Bang voor het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renner

Bang voor het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 12:01

Ik ben momenteel een friese merrie van 3 jaar aan het beleren. Longeren met longeersingel gaat goed, dan is ze erg braaf en doet stap, draf, galop, halt op commando. Ik heb haar ook een keer het mentuig opgehad en daarmee aan de lange leidsels door de bak gestuurd, gaat ook goed. Er heeft 3x iemand opgezeten, aan de hand gestapt, dat ging 2x goed en helaas de laatste keer niet omdat op dat moment een langsrijdende motorrijder zijn motor zonder demper op de uitlaat flink opentrok. Sindsdien is de merrie bang voor het zadel.

Als ik haar opzadel wordt ze erg nerveus. Gelukkig is ze erg gehoorzaam, maar ik moet haar wel in de gaten houden als ik met haar naar de bak loop, want anders zou ze dwars over me heen lopen. Met longeren wil ze alleen maar hard draven of galopperen.
Ik heb het nu gisteren zo aangepakt: eerst aan de hand in de bak een tijd stilstaan met het zadel op. Maar bij elke beweging die ze zelf maakte probeerde ze weg te schieten. Gelukkig dus heel gehoorzaam, dus als ze dat niet mag dan staat ze ook stil, maar zichtbaar heel nerveus. Daarna aan de hand gestapt. Zelfde verhaal, erg gespannen en nerveus, erg op mij gericht, maar ik moest wel erg oppassen, ze had momenten dat ze ineens weg wil rennen. Daarna toch voorzichtig proberen te longeren, dat was alleen maar willen draven of galloperen. Ze bokt niet en is nog wel beheersbaar als ik de lijn verkort en dichter bij haar hoofd ben en dan vraag of ze wil stappen of stilstaan.

Mijn plan is omdat het geen paniek is, er niet gebokt of gesteigerd wordt, dit op deze manier door te zetten en dit te gaan combineren met grondwerk (ik doe meestal de "slalom" en de "doolhof"). Dat werkte bij mijn fjord ook goed, alleen deed ik het bij haar met een andere reden, namelijk zij dramde erg door en op deze manier heeft ze leren wachten op mij.

Misschien hebben jullie nog andere tips?

Ik kan overigens alle tijd van de wereld nemen om deze merrie te beleren, ze is van mijzelf en als ik rijden wil dan heb ik daar 2 andere paardjes voor staan.

Wins8976

Re: Bang voor het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:03

Wauw, wat goed van je dat je daar zo mee omgaat!

Ik vind je idee erg goed.
Verder heb ik er niet veel verstand van. Maar echt respect voor je.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:04

hoi,

je hebt het ongetwijfeld zelf al gechecked maar kan het geen pijn zijn? Ik vind het een apart verhaal, geschrokken van een motor en daarna bang van zadel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:06

Hoe gaat het werken/longeren zonder zadel op dit moment, is daar ook de spanning aanwezig? Dus met longeersingel of tuig er op?

Dan zou ik het eerder in pijn dan in angst zoeken. Heeft ze geen last van het zadel of van de singel, dus past alles goed?

Renner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 12:10

pijn lijkt mij niet, zadel, singel, paard alles nagekeken, het zadel wordt nog niet belast (er zit niemand op) en longeersingel en tuig geven geen problemen. gebruik in alle gevallen ook hetzelfde hoofdstel & bit
Als ik het zadel erop leg wordt ze al rillerig.
Ik heb bij haar dus wel het geluk dat ze erg onderdanig is en dus niet daadwerkelijk dwars over me heen loopt.
Ik denk dat ze de schrik van vorige keer (met de motor) geassocieerd heeft met het zadel op haar rug.
(de motor is van mijn minderjarige buurjongetje, die er doodleuk met crosst over het overpad in het land. daar is het laatste woord nog niet over gezegd met zijn vader)

Edit: zadel past goed, sluit overal goed aan, heb er hetzelfde dek onder dat ik gebruik bij het longeren met longeersingel.

dus bij longeren met longeersingel gebruik ik ook een vierkant zadeldek, misschien is dat ook nuttig om te vermelden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:12

Dan even een stap terug doen. Dus wel werken met longe/tuig enz maar niet met het zadel.

Oefenen met zadel er op, braaf, ok zadel er weer af. Dit in stilstand. Tot ze daarin braaf en rustig is dit uitbereiden naar zadel er op, singel er aan, braaf, spul er weer af. Enz enz.

De nare ervaring blijft langer hangen dan de goede helaas. Ik zou het even rustig weer opbouwen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:36

Ze zal idd flink geschrokken zijn van die motor en nu even het vertrouwen kwijt zijn.
Persoonlijk zou ik dit dus oplossen door van het zadel een bijzaak te maken en niet de focus. En hiermee kan je heel klein beginnen, dus gewoon het zadel in de buurt laten liggen terwijl jij aan het borstelen bent. Niet in hetzelfde ritme blijven hangen: zadel op, naar de bak, "werken", want het is in dat riedeltje dat ze een slechte ervaring heeft opgedaan (het schrikken van de motor).
Nu is het dus zaak van zoveel mogelijke goede ervaringen op te bouwen met en rond het zadel en de bak, want het probleem is niet enkel het zadel, maar de gehele situatie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:00

Ik ga mee met voorgaande reactie. Het zadel niet opdoen tijdens het werk. Maar even poetsen zadel op en is ze braaf zadel er weer af. En pas later als ze het zadel weer gewoon is kun je dit weer gaan gebruiken tijdens de training.

Renner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 13:03

gini: Hmm ja dat is een goede wat je daar zegt over in hetzelfde ritme blijven hangen. Ik ga dat uitproberen wat je zegt. Groot voordeel vind ik dat ze dus geen extreme reacties geeft en niet in de blinde paniek schiet. Maar het is wel jammer dat dit nu het issue is, want het ging zo goed.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:06

hebben jullie nadat ze zo geschrokken was wel goed afgesloten?
zou idd het zadel eerst even achterwege laten. gewoon lekker longeren en grondwerken, als ze het vertrouwen weer terug heeft rustig opbouwen (zadel op, blijft ze rustig er weer af etc.)
succes!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:10

Omdat de hersenen een directe verbinding hebben gelegd tussen zadel en ENG DING, is het zaak een andere verbinding tot stand te brengen: zadel en iets goeds.
Ik zou beginnen met het zadel tonen en wat lekkers geven, en dan gewoon gaan poetsen, longeren of whatever. Na een paar dagen zadel opleggen en belonen met wat lekkers.
Wanneer ze rustig blijft terwijl je het zadel oplegt, kun je steeds een kleine stap verdergaan.

Waarom ik in dit geval beloon met wat lekkers, is omdat de link tussen zadel en ENG DING erg sterk lijkt te zijn. Je hebt dus een sterke tegenovergestelde stimulans nodig wil je een andere verbinding tot stand brengen. Wat lekkers pakt echt de aandacht van je paard, een aai niet zo.

Renner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 13:21

Dat is ook een goed idee, met voerbeloning heb ik het ook voor elkaar gekregen dat ik haar hoeven mag krabben, dat ging eerst ook niet. Het is een tegenstrijdig paardje, van nature open, nieuwsgierig en niet bang aangelegd, maar als er dan iets gebeurt, dan kan ze echt heel erg van slag raken. Heel sensibel, zoeen heb ik nog niet eerder gehad.
Laatst bijgewerkt door Renner op 12-07-12 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Renner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 13:30

Beestenfreak: we hebben toen wel goed afgesloten, maar helaas niet zonder spanning.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:07

Ik zou weer gaan desenbiliseren op het zadel. Met het zadel op je arm naar haar toelopen, aaien, en weer weglopen. Dit herhalen tot ze zonder spanning reageert als je met het zadel aan komt lopen. De keer daarna breng je het zadel tegen haar aan, de keer daarna de zadel op haar rug en zo steeds een stap verder tot je bij longeren met het zadel bent aangekomen, en je paard op alle stappen daarvoor niet meer reageert.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:24

Waarom ga je niet terug naar het probleem en laat je haar niet aan de crosser wennen? Scheelt ook schrikreacties in de toekomst en geruzie tussen papa's.
Wat ik altijd doe met een voorwerp dat mijn paard eng vindt, is haar over haar hele lichaam 'aaien' ermee. Vanaf achter haar oren tot haar achterbeen en aan de andere kant ook. Als ze dat accepteert dan is het gepiep snel over. Als het op haar rug ligt en je gaat net haar lopen oid, haal het er ajb af als zij ontspant, dan asocieert ze het met ontspannen(/stilstaan zodat jij het eraf kunt halen:p). Het afsluiten vergeten ze nooit, en als ze gespannen zijn leren ze niet ;). Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes.

Renner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 14:45

Ik ga straks eea uitproberen, wordt vervolgd.

Renner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 21:55

Nou, heb net een uur met dr getut. Uit het land gehaald. Zadel gepakt en naast dr neer gelegd over het hek. Dr gepoetst. Toen opgezadeld. Toen het zadel gaan schoonpoetsen terwijl het dus op haar rug lag. Haar gedraai gewoon genegeerd.
Toen de clicker erbij gepakt en gaan inclickeren (ze kent nog geen clickertraining). Dat kon ze wel waarderen geloof ik, al die brokjes. Onder het inklickeren afentoe met de zweetbladen van dr zadel geflapperd. Dat vond ze eng, maar naar verloop van tijd was het eten toch interessanter.
daarna heb ik dr even laten staan en ben ik een pionnenslalom en de balkendoolhof neergelegd. Ben met dr de bak in gegaan. Ze was erg gespannen. Heb een aantal maal de slalom en de doolhof met dr gedaan. Het vele halthouden in de doolhof maakte haar wel rustiger, maar soms ineens uit het niets een schrikreactie. Net of ze dan ineens weer beseft dat dat zadel op haar rug zit. Ik wil eigenlijk haar eens laten filmen tijdens het oefenen om te kijken of ik er dan achter kan komen wat nou de trigger is daarvoor.
Toen terug naar de poetsplaats. Nog een paar keer inklickeren. Zadel eraf, beetje napoetsen. Toen door de bak terug naar het land. In de bak nog twee maal de doolhof gelopen en zo zonder het zadel ging dat duidelijk veel ontspannender.
Daarna in het land gezet. Halster af. 2x koekje met klick en daarna ben ik weggelopen. Ze stond me na te kijken terwijl ze de vorige 2 keren zich meteen omdraaide en naar achter rende.
Ik heb dus wel het idee vandaag wat bereikt te hebben. Ik had ook wel de mazzel dat het heel rustig weer was. Windstil, droog. Dat scheelt ook natuurlijk.
Ik heb alles laten staan in de bak, dan kan ik de komende dagen zo afentoe als ik tijd heb tussendoor wat met dr oefenen (ze staan bij mij aan huis).

Bedankt voor de tips, ik ben er echt mee aan het nadenken gegaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:08

-> OPG

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:12

Niks bereikt hoor. Je paard stond je gewoon na te kijken van: "What the hell just happened?"

Nee hoor, grapje. Ik vind dat je het zo heel goed hebt gedaan! En ik denk ook dat je snapt waarom ik van mening was dat snoepjes een goed idee zijn :-)

Ga zo door!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:05

En daarom vind ik snoep geen goed idee. Ze was schrikkerig, draaierig ,gespannen en nog erg onzeker met het zadel.
Wat denk jij: welk gedrag heb je beloond met snoep?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:22

Omdat het paard zich niet misdraagt, is er geen sprake van fout gedrag belonen met snoep.
Verder denk ik dat TS zelf kan kijken wat het beste werkt.
Ik ga hier geen discussie over beginnen, het doel van dit topic is om TS te helpen dit probleem op te lossen. Ik stel dus voor dat bokkers die kritiek hebben op de manier van trainen door TS deze op opbouwende manier aan TS voorleggen, zodat ze er wat aan heeft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:49

Het paard misdraagt zich niet in die zin dat die stout is, maar het vertoont wel ongewenst gedrag: schrikken, spanning, onzekerheid,... Dan kan je het paard nog volproppen met snoep, het paard geraakt niet van zijn angst af.
Ik gebruik zelden tot nooit snoepbeloningen en als je die al wil gebruiken zijn die enkel nuttig om dingen aan te leren, zoals: voet - paard geeft voet - klik - beloning; lig - paard gaat liggen - klik - beloning etc.
Hier zitten we echter in een heel andere situatie. Een onzeker en bang paard kan je de ene snoep na de andere geven, daar gaat de angst niet van weg. Het enige wat je dan krijgt is een paard dat even afgeleid wordt en zich voor een korte tijd focust op de snoep en straks helemaal geen zadel meer op wil zonder zijn mond vol te hebben.

Kortom, schrik en angst zijn niet af te leren door snoep, enkel door rust, vertrouwen en herhaling.

Bo_Cassey, mijn opbouwende kritiek van hoe ik het zou oplossen had ik al in een eerder bericht geschreven.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:52

Gini schreef:
Het paard misdraagt zich niet in die zin dat die stout is, maar het vertoont wel ongewenst gedrag: schrikken, spanning, onzekerheid,... Dan kan je het paard nog volproppen met snoep, het paard geraakt niet van zijn angst af.
Ik gebruik zelden tot nooit snoepbeloningen en als je die al wil gebruiken zijn die enkel nuttig om dingen aan te leren, zoals: voet - paard geeft voet - klik - beloning; lig - paard gaat liggen - klik - beloning etc.
Hier zitten we echter in een heel andere situatie. Een onzeker en bang paard kan je de ene snoep na de andere geven, daar gaat de angst niet van weg. Het enige wat je dan krijgt is een paard dat even afgeleid wordt en zich voor een korte tijd focust op de snoep en straks helemaal geen zadel meer op wil zonder zijn mond vol te hebben.

Kortom, schrik en angst zijn niet af te leren door snoep, enkel door rust, vertrouwen en herhaling.

Bo_Cassey, mijn opbouwende kritiek van hoe ik het zou oplossen had ik al in een eerder bericht geschreven.

Amen

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:53

Ik denk dat het TS duidelijk is dat ik niet gezegd heb dat ze het paard vol moet proppen met snoep.
Uiteraard gaat het in combinatie met desensibilisatie en moet een snoepbeloning op de juiste momenten worden gegeven. Ik ging er in mijn post vanuit dat de bokkers dat wel snappen, en ga dus niet tot in den treure uitleggen hoe dat in detail moet geschieden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:06

Maar wanneer is het juiste moment? Dus dan zou je een snoep moeten geven als het paard niet schrikt en niet bang is. Beseft het paard dat die een snoep krijgt voor iets wat die eigenlijk niet doet?

Je schrijft korte berichten en je wilt het niet tot in den treure uitleggen, en tegelijkertijd "beschuldig" je mij van het niet kritisch onderbouwen van mijn mening. Gek.