Instructeurs: problemen met angstige kids in lessen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleeniej

Instructeurs: problemen met angstige kids in lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 11:43

Een vraag voor mijn mede instructeurs:

sinds een paar maanden ben ik aan het werk op een nieuwe manege maar loop tegen een paar problemen aan: ik heb meerdere kinderen in de les die bang zijn om te galoperen. Nu heb je altijd wel kinderen die wat angstiger zijn aangelegd maar er zijn hier 2 of 3 gevallen waar ik maar niet doorheen lijk te komen.

Ter achtergrond: ik werk op een grote manege in Australie, de paarden en pony's zijn allen braaf en geschikt voor het werk dat er van ze verwacht wordt. Ook de andere instructeurs zijn allen ervaren, full timers.

Wie heeft tips of trucs om hier door heen te komen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:46

Hoe heb je het tot nu toe aangepakt? Zijn die kids voor andere dingen ook bang? Wat vonden ze precies eng aan de galop (aanspringen, snelheid, bang stuurloos te raken?) betreft het groepsles (hoeveel kids) of individueel les?

Grapjasjes12

Re: Instructeurs: problemen met angstige kids in lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:57

Ga eens een rondje naast ze rennen terwijl ze draven. Hierdoor krijg je een band met ze en gaan ze je meer vertrouwen.
Nadat je dat een aantal keer doet zet je het paard stiekem in een zacht galopje, 2 of 3 passen. Reageer hierop heel enthousiast en geef ze een enorm dikke pluim. Vaak zeg ik daarna: "Nou dat was eng he?!" op een sarcastische, maar vriendelijke toon. Dan lachen ze en zien ze ook in dat het niets voorsteld.
Negen van de tien keer is de angst hierna over :) Maak er zelf trouwens geen big deal van, doe alsof het allemaal niks is (wat het natuurlijk ook is ;) )

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 12:04

Idd handig om te vermelden:

de meeste kids hier krijgen zowel groepsles ( max 5 per les ) en prive lessen. Wat ik doe met galoperen ( en ook vanuit het bedrijf gedaan moet worden ): er wordt 1 voor 1 gegalopeerd op een volte en met de angstige kids laat ik de pony slechts enkele passen in de galop maken ( ze reageren allemaal goed op stem en ik heb dus ook controle over wanneer ze terug komen naar de draf ). Het betreft overigens kids die al een tijdje rijden, hierdoor probeer ik ze ook aan te moedigen om niet aan het zadel ( bokriempje ) vast te houden. Verder probeer ik met ze te praten over waarom ze iets eng vinden en uit te leggen dat het niet erg is om angst te hebben.

Mijn baas is van de harde aanpak en wil ook graag dat de instructeurs hier dus ook redelijk hard optreden bij dit soort problemen; dus geen gezeur en doorgaan. Ik probeer er zo min mogelijk een issiue van te maken en wil dus ook niet kinderen dwingen iets te doen waar ze echt bang voor zijn.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:06

Misschien er een spelletje van proberen te maken, dat ze meer gefocust zijn op het 'winnen'?

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:07

bouw een spelmoment in, rugby, vossestaarten, tikkertje, voor je het weet is een galopje gauw gemaakt.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:08

Meestal maak ik er een wedden dat spelletje van, met veel high five'en etc.

Heb laatst mn chantagemiddel gebruikt per 3 galopsprongen (op die pony) één snoepje (met wel een max van 6) :=
en voor een ander meisje voor elke 10 minuten in de les dat ze op een groter paardje zit ook een snoepje :') ongelovelijk maar het werkt.

edit: verder werk ik heel erg met "galopzit". Dus al in de eerste lessen echt er klaar voor gaan zitten, met de handelingen en die handelingen (achterover zitten, plakken, hakken goed laag drukken en zonodig benen iets naar voren) zodoende in een woord kunnen benoemen. Als ze dit goed ingeprent hebben merk ik dat ze een stuk rustiger zijn in hun denken over galop, want ze weten wat ze moeten doen. Zeg ik precies hetzelfde maar dan zonder het samen te voegen naar één woord blijven ze maar nadenken over wat ze moeten doen en gaat het wel eens fout met verkeerd zitten.

tweede edit: ben zelf ook wel meer van de hardere aanpak, maar dan net zo als dat je met een paard om zou gaan. Je gaat niet pamperen, en ooohh wat eng. Nee net als dat je een leider bent, je wilt wat van ze maar hebt ook respect voor ze.
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 04-07-12 12:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:08

En een longeerlijn? Dan gaat er in het koppie vaak een knop om dat ze het durven want jij hebt dan het paard vast.
En ik ben wel heel benieuwd waarom jij juist niet wilt dat ze het bokriempje vast houden?

Oh en er een wedstrijdje van maken is een hele goede, dan zie je die kinderen ook meteen veranderen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:09

Het zelf moeten remmen is natuurlijk wel eng. Is het geen idee om ze aan de longe te laten galopperen? Op die manier heb jij voor hun idee een extra rem erop. Zo heb ik het mijn dochter ook geleerd en inmiddels galoppeert ze los.

Btw vreeeeeselijk zo'n harde aanpak. Met een beetje rust en geduld kom je vaak veel verder.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:09

miss kan je er een keer of wat naast rennen tijdens de galop, en als t goed gaat complimentjes maken.
laat ze groeien qua zelfvertrouwen.
of maak een deal, deze week niet in galop? prima, maar volgende week gaan we het wel proberen toch?
ik probeer altijd alles met een knipoog te brengen, dus altijd met een grappige onderliggende toon, dat werkte altijd erg goed !

succes!

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 12:18

_Marloes: aan de longeerlijn is het beter, maar nog steeds angstig. En de reden van het bokriempje: het gaat om een paar kids die al langer rijden en voorheen prima hebben gegalopeerd. Met beginnende ruitertjes vind ik het niet zo erg als ze de eerste paar keer dat riempje vast houden maar ik heb ervaren dat ze vaak te veel op dat riempje vertrouwen en voorover gaan zitten in de galop.

Dan wbt spelletjes: een deel van de lessen hier worden idd besteed aan spellen waarbij ik ze zoveel mogelijk aanmoedig om zo snel mogelijk te gaan. En de meeste kinderen worden dan ook echt best fanatiek en gaan sneller, alleen deze 3 gevallen blijken moeilijk om door te komen. ander probleem hier is dat door de vele games sommige pony's TE snel terug komen...

Ladypaard: misschien is chantage wel een goed idee.... ik ga het iig eens proberen.

Wat ik ook probeer: ik heb ze zelf 3 pony's laten kiezen waar ze het liefst op rijden en daar rijden ze dan ook meestal op. Daarnaast ze hoeven van mij ook echt niet te galoperen op pony's waarvan ik weet dat ze soms wat stout kunnen zijn of als er een situatie ontstaat waarvan ik denk dat er mogelijk iets kan gebeuren.

Het is puur psychologisch en ik weet niet goed hoe hier doorheen te prikken.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:19

hoe oud zijn ze?

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 12:28

8/9jaar. 2 komen een keer per week voor een groepsles en de ander komt voor 1 groepsles en 1 priveles.

Heb al zitten denken om ze zelf te laten kiezen of ze willen galoperen de komende tijd... En afwachten of ze zelf aangeven weer te willen over een paar weken? Alleen gaat dat een beetje tegen mijn gevoel in....

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:32

Kinderen die angstig zijn om te galoperen , zet ik hier op de menwagen ,Nick gaat voor de wagen en zo mogen ze Nick in galop zetten , vanuit die ervaring daarna met de voltigeersingel in galop op Nick , en daarna weer in het zadel. Het neemt tijd , op dit zo op te bouwen , .... Het heeft diep down te maken met angst om geen controle te hebben. In de motoriek hebben ze vaak het gevoel dat ze het niet redden..... En dat geeft de angst. Mijnsinziens is het verstandig niet door te drukken , kinderen rijden immers paard omdat ze het leuk vinden.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:36

marleeniej schreef:
8/9jaar. 2 komen een keer per week voor een groepsles en de ander komt voor 1 groepsles en 1 priveles.

Heb al zitten denken om ze zelf te laten kiezen of ze willen galoperen de komende tijd... En afwachten of ze zelf aangeven weer te willen over een paar weken? Alleen gaat dat een beetje tegen mijn gevoel in....

Dan geef je bij de kids eigenlijk aan dat galop inderdaad iets is om over te twijfelen.
Zou ik niet doen.

Maak een speelelement.
Tikkertje, behendigheidsparcourtje oid.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:43

En is meerennen een optie? Even een stukje samen en na een paar passen los laten en na weer een paar passen een stap opzij zetten? Dan overgang naar draf en belonen. Zo hoeven ze alleen de galop te ervaren en nog niet bezig te zijn met sturen en of regelen.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:51

ik zou ze toch even dat riempje laten vasthouden en dan merken ze dat ze 't toch kunnen, wel erbij benadrukken dat ze op de houden blijven letten en zelf ook zeggen dat ze netjes achterover blijven zitten en de hakken omlaag houden. eventueel na 1 of 2 keer met maar 1 hand aan het riempje en dan gaan durven ze daarna wel weer met de handen los... voltige is ook een heel fijn hulpmiddel voor angstige kinderen... wel met een paar ervaren erbij een een brave pony/paard (wij hadden hier een dikke haf voor die in galop nauwelijks bewoog en waar je heerlijk op kon staan)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:06

variant op zadel/bokriempje vasthouden, kun je ook een touw om de nek doen (maar dan heb ik wel de pony aan de longeerlijn :+ )
Ik ben juist voor om zo weinig mogelijk zadel of bokriempje te gebruiken (in het begin) want dan leer je ze daar juist aan optrekken en vasthouden. En krijg je juist een slechte zit die moeilijk te corrigeren is omdat het natuurlijke gevoel kwijt is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:16

Ik zou de galop persoonlijk een poos overslaan bij de kinderen die bang zijn.
Het heeft weinig zin om een bang kind te dwingen iets te doen watie eng vindt. Kans is groot dat ze juist door het spannen tijdens de galop hun evenwicht verliezen en er op die manier afvallen, en bevestigd worden in hun angst.
Ik zou het gewoon laten rusten voor die kinderen, paar weken geen galop, tot ze meer vertrouwd zijn en dan weer eens proberen.
Galop is 2 rondjes op een heel uur les, waarom die twee rondjes de les laten verpesten?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:42

Ik ben ook geen voorstander om de galop te beoefenen met angstige kinderen. Bij ons krijgen ze daar gewoon de tijd voor. Door de galop te vroeg te vragen krijg je alleen maar kinderen die verkrampt en gespannen op de pony zitten. En vallen ze er dan af heb je helemaal een probleem. Als een kind aan de galop toe is, maar toch een klein duwtje nodig heeft. Doe ik dat vaak in combinatie met een springles. Dat vinden ze vaak wel leuk. Laag hindernisje vanuit draf en als de pony dan na de landing 2 galop sprongetjes maakt hebben ze dat niet eens door en dan zeg ik ..... toch een lekker galopje he ! En meestal willen ze dan meer ;-)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:53

Ik vind trouwens wel dat het van het kind af hangt. Bij de één zou ik wat harder doorpakken, bij de ander ga ik een grappig verhaal op hangen, weer een ander laat ik een paar weken met rust.

Laat ze iig niet vasthouden, daar creër je meer ellende mee dan dat je er iets mee oplost. Zelf aan laten geven zou ik ook niet doen. Die kinderen moeten op jou kunnen bouwen, jij moet hun rots in de branding zijn.

Heb je het idee dat een kindje eigenlijk een beetje loopt te piepen, dan pak je harder door. Dit zijn vaak kinderen die een mooie zit hebben, maar meer met de rest meehuilen.
Een onhandig kind, met bijvoorbeeld weinig fysieke kracht, laat ik vaak even met rust.
Kinderen die er tussen in hangen geef ik een prachtig grappig verhaal over de pony waar ze op rijden of over de galop :)

Vooral heel enthousiast zijn en lekker gek doen mag ook, daar ontdooien kids van :D

kvb81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:13

Hier een ervaringsdeskundige. Als kind vond ik het vreselijk eng om te galoperen en m'n instructeur was van de harde aanpak en rende achter de pony aan met een longeerzweep net zo lang totdat hij in galop ging. Ik vond dat echt verschrikkelijk! Ik zou ze of aan de longeerlijn een klein stukje laten galoperen (al is het maar een paar pasjes) of een klein stukje meerennen en dan komt die galop vanzelf wel. Vooral niet teveel pushen en er niet zo'n issue van maken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:25

Vaak wil een spelletje als tikkertje wel helpen. Dan letten ze meer op het spelletje dan op het galoperen, en als het dan per ongeluk gaat komen ze er achter dat het toch niet zo eng was.

Ik heb laatst een voltige les gemaakt in een lesje van 3 waar 2 angstige kinderen bij zaten. Dik sjabrak en longeer singel op de braafste (maar wel voorwaards blijvende) pony, even netjes bij gezet zodat hij z'n rug fijn los liet en makkelijk begonnen. Stappen met losse armen en benen, even eigen tenen aanraken enzo. Op je knieen of zelfs staand op een stilstaande pony en daarna zelfs op een stappende pony. En dat uitbouwen. Tot mijn grote verbazing hebben ze allemaal met hun handen op hun hoofd gegalopeerd, dus zonder vast houden en zonder beugels! En durfde ze ook gekkigheid als met z'n 2en er op en galoperen.

We zijn nu ruim een maand verder en ze vlogen vanmiddag met z'n 3en in galop om mij heen en moest even ingrijpen dat ze zelf niet te gek doen. Terwijl de 2 bange meiden er echt meer dan een half jaar tegen aan hebben lopen hikken (soms wel proberen, maar het dan toch te eng vinden, een paar weken niet willen proberen enzo).

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:30

Wij laten ze ook het 'galopgevoel' een keer voelen op een voltigepaard met voltigesingel.
Dat vinden ze dan allemaal zo gaaf dat los galloperen geen issue meer is.
Zeker het proberen waard dus! (en voltige is ook gewoon leuk voor die kids haha)

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:34

Ik snap nooit zo waarom de galop MOET, bij ons gaan de kleintjes helemaal niet in galop. Eerst maar een goede basis..