Vraag mbt Dazen/Horzels (en vliegendeken)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Vraag mbt Dazen/Horzels (en vliegendeken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 15:18

Beste Bokkers,

Ik heb een vraag mbt Dazen/Horzels.
Mijn paardje staat in een polder en nu sla ik dagelijks wel 10 Dazen/Horzels dood op haar op de momenten dat ik er dus ben. Daarnaast zal ze ook wel behoorlijk last hebben ervan. Daarnaast ben ik zelf inmiddels ook al 3x gestolen door mijn kleding heen.

Is het nu bijv 2 weken heel erg met deze beesten en word het dan minder, of blijft het voorlopig wel een aantal weken dat de Dazen/Horzels zullen huishouden?
(klinkt misschien erg onwetend, maar ik heb dit nog nooit zo erg aan de hand gehad).

En stel, als we echt een langere periode last houden van Dazen/Horzels, helpt een vliegenspray dan het beste of een vliegendeken? Ik vind dit namelijk best sneu voor dr zo.
En als jullie spray zeggen, wat helpt dan het beste? Vroeger hoorde ik ook wel eens van azijn in water namelijk.
(ik weet nog niet of mijn 3 jarige spray proof is haha)

Ik hoop op reacties zodat ik van het weekend of een spray of uit kan gaan voor een deken.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:22

Ik heb er ook redelijk last van bij mijn paarden. Ik heb ze onder een vliegendeken en spuit ze in met veerust. Ook zorg ik dat als ze gezweten hebben dat ze afgedoucht worden.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:22

Ik zou een vliegendeken nemen. NEem er een die hele kleine gaatjes heeft. Maar niet dat ze er tussendoor kunne komen!
Vliegenspray werkt niet op alle paarden goed

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:28

Ik heb ervaren dat een spray alleen voor tijdelijk helpt (vind het wel handig in gebruik als ik bijvoorbeeld een half uur in de bak ga werken) en je hebt altijd wel van die diehard-steekbeesten ertussen zitten die zich er niets van aan trekken... dus voor op de wei zou ik toch een vliegendeken aanraden. Heb je ook al even onder d'r buik gevoeld? Want daar heeft mijn paard heel erg last van muggen etc., zit helemaal onder de bultjes :(:) vandaar dat ik net even aan het naaien/knutselen ben geweest met m'n vliegendeken, zodat het gaas aan de onderkant ook dicht zit. Ben benieuwd of het echt gaat werken. Er bestaan ook vliegendekens met een buikflap eraan, daar kun je eventueel naar kijken :j

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:28

Ik heb een dazenval , die werken best goed, het eerste jaar wat minder maar heb hem nu 4 jaar staan en de paarden staan gewoon overdag buiten , de enkeling die echt van 1 daas al op hol slaan hebben een deken van epplejack aan met hals en over de oren, een erg fijne deken ook tegen exceem en niet duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:30

Ik zou ook voor een vliegendeken gaan, bij de mijne werkt geen enkele spray tot nu toe. Heb haar het liefst zonder de deken staan maar nu het zo erg is moet het maar even, ze is nu iig niet meer zo gefrustreerd door die horzels.
Heb zelf een deken met afneembare hals maar halsstuk gebruik ik nooit en met buikflap, die is wel ideaal omdat ze het meest last heeft op de buik altijd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:33

10 dazen, dat is niets, hier zwermen ze met 100 tegelijk om een paard heen en sla ze ooit per 5 in 1 klap dood. Enige effectieve is echt een vliegendeken. Dazen zijn er vooral met dit weer, wat broeierig en windstil. Aan de bosrand (en daar zitten wij) zitten er ook meer dan in het open veld of in de bossen zelf.

De periode waarin de dazen zitten is grofweg van dat de mais ongeveer 10 cm hoog op het land staat tot eind augustus.

Carmy81

Re: Vraag mbt Dazen/Horzels (en vliegendeken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:36

Vliegendeken !!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 15:37

Dank jullie wel voor de reacties. Dan ga ik maar voor een vliegendeken kijken. Vandaag ga ik voor het eerst even proberen een deken op te leggen (hebben een zweetdeken liggen), want ze ken dat nog niet. Maar komt wel goed. (heb inmiddels op paar dekens van bokt gereageerd).
Dazenval zou ook op een optie zijn. Ik zal het eens overleggen met landeigenaresse.

Het vervelende is vaak ook dat ze erg veel last van Dazen heeft als we lekker langs de weg aan het fietsen zijn. Moet ik elke keer stoppen en weer dood slaan en zij steeds schudden met dr hoofd.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:48

Als het goed is zouden ze geen last van de deken moeten hebben (qua schuren/warmte) ook niet tijdens het draven, dus zou je hem ook gewoon om kunnen doen als je met d'r naar buiten gaat. Ik heb bij de mijne trouwens ook een vliegenmasker aangezien ze gek werd van al het gekriebel op d'r hoofd/in dr ogen, werkt perfect :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 16:45

Stalgenoot had gelukkig nog een vliegendeken en gaan we vanavond even passen. Is er 1 van EJ. Maar heb gehoord dat ze wel wat krapper kunnen zijn aan de voorzijde en ik heb een lekkere brede tinker dame. Maar dus wel fijn dat ik m kan passen eerst dan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:50

_Maureen_ schreef:
Ik zou een vliegendeken nemen. NEem er een die hele kleine gaatjes heeft. Maar niet dat ze er tussendoor kunne komen!

Veerust werkt gegarandeerd! het is namelijk een contactgif waar de dazen aan dood gaan als ze erop gaan zitten. Enige voorzichtigheid is dus wel gewenst in de omgang met dat spul........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:53

ikke schreef:
_Maureen_ schreef:

Veerust werkt gegarandeerd! het is namelijk een contactgif waar de dazen aan dood gaan als ze erop gaan zitten. Enige voorzichtigheid is dus wel gewenst in de omgang met dat spul........

Veerust heeft bij mijn paarden nooit gewerkt, zelfs zo erg dat als ik net gespoten heb ze er rustig meteen weer op gaan zitten...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:56

Annickkii schreef:
ikke schreef:

Veerust heeft bij mijn paarden nooit gewerkt, zelfs zo erg dat als ik net gespoten heb ze er rustig meteen weer op gaan zitten...

Wat jij alleen niet ziet is dat ze er even later dood bij neervallen.
Het is natuurlijk wel een contactgif, dus als die daas op een plek gaat zitten waar jij niet gespoten hebt, moet je niet raar opkijken dat er niks gebeurt.........

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 17:57

In hoeverre is Veerust dan gevaarlijk voor het paard?
Met bijv kriebelen met elkaar en het dus binnen krijgen?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:23

Ik heb verschillende vliegendekens gekocht voor mijn paard, maar bij alle vind ik na enige tijd de dazen onder de deken op zijn rug..... dekens met en zonder buikflap, de dazen kruipen via liezen en buik gewoon tussen de deken, echt heel zielig. Dus nu maar zonder deken, heeft niemand anders daar last van?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:24

VSW -> SV

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:28

Tamadine schreef:
In hoeverre is Veerust dan gevaarlijk voor het paard?
Met bijv kriebelen met elkaar en het dus binnen krijgen?

Goede vraag, weet iemand daar antwoord op.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 22:03

Vandaag vliegendeken gepast van stalgenootje. Helaas te krap bij de boeg...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:09

Vliegendeken en Veerust :j

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 22:11

Is het het beste een vliegendeken 24/7 op te laten, of kan die juist in de avonden af en is het vooral voor overdag?
(sorry ben weinig bekend met dazen.)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:38

Vliegendeken werkt idd het beste :j Liefst zou ik ook met sprays werken, maar na tientallen middelen geprobeerd te hebben helaas nog niets gevonden dat echt werkt (vooral voor langere tijd).

Hier (op de veluwe) zijn de dazen er ongeveer van half juni tot half september. Het hangt er een beetje vanaf hoe het weer is.

Zo tussen 10 uur 's avonds en half 8 's ochtends zijn ze er niet; de rest van de dag wel. Soms staan onze paarden 's nachts buiten en overdag op stal vanwege de hitte en dan hoeven ze geen vliegendekens op. Overdag zonder vliegendeken is onmogelijk op dit moment.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:46

Een vliegendeken en voor de buitenritten kun je zelf gemaakte spray gebruiken.

Hier het recept voor de vliegenspray
Plantensproeier
50 ml Dettol
150 ml Citroen
100 ml Azijn
100 ml Water

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 00:07

Een vliegendeken kan je het best niet 'snachts dragen. Ze zijn dunner dus sxcgeuren sneller.

En die veerust is hartsikke gifig voor paarden. Dan kan je beter van een ander merk nemen die niet giftig voor paarden is

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 06:45

Mijn paarden hebben 24/7 een vliegendeken op, zonder problemen, ook niet met schuren. Zelfs op stal hebben ze ze op, omdat de staleigenaar niet veel zin heeft om bij 3 stuks de deken iedere avond eraf te halen en er weer op te doen. Zelfs mijn veulen staat gewoon met vliegendeken op.
Vliegenmiddelen doe ik verder niet aan, dat werkt maar heel even, hooguit 2 uurtjes, en is een hoop chemische rotzooi.

Dazen die onder de deken kruipen heb ik nog nooit last van gehad.