2 nieuwe pony's, merrie schopt hengstje uit stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poesmoes

2 nieuwe pony's, merrie schopt hengstje uit stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 12:06

Hoi hoi,

We hebben sinds zondag 2 pony'tjes rondlopen, samen op een wei.

In eerste instantie ging alles goed. Ze hebben aan elkaar kunnen wennen.
Maar zit toch met een probleempje.
De merrie is de "baas". Ze is ook groter en ouder dan het hengstje.
De merrie is een shetlander, hengstje minipaardje.

Ze komen over het algemeen goed overeen, denk ik. Merrie heeft hengst al wel enkele stampen verkocht, maar niet dat dat overdreven veel is.
Maar de stal... Gisteren stond Skye (hengst) in de stal en jah, Fiona vond dat echt niet ok. Ging naar de stal en stampte Skye eruit. Echt heel zielig. Dat beestje riep alles bijeen. Angst, pijn?
Als Fiona in de stal is, komt Skye er niet in. Hij legt zich dan voor de stal.
Moet ik mij daar zorgen om maken of gaat het vanzelf over?
De stal is vrij klein maar kan eventueel uitgebreid worden. Maar mijn man staat daar niet voor te springen haha!

Weten jullie raad?

troi

Re: 2 nieuwe pony's, merrie schopt hengstje uit stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:09

Het is vrij normaal dat een drachtige merrie de hengst niet meer duld. Dus ik vrees dat je hier geen oplossing voor gaat krijgen. En als ze nu nog niet drachtig is (dat kan als ze nog maar kort bij elkaar staan) dan is ze dat straks wel, heb je nagedacht over de verzorging van het veulen?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:10

Poesmoes, ik ken je nog van dit topic: [VSW] houden van minipaardje

Allereerst heb ik het super dat je een tweede pony hebt gekocht. Maar heb je nu echt een merrie en hengst bij elkaar lopen? Je weet toch dan een plus een nog een tweede maakt hé... :=

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:13

op zich heel natuurlijk gedrag...vooral als de merrie drachtig is, maar ik weet niet of dit het geval is?
misschien handig om een tweede stalletje er bij te bouwen, zodat ze allebei een veilig plekje hebben?
zeker in de winter is dit handig als het slecht weer is en je binnen wilt voeren!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:14

Denk dat je het beste even een draadje tussen beide kunt spannen tot de hengst gecastreerd is. Anders heb je kans dat je zometeen een drachtige merrie hebt en die blijft die hengst van zich aftrappen natuurlijk.
Als je de hengst laat ruinen dan houd het dekgedrag ook wel op en zal de merrie waarschijnlijk ook een stuk minder moeilijk doen tegen hem.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:15

Ik heb een kudde gehad met 4 merries en 1 hengst (d-pony's)
Daar waren ook de dames de baas, en moest meneer maar luisteren.
Dat snappen ze normaal gesproken vanzelf wel.
Ik had ze op stal wel apart (wel naast elkaar), maar in de wei en de bak stonden ze samen, ging altijd goed, al heeft hij in het begin ook de nodige tikken gehad van de dames.
Overigens stond ie ook gewoon bij ze toen ze drachtig waren, en ook met zijn eerste veulen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:19

Van dat éne topic ken ik TS ook nog.

Allereerst: hálleluja in de gloria dat je de pony niet meer alleen laat staan! _/-\o_

Maar...........
-O- ooit uitleg over 'de bloemetjes en de bijtjes' gehad?
Mannetje + vrouwtje = kindje?

Voor nu: direct merrie en hengst uit elkaar halen.
Dierenarts opbellen en hengst laten castreren. Dan nog paar weken uit elkaar houden, en dan kunnen ze prima samen lopen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:21

Hou maar minimum een week of 6 uit elkaar aan voor de zekerheid.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:24

tsja, als ze niet hengstig is wil ze ook geen hengst in de buurt, of als ze drachtig is kan het ook zo zijn dat ze geen hengst in de buurt wil hebben.
En uit elkaar halen? hoogst waarschijnlijk is ze al gedekt dus zal niks uitmaken

poesmoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 13:34

Ok, heb de DA gebeld en die komt morgen. Kunnen we ze laten nakijken en evt. zwangerschap uitsluiten.
Hengstje castreren ze liever niet in de zomer, dus daar gaan we mee moeten wachten. Appart zetten dan maar.
Maar ik heb maar 1 stal staan... Die ik evt. wel in 2 kan delen.
Maar hoe doe ik dat dan voor de pony die aan de andere kant van de wei staat?
Eventueel 's avonds binnen doen en 's morgens uithalen? En bij slecht weer ook binnen zetten?

Hoe pak ik dat het beste aan?

I know, 1+1=2.
Maar het was dat of alleen... Dan was de kueze snel gemaakt!

poesmoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 13:35

Hij heeft haar nog niet gedekt, daar ben ik haast zeker van.
Ze staan aan huis en heb ze echt in het oog.
Maar ik kan niet uitsluiten dat ze al drachtig was...

poesmoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 13:36

Aja, trouwens veulentje zou niet zo heel erg zijn. Vind altijd wel een baasje!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:36

ik denk dat het idd een goede oplossing is om ze 's nachts naast elkaar te stallen als je het kan opdelen.
kunnen ze gelijk aan elkaar wennen zonder dat het hengstje getrapt word, dat heeft gewoon even tijd nodig en komt vast goed.

in jouw geval zou het dan 1 + 1 = 3 zijn :')

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:38

poesmoes schreef:
Aja, trouwens veulentje zou niet zo heel erg zijn. Vind altijd wel een baasje!

en dat valt dus tegen in deze tijd...
je krijgt dan een veulen zonder papieren, mocht het ook nog eens een hengstje zijn heb je denk ik meer dan 90% kans dat er een salami worstje in je stal word geboren ;(
er is op dit moment een overschot in dat soort dieren dus tja...dan is 1+1 echt 2
Laatst bijgewerkt door probabeest op 03-07-12 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:38

Denk aub niet te makkelijk over "vind altijd wel een baasje".... :o
zie dat proba hetzelfde zegt.
En waarom niet castreren in deze tijd? daar heb ik nooit van gehoord.

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:39

poesmoes schreef:
Ok, heb de DA gebeld en die komt morgen. Kunnen we ze laten nakijken en evt. zwangerschap uitsluiten.
Hengstje castreren ze liever niet in de zomer, dus daar gaan we mee moeten wachten. Appart zetten dan maar.
Maar ik heb maar 1 stal staan... Die ik evt. wel in 2 kan delen.
Maar hoe doe ik dat dan voor de pony die aan de andere kant van de wei staat?
Eventueel 's avonds binnen doen en 's morgens uithalen? En bij slecht weer ook binnen zetten?

Hoe pak ik dat het beste aan?

I know, 1+1=2.
Maar het was dat of alleen... Dan was de kueze snel gemaakt!

misschien domme vraag, maar waren er geen ruinen te koop? :+
stal opdelen is voor nu de beste oplossing. kost voor jou iets meer werk om ze steeds te wisselen enzo, maar als het voor je hengstje meer rust betekent: zeker doen!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:39

Dat hengstje had eerst alleen gestaan toch?
Kan ook zijn dat ie het sociale nog niet helemaal snapt.
Hoe oud is het hengstje?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:40

Castreren doen ze nu liever niet i.v.m. de insecten en de kans op infecties.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:43

Star_hutch.. Hengsten kan je al gratis krijgen.. :)

TS, goed dat je er een pony bij hebt genomen, maar is het nou echt zo moeilijk om goed na te denken := ...?! Apart houden vind ik niet fair voor de hengst. Hij ziet en ruikt de merrie, en wordt daardoor helemaal gek...

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:49

ShauniBef schreef:
Star_hutch.. Hengsten kan je al gratis krijgen.. :)

TS, goed dat je er een pony bij hebt genomen, maar is het nou echt zo moeilijk om goed na te denken := ...?! Apart houden vind ik niet fair voor de hengst. Hij ziet en ruikt de merrie, en wordt daardoor helemaal gek...

weet ik veel :o
ik ben niet zo thuis in die categorie pony's.

TS: gewoon bij de eerstvolgende mogelijkheid ruinen. bij ons op stal is overigens een paar weken terug nog geruind, geen enkel probleem. goed schoonhouden en preventief antibiotica geven. er zijn dus dierenartsen die dit wel doen in de zomer. weet niet of ik het zelf zou doen, maar het wordt dus gedaan.....

poesmoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 13:52

Ok,
eerst antwoord op de vragen.
Hengstje stond idd alleen bij vorige eigenaar. Merrie, dat weet ik niet.
Hengstje is 1, merrie 4.
Ze doen het eigenlijk echt goed hoor. Niet dat merrie constant achter hem aan zit om te stampen. Maar als hij wat te dichtbij komt, in de stal of op de wei, dan stampt of duwt ze hem weg.
Ik dacht eerst, zij wil "de baas" zijn. Hij zal het wel op termijn gaan snappen.
Maar gisteren mocht hij absoluut NIET in de stal. Nu staat zij in de stal, hij ligt ervoor, knal ervoor.

Ik kan ze appart stallen in dezelfde stal, onderverdelen.
Wie zet ik dan best op de wei met de stal en wie op het stuk zonder?
En moet ik dan diegene zonder stal dagelijks binnen en buiten zetten?
Wat als het slecht weer is?
Ik wil het goed doen, voor beiden.

De situatie was zo dat mijn man eerst helemaal tegen het houden van een pony was en omdat we er 2 konden kopen van dezelfde eigenaar, hebben we toegehapt, ook mijn man.
Anders was het hengstje gewoon alleen komen te staan en was de kans klein dat man ooit ja had gezegd voor een 2e.
Mannen...
Maar ik heb het maar gedaan, wist dat dat probleem van voortplanting kon komen. Maar prioriteit was dat ze niet alleen zouden komen te staan.

Veulentje zou evt. zelfs kunnen blijven. Het wordt dan echt klein maar ik doe zeker geen dier weg zonder dag ik weet dat ie goed zit. Is niet voor niets hier een halve zoo.

Vertellen jullie me even hoe ik het best man en vrouw gelukkig maak? De rest volgt vanzelf wel.
Voor elk probleem is een oplossing.

poesmoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 13:53

Hengstje heeft echt de behoefte niet om haar te dekken hoor!!!
Heb daar nog NIX van gemerkt!!!

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:56

poesmoes schreef:
Ok,
Hengstje is 1, merrie 4.
Ze doen het eigenlijk echt goed hoor. Niet dat merrie constant achter hem aan zit om te stampen. Maar als hij wat te dichtbij komt, in de stal of op de wei, dan stampt of duwt ze hem weg.
Ik dacht eerst, zij wil "de baas" zijn. Hij zal het wel op termijn gaan snappen.
Maar gisteren mocht hij absoluut NIET in de stal. Nu staat zij in de stal, hij ligt ervoor, knal ervoor.

De situatie was zo dat mijn man eerst helemaal tegen het houden van een pony was en omdat we er 2 konden kopen van dezelfde eigenaar, hebben we toegehapt, ook mijn man.
Anders was het hengstje gewoon alleen komen te staan en was de kans klein dat man ooit ja had gezegd voor een 2e.
Mannen...
Maar ik heb het maar gedaan, wist dat dat probleem van voortplanting kon komen. Maar prioriteit was dat ze niet alleen zouden komen te staan.

Veulentje zou evt. zelfs kunnen blijven. Het wordt dan echt klein maar ik doe zeker geen dier weg zonder dag ik weet dat ie goed zit. Is niet voor niets hier een halve zoo.

Vertellen jullie me even hoe ik het best man en vrouw gelukkig maak? De rest volgt vanzelf wel.

lees ik het goed dat je positief staat tegenover een evt. veulen? lees: negatief staat tegenover ruinen?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:59

poesmoes schreef:
Ok,
Hengstje is 1, merrie 4.

Mannen...

Henstje is nu nog jong, en weet het misschien nog niet, maar dat kan heel snel veranderen.. :)
Ik zou het hengstje dan op de wei zetten, en de merrie hooi geven.. Je kan ze alle2 best buiten laten hoor, mits ze kunnen schuilen onder bomen oid..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:07

Ookal heb je zicht op de wie, 24 uur per dag kan je het nooit in de gaten houden dus je kan niet zeker weten of ze gedekt is of niet. Ze hebben er niet lang voor nodig, in het midden van de nacht in het donker als jij slaapt...wil niet zeggen dat ze nu zo gemeen doet dat er geen moment is dat ze het wel toelaat. En als ze nu nog niet toelaat, hou ze evengoed uit elkaar totdat hij "veilig" is. Een jaarling is een gevaarlijke leeftijd. De ene jaarling dekt al van 10 maanden, de andere anderhalf jaar of later...hij zou zou maar eens over twee weken plots weten hoe het werkt en dan toevallig een hengstige merrie hebben...geen risico's nemen die niet nodig zijn.

Ik hoop wel dat je gelijk hebt en dat er inderdaad nog niets gebeurd is. Zoals gezegd, zo'n veulen verkopen valt dik tegen. Zeker als mama en papa geen papieren hebben en het ook nog eens een hengstje lijkt te zijn. Dan zou ik zeggen, ga gewoon eens naar paardenmarkten in de buurt kijken. Daar staan minis met HOPEN die je voor een appel en een ei kunt meekrijgen. En het overgrote merendeel wordt gewone in salami gedraaid wegens overaanbod. Miskijk je daar niet op. Voorkomen is veel beter dan genezen, ook als je nu denkt het veulen wel te houden. Je hebt nog maar pas een paardje gekocht, zonder dat je ook maar enige kennis over paarden hebt. Wie zegt dat het paarden houden en onderhouden je wel gaat bevallen? Zo impulsief als je er eentje gehaald heb, zou je maar kunnen beslissen dat het toch niet zo is zoals je je voorgesteld had en zouden ze weer weg kunnen.