Mag je met je paard door de stad rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WandaxLover

Mag je met je paard door de stad rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 13:21

Ik vroeg mag af of je met een paard/pony door de stad mag rijden in Leeuwarden? Ik heb trouwens geen ruiterbewijs maar zover ik weet hoeft dat niet in Leeuwarden?

Groetjes Angelha

F_OrumsterJarig

Re: Mag je met je paard door de stad rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:23

Ik zou niet door de doelesteeg rijden :D

Je mag in de stad rijden, maar niet in voetgangersgebieden dus je kan niet de nieuwstraat over.
Je bent bestuurder en hoort daarom op de autorijbaan, dus hoe comfortabel het is is aan jou.

Check de bokt wiki http://www.bokt.nl/wiki/Paard_en_verkeer

WandaxLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 13:26

Mag je niet op het voetpad of op het fietspad?

F_OrumsterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:28

Officieel niet. Over het fietspad kun je lezen in die link naar de bokt wiki.
Je kan het doen, maar dan moet je wel mogelijk een boete accepteren. Die worden niet zo heel vaak uitgereikt, maar het kan.
Welke wijk wil je rijden dan? Groene buitenwijk is natuurlijk wat anders dan de binnenstad.

WandaxLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 13:35

Langs de potmarger en daarna langs het station binnendoor naar het leeuwardenbos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 01:10

Ik vraag me af of je door de potmarge zou mogen als ruiter met je paard,...ik heb er vlakbij gewoond...en ik ken het verkeer daar het is behoorlijk druk en als je paard niet 100% verkeersmak en bomproof is zou ik me daar niet aan wagen wel zou je kunnen rijden bij de kleine en grote wielen of je daar wel of niet in mag weet ik niet...de meeste plekken in Friesland mag je gewoon rijden met je paard hoef je geen ruiterbewijs voor te hebben.

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 01:15

In zeewolde ga ik altijd gewoon stukje door de woonwijk ook om even gezellig langs huis te gaan :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:07

WandaxLover schreef:
Mag je niet op het voetpad of op het fietspad?

Nope; paarden horen op de rijbaan. Even zoeken in de wegenverkeerswet: http://www.overheid.nl/wetten Paarden vallen onder de rij- en trekdieren.

Verder mag je overal rijden, behalve op die wegen waar tractoren e.d. ook verboden zijn en/of specifiek is aangegeven dat je er niet met een paard mag komen.

Maarre, stap jij ook af om de poep op te ruimen die je paard achter laat?? Dat kan je middels de plaatselijke APV best eens op een boete kunnen komen staan, als je dat niet doet!!
En zo niet, is het op z'n minst je goed fatsoen om het op te ruimen.........

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:00

Ik ken Leeuwarden nog uit de tijd dat een goede vriend van mij er woonde, er zijn een aantal zeer onoverzichtelijke en drukke kruispunten zeker in de buurt van het station. Ik zou daar zelf als ruiter niet graag tussendoor laveren. Volgens mij zijn er bij het Leeuwarder bos genoeg plaatsen waar je een auto met trailer kan parkeren. Dat is veel veiliger en je kan gelijk lekker rijden.

Zie trouwens in je profiel dat je 14 bent...ik zou zeggen kijk je vader of iemand anders lief aan, ik denk dat er vast wel iemand is die je daar af wil zetten. Ik heb ook regelmatig als 14 jarige in het verkeer gereden maar dat was 20 jaar geleden, onder begeleiding van een volwassene en in een klein dorpje op de Veluwe. Dat is een heel verschil met het verkeer van nu, in een relatief grote stad.

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:08

Geen probleem gewoon doen maar let inderdaad wel op welke positie je in neemt op het wegdek.
Veiligheid boven alles.
Ik zelf ben gewoon breda door gegaan hahha gewoon ff zadel passen bij superhorse.
Dus ga jij maar lekker shoppen met je paardje door leeuwarden
Veel plezier hahha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:11

SusanH schreef:
Ik ken Leeuwarden nog uit de tijd dat een goede vriend van mij er woonde, er zijn een aantal zeer onoverzichtelijke en drukke kruispunten zeker in de buurt van het station. Ik zou daar zelf als ruiter niet graag tussendoor laveren. Volgens mij zijn er bij het Leeuwarder bos genoeg plaatsen waar je een auto met trailer kan parkeren. Dat is veel veiliger en je kan gelijk lekker rijden.

Citaat:
Zie trouwens in je profiel dat je 14 bent...ik zou zeggen kijk je vader of iemand anders lief aan, ik denk dat er vast wel iemand is die je daar af wil zetten. Ik heb ook regelmatig als 14 jarige in het verkeer gereden maar dat was 20 jaar geleden, onder begeleiding van een volwassene en in een klein dorpje op de Veluwe. Dat is een heel verschil met het verkeer van nu, in een relatief grote stad.

Ben het heel erg met je eens het verkeer is in die twintig jaar drukker en complexer geworden....zelf heb ik nog wel eens mijn *ik-schijt-bagger-momenten* terwijl ik toch wel het een en ander gewend ben..vooral trekkers, bussen en vrachtwagens kunnen mij behoorlijk laten schrikken :') Terwijl paard hooguit ff kijkt :D

Om over de wielrenkuddes nog maar te zwijgen :')

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:16

Waarom dan in vredesnaam als je bij de Potmarge weg komt, die omweg langs het station? Dat is het drukste deel van Leeuwarden? Alleen iemand met zelfmoordneigingen of een bloedhekel aan zijn paard gaat daar langs! Waarom niet Archipelweg-Dammelaan? Dan zit je op de ventweg, en dat is een stuk rustiger.
Maar als ik eerlijk ben, hoort iemand van 14 niet in het hedendaagse stadsverkeer thuis op een paard.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:44

Ik ben ook wel eens te paard door Leeuwarden gegaan. Overigens denk ik er niet aan om over de weg te gaan waar harder dan 30 gereden wordt, blijf dan lekker op het fietspad, ik zie politie te paard ook niet midden over de weg rijden?

Maar ik ging vanaf de groene wielen naar die wijk achter het station, Nylan heet dat geloof ik. Is heel goed te doen, op de oversteek bij het station na, dat is erg druk en er is weinig ruimte voor jou om met je paard te staan. Mensen zijn snel bang van je als je met je paard rondloopt, en je wil je mede weggebruikers ook niet tot overlast zijn. Als je vanuit de potmarge komt en je wilt naar het bos zou ik bij achter de hoven over het spoor gaan, en dan de brug over bij de emma kade, dat is een fiets brug, en zat ruimte om met je paard over te gaan, en dan gewoon langs de rand van het centrum richting het bos

WandaxLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 01:01

Bedankt voor alle tips en bezorgdheid. Mijn paardje is 200% bomproof en ik heb de nodige ervaring. Overigens gaan er 2 volwassenen op de fiets mee en zit mn paardje ook nog vast aan een longeertouw en draag ik uiteraard een cap + bodyprotector. Dat veel mensen bang voor paarden kunnen zijn had ik trouwens nog niet aan gedacht! Wat dom... De poep ruim ik ook altijd op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 01:03

Waar je met een auto mag komen mag je met een paard ook komen, muv de snelweg dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 01:15

Als er een verbod is voor trekkers dan mag je er met paard ook niet komen!

xamberx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:46

Te paard ben je een bestuurder en moet je je aan de regels van auto's houden zo lang je dat doet mag het.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:58

Vast aan een touw zou ik niet doen, stel je voor dat je paard toch schrikt en opzij springt of zich los wil trekken. Als je normaal los rijdt zou ik het niet ineens heel anders gaan doen omdat je toevallig door de stad rijdt. Mij lijkt het niet veiliger in ieder geval. Ik zou toch 1 van die 2 volwassenen liever in een auto zien, en jou paard/pony in de trailer erachter. Rijdt een stuk fijner door Leeuwarden. Maar, mocht je toch door de stad willen gaan ga dan zoals linky aangeeft via de meest rustige route.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:55

F_Orumster schreef:
Officieel niet. Over het fietspad kun je lezen in die link naar de bokt wiki.
Je kan het doen, maar dan moet je wel mogelijk een boete accepteren. Die worden niet zo heel vaak uitgereikt, maar het kan.
Welke wijk wil je rijden dan? Groene buitenwijk is natuurlijk wat anders dan de binnenstad.

Als jij een agent op een nette toon kunt uitleggen dat je op sommige stukken toch wel heel gevaarlijk bezig bent als je over de normale weg rijdt, en zolang jij geen fietsers hindert, zal hij je echt niet bekeuren. Ik rijd ook wel een enkele keer uit veiligheidsoverwegingen op het voetpad, en vaak genoeg over het fietspad, en ben er nog nooit op aangehouden, houd wel in dat ik de fietsers en voetgangers voor mijzelf en mijn paard laat gaan op zo'n moment, en ik ze dus niet hinder.

Ik rijd met mijn paard altijd door de woonwijken heen naar de vereniging, is bijna niet te vermijden, of ik moet echt om gaan rijden. Maar ik vind wel dat wanneer jouw paard zijn terretorium markeert in een woonwijk, dat je zo netjes moet zijn om het op te ruimen.

@SusanH; wanneer een paard/pony ergens niet vertrouwd is, vind ik een touw eraan geen slecht plan, wel een tip voor ts, laat degene die het touw vast heeft afstappen van de fiets als je paard gespannen is, op zich maakt het touw heel veel uit, maar niet als je van de fiets bent getrokken en op de grond ligt.

@Narnia; dat zou zo zijn als een paard een landbouwvoertuig is, maar dat lijkt me meer iets van een jaar of 50 terug, of jij moet toevallig nog veel paarden ploegen zien trekken.

Qwero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:09

Idd gewoon op de wegen rijden. Denk dat agenten echt geen probleem maken van als je op het fietspad rijdt, zolang je geen problemen loopt te trappen en de maatschappij"ontregeld" zal er niks ernstigs gebeuren. Je moet alleen wel zeker weten dat je paard goed tegen al het verkeer kant, anders heb je wel een groot probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:01

Citaat:
dat zou zo zijn als een paard een landbouwvoertuig is, maar dat lijkt me meer iets van een jaar of 50 terug, of jij moet toevallig nog veel paarden ploegen zien trekken.

Volgens mij begrijp jij mij verkeerd...

Ben het trouwens wel met Linky eens de potmarge is echt ontzettend druk, te druk om daar langs te gaan met je paard...

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:08

Je mag de weg niet op zonder ruiterbewijs of onder begeleiding van iemand die hem heeft.
Bos is ander verhaal, dan krijg je weer te maken met waar het verplicht is.

Zowiezo eerst de verkeersregels leren voordat je de weg op gaat, je hebt er niet alleen jezelf mee als het fout gaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:09

Pentax schreef:
Je mag de weg niet op zonder ruiterbewijs of onder begeleiding van iemand die hem heeft.
Bos is ander verhaal, dan krijg je weer te maken met waar het verplicht is.

Zowiezo eerst de verkeersregels leren voordat je de weg op gaat, je hebt er niet alleen jezelf mee als het fout gaat.

Kun je me daar even de wettelijke onderbouwing op geven?!?!?

Hier kun je beginnen: www.overheid.nl/wetten

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 18:28

Dat is nieuw voor me; nog nooit van gehoord dat je een ruiterbewijs hebben moet om op de openbare weg te rijden. Kul dus.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 18:34

xamberx schreef:
Te paard ben je een bestuurder en moet je je aan de regels van auto's houden zo lang je dat doet mag het.

Echt NIET hoor, niet aan de regels van de automobilisten!!!!!!! eerst zelfs eens de verkeersregels gaan leren voordat je een ander advies geeft!