Paard met wonden door halster, oplossing??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FromChantal

Paard met wonden door halster, oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 22:26

Hallo,

Ik heb een KWPNer merrie en die heeft altijd een halsband gedragen,
alleen nu staan we op een andere stal en kreeg laatst te horen dat ze geen halsband om mag omdat de eigenaren van de stal dan niet verzekerd zijn.
Helaas heb ik wel een rede om mijn paard een halsband om te doen, met een halster heeft ze altijd haar hele gezicht open.
vaak tot bloedens toe, overal waar het halster en gespen zitten.
Ik heb al vele halsters gebruikt, een touwhalster, halster met bont, leren halster enzv. heb waarschijnlijk een stuk of 20 halsters maar ze haalt altijd haar gezicht open.
De enige oplossing was dus de halsband, hier reageert ze heel netjes op maar omdat deze niet meer om mag moet ik dus wat anders verzinnen.

Kent iemand anders dit probleem ook of kan iemand mij misschien wat aanraden?

Groeten,

Chantal Hofman

Abiola

Re: Paard met wonden door halster, oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:28

Kan ze niet gewoon zonder halster in haar box staan, of staat ze in een stand?

FromChantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 22:30

Nee zonder halster mag ze de wei niet op. Doe je het halster om zetten hun je paard buiten, doe je het halster of laten ze haar op stal staan. En helaas kan ik niet elke ochtend erheen om haar buiten te zetten. Maar buiten loopt ze dus ook met halster om en krijgt ze ook gewoon de wonden.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:31

Dan zou ik even met stal overleggen, ze kunnen toch wel even een halster omdoen? Zij zien die wondjes toch ook?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:31

Wat is dat verzekerverhaal?! heb je dat gecontroleerd?
Dat klinkt mij nl. vrij onwaarschijnlijk in de oren..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:32

Vreemd verhaal over dat halster.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:32

Wat een flauwekul van de staleigenaar. Waartegen zouden ze dan niet verzekerd zijn? Als jouw paard zich losrukt met halsband of halster en brengt schade aan wat dan ook aan ben jij aansprakelijk. Niet de staleigenaar tenzij hem (oliebol, kan niet op dat woord komen) 'onverantwoordelijk' gedrag verweten kan worden.
Met halster om naar buiten, halster af en pas weer om met ophalen. Zoveel werk is dat niet. Bij hebben paarden alleen een halster om als ze daaraan geleid worden. Waar een wil is.......

FromChantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 22:36

Ja ik vondt het ook een raar verhaal. Want er zijn genoeg paarden die het halster verliezen. Maarja. Omdat als er wat gebeurd en hun je paard mee moeten nemen. Je paard met halsband te sterk zou zijn. Alleen als je paard op hol slaat houd niks hem tegen ook geen halster. Ik probeer via internet er achter te komen als er wel zon verzekering is. Want ja ik wil dit liever ook niet

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:38

Kan je geen leren halster met extra bondjes ofzo aandoen ? of heb je dat ook al geprobeerd ? :) een leren halster is natuurlijk wel duur maar gaat bij sommige paarden minder snel schuren en met de bondjes langs de zijkant en eventueel aan de neus en bovenkant (mss niet echt een zich := ) lijkt het me dat ze zich niet meer kan bezeren ?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:39

Laatst bijgewerkt door Anne_GTI op 11-07-12 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:40

Lange touwtje gebruiken met buiten zetten, dan is er zat ruimte voor een lus om de neus voor extra controle. Als dat kennelijk de enige reden is om geen halsband te mogen gebruiken heb ik toch vragen bij kunde stalhouder en opvoeding van de paarden.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:45

Ach als het alleen een verzekeringstechnisch verhaal is dat er een halster om moet zitten. Zou ik als ik jou was eens creatief zijn met haaknaald of breinaalden.
Maak een lapzwanshalster van zachte wol. Nek band gewoon omdoen, ze heeft toch een halster? Nergens staat hoe sterk of heel dat ding moet zijn, als dat al bestaat als reden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:45

Ik kan me wel voorstellen dat de stalhouder ze met een halster op in de wei wil hebben. Zeker in grote koppels waar veel in getrokken wordt door andere mensen om paard uit de koppel te vissen loop je het risico dat er weleens wat paarden los komen omdat een hek niet gesloten wordt bijvoorbeeld. Dan is het gewoon veel makkelijker om een paard te vangen met een halster op.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:47

Nog nooit mee gemaakt dat een paard zijn hoofd tot bloedens toe open maakt aan een halster.
Daarnaast kan de stal eigenaar beter je paard met jouw als eigenaar je gewoon de deur wijzen.

Heel hoog penny gehalte dit topic. :7

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:53

Nou Ariebren, ik vind dat pennygehalte nog wel meevallen want ik heb er ook eens ooit zo een meegemaakt...

tamary schreef:
Lange touwtje gebruiken met buiten zetten, dan is er zat ruimte voor een lus om de neus voor extra controle. Als dat kennelijk de enige reden is om geen halsband te mogen gebruiken heb ik toch vragen bij kunde stalhouder en opvoeding van de paarden.

Amen.

Dat verzekeringsverhaal... onzin.
De stalhouder wil het gewoon zoals hij het wil en heeft geen goede argumenten en dat weet hij.
Blijkbaar valt er niet zo heel goed met deze meneer te praten, los het zo goed en kwaad op zoals hij het wil. Je zou de veearts met de man kunnen laten praten en hem een beetje overreden. Laat de man zelf een goede oplossing voor je bedenken als hij met de veearts gesproken heeft. En intussen, op zoek gaan naar een stalhouder die zich niet als een boer gedraagt en die wat paardiger is.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:09

Ik vind het vreemd dat een paard echt wonden heeft van een halster. Kale plekken hebben die van mij ook wel. Ik heb dit opgelost door vierkante stukjes bont (met een T Laura123456) met daarin een stukje schuimrubber. Dit vouw je rondom de metalen delen en aan de buitenkant even met de hand dicht naaien . Daardoor komt de rest van het halster wat meer van het hoofd af. Helemaal geen kale plekken meer.

FromChantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 23:11

Mrie je zei dat je dit al een gezien hebt. Wat heb jij of de persoon van wie het paard was er aan gedaan?. Ja de vrouw van hem heeft er met hem over gehad. En zei dat ze er al zolang mee loopt. Maar hij wilt niet luisteren en die vrouw heeft et wel geprobeerd.

Ja ik heb ook al een leren halster met bond geprobeerd. Maar op eenof andere manier haalt ze zich dan open aan de sluitingen en gespen. Volgen mij heeft ze gewoon zo'n extreem dunne hoofdhuid.

De meeste raden me aan met zo'n touwhalster. Natuurlijk gelijk besteld, maar dit was dus ook geen oplossing. :-(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:11

Ariebren schreef:
Nog nooit mee gemaakt dat een paard zijn hoofd tot bloedens toe open maakt aan een halster.
Daarnaast kan de stal eigenaar beter je paard met jouw als eigenaar je gewoon de deur wijzen.

Daar zou die stalbaas bij mij de kans niet voor gekregen hebben; ik had al eerder bedankt voor de eer............

FromChantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 23:13

Pillow waar heb je dat vandaan dan. Ga ik dat anders proberen om inderdaad ook de gespen met bond te bedekken. Heb wel al die bontjes voor neus, achter de oren en zijkanten. Wil nog een bontje halen voor onder de neus maar dan haal ik me gelijk die vierkante bontjes.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:15

Ariebren schreef:

Wat ben je toch weer lkkr begripvol.

Om eerlijk te zijn heb ik een schurfthekel aan staleigenaren die niet naar het belang van het individuele paard kijken maar werken volgens de automatische piloot. Mss overdrijft TS, maar wat dan nog? Haar paard is net zo braaf aan een halsband als een ander met halster. En dat verzekeringsverhaal is natuurlijk helemaal een banketstaaf. Als staleigenaren met banketstaaf aankomen, zegt mij dat genoeg.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:18

En als de pensionhouder eist dat de paarden met een halster op de wei in gaan kan je dat doen of je kan een andere stal zoeken.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:19

Hier ook een probleem gehad op stal, nu hebben ze bij het betreffende paard korte hoesjes van een autogordel om het halster heengedaan aan de zijkant. Het paard heeft er nu geen last meer van en het staat wel leuk! aan elke kant staat nu Racing! :P helaas heb ik geen foto van het totaal plaatje

wel van de hoezen

http://www.google.com/imgres?q=racing+g ... 2,s:0,i:81

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:22

Ik vind niet dat de stalhouder naar een oplossing moet zoeken over het halster, het is niet zijn paard toch.

Eigenaar moet zelf maar wat op verzinnen zodat de stalhouder makkelijk gemaakt wordt om paard naar buiten en naar binnen te halen.

Het klopt wel dat een paard met een halster veel makkelijker te hanteren is als met een halsband.

Toch ik zou naar een ander stal gaan uitkijken, dat handiger is bijv. zo eentje dat in de weidemaanden gewoon 24/7 per dag op t land kan, geen gedoe voor jou om binnen en buiten te zetten, en of dat ze voor jou buitengezet wordt maar dat het halster afgehaald wordt zodra het op het land is, dat jij je paard savonds zelf binnenzet.

Van ff 5 minuten een halster krijgen ze toch geen wonden? nee toch.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:25

Hoe doe je dat met het hoofdstel?
Anders een halster wat niet schuift? Maar mooi aansluit van zacht leer?

Persoonlijk vind ik het geen fijn idee om mijn paard met halster op stal te hebben, vanwege het achter iets blijven hangen.

FromChantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 23:27

Sababber, is inderdaad een leuke en makkelijke oplossing maar ik neem aan dat het ongeveer hetzelfde effect eeft als een bondje?