Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

swartbeessie schreef:Ik ben wel benieuwd, heb je wel eens die longeerlijn los gelaten?
Edit: Dit is heel onduidelijk, sorrie geen koffie :-D Ik bedoel, heb je haar wel eens zonder longeerlijn laten spelen?
Kitsolu schreef:Een paard hoeft zich niet te onderwerpen om er mee samen te kunnen werken. Dat jij dat verwacht is misschien waar het fout gaat.
swartbeessie schreef:En als je een rondje loopt door de wei? Misschien dat ze de longeerbak associeert met vervelende oefeningen? Want blijkbaar is er een reden voor haar om in verzet te gaan... Als het hooi in de bak ervoor zorgt dat ze meer onstpannen is, kan geen kwaad zou ik zeggen. Het is zoeken!
Waratje schreef:Als je paard zijn kont naar je toedraait aan de longe dan trek je eens aan die longe om het hoofd naar je toe te halen en drijft de kont van je af. Als je dit principe aan een lange longe niet voor elkaar kunt krijgen, dan werk je eerst met een korter gehouden longe. Je zegt dat gewoon leiden (nu) goed gaat, dan werk je van daaruit naar een langer touwtje tussen jou en het paard. Op het moment dat het paard het hoofd naar buiten gooit om uit te breken, haal jij dat hoofd weer terug. Als het hoofd bij jou is kunnen de achterbenen dat niet zijn....
Neem ook eens een lesje longeren, dat kan erg nuttig zijn, want wij kunnen hier niet zien wat je precies doet met je lichaamstaal en hoe snel en/of correct je bent met je reacties.
Kitsolu schreef:Een paard hoeft zich niet te onderwerpen om er mee samen te kunnen werken. Dat jij dat verwacht is misschien waar het fout gaat. Zoals je vast weet lezen paarden onze lichaamstaal en pikken ze op hoe jou energie op dat moment is.
Jij staat dus blijkbaar in de longeercirkel met de verwachting dat ze uit gaat breken, hierdoor ben je misschien gefrustreerd, bang of misschien chagerijnig? Dit pikt je paard op en een paard wil niet met een onstabiele factor samenwerken. (EDIT: daarom gaat het werken met een paard ook vaak niet goed als je niet lekker in je vel zit bijvoorbeeld)
Het grootste probleem ligt dus volgens mij bij jouw. Daarnaast heeft ze verkeerde dingen aangeleerd en een gewoonte opgebouwt, namelijk uitbreken en als je terug komt een snoepje krijgen.
Direct loslaten is wel het laatste wat ik zou doen in dit geval, het lijkt me zeker nuttig om te beginnen met communicatie oefeningen, om de relatie tussen jullie op de grond terwijl je aan het werk bent weer op het niveau te krijgen waar het hoort. Als die relatie weer goed is, kan je het uitbouwen, maar ik zou het zeker kalm aan doen.
Caira schreef:wat dacht je ervan om er gewoon eens iemand bij te halen die weet waar hij of zij mee bezig is. Diegene kan jou dan begeleiden. Veel beter dan al die papieren adviezen. Ik kan vanaf de com niet zien of het spanning, dominantie of doodsangst is. daar moet ik het paard voor zien.
En DLL opzetten met een paard wat slaat en een onervaren combi, lijkt me een gevaarlijk plan.
Strohalm schreef:Waratje schreef:Als je paard zijn kont naar je toedraait aan de longe dan trek je eens aan die longe om het hoofd naar je toe te halen en drijft de kont van je af. Als je dit principe aan een lange longe niet voor elkaar kunt krijgen, dan werk je eerst met een korter gehouden longe. Je zegt dat gewoon leiden (nu) goed gaat, dan werk je van daaruit naar een langer touwtje tussen jou en het paard. Op het moment dat het paard het hoofd naar buiten gooit om uit te breken, haal jij dat hoofd weer terug. Als het hoofd bij jou is kunnen de achterbenen dat niet zijn....
Neem ook eens een lesje longeren, dat kan erg nuttig zijn, want wij kunnen hier niet zien wat je precies doet met je lichaamstaal en hoe snel en/of correct je bent met je reacties.
Heb net nog een stukje geschreven maar zie het niet verschijnen. Is een reactie op de parelli. Wellicht komt hij zo nog tevoorschijn.
Ik zag jouw reactie nog niet staan voordat ik schreef.
We werken ook inderdaad met een eerst wat kortere longe. Dat gaat ook prima, wellicht gaan we wat te snel met lengte geven.
Ik longeer zelf niet, degene die dat wel doet heeft jarenlange ervaring hiermee met heel veel verschillende paarden. Hij heeft dit ook nog nooit zo heftig mee gemaakt.
ikke schreef:En heeft blijkbaar ook niet voldoende in huis om "om het hoekje" te denken.
Wat ik mis in dit hele verhaal is: waarom??
Wat heb je gedaan om te achterhalen waar dit gedrag vandaan komt? Onder welke omstandigheden doet ze wat ze doet en kun je aangeven wat precies haar reactie triggert?
Wat doet ze als je los in de bak met haar werkt? Heb je een afgezette longeercirkel beschikbaar? Zo ja, heb je geprobeerd daarin te werken?
Strikt genomen voegt longeren niets toe dat niet ook op een andere manier bereikt kan worden.