paard blijft weglopen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

deborahhhh

paard blijft weglopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 17:52

Hallo allemaal,

ik ben net twee weken terug bevallen van een dochter. en zodoende heb ik mijn paarden even niet gereden. ik ben wel tot een week voor mijn bevalling met ze bezig geweest (poetsen en wandelen). en de laatste keer dat ik ze vooraf zag was twee dagen voor mijn bevalling. Drie dagen na mijn bevalling ben ik met dochterlief geweest om samen kennis te maken.

nu echter.. komt een van mijn paarden niet meer. zowel bij mij als mijn bijrijder komt hij niet. Je komt tot een meter afstand van hem en dan loopt hij weg.

nu is hij altijd enorm eenkennig geweest. en hij is gepikeerd als je een week niet komt. nu zou dit verklaren waarom hij bij mij niet komt (ook niet voor eten overigens). maar hij doet het momenteel ook bij mijn bijrijder en pensionhouder.

wat kan ik hieraan doen?

Vandaag ben ik een halfuur bezig geweest. ik ben steeds rustig met hem meegelopen. hij wodd onwijs nieuwsgierig. hij buigt mee als ij van hem wegdraai. en hij loopt met oren naar voren en een nieuwsgierige blik. maar verder als een aai over zijn neus of van lange.arm een handje brokjes eten kom ik niet.

bijrijdster heeft hem van de week samen met mijn pensionhouder in een hoej gedreven. maar liever zoek ik een manier waarop hij uit zichzelf weer komen gaat.

deborahhhh

Re: paard blijft weglopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 18:01

Paard staat overigens 24/7 in het land met zijn vrienden.
het is geen noodzaak dat hij het land niet uitkomt. hij heeft een heerlijk recreatief leventje.
hij word een a twee keer in de week gereden momenteel.
Hij komt ook meerdere malen de wei uit voor alleen een appel poetsbeurt of wandeling.
het is dus niet dat het aan het werk ligt.

deborahhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 18:30

Iemand een tip wat ik het beste kan doen?

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:34

Misschien kan je de komende tijd het paard wat extra aandacht geven, doorgaan waar je al mee bezig was en steeds iets uitbreiden. Succes!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:37

Blijven volhouden, paard draait vast wel weer bij!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:02

Een paar keer kordaat zijn en dan leuke dingen met hem doen... Komt wel weer, maar je moet hem even over de drempel helpen onder het motto, zo niet dan toch....
Laatst bijgewerkt door mrie op 26-06-12 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

deborahhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 19:31

Het punt is dat ik hem het liefste niet dwing. dus niet met kwestie van in een hoek jagen en vangen. paard is erg gevoelig en heeft moeite met vertrouwen van mensen.
mijn bijrijdster heeft hem eenmaal een hoek ingejagen maar dit zie ik liever niet nogmaals. (ditmaal was noodzaak ivm smid).

Ik ben dus op zoek naar tips waarmee hij toch vrijwillig zal komen.
erachteraan lopen kan. maar ik ben rustig een uur bezig zonder resultaat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:25

Ga de wei in en praat gewoon met hem. Leg hem voor mijn part uit dat je bevallen bent, dat je daardoor even niet kon komen en dat je het contact met hem nu mist. Doordat jij dit verwoord, zal je lichaamstaal daarin ook volgen en voor hem mogelijk wel uitnodigend zijn.
Bij een gevoelig paard zal dit eerder werken dan ferm doen.

deborahhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 14:20

Helaas loopt hij daar niet warm van. ik word altijd voor gek gezien, maar ik praat altijd met mijn paarden. zeker met he omdat hij er erg kalm van word. ik vertel he alles wat er gebeurt. ook heeft hij mijn dochter al kunnen bewonderen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:21

Met wat eten in de wei gaan zitten, dan komen zijn vriendjes vast wel en hij misschien ook.
of al zijn vriendjes er uit halen en uit zicht zetten, dan komt hij ook wel.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:14

deborahhhh schreef:
Helaas loopt hij daar niet warm van. ik word altijd voor gek gezien, maar ik praat altijd met mijn paarden. zeker met he omdat hij er erg kalm van word. ik vertel he alles wat er gebeurt. ook heeft hij mijn dochter al kunnen bewonderen.

Is hij niet jaloers op je dochter?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:22

hij doet het bij de bijrijder ook he?
ik zat al te denken aan de geur van je dochter,die het paard niet fijn vind.
maar dat verklaard dan niet waarom hij het bij de bijrijder ook doet.

geef hem in elk geval geen brokjes uit de hand!
dan beloon je hem als het ware ook nog voor het wegloop gedrag.
brokjes zijn prima,maar pas als hij het halster om heeft en bij je is,belonen kun je ook gewoon via stem of aai doen.

denk dat het even een kwestie van volhouden is
en ik heb zo ergens het idee dat al. je hem wel uit de weide gekregen hebt het wel werkt dat je hem daarna ook zijn gewone werk laat doen zodat hij toch min of meer "tevreden" is.
snap je wat ik bedoel?
sommige paarden reageren er toch op als ze uit het werk worden gehaald en alleen maar worden gepoetst en gewandeld.

zeker weten dat er niet iemand boos op hem geworden is omdat hij even niet meewerkte?
zou toch nog even gaan doorvragen aan iedereen die bij het paard kan komen

deborahhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 18:51

Er is niemand boos op hem geweest. ik heb twee paarden met voor elk een bijrijder (hij word dus wel gewoon gereden, alleen niet door mijzelf). en de ene bijrijder doet niks met hem. de andere wel maar zij is de rust zelve en heeft een hele zachte hand. (heb ik speciaal naar gezocht omdat hij al zo gevoelig kan zijn. je kunt hem met een blik al beledigen).
en verder is alleen mijn pensionhouder er. die kijkt alle dagen of ze rad lopen en of er geen wondjes te zien zijn (hij pakt ze overigens niet aan de hand). en geeft eten.
verder komt er niemand daar op het erf.

de geur van mijn dochter... tsja.. het zou kunnen.. mijn merrie reageert daar momenteel wel op (zij is erg jalours aangelegs en kwam de eerste keer ook niet naar me toe. maar zij heeft inmiddels kennis gemaakt met dochters. en heeft met mij gewandelt toen papa de kinderwagen duwde. dus voor haar is het nu goed). maar mijn ruin doet het bij iedereen momenteel.

overigens is hij vandaag weer gereden. mijn bijrijdster kwam met het alom bekende rammelende plastic zakje. of dus.. paardjes krijgen lekkers.
hij heeft even heel moeilijk gedaan. de merrie is vervolgens het land uitgehaald en kreeg heerlijk een snee oud brood. hierop werd meneer zo jalours dat ze hem net te pakken kregen. ze kon net het halster over de oren heentrekken anders was ze hem alsnog kwijt. maar ze hadden hem wel! (beide dames waren er samen).

ik heb nu voor zondag oppas geregeld. en ik ga zondag zelf met hem wat doen. mischien even rijden indien dat voor beide goed voelt. eens kijken hoe hij daarna op me reageerd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:02

ja geur kan soms veel doen hoor met dieren :j
maar het klinkt al wat beter dat hij nu wel gepakt is en er wat met hem gedaan is.
is vast even een fase waar hij even doorheen moet tot alles weer normaal is.
wel fijn dat je de paarden zo goed bij je dochter laat kennismaken! :D

deborahhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 19:49

Ja mijn paardjes waren mijn alles. Nu is mijn meisje erbij maar dat mag voor mijn paardjes niet anders worden.
ik heb dan ook de allerbeste (en dure := ) kinderwagen, zodat ze mee het bos in kan. Bijrijdsters de paardjes mee :D

Nee mijn paarden moeten een geweldig leventje hebben :j
de een heeft het nooit makkelijk gehad (ontzettend gevoelig en altijd gedwongen. hij begint nu pas te puberen en is al tien. En hij durfde niks waar je bij stond. hij word nu eindelijk wat vrijer).
de ander is gewoon een heule grote hond. (loopt altijd los, kan wat vd, en luistert als je haar roept :+

ik hoop dat het een fase is waar hij doormoet en dat het vlug over is. want juist omdat hij al zo gevoelig is en zich net begon te ontpoppen durf ik niet teveel te doen nu. niks geks in elk geval.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:26

Wat tijd geven en er achter proberen te geraken wat de reden is. Jij kan dat het beste achterhalen. Ik ben ook ertegen om het paard te gaan dwingen bij jou te zijn. De reden is echter belangrijk, want je kan niets doen als je de reden niet kent. Is het angst? Tijdelijk niet graag bij jou zijn?....?

deborahhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 15:41

Angst durf ik met 100% uit te sluiten. niet bij me willen zijn.. het zou kunnen.. echter loopt hij wel hartstikke vrolijk naar het hek als ik aankom. het is echt puur het feit dat als ik hem wil pakken dat hij zijn billen laat zien. (niet als in dreigen maar puur als in omdraaien en weglopen). Als ik naar hem toeloop blijft hij nieiwsgierig staan tot een meter afstand. zou ik voor die meter stoppen, kan hij rustig een halfuur vrolijk staan toekijken wat ik kom doen.

ik kan dus geen reden bedenken. en dat maakt het voor mij zo lastig.. :n als ik nu wist wat er was, dan kon ik er beter mee omgaan.

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:09

dit probleem herken ik helemaal. mijn paard moe(s)t ook altijd met fluwelen handschoentjes worden behandeld (is mishandeld geweest).
ging iets net een beetje anders dan anders, dan was hij weg en kon je hem niet meer vangen. bijvoorbeeld als ik op vakantie ging, was hij compleet van slag. in het ergste geval heeft hij zelfs een week geen brokken willen eten. toen ik terugkwam was alles weer gewoon en niets meer aan de hand. later kwam ik op een stal waar we met meerdere pensionklanten om de beurten 's morgens de paarden voerden en 's avonds van de wei haalden. van de personen waar hij geen 'klik' mee had, wilde hij geen eten krijgen en liet het dan steevast in zijn voerbak zitten. ook bij het van de wei halen, liet hij zich regelmatig niet vangen door bepaalde personen.
hij is nu inmiddels met pensioen en staat op een andere stal waar max. 2 verschillende personen hem uit de wei pakken, voeren etc. het gaat nu veel beter dan vroeger, maar toch: als dingen anders zijn dan anders, komt dat oude gedrag weer naar boven. ook het naar het hek komen lopen en vervolgens weer omdraaien als je hem wilt pakken, is ook herkenbaar. doet mijn paard ook. stiekem wilt hij gewoon aandacht, maar op het moment dat hij het krijgt, wordt het te spannend. of het weglopen is ook een manier van aandacht vragen/krijgen (wel wat negatieve aandacht natuurlijk).
ook toen ik een nieuw paard kocht, was hij (op zijn manier) op boos op me. hij voelde zich blijkbaar gepasseerd en moest niets van me hebben.
tegenwoordig ga ik nooit uit mezelf naar hem toe. ik ga bijvoorbeeld mest opruimen in de wei en 'wacht' op die manier tot hij naar me toekomt. het is dan zijn eigen initiatief en dan kan ik hem aaien/kriebelen enz. misschien een tip voor jou?
wellicht heeft jouw paard de laatste weken te veel verschillende mensen om zich heen gehad (staleigenaar, bijrijder, jij) en is gewoon van slag. bovendien ruik jij misschien naar baby en ben je anders dan anders. (voor je gevoel misschien niet, maar paarden zien/ruiken anders dan wij doen!)
tip: geduld blijven bewaren, niet overdreven belonen met snoep etc. (hier zit hij waarschijnlijk ook niet eens op te wachten), rustig wachten tot hij er weer voor openstaat om zelf naar je toe te komen, vooral niet dwingen!
een heel verhaal geworden..... maar in elk geval succes!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:40

Met andere woorden zo consequent mogelijk zijn is wss het beste dat je momenteel (en bij dit paard altijd) kan doen volgens wat ik hierboven kan lezen. Dan komt het wel terug in orde.

deborahhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 17:11

Consequeny zijn moet je inderdaad bij hem. maar dat is nu wel lastig.. gezien ik niet bij zijn hoofd kom om hem te pakken. ik zal hem eerst beet moeten hebben. anders word het een wegrennen en opjagen.

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:11

Als je m te pakken hebt meteen buiten het hek wat lekkers geven en weer terug zetten!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:54

Mijn raad is om gewoon een tijdlang niet meer te doen dan op vaste tijden in zijn buurt te zijn. Volgens wat ik heb kunnen opmaken komt hij wel terug als hij het terug wat aan kan. Heb maar wat geduld. En probeer over een week gewoon nog eens.

deborahhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 18:55

Eigenlijk was mijn bedoeling om zondag zelf met hem aan de gang te gaan. dan kan ik hem zelf weer even aanvoelen en kijken wat mijn gevoel zegt waarom hij zo doet.
ik wil hem dan even longeren vooraf (eerste keer dat ik hem weer rijd na een halfjaar ;) mijn merrie wel af en toe gereden in mijn zwangerschap. maar meneer is me net wat te jolig en gevoelig om veilig te rijden met een hummeltje in de buik).
even aan de hand wat klein grondwerk. (vragen te volgen pasje achteruit en commando draf aan de hand. puur wat spelenderwijs grondwerk. vind meneer machtig mooi. en zo komen we altijd lekker close vooraf het rijden). daarna even uitkuren aan de lijn (kan ie ff bokken en galoperen mocht hij dat willen). en daarna een staprondje samen.

even kijken hoe hij is. als hij niet lekker in zijn vel is en.het niet goed voelt dan houdt ik het puur bij het grondwerk of een wandelingetje. (dit naast een uotgebreide poetsbeurt uiteraard).

ik heb er zelf erg zin in. ik kan weer vrij mijn gang gaan zonder op mijn buik te letten. nu hopen dat hij die goede zin overneemt!

deborahhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 18:57

caroline020 schreef:
Als je m te pakken hebt meteen buiten het hek wat lekkers geven en weer terug zetten!

Dan haal ik er eerst wel een borstel overheen of een klein stukje wandelen. Ik denk niet dat hij het positief oppakt als hij zonder echte aandacht word teruggezet.
het is geen knuffelpaard, maar wel een paard dat geniet van aandacht zoals een borstelbeurt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 07:45

Dat lijkt mij ook het beste.