Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotus83

Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 17:34

Vanwege de 2 onderstaande topics wil ik dan nu toch een discussie topic openen (als het verkeerd staat; graag even verplaatsen)

[ITP] PASSIE 18 + hahahaha!
[OPG] Ruin dekt mijn merrie

Ruinen die dekken in een koppel merrie's; wel of niet oké?

Persoonlijk heb ik het liever niet.
Waarom niet?

Ik zit er niet op te wachten dat mijn merrie (1.45) vanbinnen vervuild of beschadigd raakt.
Om nog maar te zwijgen of wonden die ze kunnen oplopen aan de buitenkant...(ze heeft vorig jaar in een koppel gelopen ,et een ruin die wel dekte van 1.75 en dat was minder grappig)

Een dekkende ruin op stal zetten of alleen?
Natuurlijk niet!

Waar ik sta is het zo geregeld:

2 koppels met merrie's en in elke koppel 1 ruin die niet dekt
daarnaast een koppel ruinen waarvan bekend is dat ze wel dekken, deze staan dus apart. Deze ruinen kunnen het prima met elkaar vinden en hebben geen strijd om een merrie

In elke koppel heerst rust en dat vinden wij allemaal wel zo prettig.

Nu weet ik dat niet iedereen hier zo over denkt, vandaar de discussie

Graag wel op een respectvolle en normale manier!
Laatst bijgewerkt door Lotus83 op 22-06-12 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

NiKip

Re: Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:37

Ik zou je op een na laatste zin nog even nakijken :')

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:38

Ben het met je eens om dezelfde redenen. Ik zit er niet op te wachten dat mijn merrie onder de wonden zit, van binnen kans op bevuiling en een lompe ruin met zijn hoeven bovenop haar rug.
Bij ons zijn de ruinen en merries ook gescheiden, wel loopt er soms een bejaarde ruin tussen de merries maar die dekt niet.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:38

Heb een dekkende ruin en de eigenares van de merrie vind het niet erg.
Koppel is al 10 jaar bij elkaar en hij doet het alleen als ze hengstig is. De merrie is inmiddels 25 en heeft er nooit wat aan over gehouden. Zolang het met respect (zachtjes erop, niet vastbijten en hij laat zich keurg eraf glijden, alleen wanneer de merrie het aangeeft) Hebben wij beide er geen problemen mee. En mogen ze samen oud worden en genieten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:39

Wij hadden 4 paarden...
3 Merries en 1 ruin.

Die stonden 24/7 bij elkaar op de wei.

En ja, die ruin sprong er wel eens op als de dames hengstig waren.
Nooit problemen mee gehad hoor in 10 jaar tijd... Geen verwondingen, "vervuilingen" of andere toestanden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-12 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 17:39

NiKip schreef:
Ik zou je op een na laatste zin nog even nakijken :')

whahahahahaha, aangepast.
wel zo toepasselijk!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:41

Onze ruin springt er ook wel op, maar de merrie duwt zichzelf er ook onder...:=

We hebben te weinig staan om te splitsen, anders zou ik dat wel doen :j

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:42

Ik zie het liefst gescheiden merrie en ruinen kuddes. Ik vind het risico van dekkende ruinen veel te groot en haal ze zeker uit elkaar. Zelf heb ik een ruin die ik rustig bij hengstige merries kan zetten zonder dat hij springt. Maar mijn andere ruin duikt overal achterop als hij de kans krijgt. Die zet ik dus zeker niet bij merries.
Dekkende ruinen kunnen inderdaad flinke blessures veroorzaken of zelf oplopen. In en uitwendig....

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:45

Wij hebben een gemengde groep, maar zodra er zo'n ruin tussen zit die erop springt gaat hij wel apart met een andere ruin. Het kan zeer ernstige gevolgen hebben, het kan ook een paarden leven goed gaan maar wij lopen het risico niet.
Moet wel zeggen dat wij het tot op heden nog nooit gehad hebben, waarschijnlijk ook omdat er meerdere ruinen in de koppel staan.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 17:46

Aukelizzy schreef:
Ik zie het liefst gescheiden merrie en ruinen kuddes. Ik vind het risico van dekkende ruinen veel te groot en haal ze zeker uit elkaar. Zelf heb ik een ruin die ik rustig bij hengstige merries kan zetten zonder dat hij springt. Maar mijn andere ruin duikt overal achterop als hij de kans krijgt. Die zet ik dus zeker niet bij merries.
Dekkende ruinen kunnen inderdaad flinke blessures veroorzaken of zelf oplopen. In en uitwendig....

Sommigen zien dit als onzin want het is "natuurlijk" gedrag
Nu ben ik van mening dat een ruin al niet natuurlijk is (ooit een ruin gezien in de natuur :D )

Andere hebben het over sexuele behoefte.....
Maar men kan mij niet wijs maken dat een paard net als de mens gemeenschap wil hebben om hun sexuele behoefte te voldoen....

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 17:47

Goos_hoeve schreef:
Wij hebben een gemengde groep, maar zodra er zo'n ruin tussen zit die erop springt gaat hij wel apart met een andere ruin. Het kan zeer ernstige gevolgen hebben, het kan ook een paarden leven goed gaan maar wij lopen het risico niet.
Moet wel zeggen dat wij het tot op heden nog nooit gehad hebben, waarschijnlijk ook omdat er meerdere ruinen in de koppel staan.

En hebben die ruinen onderling dan geen mot als er een merrie hengstig is?

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:48

nee niks. Wij hebben nu een koppel van 16 van de leeftijd van 1 tot 11 jaar waarvan 10 merrie's en 6 ruinen. geen problemen gehad tot op heden, terwijl er nog wel eens een wissel is in de groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:48

Lotus83 schreef:
Maar men kan mij niet wijs maken dat een paard net als de mens gemeenschap wil hebben om hun sexuele behoefte te voldoen....

Uhm, welke andere reden "bestaat" er volgens jou dan?

Een ruin springt erop, omdat de natuur dat ooit voor hem (als hengst) zo bedoeld heeft...
Zit er bij hem ingebouwd. Sommige ruinen blijven wat meer "macho" dan anderen, inclusief de driften.

Zie ook regelmatig ruinen "masturberen"... Dat blijft ook gewoon aanwezig.
Dus die "drift" is er wel degelijk. Zeker als er een "lekkere" hengstige merrie voor z'n neus loopt. ;)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 17:50

Goos_hoeve schreef:
nee niks. Wij hebben nu een koppel van 16 van de leeftijd van 1 tot 11 jaar waarvan 10 merrie's en 6 ruinen. geen problemen gehad tot op heden, terwijl er nog wel eens een wissel is in de groep.

dat scheelt dan zeker.

bij ons is het 1 ruin op een koppel merrie's, om gezeur onderling te voorkomen

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:51

Lekker de merries en de ruinen in aparte weides ideaal!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:51

Mijn ruin heeft voordat ik hem kreeg altijd met één andere ruin stond.
Toen hij vorig jaar ineens in een kudde van 6 kwam te staan waarvan 3 merries, ging er een wereld voor
hem open!
De eigenaresses van twee van de merries hadden er geen problemen mee, ze waren ongeveer even groot, mijn ruin was verder erg vriendelijk en z'n 'gereedschap' ziet er schoon uit.
Een andere eigenaresse was echter niet zo blij, haar paard had rugproblemen gehad en is toch een centimeter of 15 kleinere draver.
Eerst mijn ruin achter een draadje gezet. Mijn ruin kon daar op zich goed tegen, punt was alleen dat die kleine merrie herhaaldelijk DOOR het draad heen ging om weer bij mijn ruin te staan. Tja, dan valt er verder niet veel te doen.
Uiteindelijk heeft de merrie een injectie gehad waardoor ze voorlopig niet meer hengstig werd.

Nu een jaar verder is de interesse van beide kanten weg. Het is onderling een leuke sociale kudde waarbij iedereen netjes op vier benen blijft staan.

Zolang het respectvol gaat en de paarden ongeveer even groot en sterk zijn zie ik het probleem niet zo. Het is toch natuurlijk gedrag, een ruin behoudt gewoon zijn instinct!
Laatst bijgewerkt door Nickas op 22-06-12 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:52

Lotus83 schreef:

Ik zie het liefst gescheiden kuddes of kuddes met ruinen die geen dekgedrag vertonen. Ik zou zelf als merrieeigenaar niet zo blij zijn als mijn merrie iedere keer zou worden gedekt terwijl het absoluut geen nut heeft.

En een paard denkt niet als een mens. De enige diersoorten die naast de mens nog sexueel actief zijn voor de fun, zijn dolfijnen en apen. Behoeftes op het gebied van sex in een paard projecteren is het vermenselijken van een paard. Een paard heeft geen sex voor de fun, het zijn puur de hormonen die meespelen (en bij een ruin eerder aangeleerd gedrag).

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 17:52

Femke schreef:
Lotus83 schreef:

Uhm, welke andere reden "bestaat" er volgens jou dan?

Een ruin springt erop, omdat de natuur dat ooit voor hem (als hengst) zo bedoeld heeft...
Zit er bij hem ingebouwd. Sommige ruinen blijven wat meer "macho" dan anderen, inclusief de driften.

Zie ook regelmatig ruinen "masturberen"... Dat blijft ook gewoon aanwezig.
Dus die "drift" is er wel degelijk. Zeker als er een "lekkere" hengstige merrie voor z'n neus loopt. ;)

de drift is er wel, dat ontken ik ook niet..., maar niet op de manier zoals bij ons.....
wij hebben ook drift :) maar niet alleen maar om onzelf voor te planten

(ik heb nog nooit een ruin zien "masturberen", de hengst die wij hebben staan trouwens ook niet, zal eens beter opletten :) )

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 17:53

Cassidy schreef:
Lotus83 schreef:

Ik zie het liefst gescheiden kuddes of kuddes met ruinen die geen dekgedrag vertonen. Ik zou zelf als merrieeigenaar niet zo blij zijn als mijn merrie iedere keer zou worden gedekt terwijl het absoluut geen nut heeft.

En een paard denkt niet als een mens. De enige diersoorten die naast de mens nog sexueel actief zijn voor de fun, zijn dolfijnen en apen. Behoeftes op het gebied van sex in een paard projecteren is het vermenselijken van een paard. Een paard heeft geen sex voor de fun, het zijn puur de hormonen die meespelen (en bij een ruin eerder aangeleerd gedrag).

@Cassisdy zo goed als jij kan ik het dan weer niet verwoorden ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:54

Mijn merrie loopt met twee ruinen, die allebei dekken. Het alternatief is dat ze alleen staat of ik een groep grote paarden (het is een shetje). Dus tja...

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:54

tuurlijk heb je in het begin dat er een nieuwe ruin bij komt wel even dat macho gedrag, even kijken wie het dominanste is in de groep dat is zo'n 10 min en dan is het klaar.
zodra 1 van de ruinen het in zijn hoofd haald dat hij erop moet, gaat hij alle minuut bij de merrie's weg.
Beter het zekere voor het onzekere.

Snap trouwens ook niet echt dat mensen er trots op zijn dat hun ruin het doet. Zitten hoge risico's aan verbonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:55

Oh, dan bedoel je dus niet "behoefte" maar "sex voor de fun". ;)
Want bij behoefte denk ik direct aan hormonen, natuurlijke instincten, etc.
En die hebben paarden uiteraard wel, ook als ze geruind zijn.

Sex voor fun hebben inderdaad alleen mensen, dolfijnen en enkele apenrassen. :j

Het masturberen zit er heel stom uit...
Paard heeft dan een stijve, en die laat hij iedere paar seconden op en neer gaan (waarbij hij soms zelfs helemaal tegen de buik aan komt).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-12 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 17:55

stef schreef:
Mijn merrie loopt met twee ruinen, die allebei dekken. Het alternatief is dat ze alleen staat of ik een groep grote paarden (het is een shetje). Dus tja...

Jou merrie is een shet en staat bij grote ruinen???
Of ook bij shetten?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 17:55

Goos_hoeve schreef:
tuurlijk heb je in het begin dat er een nieuwe ruin bij komt wel even dat macho gedrag, even kijken wie het dominanste is in de groep dat is zo'n 10 min en dan is het klaar.
zodra 1 van de ruinen het in zijn hoofd haald dat hij erop moet, gaat hij alle minuut bij de merrie's weg.
Beter het zekere voor het onzekere.

Snap trouwens ook niet echt dat mensen er trots op zijn dat hun ruin het doet. Zitten hoge risico's aan verbonden.

Maar die zijn er zeker wel, en ik hoop ook zeker dat deze zich in dit topic melden :j

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:56

Ik ben er niet trots op, maar ik ga geen hechte, stabiele kudde uiteen halen omdat er natuurlijk gedrag vertoont wordt...