5e x clubkampioen: wel of niet laten huldigen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

5e x clubkampioen: wel of niet laten huldigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 22:57

Beste bokkers,

Ik zit met een 'luxe probleem'.
Ik ben dit jaar voor de vijfde keer op rij clubkampioen geworden bij mijn Rijvereniging.
Ik heb hier altijd hard voor gewerkt, maar ik merk dat het kunstje er nu wel een beetje af is. Het zou me normaal gesproken niet zo heel veel meer doen, maar het maakt het dit jaar wel extra bijzonder omdat ik hierna stop met mijn leasepaard en na de zomervakantie ergens anders ga wonen en dus niet meer bij deze RV start.
Daarnaast ben ik bestuurslid en coördinator van de onderlinge wedstrijden.
Ik heb het hier met een medebestuurslid over gehad en zij heeft aangegeven dat het wel netjes is om mijn 1e plek af te staan en de reservekampioen te laten huldigen als clubkampioen 'omdat ik al voor de 5e x kampioen ben en in het bestuur zit'.
Ik begrijp haar kant wel, maar ik vind eerlijk gezegd dat ik het wel verdiend heb, ik het er net zo hard voor getraind. Daarnaast zou ik het een mooie afsluiter vinden met mijn lease.
Wat zouden jullie doen?
Je wel laten huldigen of de titel afstaan aan de reservekampioen?

mika11

Re: 5e x clubkampioen: wel of niet laten huldigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:00

Gewoon jezelf laten huldigen.
Als ik de reserve kampioen zou zijn, zou ik het helemaal niet leuk vinden als ik zou weten dat het eigenlijk niet verdiend zou zijn, om dan als kampioen uitgeroepen te worden.
Jij was gewoon weer kampioen, dat kan toch niemand je afnemen?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:01

Als ik je verhaal zo lees ben je verdiend kampioen geworden, je hebt er hard voor gewerkt en ik neem even aan dat jij niet de jury in je eentje hebt uitgekozen (en/of hebt omgekocht ;) ). dus ik vind het wel een beetje raar dat jij jouw plek af zou moeten staan. Hoe denkt de rest van het bestuur hierover?

Ik zou me als reservekampioen ondanks een huldiging als clubkampioen ook raar voelen. Je staat er wel, terwijl je weet dat daar eigenlijk een ander hoort. Voor mij zou dan de titel niet 'echt' zijn, denk ik.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:01

De reserve wint volgende keer wel.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:02

Ik ga mee met bovenstaande reacties.
Jij hebt je titel verdient door er hard voor te trainen, dus jezelf gewoon laten huldigen. :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:03

En als ze wilden dat jij je titel niet weer zou prolongeren, hadden ze je beter mee HC mee kunnen laten doen of je van te voren moeten vertellen dat het niet de bedoeling was dat je zou winnen. :\

Hoe langer ik erover nadenk hoe vreemder ik het vind dat je niet gehuldigd zou worden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:04

Ik zou me gewoon laten huldigen.Je hebt het clubkampioenschap toch gewoon eerlijk gewonnen? Gefeliciteerd trouwens.. :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:05

Als jij het gevoel hebt dat je terecht op de eerste plaats kwam is het terecht dat je je laat huldigen. Zo te lezen heb je gewonnen door hard werk waardoor je oprecht eerste bent geworden. Dan lijkt het me gewoon fair om de plaatsing ook in ontvangst te nemen. Zeker omdat je aangeeft dat je verhuisd lijkt het me niet dat je er veel gedonder mee zal krijgen.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:07

Als Anky straks op de olympische spelen wint, staat ze haar titel toch ook niet af omdat ze al eerder kampioene is geweest? Gewonnen is gewonnen. Klinkt beetje als jaloezie om dit van jou te vragen. En net wat Dreamybol zegt, zo'n reservekampioen voelt zicht dan zeker niet de échte kampioen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 23:08

Dreamybol schreef:
(...) en ik neem even aan dat jij niet de jury in je eentje hebt uitgekozen (en/of hebt omgekocht ;) ). (...)
Hoe denkt de rest van het bestuur hierover?

Ik heb juist heel bewust deze taak niet op me genomen, ook al coördineer ik de wedstrijden. Omdat ik zelf ook meedoe/meedeed aan de wedstrijden.

Het bestuurslid waarmee ik het erover heb gehad heeft nu de vraag bij de andere bestuursleden neergelegd.
Een ander bestuurslid zegt beide kanten van het verhaal te begrijpen, maar vind dat 'iemand anders ook wel weer eens mag'.
En een ander bestuurslid zegt ook 'je bent kampioen of niet' en wat jullie ook zeggen: als zij de reservekampioen zou zijn, had zij ook vriendelijk bedankt.

Ook al is het kunstje er inmiddels wel aardig vanaf, ik heb er inderdaad hard voor gewerkt en het is niet zo dat ik het niet leuk vind.
Maar ik zie dit natuurlijk alleen vanuit mijn eigen optiek. Voor hetzelfde geld zou het wel zo eerlijk zijn om mijn titel af te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:09

Ik vind het een raar en onterecht voorsel, om de reserve te laten huldigen :n

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:14

Nee, het zou echt raar zijn, om je verdiende titel af te staan omdat 'iemand anders nu wel eens mag'.
Misschien als het allemaal kinderen zouden zijn, die op een wedstrijd allemaal 'eerste' worden.
Maar anders vind ik het echt jaloers en kinderachtig gedrag.
En dat vind ik ervan :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 23:15

Voor ik het vergeet trouwens, voor de nieuwsgierige aagjes onder ons die m'n profiel bezoeken: bij het verhaal van Collin staat dat we ons 3e kampioenschap hebben behaald. Voordat ik met het ging rijden ben ik echter al twee keer eerder kampioen geworden. Het is dus het 3e kampioenschap van Co en mij en het 5e kampioenschap van mijzelf bij deze RV. (Ik zal maar niet al te hard roepen dat ik de twee jaren daarvoor bij een andere RV reed en ook kampioen was hihi)
Voordat er vraagtekens komen ;)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 23:17

mika11 schreef:
Nee, het zou echt raar zijn, om je verdiende titel af te staan omdat 'iemand anders nu wel eens mag'.
Misschien als het allemaal kinderen zouden zijn, die op een wedstrijd allemaal 'eerste' worden.
Maar anders vind ik het echt jaloers en kinderachtig gedrag.
En dat vind ik ervan :D

Nee hoor, het is echt van de volwassenen.
We hebben een volwassen kampioen en een jeugdkampioen. De grens ligt op 16 jaar, maar de reservekampioen is 21 jaar, dus het is niet zo dat ik een klein meisje haar 'droom' afpak :=

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:23

Heel integer van je dat je niet zelf de juryleden hebt geregeld!

Ik blijf erbij dat het bestuur je van te voren had moeten vragen niet weer kampioen te worden, als zij geen risico wilden lopen dat jij weer zou winnen. En dan dus door net te weinig wedstrijden mee te doen oid (als dat in jullie systeem kan), heb je wel de lol van wedstrijden starten, maar 'die ander' de kans om ook eens te winnen.
Vraag me ook af wat jullie reservekampioen hiervan vindt..

Wat betreft die kinderen waarbij het dan misschien anders zou zijn. Dat doet me denken aan de stal van een vriendin waar ze met een groep extern op wedstrijd zouden gaan. Uiteindelijk bleek er te weinig vervoer en is er op volgorde van inschrijving bepaald wie er mee mochten, ouders van jonge kinderen meenden dat hun kinderen hoe dan ook mee moesten, omdat het anders zielig zou zijn.
Ik zeg dan: de cursus omgaan met teleurstellingen is nú begonnen, soms draait niet alles om jou en je kunt niet jong genoeg zijn omdat te leren. Dus ookal pakte je een 'meisje' haar droom af, dan had zij beter moeten rijden om haar droom te bereiken, niet jou nu alsnog buitenspel zetten!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 23:31

Ik houd daar ook nooit van Dreamybol, het 'ikke ikke ikke' gedrag van ouders.
Laat die kinderen inderdaad maar eens leren om te gaan met teleurstellingen. Ik zie het zo vaak op wedstrijden.
De laatste wedstrijd trouwens nog meegemaakt: we werken volgens het FNRS systeem, dan heb je als RV de ruimte om ruiters te laten promoveren bij 5 promotiepunten, maar het mag ook al bij 2 punten.
Wij hebben ervoor gekozen dat ruiters met 4 punten mogen promoveren.
Maar een moeder vond dat haar dochter te snel naar de F4 was gegaan, omdat ze nog geen 5 punten had en dat wel moest volgens haar. Daarnaast had ze 209 punten, bij 210 punten krijg je een promotiepunt. Dus moeders vond dat haar dochter er nog niet klaar voor was.
"Want die pony was veel te zenuwachtig en te druk".
Tja sorry moeders, maar die pony voelt echt niet of hij nu een F3 of een F4 proef loopt. En kindlief moet ook maar leren dat ze niet altijd een promotiepunt kan halen.

Lees ik diezelfde avond nog een reactie van dezelfde moeder op hyves. De instructrice van kindlief had haar gekrabbeld: 'Ik heb je punten gezien, dus zo gek deed je het nog niet. Goofy had sowieso gek gedaan, of je nou F3 of F4 had gereden. Ik vind dat je netjes gereden hebt!'. Waaronder de volgende reactie van moeder staat: 'Heeey *** zo dacht ik er dus ook over. Super dr best gedaan en Goofy blijft nou eenmaal Goofy met al zn gekkigheid, daarom past ie misschien ook wel zo goed bij dr hahahahahahha.'

Wel grappig om je eigen woorden dan weer terug te zien haha.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:34

Erg hè, die ouders soms?! Ik heb een tijd geringmeesterd, echt hoe sommigen dan naast de bak staan. Terwijl wij toch echt altijd ons best doen om de kinderen het allerbelangrijkste bij te brengen: je doet het omdat je het leuk vindt!
Maar goed, nu dwalen we af. :P

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:36

Als iemand die niet actief geweest was binnen de vereniging, voor de vijde keer clubkampioen was geworden, hadden ze diegene dan ook gevraagd de eerste plaats af te staan?
Ik neem echt aan dat de juryleden onafhankelijk zijn en jij gewoon de beste bent geweest het afgelopen seizoen. En het idee van sport is toch dat de beste wint?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 23:44

Dat dacht ik dus ook Sientje. Ik heb nooit een poging gedaan tot omkopen van een jurylid. Ik ga er dan ook maar vanuit dat de juryleden mij ook gewoon eerlijk beoordelen.
Ik heb lang niet alle wedstrijden gewonnen, heb ook weleens dramatisch gereden. Maar het subtotaal van mijn plaatsingspunten is gewoon aanzienlijk hoger dan die van de reservekampioen.
Het gaat als volgt:

1e prijs = 30 punten,
2e prijs = 20 punten,
3e prijs = 10 punten,
4e prijs = 5 punten,
5e prijs = 3 punten,
6e prijs = 1 punt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 00:36

als het bestuur niet had gewild dat je opnieuw won hadden ze je moeten vragen niet mee te doen, simpel!

je hebt er hard voor gewerkt en waarom een stapje terug doen? Dat doe je volgend jaar al, dan is er sowieso een ander die kampioen wordt zover ik uit jouw verhaal begrijp.

ik zou het zeer vreemd vinden als het bestuur zou bepalen dat je een stapje terug zou moeten doen, krijg je dan ook je startgeld terug? laten we zo zeggen, bij mijn RV zou dit niet eens ter sprake zijn gekomen, winnaar is winnaar en klaar.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:20

Jezelf laten huldigen, eerlijk is eerlijk. Anders hadden ze moeten zeggen dat je niet mee mocht doen of niet voor de punten. Degene die het beste rijd die wint. Zo gaat het nou eenmaal.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:23

Inderdaad, jezelf laten huligen. Jij hebt gewonnen en niet iemand anders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:27

Sorry maar wat een ongelooflijke jaloerse k*treactie van je medebestuurslid, die gunt jou het gewoon niet. Ze zouden je zelfs nog extra moeten huldigen omdat het je vijf keer op een rij lukt. Op je strepen staan en aanpakken die prijs en daarna zelf een toespraakje houden waarin je iedereen ontzettend bedankt en licht ironisch eraan toevoegt dat de strijd volgend jaar weer helemaal open ligt omdat jij weggaat, alhoewel anderen het liever dit jaar al gezien hadden. Moeten ze maar meer en harder trainen of hun tekortkomingen erkennen, van harte gefeliciteerd met je vijfde kampioenschap,super.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:36

Gefeliciteerd!

Wat een raar medebestuurslid. Jij hebt gewonnen omdat jij de beste was. Als `iemand anders ook wel weer eens mag` moet die iemand anders gewoon beter rijden dan jij. Simpel zat. Maar je maakt het ze makkelijk: grote kans dat die iemand anders volgend jaar wint :D.

Hou je huldiging wel waardig en geniet ervan.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:49

Heeft dat bestuurslid jou gevraagd afstand van je titel te doen of kwam het van jou kant (omdat je je toch een beetje opgelaten voelde)??
Als het bestuur erover begon zouden ze wat mij aangaat een slechte hebben. Eerlijk gewonnen is eerlijk gewonnen. En zou ik me ook fijn als kampioen laten huldigen. Volgend jaar hebben ze toch al geen last meer van je.
Als je jezelf opgelaten voelt omdat je het alweer gewonnen hebt. Alsnog laten huldigen :D De rest had dan maar beter z'n best moeten doen, of jij slechter rijden :+ ;)