paard laten rijden door iemand anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

paard laten rijden door iemand anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 14:14

zou jij je paard op rust zetten of laten doorrijden door iemand anders als je geopereerd moest worden? (ik ben zeker dat ze braaf is en blijft (op rust))

dit voor langere tijd en zonder dat je erbij kan zijn of controle kan doen?

wat zouden je eisen zijn?

Yonker

Re: paard laten rijden door iemand anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:16

Zal er allemaal aan liggen denk ik zo...
Nou heb ik geen eigen paard maar denk dat er een aantal dingen zijn die meespelen.
- Hoe oud is het paard en hoe lang is die onder het zadel?
- Hoe lang zou die op rust staan?
- Heb je iemand in je omgeving die je vertrouwd om het door te rijden?
En zo nog wel meer dingen...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:16

Ik zou die van mij lekker vakantie geven, maar die van mij vinden het geen probleem om een tijd niet gereden te worden en dan weer rustig opgepakt te worden. Ik zou het iig niet aandurven om iemand mijn paard te laten doen zonder dat ik erbij ben.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:17

op vakantie zetten
ik ben zelf op vakantie en paard dan ook lekker

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:19

ligt eraan of die op de wei staat en hoelang je niet kunt rijden?
ik ben afgelopen weekend ook geopereerd en kan nu zeker 1\2 maanden niet rijden.
ze staat nu stil maar wordt zo heel afentoe gereden door de eigenaar en ze gaan ook samen 5dagen op ponykamp.
dus dat is prima zo :)

maaar als dat meisje er niet was dan had k t niet erg gevonden om dr stil te laten staan ze staat nu nl 24/7 op de wei.

loadihra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:21

Ik zou er goed over nadenken zelf heb ik geen eigen paard maar al zou ik die hebben zou ik hem moeilijk uit handen geven, ik rij wel een paard bij maar als er een vriendin mee gaat laat ik die ook niet met het paard. Als je je paard vakantie kunt geven zonder problemen zou ik dat dus lekker doen ;)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 14:22

mijn paardje is 5, heel rustig, ongeveer 1.5 jaar onder het zadel, (heeft nog nooit echte streken uitgehaald) het meisje dat ik echt vertrouw is zwanger dus kan niet rijden, de rest zit onder mijn niveau of kan maar 1 keer per week. de periode weet ik niet juist maar als ik geopereerd moet worden, moeten mijn ribben/borstbeen gebroken worden om aan het hart te kunnen... dus ik denk dat dit wel een tijdje duurt...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:23

Ik sta er nu zelf voor voor dit probleem, maar ik geef haar absoluut niet aan onbekenden uit handen. Mijn vriend rijd ze en een vriendin die eerder een paar daagjes heeft opgepast is back up. Verder kan er altijd wel iemand op als ik er zelf bij ben (kan langs de baan zitten), maar ze gaat niet weg of gereden worden als ik er niet ben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:24

Heb je anders niet een paar mensen die goed kunnen longeren? Dan kan hij een paar keer per week aan de longe getraind worden, dan staat hij niet helemaal stil. Of mss iemand die hem eens mee uit wandelen wil nemen? Als een iemand hem dan 1x per week rijd dan ben je er ook lijkt mij.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:24

Waarschijnlijk wel, en dan door mijn trainster.
Zelf rij ik ongeveer 5x per week, in dat geval zou ik 3x genoeg vinden :j

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 14:26

het is mijn trainster die zwanger is :) en echt iemand die kan longeren bij ons op stal... ik denk dat ik zowat de enige ben die daar mee bezig is op de stal, de eigenaares vindt dit namelijk 1 van de slechtste dingen die er is voor een paard -O-

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:28

Wij hebben hier net zelf een beslissing over gemaakt. En bij ons gaat het paard voor een half jaar naar mijn broertje. Paard is net lekker in conditie en ik vind het zonde als ik over een half jaar helemaal opnieuw moet beginnen. Kon hier niemand vinden die hem meerdere keren per week wilde rijden en mijn broertje wilde dat wel (zijn vriendin rijdt ook paard, dus ze doen hem om en om). Heeft hij meteen een idee wat het is om een eigen paard te hebben en blijft mijn paardje in conditie.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:28

Kay_Kim schreef:
het is mijn trainster die zwanger is :)

Aha, lastig! Dan zou ik zelf kiezen voor een vakantieperiode.
Zelf zou ik geen goed gevoel hebben bij een compromis-ruiter, dan zou ik voor een vakantie kiezen.
Opbouwen na een vakantie lijkt mij makkelijker dan je paard weer moeten her-corrigeren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:31

Niemand die kan longeren, dan zou ik haar zeker vakantie geven. 1x per week rijden vind ik dan ook niet helemaal fair als ze de andere dagen geen beweging krijgt. Of het moet echt een lichte training zijn, maar dan kun je haar in mijn ogen net zo goed buiten laten lopen.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:31

Die ingreep heeft een behoorlijke revalidatietijd, ik ben in het najaar minimaal invasief aan mijn hart geopereerd (in Aalst trouwens perfect gedaan mocht je nog een chirurg zoeken) en het duurde toch echt wel drie maanden voor dat ik weer op het paard zat, waarschijnlijk duurt het met de klassieke methode langer. Ik had die van mij laten inrijden in de zomer en de ruiter die dat heeft gedaan heb ik betaald om haar 2 x per week door te rijden. Voor mij was het ideaal omdat ik zo een netjes door gereden paard kreeg toen ik weer aan de slag ging. Was ook wel nodig want mij reactie snelheid leek nog nergens op.

Heb je verder nog bepaalde ambities met je paard?
Wellicht is je paard erg braaf en dan kan iemand hem weer voor je oppakken een paar weken voordat je er op stapt?

PS mijn paard stond bij mijn ouders thuis dus die konden wel een oogje in het zeil houden

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 14:38

op deze moment heb ik niet echt ambitites, ik wil eerst en vooral genezen, ze staat op een pensionstalletje waar ze echt goed verzorgt wordt dichtbij huis dus men man en broer gaan er toch 4 keer per week naartoe maar zij kunnen niet rijden... ik dacht ook misschien aan iemand te betalen maar met ziektegeld kom je niet ver...

Kimmieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:38

Ik heb precies hetzelfde probleem,
Ik wordt in augustus geopereerd aan een hernia en kan dan ook een tijd niet rijden en longeren,
Dus ik zit ook te twijfelen hoe en wat,
Mijn paard is 19 jaar, wordt gemiddeld 3 x gereden en 2 x gelongeerd ( zonder bijzetten of iets )

Ik zou iemand dan niet laten rijden maar laten longeren ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:42

als je op tijd weet dat je geopereerd wordt, dan zou ik meteen iemand zoeken om bij te rijden. Dan heb je nog alle tijd om te zien of de klik er is, of het een goede combi is en of het iemand is die zijn afspraken nakomt. ivm zwangerschap was ik ook op zoek, ben tijdig begonnen met zoeken.
Mocht je niemand vinden dan heb je geen keuze en zal ze met vakantie moeten, tenzij je je paard inderdaad op een stal laat trainen. Vraag is dan wel; als je zeer binnenkort geopereerd wordt, kun je haar dan niet ergens op een weiland zetten? Is goedkoper, en voor veel paarden fijner dan op stal staan.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:46

Kan ze 24/7 de wei op of staat ze dan op stal te verpieteren? Want als dat laatste zo is dan zou ik nu op zoek gaan naar een bijrijder zodat je er nu nog wel bij bent en kunt zien hoe dat gaat.

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:48

Op 27 febr jl ben ik van mijn paard gevallen, mijn linkerzijde lag helemaal in de kreukels. Teveel om op te noemen(Wie wil weten wat er precies kapot was stuur maar een mailtje) Ik heb er toen voor gekozen om mijn paard 2 x in de week te laten rijden. Maar je moet wel zoeken naar iemand die bij jezelf en het paard past. De eerste ruiter was veel te hardhandig voor mijn paard, dit ging niet goed, ze kwam zelfs omhoog, uit protest. Dit heeft ze bij mij nog nooit gedaan. Toen heb ik mijn nicht gevraagd. Dit gaat / ging heel goed. Ik heb ondertussen 3 x op mijn paard gereden, gister was de 3e keer en ik ga het weer rustig aan opbouwen en mijn nicht gaat dus afbouwen. Een revalidatieperiode duurt ook lang en ga niks overhaasten, zolang je lichaam niet in orde is niet gaan rijden. Ook ik weet dat het na een tijdje toch begint te `kriebelen`, dat is vreselijk, maar niet gaan rijden, heb geduld.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 14:50

ze kan overdag op de wei en s avonds komt ze binnen ofwel gaat ze dag en nacht op de wei...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:50

of stilzetten of in training zetten bij een pro. dan heb je er ook nog wat aan want komt ze beter terug. wil ejd at niet (bv door de kosten) dan zou ik haar vakantie geven.
en 2 of 3 maanden anders/slecht rijden kan heel veel gebeuren. dan heeft stilstaan minder negatief effect.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:58

wat je ook kunt doen, is stilzetten en als je zelf weer rustig aan kunt beginnen een beetje conditietraining met haar doen en evt dan een korte periode in training zetten zodat je haar zelf weer als goedgereden paard kunt oppakken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:59

Als je paard veel buiten kan spelen (minimaal overdag buiten) dan zou ik het geen probleem vinden om hem vakantie te geven.Bouw het werk langzaam af en er wordt toch een paar x per week mee getut dus aandacht genoeg.

Ik ben zelf al een jaar of 4 uit de roulatie,ik rijd niet veel (lees: 1 x in de week á 14 dagen 20min tot een half uur) en af en toe longeer ik ze als ik vind dat ze teveel lopen te klooien met elkaar :+
Verder staan ze 27/7 buiten,krijgen volop aandacht en mogen een paar uur p/d op het gras.

Mijn jongens hebben het nergens over en genieten elke dag weer van hun luizeleventje (zijn vrolijk,ontspannen en gehoorzaam).

Tegen de tijd dat jij weer op je paard mag stappen moet je het toch weer rustig aan opbouwen,kunnen jullie samen weer in conditie komen.Wellicht kan je trainster je paardje misschien weer wat longeren voor je.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:03

Lekker op de wei zetten in een groep :j Na je revalidatie begin jij met een frisse start maar je paard ook, lekker even koppie leeg maken paar maanden lang. Het is nog een jong dier en die kan dat best wel hebben, tijdje vakantie op de wei. Beter gezegd, grote kans dat je een veel enthousiaster en werklustiger paard vanaf haalt over een tijd.