Pensionhouders: Niet betalende klant

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Pensionhouders: Niet betalende klant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 11:25

Hoi,

Het is weer zover en het stoom komt echt uit mijn oren! Wij hebben thuis een paar stallen die we verhuren, gewoon voor erbij en nu hebben we alwéér een niet betalende klant _-:( En uiteraard vertellen ze iedere keer als we ze er op aanspreken dat ze het geld net overgemaakt hebben, wat vervolgens dan niet zo is. Het gaat hier om meerdere paarden van 1 klant en dus ook een behoorlijk bedrag. En eerlijk gezegd kan ik niet begrijpen hoe je wel paarden wilt hebben, maar vervolgens niet de moeite neemt om het pensiongeld te betalen. Ik snap dat het niet zo netjes is om Bokt te zetten, maar ach pensiongeld niet betalen is ook niet netjes :Y)

Hoe pakken andere (kleinschalige) pensionhouders dit aan?

Onze pensionklanten hebben overigens een contract getekend met duidelijke regels erin en de paarden staan op het moment 24/7 buiten.

Groetjes Marijke

Angela

Re: Pensionhouders: Niet betalende klant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:34

Ik zou de klant in ieder geval schriftelijk in gebreke stellen, en aangeven dat het wordt overgedragen aan een incassobureau als er niet binnen een maand (redelijke termijn) alsnog betaald is. Mocht de klant blijvend niet betalen, wat staat er dan in het contract? Mag je de huur opzeggen?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:45

Inderdaad, je moet je nu zelf aan je contract gaan houden en gaan doen wat daar in staat bij wanbetaling. Ook de klant dit meedelen en een termijn stellen. Als er nog niks gebeurt, dan zou ik ze dringend verzoeken om hun paarden weg te halen, voordat de kosten voor jou nog hoger oplopen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:11

En zo heb je mensen die dus op kosten van een ander een paard hebben. Ze vertrekken gewoon naar een ander die dan weer voor de kosten op kan draaien.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:28

Elke manege en grote pension stalling heeft last van die wan betalers.
In de wet is dat netjes geregeld.
Zelfs zo goed geregeld dat de pension / manege houder verantwoordelijk blijft voor het paard.
Zorg plicht noemen ze dat.

De huurwet geeft de verhuurder nog de kans om via een rechterlijke uitspraak de wanbetalers uit het huis te laten gooien.

Maar als gedupeerde stalhouder kan je wettelijk weinig.
Aangetekende brieven versturen. (werkt niet )
Incasso bureau inschakelen. (je moet zelf de incasso kosten voorschieten, is duur)
Retentie recht. (zorg plicht blijft, maar geeft geen oplossing)

Maar je blijft verantwoordelijk voor de verzorging van die, wanbetalers eigenaren, paarden.

De illegale oplossing is, laat een handelaar de paarden meenemen en je weet van niets meer.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:30

Ariebren schreef:
Elke manege en grote pension stalling heeft last van die wan betalers.
In de wet is dat netjes geregeld.
Zelfs zo goed geregeld dat de pension / manege houder verantwoordelijk blijft voor het paard.
Zorg plicht noemen ze dat.

De huurwet geeft de verhuurder nog de kans om via een rechterlijke uitspraak de wanbetalers uit het huis te laten gooien.

Maar als gedupeerde stalhouder kan je wettelijk weinig.
Aangetekende brieven versturen. (werkt niet )
Incasso bureau inschakelen. (je moet zelf de incasso kosten voorschieten, is duur)
Retentie recht. (zorg plicht blijft, maar geeft geen oplossing)

Maar je blijft verantwoordelijk voor de verzorging van die, wanbetalers eigenaren, paarden.

De illegale oplossing is, laat een handelaar de paarden meenemen en je weet van niets meer.
\

:') dat zou ik niet durven... maar niet betalen is ook erg verevelend

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:40

Happy 16, wat is zielig ??

Die paar paarden die de handel ingaan ??
Zijn mijn paarden niet. :7

Of een stal eigenaar die failliet gaat aan een wanbetaler, dus zijn eigen paarden niet meer kan onderhouden ??

elizehartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:42

hallo,

dat hadden wij ook paar maanen terug wij zijn ook een kleinschalige pensionstal
wij hebben momenteel 6 pensiopaarden staan en 3 zijn er van mij.

wij geven ze dan 2 weken de tijd om te betalen en anders is het wegwezen en wij waarschuwen ze dan eerst 3 keer.

succes!

xx elize

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:44

weet je waar ze wonen? paarden in de achtertuin zetten... 8-)

de officiële manier is inderdaad via een brief en dan waarschijnlijk naar het incasso bureau, maar ik weet uit ervaring dat geen garantie is om je geld te krijgen. ik zou het persoonlijk dan ook op een onofficiele manier spelen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:56

En dan ook nog een waarschuwing voor de kleine pension stalletjes.

Dit soort "wanbetaler" klanten komen in paniek je erf op met de vraag of je 2, 3 of meer paarden kan stallen.
Marktplaats heeft ook altijd wel van dit soort advertenties.
Diverse malen meegemaakt.

Voor de mannelijke bokkende pensionstal houders, meestal een blonde meid in een leuke vier wheel drive.

Ik vraag mij altijd af, waarom moet iemand in HAAST, meerdere paarden onderbrengen ???

Stal hoppers ??
Wanbetalers ???

Begin er niet aan. :7

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:02

Is het niet zo, dat als je kan aantonen dat je gedurende langere tijd een paard onderhoudt, dat deze dan je eigendom is/ wordt?? heb ik ooit eens gehoord, weet er niet precies het fijne van.
Lastig hoor, dit soort dingen, maar ik zou ze nog heel kort de tijd geven om te betalen en daarna een oplossing zoeken; er zijn er hier al een aantal aangedragen :o 8-)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:04

Ts wat ontzettend vervelend!

Ik snap zulke dingen nooit. Het zou om te beginnen al niet in me opkomen om niet te betalen. Ik heb het ook als automatische incasso ingesteld zodat het automatisch de 1e van de maand overgemaakt word. Echt zo raar dat mensen het lef hebben om niet te betalen en nog wel op je erf te komen en te doen alsof er niks aan de hand is en doodleuk liegen over het feit dat er wel betaald is.

Het vervelende is dat zij vrij goed beschermd zijn bij wet. Misschien dat ze vertrekken als je het ze gebied. Zoniet, ze weg 'pesten' . Blijven drammen over waar het geld blijft en dergelijke?

Ik hoop dat ze snel betalen of vertrekken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:08

Maar ze komen nog wel bij hun paarden/ op het erf?

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:10

kijk dat is een van de reden waarom ik daar niet aan begin.

Tegen eigenaar van de paarden zeggen dat het er dan binnen 5 werkdagen op de rekening moet staan zoniet dat je dan graag contant de betaling in handen wilt hebben, je anders genoodzaak bent om het verder te leiden naar een incassobureau. De kosten die er dan bij komen zijn dan ook voor hun rekening.

Succes!

Ik zou me niet meer naar me paarden durven te komen als ik niet netjes betaal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:12

ElCid schreef:
Is het niet zo, dat als je kan aantonen dat je gedurende langere tijd een paard onderhoudt, dat deze dan je eigendom is/ wordt?? heb ik ooit eens gehoord, weet er niet precies het fijne van.
Lastig hoor, dit soort dingen, maar ik zou ze nog heel kort de tijd geven om te betalen en daarna een oplossing zoeken; er zijn er hier al een aantal aangedragen :o 8-)

Daar zit een heel juridisch circus aan vast. Simpelste is om ze zo snel mogelijk van je erf af te zetten (met paarden natuurlijk) en de kosten als leergeld afschrijven.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:12

Die van ons stuurt een berichtje met: morgen slager? Maar daarvoor belt hij vaak op, gaat zelfs langs, spreekt ze er op aan. Op een gegeven moment is het klaar en dan stuurt hij zo'n bericht. Als je hem niet goed kent denk je wel dat hij er toe in staat is.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:14

ja dat blijft een lastige probleem.
als pensionhouder/ster kun je hier heel weinig aan doen.
als ik jou was zou ik een aangetekende brief sturen, met
het verzoek om het achterstallige stalgeld over te maken.
probeer het om een nette vriendelijke bref te sturen, ik weet
het is moeilijk, maar dit kan alleen maar in je voordeel werken, geloof me.
ik heb het ook 2 x meegemaakt en die mensen hebben hun paard moeten verkopen
om mij uiteindelijk te kunnen betalen.
ik weet niet hoever ze achter lopen met betalen, maar probeer om het niet te lang
op te laten lopen.
reageren ze niet op brief, laat je door een advocaat een brief opstellen met hetzelfde
verzoek wat jij ook al hebt gedaan.
en vaak gaan ze dan uiteindelijk wel betalen.
en waar je voor moet zorgen is dat ze het paard niet zo maar even op komen halen.
desnoods zet je ze op stal. heel zielig maar beter voor jou portemonee.
veel succes.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:15

Sommige mensen hebben wat dat betreft een enorme plaat voor hun hoofd.
Die interesseert het niks dat erover ze gepraat wordt.
Wij hebben ook wel eens overwogen wat stalling erbij te doen, maar mede om deze reden het niet doorgezet.
Zou het persoonlijk dan wel een leuke zet vinden, om de paarden in hun straat voor het huis vast te binden met een bordje,

Sorry buurtbewoners, onze baas betaald onze stalling niet, zodoende staan we voorlopig hier.
Als de baas weer geld heeft verhuizen we hopelijk weer naar een nieuwe plek... }:)

Maar ook dat mag weer niet natuurlijk.
Zit je zelf ook weer met de politie voor de deur.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:16

Is het een idee om zo snel mogelijk na betaling te verzoeken om twee weken voorschot/ borg?
Anders lopen de gemiste gelden nogal op als iemand meerdere paarden stalt bij iemand en vervolgens niet betaalt..
Komen de mensen wel op stal?
Ik zou ze bellen en zeggen dat je het geld MORGEN verwacht. Op de bank en zo niet, dat ze maar gaan pinnen.
Hoeveel te laat zijn ze? En voor hoeveel paarden?
Heb het nog nooit in mijn hoofd gehaald om te laat te betalen.. Mijn paard., mijn verantwoordelijkheid en als je een dienst afneemt zoals stalling.. Dan betaal je gewoon. Punt.
Echt asociaal.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:18

Mooi advies Ariebren en even later beschuldigd worden van diefstal.....en praat dat maar weer eens recht. Zullen de andere klanten trouwens ook echt waarderen.
Retentierecht heb je en dat kan toch echt een goed pressiemiddel zijn.
Een paard wordt nooit zomaar van jou in dit soort gevallen.

Er zijn wettelijk een aantalstappen en termijnen die je in acht moet nemen zodat je juridisch goed te voorschijn komt.

1 Aanmaning, betalen binnen 14 dagen, Laat deze aanmaning vergezeld gaan van specificatie van de achterstallige betaling en vermeld dat de kosten oplopen zolang de paarden bij jullie gestald staan.
2 na 14 dagen geen betaling binnen, dan in gebrekestelling, betaling binnen 14 dagen anders overdracht naar incassobureau waarbij alle kosten de debiteur toekomen, Brief aantekenen!!
3 na veertien dagen en geen betaling uitvoering dreigementen uit de brief, dus overdracht naar incassobureau of (en dat is misschien in het geval van levende have verstandiger) naar een gerechtsdeurwaarder. Neem vanaf dat moment de paarden in retentie breng hiervan de klant aangetekend op de hoogte. De klant heeft vanaf dit moment geen recht op toegang meer tot zijn paarden. Jammer voor de paarden maar die mogen dus naar binnen met slot op deur. Eventuele meer kosten zullen doorgerekend worden aan de pensionklant. Je brengt hiervan de klant pas op de hoogte als de retentie ingegaan is omdat je anders het risico loopt dat hij als je even niet oplet zijn paarden verplaatst en dan kun je dus fluiten naar je geld.
Verder bemoei je je nergens meer mee, laat alles over aan gerechtsdeurwaarder. Bespreek met de deurwaarder wel dat je de paarden in retentie gaat nemen. Hij zal hiermee in zijn acties rekening mee moeten houden.
Laatst bijgewerkt door mrie op 21-06-12 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:18

kunnen ze nog wel bij hun paarden? ik zou ze binnen zetten met een slot op de deur, betalen, dan kan dat slot eraf. en dan kunnen ze op zoek naar een ander onderkomen.
zonde dat er dit soort mensen zijn.
vraag me ook altijd af, als ze geen geld hebben/willen betalen voor de stal...hoe doen ze dat dan met de dierenarts?

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:25

@ Ariebren Ik was ook zo'n type ( alleen niet blond ), die in 'paniek' plek zoekt voor haar twee paarden. Maar dat was omdat de vorige stalhouder mijn paarden geen eten meer gaf en hem weigerde ze goed te verzorgen... Stalgeld is altijd netjes betaald en de laatste twee weken zelfs dubbel. Van de vorige staleigenaar hoeven we geen geld terug te verwachten en de nieuwe staleigenaar wil natuurlijk wel betaald worden... Zo kan het dus ook ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:29

mrie schreef:
Mooi advies Ariebren en even later beschuldigd worden van diefstal.....en praat dat maar weer eens recht. Zullen de andere klanten trouwens ook echt waarderen.
Retentierecht heb je en dat kan toch echt een goed pressiemiddel zijn.
Een paard wordt nooit zomaar van jou in dit soort gevallen.

Er zijn wettelijk een aantalstappen en termijnen die je in acht moet nemen zodat je juridisch goed te voorschijn komt.

1 Aanmaning, betalen binnen 14 dagen, Laat deze aanmaning vergezeld gaan van specificatie van de achterstallige betaling en vermeld dat de kosten oplopen zolang de paarden bij jullie gestald staan.
2 na 14 dagen geen betaling binnen, dan in gebrekestelling, betaling binnen 14 dagen anders overdracht naar incassobureau waarbij alle kosten de debiteur toekomen, Brief aantekenen!!
3 na veertien dagen en geen betaling uitvoering dreigementen uit de brief, dus overdracht naar incassobureau of (en dat is misschien in het geval van levende have verstandiger) naar een gerechtsdeurwaarder. Neem vanaf dat moment de paarden in retentie breng hiervan de klant aangetekend op de hoogte. De klant heeft vanaf dit moment geen recht op toegang meer tot zijn paarden. Jammer voor de paarden maar die mogen dus naar binnen met slot op deur. Eventuele meer kosten zullen doorgerekend worden aan de pensionklant. Je brengt hiervan de klant pas op de hoogte als de retentie ingegaan is omdat je anders het risico loopt dat hij als je even niet oplet zijn paarden verplaatst en dan kun je dus fluiten naar je geld.
Verder bemoei je je nergens meer mee, laat alles over aan gerechtsdeurwaarder. Bespreek met de deurwaarder wel dat je de paarden in retentie gaat nemen. Hij zal hiermee in zijn acties rekening mee moeten houden.

Jij geeft wat uitgebreider aan wat ik bedoelde.

Maar voorlopig moet je "zorgen" voor die paarden.
En meestal draait het er uit op: "van een kale kip kan je niet plukken".

Waar gaan de paarden dan heen ??

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:44

Wat een vervelende situatie TS, ik heb in hetzelfde schuitje gezeten.

@mrie: Dat zijn inderdaad de stappen die je zou moeten volgen bij wanbetalers. Wij hebben hier een poging tot gedaan maar er kwamen (behalve dreigementen en beweren dat wij hén moeten betalen) alleen maar meer bedragen bovenop.

Uiteindelijk waren de paarden (onder valse voorwendselen) weg en hadden wij nog steeds het stalgeld niet.

@knuffeldier: Ik ben het volledig met je eens, wat betreft het beweren dat er wel betaald is en ondertussen fijn rond blijft scharrelen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:54

Een gerechtsdeurwaarder kan uiteindelijk overgaan tot beslag en te gelde making...

Je kunt ook je verlies nemen en de klant gewoon de deur wijzen, pas op het moment dat ze weg zijn ga je over tot een incassobureau. Je voorkomt dat dat de schuld oploopt en dat je gedonder op je erf hebt. Je neemt dan wel de gok dat je uiteindelijk niks of minder dan de hoogte van de schuld binnenhaalt. Toch is dit ook het overwegen waard, het zou je een heleboel onrust energie en gedoe kunnen schelen. Denk daarbij goed over je eigen veiligheid en de veiligheid van je andere klanten.