Mijn paard vind ALLES eng.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_

Mijn paard vind ALLES eng.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 20:44

Ik heb een lipizaner ruin gekocht in 2006,
zeer apart paard met een lange gebruiks aanwijzing,
ook is die een beetje eenkenning.
Oppassen als je langs loopt en tijdens het rijden moest je hem goed bezig houden ,
meneer vond in de bak alles eng.
maar aan de hand was die goed braaf.

ik heb hem naar een rusthuis gebracht en daar is die erg veranderd.
na een poos 1,5 jaar kreeg ik hem steeds slechter uit de wei , liep die 2 passen en stond die stil en net zolang tot ik een uur verder was tot die op stal stond. tot die helemaal niet meer ging , steigeren omkeren en terug naar de wei.
ik dacht dat die naar de wei wou en niet alleen wou zijn.

maar nu krijg ik hem ook niet meer naar de wei , niet meer door de plassen , niet meer uit de wei , zelfs een rondje door de wei is niet te doen, oftewel hij loopt nergens meer mee naartoe.
hij schrikt van alles , ook al is die los .
staat zeer gestrest in zijn stal van alle geluiden,
nu met dit weer gaan alle paarden naar stal en meneer staat alleen buiten in de wei met de onweer.\
ook is trailer laden onmogelijk , laatste keer zelfs de dierenarts laten komen om te verdoven om van stal te wisselen
(kregen daar bermhooi ivm bezuinigingen.)

wie kan en wil mij helpen om mijn paard rustiger te krijgen.

Anoniem

Re: Mijn paard vind ALLES eng.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:47

Niet zelf gaan klooien maar professionele hulp erbij halen aub.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 20:47

daar ben ik dus naar opzoek ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:52

Gebrek aan magnesium? Bij een tekort kunnen ze gestrest worden.
Ik zou een bloed onderzoek doen dan kun je wat meer vaststellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:06

Michelle_ schreef:
daar ben ik dus naar opzoek ;)

Dan moet je bij de Markt zijn denk ik zo :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:17

Hoe oud is ie dat ie in een rusthuis staat?
Hoeveel moeite will je doen om dit op te lossen?
Snap het als je dit niet wil horen maar je betaald nu voor een paard waar je weinig aan hebt en
Wat je gezien zijn gedrag niet veel opleverd....
Hoef mijn zin vast niet verder af te maken...

Bled testen is IMO een goed begin maar kijk wel heel realistisch hoe ver je wilt gaan
Laatst bijgewerkt door zodiacje op 21-06-12 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:17

Wat heb je aan voer al geprobeerd te veranderen? Of wat krijgt hij als voer?
Is het bij iedereen dat hij niet mee loopt?

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 21:36

hij is 20 , en nog goed in zn koppie en loopt goed ,
het geld vind ik geen probleem zolang mijn paard gelukkig is met vriendjes op de wei.
hij krijgt op dit moment alleen gras,
en in de winter hooi en een ½je kruiden mueslie.
hij liep eerst alleen bij de eigenaars van de stal niet mee , en nu bij niemand meer.
hij trekt zich los en rent weg als die de krans krijg.

ik ben zeker bereid om er tijd energie/geld in te steken,
als ik er een gelukkiger paard voor terug krijg.

ik heb zelf alleen geprobeerd om met rust en geduld hem naar stal te krijgen,
boos worden heeft al helemaal geen zin. vandaar ik nu echt hulp zoek omdat ik verder hier geen
ervaring in heb.

Rozenkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:44

Hoi, ik heb zelf ook een angstig paard. Niet in zulke maten als jij. Wel ken ik soort gelijke situatjes... Als je profesionele hulp nodig hebt kan ik je clarissa roelands erg aanraden.. ik durf je met volle overtuiging te zeggen dat zij je absoluut kan helpen van dit 'probleem' af te komen...

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:47

Toen hij nog niet zo veel in de wei stond had hij toen voor jou gevoel minder stress?

En kwa hulp. Misschien kan mindfields van bokt jou wel helpen

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 21:54

nee het is eigenlijk gekomen toen ik in december begon met verhuizen,
de stal stopte er mee en we moesten plots weg , midden in december en met een paard dat niet te laden is,
ik heb op aanraden een stal in brabant gevonden , maar die persoon bleek heel anders te zijn als voorgesteld en mijn pony weg moeten halen naar een andere stal dat al snel erge financiele problemen kreeg en bermhooi ging voeren , heb een tijdje mijn eigen hooi/stro/biks gehaald maar bovenop de gewone stalling was dat niet leuk meer en ben toen naar dit plekje gegaan.
dit is zeker teveel voor hem geweest.

als hij in de wei staat met een ander paard is die opzich rustig , alleen zodra er geluiden ( motors die voorbij rijden) of mensen bij hem komen in de wei raakt die gestrest.
ik ga even kijken naar de namen die jullie aanraden , bedankt!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:13

Is je paard nog wel benaderbaar en te houden aan het touw? Anders zou een goede osteopaat je ook nog wel kunnen helpen.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:24

Zijn er al evt. lichamelijke oorzaken uitgesloten?

Met een goed gestructureerde training op de grond zul je al heel veel goed doen, maar dan moet je daarvoor wel de juiste persoon vinden, met de rust en geduld en er allebei 100% voor gaan. Ook moet er duidelijk wel wat anders in het voer.

Staat hij alleen op de wei?

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 22:29

Hij is nog goed benaderbaar , blijft staan of loopt zelfs enkele stapjes naar je toe,
en blijft ook bij je , je moet hem alleen niet proberen mee te nemen.

ik weet dat die 2x een 4 heeft van artrose en waarschijnlijk hoefkatrol in beide voorbenen,
verder is er niets bekend.Wat zou je in zijn voer veranderd willen zien.

hij staat met 1 andere ruin op de wei , eerst met zn 4en maar de 2 tinkers die erbij stonden worden op dit moment ingereden en waren ook wel erg druk. dus staat die voorlopig met zijn tweeen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:30

Hoe vaak zie je je paard en heb je controle over wat er bij het rusthuis met hem gebeurd? Ik zou dit nogal snel in de stal/verzorging zoeken. Ik heb best een stresskip, maar ben er ook wel achter dat de stal en hoe hij gehouden wordt heel erg afhankelijk is. Slechte voeding en te weinig ruwvoer kan een veroorzaker zijn van stress. Maar ook onrust stal, stalhouder die niet met paard over weg kan etc.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 22:36

ik ga helaas maar 1x in de week dus veel controle is er niet , ik woon zelf in rotterdam en hier is zeer weinig mogelijkheid tot weidegang ( wat zou ik hem graag elke dag zelf kunnen doen )
ik ben laatste half jaar 3x verhuist omdat het overal een drama was , veel mensen willen hem al niet hebben omdat je er eigenlijk niks mee kan , en omdat die bijt/schopt als je niet uitkijkt.
ik controleer vaak het ruwvoer wat er staat of het goede kwaliteit is en niet beschimmeld en hij heeft vaak als ik aankom nog hooi liggen dus ik vertrouw er wel op dat die genoeg krijgt.
de eigenaar heeft zelf niet erg veel verstand van paarden maar doet wel erg goed haar best en zet hem ook zo normaal mogelijk binnen als of hij nog nooit wat gedaan heeft.En ook bij mij gaat het gedrag erg snel achteruit.
Laatst bijgewerkt door Michelle_ op 21-06-12 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:37

Goed, kwalitatief hooi, geen biks, geen andere tussendoortjes met suiker.
Ondersteunende stress verminderende supplementen evt.
Voor mij zou mijn eerste keuze met zo'n paard zijn om hem na te laten kijken door Eric Laarakker, of een van de anderen in zijn praktijk, zelf aanklooien met supplementen en medicijnen is toch altijd wel wat link.. Hij kan je ook heel goed advies geven en evt. een bepaalde trainingsmethode aanraden.

Maar in hoeverre is het voor dit paard fair om er nog mee bezig te gaan? Hij is waarschijnlijk stijf van de artrose, en de hoefkatrol werkt ook niet bepaald positief mee. Ik heb ervaring met een hoefkatrol paard, op het land of een spuitje zou de enigste optie zijn voor hem.. Maar dat is natuurlijk een afweging die je zelf moet maken ;)

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 22:41

Hij staat nu 24/7 buiten en eet dus de hele dag gras , verder krijgt die op dit moment nu niks.
ik vind het zelf wel fair , meer omdat die nog nooit een stap kreupel heeft gelopen,
als je het niet zou weten zou ik er zo opstappen, hij loopt nog zeer goed en is ook nog erg vrolijk.
vandaar ik nu eerst wil kijken of ik het eventueel op kan lossen en hij hopelijk nog jaren van zn pensioen mag genieten

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:43

Je kunt het natuurlijk altijd proberen :)
Maar dat paard waar ik het over had, liep ook niet kreupel, als hij kreupel liep kwam dat doordat hij weer eens uitgegleden was in de wei en zijn pezen overbelastte, en toch had hij ontzettend veel pijn.

Ik zou het wel een uitdaging vinden om te kijken of er nog iets uit kan bloeien, je woont alleen wel een beetje ver weg..

jenny1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:54

Je kunt hier natuurlijk moeilijk echt een oordeel over geven. Omdat je het niet echt heb gezien. Het zou natuurlijk kunnen dat ze wel veel pijn heeft met haar artrose en hoefkatrol in beide voorbenen. Ik geloof dat het merendeel van het gewicht van het paard op de voorbenen rust. Er kan dus een mogelijkheid zijn dat ze door teveel pijn dit uit door vals/gemeen te worden. Loopt ze verder wel zuiver? Ik denk het niet als ik zo hoor? Ik zou in ieder geval wat meer laten uitsluiten door da enz. Dan kan je daarop kijken wat je wilt en kan. Sterkte ermee

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:58

Of een nekwervel die niet goed zit en druk aan het halster veroorzaakt pijn en met pijn niet mee willen lopen.
Ook ken ik een paard wat heel erg in de stress schoot en door veel testen en kijken etc bleek dat hij super heftig reageerde op gras (hij stond al jaren aan huis, zelfde stuk grond etc)
Hij ging korter op de wei. kreeg ook iets ander voer en het probleem was over

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 23:03

hij heeft nog nooit een pas kreupel gelopen dat is het rare , galoppeerd ook nog door de wei met schijnbewegingen langs het andere paard, als je het niet zou weten zou je het echt niet zien dat die met pensioen is.

hij heeft wel een poos minder op de wei gestaan maar dat vond die juist niets , omdat die dan vaker naar stal en terug naar de wei moet.
als je hem alleen laat staan op de wei en er verder niets aan vraagt is er weinig aan de hand.
pas als je gaat vragen aan een halstertouw mee te lopen gaat die stilstaan, welke richting je ook op gaat.
ik heb wel een poos geleden een masseur laten komen en die merkte niet veel aan zijn lijf dat er iets vast zat misschien als eerste maar een osteopaat proberen en vanuit daar verder zoeken,

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:03

Vraag eens om advies bij Lippizaner Ladan, die kennen het ras als geen ander. Lippizaners hebben een andere gebruiksaanwijzing dan bijv. een kwpner.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:05

het eerste wat ik denk, ziet je paard wel goed? is daar al eens naar gekeken? hij kan je misschien ruiken, of aan horen komen, maar zodra je hem vraagt mee te gaan, overheerst de angst...

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:06

Is hij al nagekeken door de VA? Misschien gaan zijn ogen achteruit en raakt hij angstig omdat hij niet meer zo goed ziet..