Onze pony bijt en schopt op als je haar uit de box haalt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

posthumus1

Onze pony bijt en schopt op als je haar uit de box haalt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:14

Hallo,
Wij hebben vorige maand een pony voor onze dochter gekocht. Ze staat echter al direct weer te koop.
De pony is na 3 weken braaf op stal maar zeer voorwaarts in de bak begonnen met bijten en schoppen op stal.
Het begon toen mijn dochter haar van stal wilde halen. Ze had het halster niet om. Mijn dochter van 8 doet de boxdeur open, halster in de hand en wil haar het halster omdoen. Plots bijt de pony haar in de zijkant van haar hoofd. Gelukkig heeft ze een bos haar. De week daarop wil een vriendin van mij haar van stal halen, wij waren een weekend weg en haar dochtertje wilde haar wel rijden. Ze komt met de oortjes naar voren, vriendin pakt haar beet wil het halstertouw vastklikken, pony draait zich ineens kort om langs de stalmuur. Mijn vriendin moet loslaten en de pony bokt op het zelfde moment omhoog en trapt haar in het gezicht. Resultaat...scheurtje in het neusbot, gescheurde bovenlip en hersenschudding. De volgende dag wil ik haar pakken van stal. Ze duikt direct met de oren in de nek de hoek in. Ik wacht even tot ze bedaart. Snoepje in de hand, ze kijkt wat argwanend naar me en ik praat gewoon tegen haar. Ze komt naar me toe, oortjes naar voren. Ik klop haar op de hals aai haar en pak haar bij het halster beet. Oortjes blijven naar voren. Ik duw de deur open en plots bijt ze me in dezelfde hand als waar ik haar mee bij vlakbij het halster beet heb. Bij anderen doet ze nu net zo. Je moet je zelf groot maken haar kwaad toespreken wil je direct op haar toe lopen alvorens haar vast te pakken. Anders kom je de stal niet in of ben je erin en draait ze zich bliksemsnel met ontblote tanden naar je toe en probeert ze te trappen.

Mijn dochter is nu scheidsbenauwd. Durft haar amper te poetsen en te zadelen. Terwijl ze in de bak heel braaf is (geen gebok en gesteiger)behalve steeds probeert te galopperen en haar uit het zadel te trekken. Daar zijn hulpmiddelen voor en dat gaat steeds beter maar mijn dochter heeft geen vertrouwen meer en dat voelt de pony haarfijn aan.

ik heb contact gezocht met de eigenaar die haar naar de handelaar hebben gedaan van wie wij haar weer hebben. Zij zegt ook dat Fleur onvoorspelbaar is.(Dat de handelaar niet eerlijk is geweest omdat ze erbij heeft gezegd dat ze niet geschikt is voor jonge onervaren kinderen). Ene moment een schat van een pony en dan opeens bijt en doet. Haar had ze ook wel eens zomaar gebeten en in de wei valt ze soms gewoon aan of haalt met haar achterbenen naar je uit. En dat haar gedrag erger wordt en dominanter naarmate ze voelt dat ze de overhand heeft. Zij kon haar de baas e op zich deed de pony alles voor haar. De pony is dressuurmatig een toppertje en een echte springpony.

Maar mijn dochter is 8 en nog onervaren, en nu dus ook bang. Daarom hebben we haar ook weer te koop staan.
Maar zou je hier nog iets aan kunnen doen? Bij mij op de manege zeggen ze van niet.

Anoniem

Re: Onze pony bijt en schopt op als je haar uit de box haalt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:16

Naar een ervaren persoon brengen die er raad mee weet.
Wat sowieso niet goed is, is dat je de pony niet corrigeert (die indruk krijg ik namelijk).
Dan heb ik het niet over 'Foei pony, mag je niet doen', maar écht op haar flikker geven dat ze het ook niet meer vergeet ;) Om wat voor pony gaat het?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:20

Er is genoeg aan te doen. Een ervaren persoon het dier laten (her)opvoeden wat hij zo te lezen hebben ze dat over geslagen.
Gezien het paard de eerste 3 weken braaf moet dat geen probleem zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:28

TS; ten eerste: wat vreselijk voor je vriendin!!!
Ten tweede: als het op te lossen is, wil je dat dan doen of gaat de pony hoe dan ook weg?

In mijn hoofd komen twee dingen op: het is óf een pony met veel meer energie dan ze kwijt kan en die energie zet ze om in agressie, of er is iets mee aan de hand (agressie op stal plus willen rennen onder het zadel kan ook betekenen dat ze ergens last van heeft).

Maar de vraag is wel of je dochtertje het vertrouwen nog terug gaat krijgen als het probleem opgelost is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:32

Denk dat je de pech hebt dat de pony dominant is en nu de rang aan het uitzoeken is. Dat is vrij makkelijk te corrigeren al zal je altijd alert moeten zijn, dus niet handig als je jonge dochter haar zelf uit de stal wilt halen.

Als ze het nog een keer doet, geef haar dan een flinke schop, gewoon 1 keer, niet gaan schreeuwen of boos blijven, maar zet haar op de plaats. Doe het ook binnen 3 seconden, als je langer wacht snapt de pony niet waarom ze gestraft wordt. Daarna ga je gewoon weer verder met waar je gebleven was en ontspan je weer. Dominantie moet je op een paardenmanier oplossen in dit geval.
(er vanuit gaande dat er niks met de pony mankeert, ik vraag me namelijk af waarom hij zo duikt met het hoofd tijdens het rijden.)

Ingela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:35

Hier is sowieso wat aan te doen.
Breng haar naar een ervaren persoon, die kan er wel raad mee. Dan heb ik nog een vraag; Corrigeren jullie haar goed? Want als ze niet gecorrigeerd wordt of niet beloont weet ze ook niet of ze het goed doet of niet. En zou niet ergens pijn hebben ofzo?

posthumus1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:43

Wij hebben zeker de pony wel aangepakt. Ik heb haar terug gebeten, Toen ze me de stal niet inliet met de bezem ervan langsgegeven. Als ik haar eindelijk had een mep met het halstertouw en elk moment dat ze mij voorbij wilde aan de hand haar in de achteruit gezet totdat ze soepel meegaf en kauwde ten teken van overgave. Haar ook beloond als ze daarna braaf mee liep en zich probleemloos gedroeg op de poetsplaats.

De pony is op 11 mei klinisch goedgekeurd door de dierenarts. Het gebit is ook in orde. De hoeven ook. Het gebeurt niet alleen met voeren dus het is geen voernijd. Opzadelen is geen probleem, aansingelen ook niet. Ze heeft veel energie maar gaat dagelijks naar buiten krijgt basisbrok en geen sportbrok of andere extra's naast hooi.

Ze wordt al minder voorwaarts, alleen het mijn dochter uit het zadel trekken blijft leuk. Maar daar hebben we nu touwtjes voor :) Mijn dochter verkrampt door haar angst en gaat voorover zitten, als de pony versnelde ging ze trekken, dus de pony begon terug te trekken. 1 rukje en je hebt die 30 kilo uit het zadel. Dat is een eitje voor een Welsh x New Forest van 1.32 hoog.

De afgelopen week ging het rijden goed, mijn dochter heeft genoten van haar les dus dat is een stap voorruit. Als haar gedrag niet zo erg was op stal was het een leuke leerpony. Maar mijn dochter is nog te angstig. Dit kan overgaan maar dan moet het gedrag op stal drastisch verbeteren. Als dit overgaat denk ik ook dat het met mijn dochter beter gaat. Ze is er gewoon heel erg van geschrokken. Dan hoef ik haar ook niet te verkopen. Mocht het gedrag te verhelpen zijn maar blijft mijn dochter bang dan is de pony makkelijker te verkopen en kan je een ander meisje er wel een plezier mee doen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:52

Misschien heb ik erover heen gelezen maar doet ze dit alleen op stal of ook als je haar uit de paddock/weide wilt halen?

posthumus1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:55

Wij hebben het nog niet ervaren, want bij ons worden de deuren opengezet en stormen ze allen de wei in en weer terug de stal in bij het binnenhalen. Daar geeft ze (nog) geen problemen. Bij de vorige eigenaar schijnt ze het wel te doen vooral in een grote wei wil ze je echt achterna zitten met ontblote tanden of ineens trappen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:59

posthumus1 schreef:
Wij hebben het nog niet ervaren, want bij ons worden de deuren opengezet en stormen ze allen de wei in en weer terug de stal in bij het binnenhalen. Daar geeft ze (nog) geen problemen. Bij de vorige eigenaar schijnt ze het wel te doen vooral in een grote wei wil ze je echt achterna zitten met ontblote tanden of ineens trappen.

Ik vind dit een lastieg situatie, als het namelijk alleen in de stal zo was dan was het misschien een optie om de pony 24/7 buiten te laten lopen met een mogelijkheid tot schuilen.

Ik denk dat verkopen een goede optie is aangezien het niet bepaald een makkelijke kinderpony is en je wilt niet dat je kind wordt aangevallen, wat de oorzaak van dit gedrag ook is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:00

posthumus1 schreef:
Als ik haar eindelijk had een mep met het halstertouw .

Dat lijkt me nou niet slim!
Straffen voor verkeerd gedrag prima, maar jouw doel is de pony een halster om te doen en mee te nemen uit de stal. Als dat lukt en je straft de pony nogmaals snapt die er logischerwijs helemaal niks meer van en is het vertrouwen weg.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:01

Als die pony al 2 meisjes te pakken heeft genomen en de vorige eigenaar heeft gezegd dat ze niet betrouwbaar is dan moet je de pony zeker niet doorverkopen aan een ander klein meisje, dan ben je verkeerd bezig en wordt ze dat nieuwe meisje misschien wel het ziekenhuis in getrapt, dan schuif je de problemen door naar een ander klein meisje.

Breng het terug naar de handelaar, als je het zelf niet aankan.

Het kan ook zijn dat het gewoon niet geschikt is voor kleine meisjes. In dit geval als je het toch zelf wilt verkopen kan je het verkopen als menpony voor volwassenen, als het echt een mooie pony is en eerlijk erbij vermelden dat het onbetrouwbaar is.

klinkt alsof ze altijd haar zin heeft gehad met haar gedrag.

Ik zou die flink op dr donder geven.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 24-06-12 21:12, in het totaal 2 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:06

posthumus1 schreef:
Wij hebben zeker de pony wel aangepakt. Ik heb haar terug gebeten, Toen ze me de stal niet inliet met de bezem ervan langsgegeven. Als ik haar eindelijk had een mep met het halstertouw en elk moment dat ze mij voorbij wilde aan de hand haar in de achteruit gezet totdat ze soepel meegaf en kauwde ten teken van overgave. Haar ook beloond als ze daarna braaf mee liep en zich probleemloos gedroeg op de poetsplaats.

Ik weet dat men altijd zegt dat je een paard moet 'aanpakken' maar mijn methode is het niet, ik vraag me altijd af in hoeverre agressie te stoppen is met agressie. Ik ben niet de sterkste persoon dus ga er altijd van uit dat een paard het toch gaat winnen als het op een fysiek gevecht aankomt. Dus over straffen kan ik je geen tips geven. Wat ik me afvraag: doet ze het bij iedereen? Dus ook bij iemand die niets weet van haar uitbarstingen en bij wijze van spreken een cool-assertieve cowboy is?

Citaat:
De pony is op 11 mei klinisch goedgekeurd door de dierenarts. Het gebit is ook in orde. De hoeven ook. Het gebeurt niet alleen met voeren dus het is geen voernijd. Opzadelen is geen probleem, aansingelen ook niet. Ze heeft veel energie maar gaat dagelijks naar buiten krijgt basisbrok en geen sportbrok of andere extra's naast hooi.

Hoe vaak gaat ze naar buiten en hoe veel brok krijgt ze? Sinds ik weet dat een vriendin van me die lichte tour rijdt haar (voor mijn gevoel enorme) KWPNers slechts dagelijks twee keer een handje brok geeft naast (goed) hooi en die paarden er super uitzien vind ik minder brok meestal een idee dat het proberen waard is. Sommige paarden (en ponies, en mensen) reageren nu eenmaal hyper op suikers. Dagelijks naar buiten is ook een ruim begrip, gaat ze uren een weiland op waar ze kan uitrazen met andere ponies of een uurtje of twee in een paddock van 5x10m?

Citaat:
Ze wordt al minder voorwaarts, alleen het mijn dochter uit het zadel trekken blijft leuk. Maar daar hebben we nu touwtjes voor :) Mijn dochter verkrampt door haar angst en gaat voorover zitten, als de pony versnelde ging ze trekken, dus de pony begon terug te trekken. 1 rukje en je hebt die 30 kilo uit het zadel. Dat is een eitje voor een Welsh x New Forest van 1.32 hoog.

De afgelopen week ging het rijden goed, mijn dochter heeft genoten van haar les dus dat is een stap voorruit. Als haar gedrag niet zo erg was op stal was het een leuke leerpony. Maar mijn dochter is nog te angstig. Dit kan overgaan maar dan moet het gedrag op stal drastisch verbeteren. Als dit overgaat denk ik ook dat het met mijn dochter beter gaat. Ze is er gewoon heel erg van geschrokken. Dan hoef ik haar ook niet te verkopen. Mocht het gedrag te verhelpen zijn maar blijft mijn dochter bang dan is de pony makkelijker te verkopen en kan je een ander meisje er wel een plezier mee doen.

Fijn dat het rijden goed ging!!! Ik zou een trainer inschakelen die wel raad weet met grondtraining.

Maar ik blijf erbij dat de agressie + willen rennen kan duiden op een probleem. Niet alles is te zien in een klinische keuring of zelfs op röntgenfoto's. Touwtjes zijn vast handig maar lossen niets op als er sprake is van een fysiek probleem. Misschien kun je er eens een kleine volwassene op laten rijden om te voelen of het allemaal een beetje soepel/fijn aanvoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:12

Citaat:
Wij hebben zeker de pony wel aangepakt. Ik heb haar terug gebeten, Toen ze me de stal niet inliet met de bezem ervan langsgegeven. Als ik haar eindelijk had een mep met het halstertouw en elk moment dat ze mij voorbij wilde aan de hand haar in de achteruit gezet totdat ze soepel meegaf en kauwde ten teken van overgave. Haar ook beloond als ze daarna braaf mee liep en zich probleemloos gedroeg op de poetsplaats

Dat is dus verkeerd straffen en geeft de pony geen correctie. Je moet de pony nooit straffen als je haar eindelijk te pakken hebt, want dan snapt zij niet meer waarom je haar straft. Waarschijnlijk had je de bezem ook niet meteen bij de hand en heb je de pony niet binnen 3 seconden kunnen straffen.
Korter en bondiger zijn dus, stout? Meteen straffen, anders niet meer, dan gaat de pony alleen maar minder vertrouwen.
Succes ermee :)

posthumus1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 21:28

Ik houd ook niet van agressie, maar als je getrapt en gebeten wordt dan is bij mij ook de maat vol. Maar ik vind geweld ook geen oplossing daarom vraag ik ook om andere oplossingen. Maar ik zie mijn dochtertje nog geen grondwerk met haar doen! Ik heb dat zelf met een jonge onopgevoede merrie gedaan onder begeleiding en vond dat ook eng omdat je weet wat ze kan doen. Laat staan mijn dochtertje van 8 met haar in een roundpen.
En ook als je het niet weet, want bij mijn vriendin gebeurde het totaal onverwacht. Toen wist ik het zelf ook nog niet want 2 dagen ervoor haalde ik haar probleemloos van stal.

De pony staat altijd op stal met een halster om Goof. En ik geef haar een mep met het halstertouw als ik haar te pakken krijg (dus als ik voorbij haar trappende hoeven ben), nou dat is binnen 3 seconden na de eerste trap hoor Joolien!. En de bezem stond naast haar stal en was het eerste wat ik grijpen kon in mijn boosheid. En bij de tweede keer dat ze me beet, beet ik direct terug in haar oor.

Ze gaat van 08.00 tot 12.00 met alle andere pony's en paarden de wei op, is dan niet dominant naar de andere paarden toe. Ook wordt ze 5 soms 6 dagen per week gereden. Ze krijgt 2x 1/4 dus een kwart is 250 gram basisbrok

Uiteraard wilde de handelaar haar ook niet terugnemen, ja alleen met teruggave van slechts € 200,00 en dan ging ze naar de slacht.
Er heeft ook een oudere zwaardere ruiter opgereden en dan loopt ze fijn, licht aan het been makkelijk nageefelijk en doet ze alle oefeningen zonder problemen. Ze heeft in april bij de vorige eigenaar nog B dressuur in Duitsland gelopen. Dat was ook geen jong meisje.

Ik heb haar zelf op bokt en MP staan voor een jong ervaren ruitertje, dat stevig in de schoenen staat en consequent is en ambitieus want het is een goede pony voor de sport. Er staat ook bij niet voor beginners, onervaren kinderen. Voor de kar heeft ze nooit gelopen. Wel een veulen gehad.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:39

Jong ervaren ruitertje is nog altijd te klein voor zo'n draak van een pony.

Zeker als jij haar zelfs niet de baas bent.

Je kan het beter naar een andere handelaar brengen en dan maakt ie er wat van, want een goede sportpony wordt niet zomaar naar de slacht gedaan zeker niet als ie het van je overneemt voor wat geld ipv rond de slachtprijs.

posthumus1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 21:45

Ragdolcat weet jij een handelaar in de regio Oost Groningen/ Drenthe? Hier is jan Dolfing een bekende grote in Vries en die wil haar ook niet. Ja inruil maar dan kon ik nog € 800,00 bijleggen. En als ik het had had ik dat gedaan!
Ze kan wijken, schouder binnen en buitenwaarts, galopwissels. springt snel en makkelijk in de wendingen. Is 100% verkeersmak

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:53

posthumus1 schreef:
Ik houd ook niet van agressie, maar als je getrapt en gebeten wordt dan is bij mij ook de maat vol. Maar ik vind geweld ook geen oplossing daarom vraag ik ook om andere oplossingen. Maar ik zie mijn dochtertje nog geen grondwerk met haar doen! Ik heb dat zelf met een jonge onopgevoede merrie gedaan onder begeleiding en vond dat ook eng omdat je weet wat ze kan doen. Laat staan mijn dochtertje van 8 met haar in een roundpen.
En ook als je het niet weet, want bij mijn vriendin gebeurde het totaal onverwacht. Toen wist ik het zelf ook nog niet want 2 dagen ervoor haalde ik haar probleemloos van stal.

Ik wilde helemaal niet aangeven dat ik jouw gedrag agressief vond hoor! Eerlijk gezegd had ik tussen de regels door juist gelezen dat zowel je dochter als jij eerder wat angstig of terughoudend zijn. Vandaar dat ik vroeg of ze het bij een 'coole/assertieve cowboy' (bv de staleigenaar of zo) ook doet. Of je je pony nu een mep verkoopt of bijt, zo lang je dan doet met een hoge ademhaling en een hart dat in je keel klopt (van schrik of uit angst) dan heeft een paard of pony daar lak aan omdat ze weet/voelt dat zij degene is die de controle heeft. Als ik lees dat je grondwerk met een jonkie een beetje 'eng' vind dan klopt dat wel met mijn vermoeden. Elke 'straf' is bij een dominant paard te laat aangezien het een reactie is op wat zíj bedacht heeft.

Ik doelde er zeker niet op dat je dochter grondwerk zou moeten doen, maar juist dat iemand die daar verstand van heeft zou kunnen komen kijken en jullie zou kunnen vertellen hoe je een en ander kunt oplossen. Volgens mij is de oplossing; het paard leren 'lezen' en een plan uitstippelen zodat je eventuele 'grapjes' vóór kunt zijn. Dat hoeft echt geen hogeschool-grondwerk te zijn hoor! Bovendien ben je niet bang om te corrigeren dus als je je timing iets meer vóór je kunt laten werken (dus corrigeren vóórdat je boos bent) ben je er eigenlijk al.

Citaat:
Ze gaat van 08.00 tot 12.00 met alle andere pony's en paarden de wei op, is dan niet dominant naar de andere paarden toe. Ook wordt ze 5 soms 6 dagen per week gereden. Ze krijgt 2x 1/4 dus een kwart is 250 gram basisbrok

Dat niet dominant zijn is een goed teken! Juist de onzekere paarden zoeken hun heil in bitchy gedrag, niet de natuurlijke leiders (die hoeven maar te kíjken om hun zin te krijgen). Wie weet is dit paard niet voor niets bij je terecht gekomen, ik denk dat je met een paar kleine tips & trucs heel veel van haar kunt leren (en je dochter dan dus ook).

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:54

Snel wegdoen die pony en je dochter er niet alleen bij in de buurt laten!als een pony het eenmaal doet blijft hij het doen!hier komen grote ongelukken van!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:20

Pfew, deze klinkt als mijn shet. Die had ik jaren geleden van een man overgenomen. Hij was levensgevaarlijk volgens die man en ik mocht hem hebben als ik een handtekening zou zetten dat ik hem nergens aansprakelijk voor zou stellen. Dat heb ik nooit gedaan maar er had toen wel een belletje moeten gaan rinkelen. Ik dacht toen nog hoe gevaarlijk kan zo'n shet nou zijn? Hij was nog hengst dus ik weet het daar aan. Ik heb hem snel laten castreren maar hij heeft voor die tijd al slachtoffers gemaakt. Hij was vrij rustig toen we hem kwamen halen. Eenmaal thuis aangekomen was hij compleet veranderd. Hij wierp zich als een roofdier op het meisje wat hem vast had en beet diverse malen in haar benen. Zij lag op de grond overigens. Het was afschuwelijk.

Daarna zijn er diverse mensen geweest om hem te "temmen". Het werd van kwaad tot erger. Ik ben toen als laaste op training geweest maar ook de trainer belandde in het ziekenhuis. Het advies was toen euthanasie. Ik was echter eigenwijs en nu jaren later staat hij nog steeds tussen mijn kudde.

We laten hem met rust en als hij een aai wil dan komt hij. Hij staat onderaan in rang dus we kunnen zonder gevaar het land in want zolang er een ander paard bij ons staat komt hij niet in de buurt. Hij is nooit ziek en wordt nooit bekapt. Zijn hoeven zien er (gelukkig) perfect uit.

We hoorden later dat hij altijd zwaar was mishandeld en voordat hij naar de vorige eigenaar ging heeft hij maandenlang in een stalletje gestaan waar wat voer over de deur werd gegooid. Hij kan er dus niets aan doen dat hij zo is. Helaas zo gevormd door mensen. Voor mensen om de dooie dood niet bang maar waanzinnig veel respect voor zijn soortgenoten.

Jouw pony klinkt een beetje als de mijne. Ik hoop echt dat een trainer met kennis van zaken iets kan betekenen voor het diertje. Doorverkopen zal dan pas mogelijk zijn om ongelukken te voorkomen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:27

Wie koopt er nu een pony voor een 8 jarig meisje ??
En wie gaat er nu op Bokt vragen, wat te doen ??

Ik heb één antwoord:

Kinderen en pony's samen, nooit doen :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:34

Nou Arie en Amboe, das misschien wat te overdreven. T kan best, t is net pech dat de pony ongewenst gedrag vertoont, op de manege heb je ook wel eens van die flikkers. Moet je dan maar beginnen met rijden als je 10 bent?

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:34

Heeft u nooit de pony bij de handelaar zelf uit de stal gehaalt gepoets en alles daaromheen om te zien of er wat is met de pony? Mijn pony doet dit ook naar anderen omdat ze heel eenkennig is, bij mij doet ze dus niets. Ik zou zelf ook nooit voor een onervaren jong kind een eigen pony kopen. Eerst maar alles leren nadelen en voordelen op de manege, maargoed dat is mijn mening.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:51

Joolien schreef:
Nou Arie en Amboe, das misschien wat te overdreven. T kan best, t is net pech dat de pony ongewenst gedrag vertoont, op de manege heb je ook wel eens van die flikkers. Moet je dan maar beginnen met rijden als je 10 bent?

Met drie jaar kan het kind al beginnen met paardrijden.

Mits er een ervaren volwassen persoon erbij is :7

Het hele verhaal van TS is toch te belachelijk om aan te zien ??

Waar is haar eigen verantwoording als volwassen persoon ??
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 24-06-12 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:52

Mijn pony was ook altijd erg onverwachts onder het zadel en aan de longe, ik kon het niet van te voren aan zien of voelen komen. Ik heb hem nu anderhalf jaar en nu kan ik eindelijk redelijk voorspellen wanneer hij iets gaan 'flikken'. Daarnaast heb ik hem op een stal gezet waar hij niet meer in een box hoeft, wat zijn karakter ook ten goede is geweest.

Maar eerlijk gezegd zou ik als ik jou was deze pony verkopen, omdat zo'n jong meisje dat gewoon moeilijk opgelost krijgt en je heb de pony voor je dochter gekocht. Daarnaast, als je een paard heb gekocht, hij is 3 weken braaf en erna een week niet en je zet hem meteen op marktplaats, dan ben je erg vlot in je beslissingen en kan je er beter geen energie meer in steken.

Beter lijkt het me dat je dochter een leuke pony gaat leasen waar ze ook zo haar handen vanaf kan trekken.