant of je nu op het goede been lichtrijd of niet.. Dat heet controle en daar is een oefening als de gebroken lijn voor bedoeld. Zie het maar als contragalop, dan galopeert ie ook 'verkeerd'
Regel is simpel, niet van been verwisselen
Contragalop; daar kun je op zitten. Tijdens contragalop op de rechterhand geef ik nml niet de galophulp voor de rechterhand, maar ondersteun ik de galop op de oorspronkelijke hand, de linkergalop dus.
Met draf is dat imo wat anders.
Ileton schreef:Ik heb hier ook een tijd moeite mee gehad. Mijn pony vond het erg lastig om de bocht mooi af te maken, hij viel heel snel naar binnen.
Ik ben toen (in het L1) iets meer gewicht op mijn buitenbeen gaan zetten tijdens die wending op X. Officieel is dit vast niet de bedoeling en misschien krijg ik er ook wel commentaar op, maar hierdoor was het voor mijn pony véél makkelijker om de buiging te maken.
Ook zou je, in plaats van van been te wisselen, de passen tijdens de wending door kunnen gaan zitten. Dat geeft waarschijnlijk een minder onrustig beeld (ik heb heb het dan echt over een pas of 3)
Inmiddels rijden we L2, en hebben we hier dus geen last meer van
.Ileton schreef:Dat zou me inderdaad niet verbazen, en dat zou heel terecht zijn. Toch koos ik hier soms voor, omdat dit voor mij beter voelde. En die punt verdiende ik er dan wel weer bij omdat hij dan niet naar binnen viel.
Natuurlijk moet je het thuis goed blijven oefenen, maar voor tijdens de eerste proeven was dit voor mij wel een uitkomst!
Ik zie ook wel eens mensen die lichtrijden in de middendraf, kost een punt (als er doorzitten wordt gevraagd), maar vaak gebeurt er dan tenminste iets. Moet wel zeggen dat ik het in die gevallen soms ook meeneem in houding en zit, want vaak is die dan ook niet denderend

juval schreef:vroeger in de prehistorie (30 jaar geleden) toen ik begon met ponyrijles heb ik van mijn oude instructeur wel geleerd dat je bij een gebroken lijn op x van been moet verwisselen.