Oude paard terugkopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Oude paard terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 21:46

Hoi,

Ik zit met een serieus dilemma, en vraag jullie om raad. Ik heb een aantal jaren mijn pony gehad, die ik moest wegdoen wegens onbetrouwbaar gedrag op de weg. Nu ben ik erg teleurgesteld in de eigenaren en wordt hij steeds maar doorverkocht. Maargoed, ik twijfel nu zo erg, het is een lief beest en ik weet even niet meer wat te doen.

Ik ben alweer op zoek naar een paardje en vraag me af of dit gedrag met geduld etc te veranderen is, of dat het een natuurlijke reactie blijft.

Hij kon uit het niets bokken en rennen tot je eraf viel, dit was niet perse expres, maar wel levensgevaarlijk. Scooters van achteren was reden tot rengedrag. Onstuurbaar terug naar huis. In de bak een heerlijk beest, op wedstrijd ook. Voor mij is het niet zon probleem er af en toe eens af te vallen, wel als je niet veilig bent op straat, wat geldt voor mij en mijn medeweggebruikers.

Wie herkent dit en denkt dat dit gedrag wel degelijk af te leren is? Hoe kan ik dat doen en aanpakken? Ik woon in de randstad en het is hier dus wel druk op de weg. Ik heb weleens schriktraining met hem gedaan en dat was echt verschrikkelijk.

Het gaat me aan het hart hem zo te zien op internet, wat moet ik doen? HELP! -O-

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:47

Als het jou een goed gevoel geeft dat hij weer bij je is zal ik hem terugkopen :) En dan zou ik me niet druk maken om de problemen wie je toen had
Laatst bijgewerkt door Astaloca op 23-06-12 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:48

Astaloca schreef:
Als het jou een goed gevoel geeft dat hij weer bij je is zal ik hem terugkopen :)

:j

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:49

Astaloca schreef:
Als het jou een goed gevoel geeft dat hij weer bij je is zal ik hem terugkopen :) En dan zou ik me niet druk maken om de problemen wie je toen had

volledig mee eens :j

Beau229

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:50

Als ik jou was zou ik hem terug kopen.
Als dat beestje steeds word door verkocht, komt hij misschien later bij de slacht terecht.
Misschien kan je iemand om hulp vragen, met dit gedrag?
Succes!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:51

Ik zeg ook terug kopen. Het zal je zo'n goed doen. Ik heb mijn oud paardje ook terug gekocht. Ze is misschien niet het perfecte paard maar het voelt zo geweldig om haar terug bij mij te hebben :)
En het probleem dat je omschrijft, misschien is dat nu zelfs wel over? En anders is het vast wel op te lossen.

denice

Re: Oude paard terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 21:54

Nee dat probleem is dus niet over, hij blijft iets overdreven gezegd, levensgevaarlijk op de weg hier, met al het grootverkeer etc. Ik zou er natuurlijk heel veel tijd in kunnen steken, maar dan nog heb ik geen zekerheid.. hij is nu pas 4 maanden bij mij weg, en al drie keer verkocht.. de vp is nu ook het dubbele. Daar is dan nog wel overheen te komen, maar ik ben bang dat ik weinig met hem uit de voeten kan door het niet hebben van een goede bak hier..

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:55

Zeker weten zou ik hem terug kopen. Heb precies zo'n situatie gehad en als het mogelijk is, altijd je gevoel volgen :j (ik neem aan dat je hem dan voor altijd houdt?)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:01

Je kan hem weg brengen naar een stal om hem goed verkeersmak te laten maken. Lijkt me de beste optie mocht het dan nog niet baten dan moet je jezelf er misschien bij neer leggen en niet buiten gaan rijden als je hem gaat kopen dan.
Je hebt hem zelf met neem ik aan een goede reden verkocht en je zegt nog maar 4 maanden geleden. Dus wat is de beste optie, misschien toch terug kopen meer geld insteken en dan kijken wat het wordt.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:04

Ik zou m terugkopen, ik heb ook mijn paard door omstandigheden moeten verkopen, als ik de kans had kocht ik haar terug, geloof dat ze nu wel blijvend huis heeft na verkoop, maar na mij is ze ook verhandeld en ze staat nu 50 km verderop, mensen willen alleen niet dat de oude baas en fokker langskomt

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:04

Ik sluit me aan bij eerdere meningen. Volg je gevoel, maar koop hem niet zonder nadenken terug.
Wat wil je met een paard? En wat kan je met hem? En ben je bereid om extra geld (bv. door hem ergens te laten trainen) aan hem uit te geven?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 22:12

Het gekke is ook dat hij dit dus het eerste jaar niet had. Wij hebben hier geen bak en dat is dus het grote probleem.. Weet iemand betrouwbare stallen die verkeersproblemen aanpakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:28

Lees goed terug waarom je hem 4 maanden geleden hebt verkocht, want neem aan dat dat geen impuls was en je daar goed over nagedacht hebt, en je er dus echt niet gelukkig van werd. Ben bang dat je hem nu terugkoopt uit medelijden, maar uiteindelijk toch weer terugkomt op je beslissing van toen, want die heb je waarschijnlijk niet voor niks gemaakt.

Succes, denk er goed over na!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:37

Bedenk voor jezelf heel goed, waarom je hem hebt weggedaan.
Zeker is het sneu dat ie van de 1 naar de ander gaat.
Ik heb een paar jaar terug ook een pony verkocht.
Half jaar later, mail of ik haar terug wou.
Ook even getwijfeld, maar niet gedaan, omdat ik haar niet voor niks had verkocht,
Ik had er geen klik mee, al 8 jaar niet, en zou die ook niet krijgen.
Terughalen zou aan dat gevoel niks veranderen.
Als je een pony wil om mee buiten te rijden, zou ik toch doorzoeken tot je die gevonden hebt.
Tis even doorbijten, maar anders heb je weer dat paardje thuis staan waar je niks mee durft.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:39

Ik sluit me hierbij aan...bijkbaar was t toen niet het paard wat je wilde..waarom nu dan wel?
Mijn pony had ook kuren op de weg waardoor ik niet meer durfde, wij hebben daar heel hard aan gewerkt..kost tijd en energie maar heb er wel een brave pony voor terug...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:25

-> TAO

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:29

maar je zegt dat hij 4 maanden weg is en al 3 keer verkocht,
als hij helemaal perfect zou zijn en braaf en alles zou dat absoluut niet gebeuren!
Dus iedereen heeft last van zijn "problemen"
ik zou het niet doen en gewoon even verder kijken, hij staat niet voor niets binnen een korte tijd zovaak te koop!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:21

het uit het niets bokken of wegrennen zou voor mij een reden zijn een paard niet te willen hebben.
Maar goed wat wil je zelf met een paard, je kent hem en voldoet hij daar wel aan? Eerder heb je wel besloten het paard weg te doen, is je mening nu veranderd?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:02

Ook ik zou t niet doen, hoe hart ook, extra kostten omdat hij nu stuk duurder is, nog meer extra kostten voor training, misschien lichamelijk niet goed ivm bokken... En wie zegt dat na training over is...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:12

Je kan hem terug kopen en dan niet meer met hem op de weg rijden. Dat is de makkelijkste oplossing gezien hij in de bak volgens jou wel betrouwbaar is. Niet ieder paard is geschikt om in het verkeer te lopen. Als je dat wel perse wilt zou ik hem niet terug kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:19

Ik zou het paard terug kopen, afdingen op de prijs en aangeven dat je van situatie op de hoogte bent, omdat je een eerdere eigenaar bent. Ik zou het paard professioneel verkeersmak laten maken en eens laten kijken waarom hij dat gedrag vertoont.
Persoonlijk zou het me ook aan het hart gaan als ik zou zien dat mijn oude paard al 3 maal in 4 maanden tijd werd verkocht. Dat zegt me ook genoeg dat de eigenaren niet het dier uberhaupt de kans hebben gegeven, want men heeft het dier gemiddeld niet meer dan 5 weken in het bezit gehad. Ik kocht het dier terug.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:46

Ben je er al over uit TS?

Ik ben echt een mens, als ik dieren aanschaf zullen ze ook nooit meer weggaan.
Ik zou helemaal gek worden met de gedachte waar hij heen gaat... naar een handelaar of naar de slager of naar nieuwe eigenaren waar hij ook weer weggaat...
Desnoods haal hem terug, mits je er een klik mee krijgt behoudt je je hem, of gun hem lekker de weidegang of kennis die een weide heeft?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:33

denice schreef:
Het gekke is ook dat hij dit dus het eerste jaar niet had. Wij hebben hier geen bak en dat is dus het grote probleem.. Weet iemand betrouwbare stallen die verkeersproblemen aanpakken?

Ik zou het via Balingehof proberen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:39

Je hebt 4 maanden geleden het besluit genomen om hem weg te doen, in die 4 maanden is er niks veranderd. Je vindt het sneu dat ie nu iedere keer wordt doorverkocht, dus je koopt hem alleen terug uit schuldgevoel..en dan? Loop je straks weer tegen hetzelfde probleem aan, wat is er dan nu voor jou anders dan toen? Waarom wil je het probleem nu wel proberen aan te pakken en 4 maanden geleden niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:47

In jouw plaats zou ik me heel erg verantwoordelijk voelen voor het lot van het dier.

Je zegt dat het een jaar lang een prima paardje is geweest toen je hem had gekocht, en dat daarna de problemen BIJ JOU zijn ontstaan, waarna je hem verkocht hebt.

De kans is groot dat het dier door diezelfde problemen (die dus bij jou zijn ontstaan...) nu nergens een blijvend plekje lijkt te kunnen vinden... :(:)

Het is niet ondenkbaar dat niemand zo'n paardje wil kopen (houden) en het dier uiteindelijk bij de slager terechtkomt.

Ik zou mij daar HEEL erg schuldig over voelen dat het dier voor het in mijn bezit kwam goed functioneerde en dus een goed toekomst-perspectief had, en nu richting de slager lijkt te gaan :=

In jouw situatie zou ik mijn verantwoordelijkheid nemen en het beestje niet laten stikken, maar er voor zorgen dat het goed terecht komt. Bij jou werkte het blijkbaar niet, dus er zal het 1 en ander moeten veranderen en jouw insteek zal ook anders moeten worden om het deze keer wèl te laten slagen. Een beter passende stal, goede training en veel doorzettingsvermogen kunnen enorm veel verschil maken.

Als het dier voorheen wel gewoon braaf was dan is de kans groot dat dat nu ook weer kan, als het dier (en zijn baasje) op de juiste manier begeleid wordt.

Je kunt altijd proberen om hem voor een kleine prijs over te kopen, te investeren in een goede training op een fijne plek, en dan vervolgens te kijken of je het dier zelf wilt houden of er een fijn baasje voor zoekt waarbij hij dan een veel betere kans heeft omdat het dier inmiddels weer gewoon met vertrouwen de weg op kan zonder ongelukken :)

Klinkt allemaal niet zo heel leuk misschien, maar zo denk ik er over: ik wil me niet schuldig hoeven te voelen over het noodlot van een dier dat door mijn schuld in de problemen is gekomen :(:)