Hoe belangrijk is het om te blijven rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 22:49

"Vroeger" reed ik 3 à 4 x in de week, tot mijn paard kreupel werd en ze uiteindelijk naar een zorgboerderij vertrok. Dit was maart 2011. Voor die tijd reed ik al nauwelijks omdat het gewoon niet meer ging.
Mijn jonge ding is nu 2, en die moet er volgend jaar dus aan geloven.
Als ik op deze manier door ga, betekend het volgend jaar dat ik dik 3 jaar niet gereden heb (ja, af en toe eens op het paard van een stadgenote, maar niet frequent).
Ik sta op een manege, en mag zo een manege paard/pony pakken, maar er staat eigenlijk niks waar ik op pas, waar ik ook wat mee heb.
Ik ben verder wel bezig met verzorging, rij aangespannen, longeerwerk, etc. Maar rijden dus niet.
Nu zit ik net te denken: dat wordt volgend jaar verschrikkelijke spierpijn ;)

Quir

Re: Hoe belangrijk is het om te blijven rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:53

Spierpijn ga je inderdaad zeker krijgen, of je nu gaat rijden of over een jaar dat maakt geen verschil.
Wel vind ik dat als je met een jong dier aan de slag gaat, toch het gevoel moet hebben (en dus alweer even flink aan de gang bent). Zodat jij niet het dier in onbalans gaat rijden of weet ik wat.

Dus ik zou een maand of 3 voor je gaat rijden op jouw eigen dier, toch weer even flink aan de gang gaan met het rijden. Zodat je het gevoel, de balans en de puntjes op de i hebt voor jezelf voor je op het jonge dier klimt.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:55

daarbij zal je je jonge paard denk ik ook niet gelijk heel lang en veel rijden, dus je geeft je lichaam genoeg tijd om te herstellen. Denk zelf dat die spierpijn wel mee zal vallen. :D Belangrijker zoals Quir al zegt is dat je het "gevoel" hebt voor je op een jong ding gaat zitten.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:00

Hier rijd ik van maart tot oktober behoorlijk fanatiek, momenteel vaak 2 paarden per dag (en soms zelfs 3) en bijna elk weekend op wedstrijd. De rest van het jaar rijd ik nauwelijks -O-
Als we dan weer gaan opstarten in maart, ja dan verrek ik wel een tijdje van de spierpijn. En mijn lijf moet dan weer 5 kilo vet omzetten in spieren :+

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:03

Ik zou inderdaad even voor je op je jonkie stapt terug rijden. Je raakt wat finesse en snelheid kwijt...maar dat is zeker snel genoeg terug te krijgen. Je moet dag 1 er nu ook geen vloeiend zigzagappuyement uitgooien in een passage...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:05

wizewo schreef:
Ik zou inderdaad even voor je op je jonkie stapt terug rijden. Je raakt wat finesse en snelheid kwijt...maar dat is zeker snel genoeg terug te krijgen. Je moet dag 1 er nu ook geen vloeiend zigzagappuyement uitgooien in een passage...

Mijn ervaring is toch wel anders, haha. Na een tijd niet gereden te hebben kan ik er makkelijker een zigzag appuyement in passage er uit rijden, dan een jonkie vlot genoeg bij houden zonder hem uit balans te brengen.

Een jong paard correct rijden (dus hem niet in de weg zitten en hem mee kunnen volgen in de bewegingen) is tien malen moeilijker dan hoge/zware oefeningen er uit gooien....

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:07

Gniffel, dat is misschien ook de ervaring. Ik heb vaak (veel vaker als paarden die het hogere werk liepen) met jonge paarden gereden en dat ging me een stuk makkelijker af dan die hogere oefeningen :D

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:17

Blijf rijden.
Van ieder paard kan je leren, en als je de kans krijgt om de manege paarden zo te mogen rijden, doe dat vooral.
Alleen maar ervaringen erbij. Rij zoveel mogelijk verschillende paarden !

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 23:22

Zit wat in :j ik stap alleen niet zo makkelijk op een paard waar ik verder niks mee heb. Zie daar somehow ook het nut niet van in :?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:23

Ik had ook 3 jaar niet meer gereden :n
Toen ging ik mijn 3 jarige inrijden...

Het fijne was dat als ik spierpijn had hij het ook had :+ En dat we allebei rustig aan zijn begonnen :P

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:25

wizewo schreef:
Gniffel, dat is misschien ook de ervaring. Ik heb vaak (veel vaker als paarden die het hogere werk liepen) met jonge paarden gereden en dat ging me een stuk makkelijker af dan die hogere oefeningen :D

Ik doe het dagelijks beide, dus de ervaring zal niet zo zeer een rol spelen. Maak dagelijks jonge paarden zadelmak en rij ze door, maar ook paarden tot en met het hoogste niveau...
Maar bij het jonge dier bedoel ik dan dus echt correct rijden, dus geen enkele pas hem in de weg zitten, geen enkele pas te laat zijn, etc...

Vind het dus wel erg belangrijk dat je het gevoel weer goed hebt als je op een jong dier gaat rijden.
Aangezien een jong paard zoekende is, maar jij als ruiter na enige tijd niet rijden ook nog zoekende bent. Dat is niet de aller beste combinatie. Bij brave paarden natuurlijk minder erg dan bij niet brave of erg onzekere paarden.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:28

Nou, je hebt een jaar om weer in paardrij-conditie te komen, dus....
Op een jonkie begin je natuurlijk rustig aan, dus ik zou me er niet al te veel zorgen om maken.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:36

hmm, ben wel minder gaan rijden, maar nooit volledig gestopt. Misschien dat dat er ook wat mee te maken heeft. Dat dat voldoende was om het voldoende op peil te houden. Al is het ook weer even geleden dat ik nog met de echte jonkies bezig ben geweest. Dus kan best zijn dat ik nu wel anders zou piepen als een vorige keer,...

Maar wie er ook gelijk heeft (wat mogelijks nog verschillend is per persoon), we zijn het er wel over eens dat ze best niet van een periode niks op een jonge kruipt. Maar hoe lang die periode opnieuw zoeken duurt, hangt toch veel af van paard en ruiter...ieder paard is toch even zoeken. Maar hoe meer je rijdt, hoe sneller je dat "gevonden" hebt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 00:00

wizewo schreef:
hmm, ben wel minder gaan rijden, maar nooit volledig gestopt. Misschien dat dat er ook wat mee te maken heeft. Dat dat voldoende was om het voldoende op peil te houden. Al is het ook weer even geleden dat ik nog met de echte jonkies bezig ben geweest. Dus kan best zijn dat ik nu wel anders zou piepen als een vorige keer,...

Maar wie er ook gelijk heeft (wat mogelijks nog verschillend is per persoon), we zijn het er wel over eens dat ze best niet van een periode niks op een jonge kruipt. Maar hoe lang die periode opnieuw zoeken duurt, hangt toch veel af van paard en ruiter...ieder paard is toch even zoeken. Maar hoe meer je rijdt, hoe sneller je dat "gevonden" hebt.

Precies! :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 14:14

Puntje is misschien wel: Mijn jonkie breng ik tzt weg om western te laten beleren. De paarden hier zijn allemaal engels gereden (heb ik nog wel een rijbroek :? ;) )
maarja, aan de andere kant, rijden is rijden.
Maar dan is er nog steeds geen paard waar ik wat mee heb (ja, een geweldig leuke pony, maar die krakt denk ik door als ik daarop ga zitten ;) )

F_OrumsterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:16

Ik rij ook niet zoveel, maar heb er niet zo'n moeite mee de smaak weer te pakken te krijgen, op wat spierpijn na.

xBeauuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:43

Mensen zeggen dat je rijden niet kunt verleren... (of het waar is weet ik niet?) maar ik zou toch de draad weer oppakken voor je weer op zo'n jong dier gaat zitten die je alles moet leren .

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:49

misschien kun je dan wat western lessen volgen, dan heb je dat ook al meegenomen. in dorst zit een manege die western lessen geeft.

en een niet zo heel betrouwbare bron xD, vertelde mij dat je op de selevia hoeve ook westernles zou kunnen krijgen. maar daar weet ik verder niets vanaf.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:55

als je het rijden nu niet echt mist, zou ik gewoon enkele weken voor jouw jonkie terug komt nog eens gaan rijden, als je merkt dat je net iets trager bent of meer moeite hebt om "mee te zijn" inde beweging, dan weet je dat je best nog wat gaat oefenen om er terug in te komen, gaat het vrij vlot, dan is een keer of 2-3 voldoende om door de spierpijn te geraken.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:59

stef schreef:
.
Maar dan is er nog steeds geen paard waar ik wat mee heb (ja, een geweldig leuke pony, maar die krakt denk ik door als ik daarop ga zitten ;) )
wat betekent inhoudelijk voor je: "waar ik wat mee heb"
Er zit tussen de aantallen manegepaarden toch altijd wel een paar waar je een klik mee hebt ? zeker als je met ze omgaat zonder erop te rijden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:03

xBeauuu schreef:
Mensen zeggen dat je rijden niet kunt verleren... (of het waar is weet ik niet?) maar ik zou toch de draad weer oppakken voor je weer op zo'n jong dier gaat zitten die je alles moet leren .

Paard rijden verleer je ook niet, maar het gaat even om het gevoel wat je bij een jong paard juist wel even nodig hebt. Zeker als je regelmatig gereden hebt, heb je dat vaak wel weer snel terug.

Maar mij lijkt het dus wel slim om eerst weer een aantal keer gereden te hebben voor je op een jonkie stapt (die hebben namelijk nog vaak veel hulp en steun nodig).

TS, heb je voor heen ook western gereden? Anders is het inderdaad slim om een paar lesjes western te gaan volgen voor je er op stapt. Misschien kan dat zelfs wel op de plek waar je hem heen brengt om te beleren? Dan kan je beginnen met rijden als zij jouw dier gaan beleren. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 13:02

Ja, ik heb voorheen met mijn haf ook western gereden :j

Peetstap: Nee, we hebben niet zo heel veel paarden/grote pony's waar ik op pas (ik ga niet op een Ctje zitten), en die waar ik wel op pas heb ik niks mee. Ik weet van mezelf dat als ik daar dan op stap ik niet verder kom dan doelloos rondjes rijden.
Ik ga verder ook niet met ze om ofzo, daar heb ik mijn eigen paarden voor.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:15

Ik heb na het verkopen van mijn trekpaard een jaarling gekocht (haflinger) en dus niet meer gereden. Vorig jaar werd ze 3 en heb ik haar zelf ingereden na dus zeker 2 jaar niet gereden te hebben. Je verleert het gewoon echt niet en zeker omdat je paardje ook ingereden wordt, en je dus voorzichtig begint met hangen, zitten, stappen wen je weer een beetje. Mij heeft meer dan 2 jaar rijden dus zeker niet belemmerd!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:21

Ik had ook weinig gereden een paar jaar, en vorig jaar weer 2 lesjes genomen.
En ja ik kon alles nog, alleen doorzitten lukte me niet zo, pony liep nogal ruim en gooide hoog op.
Mijn dochter (15) was mee en zei thuisgekomen, nou mama kan HEEL goed rijden hoor.... <3 <3 :oo
Dus dat viel allemaal genoeg mee..
Ik was alleen wel compleet buiten adem steeds, en het was ook nog eens zo'n beetje 30 graden.
Ik wil dit jaar ook mijn merrie inrijden, maar ach dan gaan we samen rustig aan beginnen, en samen weer conditie opbouwen.
Veel langer dan een 20 minuten tot een half uurtje rijd je eerst toch nog niet.
Zolang ze haar 4 benen op de grond houdt, moet dat wel lukken.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:24

Ik heb na 1,5 jaar fulltime te hebben gereden 5 dagen in de week, een half jaar niks gedaan en het is en valt me nog steeds erg tegen..

Zelf heb ik behoorlijk wat tijd nodig gehad om weer helemaal in balans te zitten, genoeg spierkracht in de benodigde lichaamsdelen te hebben.. Nu denk ik wel dat dat afhankelijk is van het niveau wat je hebt gereden..

Mijn conditie was gelukkig al snel weer op pijl.