Wat voor auto moet ik voor mijn tweepaards trailer zetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Wat voor auto moet ik voor mijn tweepaards trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 22:11

Ik rijd al jaren rond in de Ford Transit bus van mijn moeder met daarachter een tweepaardspaardentrailer max. tot. gewicht 2000 kg. Helaas ga ik op eigen benen staan ;) en ben dus opzoek naar een eigen auto zodat die hele dure bus de deur uit kan...

Nu heb ik mijn BE rijbewijs en vraag ik mij af of ik met een auto die max trekgewicht 1600 kg ook mag rijden met mijn trailer die leeg ongeveer 700 kg zal wegen en met 1 paard erin rond de 1500 kg zal wegen. Ik heb maar 1 paard en meer zal er dus ook niet instaan

Ik heb al heel wat afgezocht maar wordt er niks wijzer uit. Klopt het als mijn gedachtegang is, ik heb mijn E rijbewijs dus zolang ik maar niet meer dan 1600 kg aan totaal gewicht (trailer +1 paard) erachter hang mag het??

Wie o wie is hier wel handig mee.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:04

http://www.overheid.nl/wetten art 15 lid c reglement rijbewijzen:
motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B)

en lid h:
motorrijtuigen van een van de rijbewijscategorieën B, C, C1, D of D1 voor het besturen waarvan de bestuurder in het bezit is van een rijbewijs, met een andere aanhangwagen dan op grond van dat rijbewijs mag worden voortbewogen (Rijbewijs E)

Interpreteer in jouw geval:
Zolang het trekkende voertuig het feitelijke gewicht van trailer plus lading mag trekken is het legaal. Elke andere uitleg die ook hier wel weer langs zal komen is onzin, typische gevalletjes van klokken en klepels.

Dat die lege trailer meer dan 700kg weegt, is iets wat je zult moeten checken, evenals het feitelijke gewicht van de trailer met je paard erin.

Daarnaast denk ik niet dat je veel auto's zult vinden die echt goedkoper zijn in gebruik dan de Ford Transit van je moeder.
Je zit aan auto's van de klasse VW Passat, Ford Mondeo, Toyota Avensis en soortgelijke maat om die 1500 - 1600kg trailer legaal aan de haak te mogen hebben.

Daarnaast heb je nog: [TAO] Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Succes met je zoektocht.........

__PSM__

Re: Wat voor auto moet ik voor mijn tweepaards trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 06:51

Goedkoper in gebruik misschien niet... Maar goedkoper in wegenbelasting enz. Zeker wel....

Die bus is nu een btw auto, dus nog leuk te betalen... Maar als privé auto voor mij is dat echt heel duur....

Volgens jou mag het dus wel?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:19

__PSM__ schreef:
Goedkoper in gebruik misschien niet... Maar goedkoper in wegenbelasting enz. Zeker wel....

Die bus is nu een btw auto, dus nog leuk te betalen... Maar als privé auto voor mij is dat echt heel duur....

hoi heb pas mijn be gehaald.e ik kreeg dus die vraag,mag je een aanhanger met maximaal laad vermogen 2000kg trekken met auto maximaal 1600kg.ik zei nee,maar dat was fout.
het mag dus wel word je aangehouden en geloven ze je gewicht niet van trailer met paard kom je wel met ze naar een weeg brug aan het rijden.

maar jij mag dus je 2 paard trailer trekken met een auto die bv maar 1600kg mag tekken,geen probleem wel maar met 1 paard.je kunt ook je 2 paards ruilen tegen 1 1,5paards trailer.

ik heb een bmw 325i van 94' en deze mag dus geremd 1600kg trekken
(auto is overgens misschien te koop)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:23

__PSM__ schreef:

Wat ik vind is niet zo belangrijk; het is belangrijker dat je legaal bezig bent volgens de wet! Wat jij wil is legaal, zolang de auto het feitelijke gewicht van de geladen trailer mag trekken.
Als jou trailer, inkl paard, 1500 blijkt te wegen (weegbrug!) en je auto mag > 1500kg trekken, dan ben je legaal bezig.

Ik geef je wel als advies mee om heel erg goed alle kosten naast elkaar te zetten. Auto's die 1500+kg aan de haak mogen hebben, zijn geen kleine gebakjes! Ga uit van feiten, niet van de sugestieve opmerkingen zonder inhoud die iedereen je op de mouw probeert te spelden.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 07:36

Ik snap dat mijn auto 1500 kg moet kunnen trekken, en dat dit ook geen kleine auto zal zijn...

Echter staat er nu een bus die door zijn motor <2000 mag trekken... Ideaal Ke voelt er niks van, maar rij 1 op 9 en word dus heel duur qua wegenbelasting... Eruit gaat die auto toch, dus nu opzoek naar een andere auto... Dat zal indd ook een flinke moeten zijn...

Maar of ik nou mijn trailer kleiner maak of niwt, 1600 kg trekken moet hik toch kunnen...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:42

Dan ben ik toch heel benieuwd naar voorbeelden van auto`s die zuiniger rijden met een trailer erachter. Ik kon ze nl niet vinden.
Misschien handig voor de volgende keer dat ik een andere aan moet schaffen. :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 07:46

Autos zullen met trailer niet zuiniger rijden... :n

Echter rijd die bus 1 op 9 zonder trailer ;) das niet leuk als woonwerk verkeer... Als ik dan 1 op 12/ 1 op 14 zou rijden zou ik er al blij mee zijn...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 07:51

De trailer zal er min of meer alleen staan voor noodgevallen.... En misschien 5 wedstrijdjes in het jaar... Dan wil ik legaal de weg op, maar verder is t een woonwerk auto...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:54

dan denk ik dat het goedkoper wordt om een kleinere trailer te nemen die je met een ander modelletje auto trekken kan dan de tweepaards.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 07:56

Welke kleinere trailer blijft met een paard van ong 750kg onder die 1600 kg?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:59

Wij hebben nu een Ford stationwagon Ghia uit 2002 die mag 1800kg trekken:) Is wel een ouder type van Ford. Die huidige mogen al veel minder. Daarnaast staat er al 3 jaar een Mitsubitshi Pajero uit 1986 klaar in de schuur maar moet op nieuw in verkeer gesteld worden omdat hij eerst is opgeknapt:) Kan niet wachten tot mjin man dat gedaan heeft. Die is belasting vrij nu geworden vorig jaar. En mag 2580kg trekken:) Is wel maar een 2 zitter en dat is de Ford natuurlijk niet dat is een gezinsauto met lekker veel ruimte erin:)

Beter een goede trekauto er voor zetten zodat je overhoudt bij het trekken, dan die tegen zijn maximaal trekgewicht zit. Dan krijg je je trailer niet makkelijk gedraaid en bij een helling merk je het direct sta je bijna stil. Een diesel (zwaardere motoren) trekt beter dan benzine of gas.

Zeker als je BE hebt kan je beter een goede trekauto pakken> maar helaas zijn er tegenwoordig steeds minder goede trekautoos voor trailers van paarden:) Je komt vaak toch op de zware jongens uit als je 2 paarden zou doen. En de wegenbelasting enz zijn niet misselijk voor zulke autoos helaas.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 08:36

Hmmm ik dacht dat mijn trailer een leeggewicht van +- 700 kg zou hebben... Het is helaas 850... Dus past het sowieso niet....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:51

850+750 = 1600, past wel toch?.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 09:01

Dan zou ik mijn paard eerst moeten wegen... Het gaat om een Gelderse ruin van flinke omvang en 180 hoog...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 09:01

Plus dat je dan Niks overhoud aan trekkracht denk ik...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:04

Is je trailer inruilen voor een lichtere een optie want dat geeft veel meer mogelijkheden.
Ik heb een nieuwe Opel Combo aangeschaft met een 2.0 liter turbo diesel en 135 pk, die mag 1500 kg trekken.
Ik betaal grijs kenteken maar ook geel zal hij goedkoper zijn dan een Transit.
Zonder trailer rijd ik nu 1 op 18 en met 1 op 12.
Wij hebben de XL 2 paards trailer van Ifor Williams weggedaan en rijden nu met een 1,5 paards van Ifor Williams maar die weegt ook nog een 700 kg.
Met CCC er in zitten we op zo'n 1300 kg maar die is natuurlijk wat kleiner dan Boy :D

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:07

Mijn 1,3/4 trailer met zadelkamer weeg 600 leeg. Dus dat scheelt al een hoop. als je karretje wel in een 1,3/4e past zou dat eventueel wel moeten kunnen :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 09:10

Dat is zeker een optie...

De offerte daar oor ligt al in de mail.... :D

Maar dan moet ik opzoek naar een mooi plekjevoor mijn karretje... Daar hoor ik vanmiddag meer van...

Als ik daarvoor vanmiddag groen licht krijg is de trailer snel omgeruild...

Nath, hoe breed is jou trailer?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:17

135

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:32

__PSM__ schreef:
De trailer zal er min of meer alleen staan voor noodgevallen.... En misschien 5 wedstrijdjes in het jaar... Dan wil ik legaal de weg op, maar verder is t een woonwerk auto...

Is dat de enige reden om een trailertrekkende auto te gebruiken? In dat geval is het huren van een adequate bus veeeeel goedkoper dan een dikke middenklasser rijden!
Als je verder geen gebruik maakt van de ruimte van zo'n grote middenklasser, dan kocht ik een zuinig klein autootje en huurde voor die paar keer per jaar een nieuwe, moderne VW-bus (1:15 met 2 ton aan de haak!), daar kan geen middenklasser tegenop!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:37

Ikke, waar huur jij een betaalbare trekkende auto dan? Alles wat ik tegenkom is echt de hoofdprijs, zelfs als je maar een 1 paards zou willen trekken :oo

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 09:41

Nouja, ruimte op vakantie is fijn natuurlijk ;)

Huren ben ik eigenlijk niet voor, bij stress en bijv. Koliek kan ik dan nog niet snel weg... En ik heb inderdaad nog nooit een goedkope trekauto ergens kunnen huren :n

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:44

Ik heb een Henra Buffalo 1 3/4 trailer met een binnenhoogte van 232 en die heeft een eigen gewicht van 540 kilo en 810 kilo laadvermogen, totaal 1350. Ideaal voor mijn joekel van 1.84 en makkelijk te trekken voor heel veel auto's. Nou hou ik zelf niet van krap gedoe dus ik heb een auto ervoor die ook een tweepaards mag trekken maar hiervoor heb ik bijvoorbeeld gereden met de peugeot 406 station, heerlijk ding, niet al te duur en heel makkelijk trekken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:44

dat is overal te huren :j
ikzelf doe dit al jaren, ga 3X per jaar naar een meerdaags concours midden in het land, en bezit zelf een Suzuki Alto :+
dus bij de garage hier in het dorp huur ik zo'n megagrote VW bestelbus die 2 paarden in een trailer een lachertje vind qua trekken.
kost mij 100 euro voor 3 dagen all risk verzekerd, dus absoluut nog wel te overzien.
gewoon her en der bij garage's vragen, vaak hebben ze wel wat staan en willen ze die best sporadisch voor een net bedrag een dagje uithuren :j