Tips/ervaringen 4-5 maanden boksrust

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Carien

Tips/ervaringen 4-5 maanden boksrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 10:59

Hallo bokkers,

Onze merrie moet door een vervelende blessure 4-5 maanden op boksrust. Dit was voor ons een flinke domper. Er zit niks anders dan ons erbij neer te leggen en die periode op z'n positiefst mogelijk in te gaan.

Graag hoor ik daarom ervaringen en tips hoe je zo'n lange periode het nog enigzins leuk kan maken voor het dier, zowel fysiek als mentaal. Het is geen gekke merrie met rare fratsen als ze wat langer stilstaat, maar toch willen we het voor haar zo prettig mogelijk maken.
Het is een 21 jarige merrie en tot 1 maand geleden superfit geweest, mijn vraag daarom ook of jullie je paard ondersteund hebben met een supplement? Zou dit echt baat hebben? Welk supplement hebben jullie gekozen?
Merrie staat nu nog op de kliniek en als het even meezit komt ze vrijdag naar huis.

Het zijn toch nog best wel wat vragen geworden, waardeer het enorm als hier handige tips uitkomen...alles is welkom :)

Bedankt bokkers!

Ik weet niet of het hier goed staat, zou een van de modjes het anders willen verplaatsen? Bedankt :)

YvonneV

Re: Tips/ervaringen 4-5 maanden boksrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:05

Heb je niet een mogelijkheid om een stukje wei iets groter als een box af te zetten?

marissapepe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:07

health4horses.nl

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:07

bij ons staat een paard in zijn eentje in een inloopstal. Zo kan heeft hij nog wel een beetje ruimte om te lopen.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:11

Die van mij heeft ook zo lang boxarrest gehad ivm hoefbevangenheid. Ik heb nooit het idee gehad dat hij zich heel erg verveelde. Hij is altijd vrolijk geweest. Ik heb wel een mooie ruime en lichte stal voor hem en hij had neuscontact met andere paarden.
Tuurlijk zou het voor het dier fijner zijn om lekker in een paddock in de buitenlucht te staan, maar dat gaat helaas niet altijd.
Wat heeft je merrie?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:12

Slowfeeder ophangen en een voerbal. en heel veel knuffeltjes van jou krijgen ;-) daar heeft ze het.meest aan!

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:13

Een buitenstal lijkt me ook al schelen, dan zien ze toch meer om zich heen.
Een stukje wei afzetten klinkt ook als een mooie optie, maar is het lopen erheen (ze zal er niet 4-5 maanden lang 24 uur op kunnen staan) niet te lang? Een loopstal is ook al aangenamer maar misschien loopt ze dan teveel.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:20

Ilse_123 schreef:
bij ons staat een paard in zijn eentje in een inloopstal. Zo kan heeft hij nog wel een beetje ruimte om te lopen.

ik bedoelde trouwens een opfokstal, dus hij kan niet naar buiten maar heeft wel meer ruimte dan in een gewone stal.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 11:23

Yvonne: Die mogelijkheid hebben we wel en in haar paddock hebben we ook een stukje gras.

Ilse, helaas hebben wij geen beschikking over een loopstal. Wel kunnen we eventueel een grote merrieboks maken, maar dan zitten we er nog mee dat we een paard moeten vinden voor ernaast. Anders staat ze alsnog alleen.

Arian, bedankt voor de tips. Die knuffels krijgt ze zeker, arme beest :)

Tjee, wat vervelend van jouw paard z'n hoefbevangenheid. Dat lijkt me ook een lang traject. Neuscontact is er in de boks waar ze nu in staat en ze kan 'gezellig' naar buiten kijken. Wij hopen ook dat onze merrie zich net zoals jouw ruin er zich bij neer zal leggen. Ik verwacht wel dat ze dat doet, maar hoop niet dat ze dan al teneergeslagen wordt. Het is een erg gevoelig dier.
Bij de merrie is flink stuk hoef weggesneden vanwege een ontsteking die heel diep zat, het is dus van belang dat het schoon blijft om de kans op infectie te beperken. Met een peesblessure hadden we het nog wel aangedurfd om haar in de paddock te zetten want het is geen gekke renner van zichzelf en doet rustig d'r ding.

Bedankt allemaal!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:31

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:42

Kun je de paddock niet verkleinen tot een grote box?
Dan staat ze in ieder geval lekker buiten en kan ze de andere paarden zien.
Zo doen wij het ook meestal op stal als een paard boxrust moet en dat werkt over 't algemeen wel goed.

Verder veel ruwvoer geven, evt in een fijnmazig hooinet of hooitas, zodat ze lekker lang bezig is en zich niet verveelt...

sterkte ermee!

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:01

Het probleem met die van mij was dat als ik hem buiten in de paddock zette, hij door de adrenaline gek ging doen. Met als gevolg dat hij daarna nog meer pijn had en zijn gips kapot was. Ik neem aan dat ze in het verband zit met haar hoef... Dat wil je er ook niet af hebben natuurlijk.
Ik zou haar lekker laten staan. Je ziet snel genoeg of ze veranderd in humeur en dan kan je altijd voor een andere optie kiezen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:09

Ruwvoer in veel kleine porties versprijdt over de dag geven. Dan heeft ze in ieder geval wat te kauwen. Of indd een fijnmazig hooinet of in van die voerkratten met speciale hooibalen. Zelf voer ik krachtvoer met een heel lage energiewaarde en met 1 kilo krijgt die van mij dan genoeg aan vitamine en mineralen. je kan het zelf uitrekenen op de website paardnatuurlijk.nl

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:13

yvonnedv schreef:
Buiten, paddock of weide is naar mijn idee schoner als een stal en ze heeft wat afleiding.

Daar ben ik het eerlijk gezegd ook mee eens. Hoe groter de ruimte waar ze op staan, hoe beter dit schoon blijft. Mag ze het wel belasten en is het alleen om schoon te houden? Misschien is dan een hoefzak een idee. Als ze het niet mag belasten en echt stil moet staan is dat natuurlijk weer anders.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:16

Ik zal ook proberen om een klein stukje weiland af te zetten waar je merrie kan lopen.
Is er ook niet een mogelijkheid dat jij je paard zo schoen omdoet voor zijn hoef dat gebeurd bij ons op stal wel eens plus dat ze een klein stukje weiland voor het dier afzetten...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:19

Buitenstal, redelijk ruim, veel héél veel hooi, zout/mineralen blok, speeltje o.i.d. en een maatje voor ernaast waar ze contact mee kan hebben is natuurlijk ook wel fijn. Als je niet direct een paard kan vinden, heb je niet ergens en (veel) te dikke Shetlander staan ofzo :P Klinkt een beetje banketstaaf maar er even vanuitgaande dat de boxen 3,5x3,5 zijn, dat is voor een (mini)Shetje fijner dan voor een groot paard. En dan die Shet gewoon 4 uurtjes per dag naar buiten ofzo, in die 4 uurtjes ben jij nog 2 uur bij de merrie bezig (uitmesten, andere stallen schoonmaken etc. borstelen, misschien wel oefeningen of iets?) dan staat ze dus maar 2 uur per dag in d'r uppie. Wel dan genoeg hooi geven.

Heeft ze toch nog 22 uur per dag 'iemand' om d'r heen, genoeg eten.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 19:12

Hoefschoen heb ik zelf ook al aan zitten te denken, maar het probleem is hierbij dat het verband er zoiezo de komende maanden op blijft en daarna moet ze nog een tijdje in het gips om te hoef goed af te laten groeien. Zat wel te denken aan misschien een hoefzak.

Of ze dus naar buiten mag gaan we vrijdag overleggen en de opties die we hebben, met stilstaan doorbloedt de hoef natuurlijk ook niet. Al is het voor 1 uurtje op een dag dat we het boksleven even kunnen doorbreken. Het liefst hebben we haar gewoon buiten, maar als de DA het toch ten zeerste afraadt vrees ik toch dat we dat advies volgen. Het is een te kwetsbaar iets om de mist mee in te gaan.

Vanmiddag wel een supplement gekocht die spieren, gewrichten en spijsvertering ondersteunt. Baat het niet, dan schaadt het niet :)

Wat een fijne reacties allemaal! Bedankt! Daar kan ik zeker wat mee.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:15

Het is allemaal het proberen waard meis, desnoods vraag je de DA als ie weer een keer moet komen om ff mee te kijken op de locatie zelf. Voor mensen met gipsvoeten heb je ook van die zakken, wie weet hebben ze ook zo iets voor paarden ;)

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 20:27

Dat is ook een optie, maar denk dat we eerder daar weer terug komen dan de DA bij ons. We zullen het vrijdag wel horen, spannend! En anders is het niet anders en maken we er het beste van in de boks. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:31

Misschien heeft ze die al wel, maar een stal met een buitenluik, dat ze in ieder geval naar buiten kan kijken en frisse lucht heeft.
Wilgentakken neerleggen? Dat vinden ze meestal wel leuk om aan te knagen en kauwen.
Succes met je paard.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:35

Wat vervelend dat je paard boxrust moet.. Mijn welshje moest ook 2x een half jaar boxrust omdat ze 2 keer haar griffelbeen heeft gebroken, dat s geopereerd en ze heeft ook een paar maanden met verband gestaan..

We haalden haar alleen met het verwisselen van het verband eruit en deden dan ook even de stal.
Verder voerden we kleine hoeveelheden hooi de hele dag door.. 's morgen en 's avonds kreeg ze een beetje zemelen, voor de darmen, ze heeft verder geen brokken of muesli gehad. Verder een beetje poetsen en knuffelen, het s even heel vervelend vooral voor het paard! Maar je moet maar denken dat het daarna weer goed komt en ze alles weer kan!!

Succes ermee!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:54

het is al gezegd, maar een stal lijkt mij ook niet schoner dan een paddock bv.
Ik zou kiezen voor zo'n hoefzak en haar dan in de paddock zetten, zeker omdat ze daar verder niet gek doet ofzo. Ze kan dan in ieder geval wel rond lopen...

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 16:33

We gaan voor een zo'n schoon mogelijke stal zorgen door 2 keer per dag te mesten :j
We zijn heel benieuwd wat de DA zegt :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:40

En een stal met uitloop? Dan zou ze evengoed buiten kunnen staan. Dan zou je misschien wel de onderkant moeten tapen anders slijt het verband.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 16:42

Daar hebben we helaas niet de beschikking over, op de oude stal wel maar dat was erg modderig als het had geregend.
Bedankt voor het meedenken!